Återköp vid defekt moderkort

Permalänk
Medlem

Återköp vid defekt moderkort

Köpte ett moderkort på inet online. Testade det en gång med min i5 8600k och det fungerade, men hittade ett annat moderkort som passade bättre så köpte det istället, och skickade tillbaks det ursprungliga till inet för retur 1 vecka efter köp.

Nu ringer inets service och säger att moderkortet inte fungerar (CPU pins böjda) och att de antingen slänger moderkortet eller skickar tillbaks det defekt till mig... Servicekillen säger att det är en "fysisk åverkan" och att de inte kan ge ngn ersättning.

Detta står enligt köplagen:
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.

Vad tycker ni att jag ska göra? Har jag rätt att få ersättning för min retur?

Permalänk
Medlem

Varför passade ett annat moderkort bättre? För det var väl inte så att du böjde CPU pinsen och sen returnerade moderkortet?

Permalänk
Medlem

Har du sabbat pins i socketen så får du inte lämna tillbaka. Med lite finess kan du kanske böja pinnarna rätt och använda kortet till ett annat bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@aaaaaaaaaa:
Nope, kom ett bra erbjudande på asus strix moderkort och det passade bättre för att överklocka min 8600k.

Men det har ingenting med själva trådfrågan att göra.

Permalänk
Medlem

@Nioreh83:
Servicekillen var osäker på om felet uppstod när jag testade processorn eller vid deras uppackning av kortet etc. Men står det inte i köplagen:
"Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."

Väldigt diffust. Moderkortet fungerade bra när jag testade det och nu ringer de och säger att pinsen är skadade utan att veta vem det beror på? Vet någon hur läget är avseende köplagen och vilka rättigheter man har som konsument.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara Inets vanliga svar då det gäller moderkort.
Har själv råkat ut för det tidigare.

Hade de varit renhåriga så hade i alla fall tagit det som "good-will" om de nu inte är helt säkra på att det är du som orsakat felet.

Permalänk
Avstängd

Låter bara skumt att du hittade ett annat moderkort och valde att lämna tillbaka det förra moderkortet. Det låter som du böjt pinsen själv.

Permalänk
Medlem

@tumvanten:
Nope, det blev ett impulsköp på moderkortet och ångrade mig i efterhand. Datorn fungerade när jag testade processorn och anlade allting väldigt försiktigt. Men det har inget med trådfrågan att göra

Permalänk
Avstängd

Jag här ändå svårt att tänka mig att servicekillarna skulle ha råkat böja pinsen.
De håller på med komponenter varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Låter bara skumt att du hittade ett annat moderkort och valde att lämna tillbaka det förra moderkortet. Det låter som du böjt pinsen själv.

Jag har gjort liknande själv, köpte ett kort för att en vecka senare få se ett erbjudande på ett (för MIG) bättre kort.
Så kul med en del här på forumet som direkt ska hoppa på och ANTA en massa! Försök hjälp honom med frågan istället för att hoppa på han.

@tumvanten Jag grejar också men datorkomponenter varje dag i jobbet och trots det så har jag lyckats med klantiga saker ibland.
Det kan hända även den mest rutinerade personen.

OnT; Säger som killen ovan, verkar vara Inet's standardsvar vid moderkortsfrågor! Tråkigt men sant.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Moderkortet ska ju gärna komma in med skyddsplasten över moderkortssockeln, och med pinnarna hela. (enda förklaringen jag kan se att eventuella pinnar är böjda vid upppackning?, och isåfall låter det ju som att moderkortet inte var riktigt packat/inlagt, dvs ditt fel, även fast teknikern kunde ha löst det)

Har svårt att se att de skulle råka böja pinnarna för dig vid vanlig inspektion av moderkortet.

Du ska inte behöva böja pinnarna för att undersöka varan, det är inte det paragrafen syftar på.
Utan att du har rätt att ta bort förseglingen på moderkortspåsen, samt att skruva in moderkortet i chassiet med de spår på anliggningsytor det medför.
Om pinnarna är böjda, eller moderkortet kommer in utan täckplasten över cpu-sockeln och det vid nerpackning eller uppackning innebar att pinnar böjdes, så skulle nog jag anse att det är något som ligger utanför vad som är nödvändigt, och dessutom en skada som kan hänföras till dig.

Köplagen eller konsumentköplagen är inte det som är relevant i detta fallet, utan distansköplagen.

#trådfrågan
Ersättning beror helt på varför pinnarna är böjda, är det dåligt packat, nej,
Är det att den var riktigt packad (med skyddsplast) och de "tror att det eventuellt kan vara något" de orsakade, så bör du ha rätt till ersättning.
Kontakta igen, och be om att få ett riktigt svar.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Visa oss gärna när de uttrycker att de är osäkra på om de själva orsakat skadan, det blir avgörande för ärendet IMHO.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Är nog tyvärr kört för dig, böjda pins räknar inte som en del av undersökningsrätt utan en skada det tyvärr sannolikt är du som orsakat. Då vill Inet inte köpa tillbaks kortet ens med avdrag då det är defekt och inte går att sälja vidare för dem ens med rabatt.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DOM999:

@Nioreh83:
Servicekillen var osäker på om felet uppstod när jag testade processorn eller vid deras uppackning av kortet etc. Men står det inte i köplagen:
"Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten."

Väldigt diffust. Moderkortet fungerade bra när jag testade det och nu ringer de och säger att pinsen är skadade utan att veta vem det beror på? Vet någon hur läget är avseende köplagen och vilka rättigheter man har som konsument.

Böjda pins är inget som uppkommer för att du testar varan. Det är ett felaktigt handhavande. Tycker dock att du ska ta fasta på om servicekillen nu verkligen sagt att de inte vet om felet uppstod när de packade upp varan. Är de själva osäkra på det så ska de nog ta på sig detta. De ska veta hur man hanterar moderkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Skickade du in moderkortet med socket protectorn på? (hoppas jag)

Nästa gång, ta bilder på sakerna innan du skickar tillbaka dom (om du testat tex. moderkortet), hade varit bra i det här scenariot att vissa att du inte påverkat pinsen på något sätt.

Men eftersom du nämnde att "Servicekillen var osäker på om felet uppstod när jag testade processorn eller vid deras uppackning av kortet etc." kanske det finns en chans att dom kan ta på sig kostnaden?

Permalänk
Avstängd

@DOM999:

Ja du välkommen i gänget. Jag själv råkade komma åt en pin på mitt nya bygge.

Det var bara att beställa ett nytt moderkort. Nu ligger det andra i kartongen och dammar.

Jag fick ut på min hemförsäkring. Betala bara 500 kr självrisk. Suck vad glad jag blev när jag fick veta att jag fick ersättning

Permalänk
Medlem

Om inget nämnt, han kanske fått ett begagnat kort av Inet, moderkort brukar inte vara plomberade.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233