Köpa Mac för att göra musik med - era tips och råd? 2018, juli.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Vore det inte smartare att börja med att göra musik, och sen titta på en ny dator?

Du borde kunna testa någon DAW gratis och sen bestämma dig för hur mycket det är värt att investera. Även om du börjar med att lära dig en annan DAW kommer det inte vara svårt att byta till t.ex. Logic på en Mac.

Har du ingen dator kan du göra det på mobiltelefonen.

Jag menar, det finns ingen mening med att gå från "jag vill göra musik" direkt till att punga ut 30kkr på en dator. Det rimliga vore att börja göra musik med tillbuds stående medel och därefter investera.i utrustning.

Tack för ditt inlägg. Det är onekligen svårt att hitta ett bra DAW, och då menar jag inte ett som håller måttet rent tekniskt, utan ett som bibehåller skaparglädjen genom att det är intuitivt och smidigt. Bortsett från mitt eget omdöme tycker jag även att bristen på sådana program illustreras väl av DAW-användares tendens att då och då byta till annat DAW. Man ser undantag. De som designar DAWs vill gärna upprätthålla bilden av att just deras DAW är bäst på allt eller något, men bortsett från det har jag inte sett några DAW-användare som höjer mjukvaran de använder till skyarna.

Förresten så ser jag inget som tyder på att Mac skulle vara ett mer förträffligt verktyg än en PC för musikskapande - detta efter att mer noggrant ha satt mig in i olika argument som har presenterats. De som påstår det tillhör väl prylsekten. Det är min slutsats. De olika synpunkter som har presenterats i den här tråden hjälpte mig på vägen, men jag har även läst på flera andra ställen samt granskat recensioner av olika datorer.

Permalänk
Medlem

Tänkte om du vill gå ner i pris så kanske du kan kika på "refurbished"-datorer från apple?
Jag vet inte om man kan få tag på någon med svenskt tangentbord, men det kan väl va värt om du hitter en

https://www.apple.com/shop/browse/home/specialdeals/mac/macbo...

Vill tillägga att jag köpte en refurbished MacBook Pro 2010 och fick sin ersättare i år 2018 Skulle egentligen fortfarande kunna använda den gamla, men den nya macbook'en är för snygg!

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Bonnajävel:

Förresten så ser jag inget som tyder på att Mac skulle vara ett mer förträffligt verktyg än en PC för musikskapande - detta efter att mer noggrant ha satt mig in i olika argument som har presenterats. De som påstår det tillhör väl prylsekten. Det är min slutsats. De olika synpunkter som har presenterats i den här tråden hjälpte mig på vägen, men jag har även läst på flera andra ställen samt granskat recensioner av olika datorer.

Det brukar låta så från Apple-användare
Man får så mycket mer för pengarna om man väljer en annan lösning (Windows, Linux...).

Huruvida du ska köpa bärbar eller stationär; om du ens behöver fråga så behöver du antagligen inte en laptop. Om planen först var att lägga 30k på en MBP, så kan du istället lägga pengarna på system med Windows och få både laptop och stationär för samma pengar

Att Macbooks skulle ha högre byggkvalité eller högre prestanda är bara trams.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonnajävel:

Tack för ditt inlägg. Det är onekligen svårt att hitta ett bra DAW, och då menar jag inte ett som håller måttet rent tekniskt, utan ett som bibehåller skaparglädjen genom att det är intuitivt och smidigt. Bortsett från mitt eget omdöme tycker jag även att bristen på sådana program illustreras väl av DAW-användares tendens att då och då byta till annat DAW. Man ser undantag. De som designar DAWs vill gärna upprätthålla bilden av att just deras DAW är bäst på allt eller något, men bortsett från det har jag inte sett några DAW-användare som höjer mjukvaran de använder till skyarna.

Förresten så ser jag inget som tyder på att Mac skulle vara ett mer förträffligt verktyg än en PC för musikskapande - detta efter att mer noggrant ha satt mig in i olika argument som har presenterats. De som påstår det tillhör väl prylsekten. Det är min slutsats. De olika synpunkter som har presenterats i den här tråden hjälpte mig på vägen, men jag har även läst på flera andra ställen samt granskat recensioner av olika datorer.

Jag tror du missar poängen. Du fokuserar på teknik och mjukvara när det faktiska syftet är att göra musik. Börja då istället med att faktiskt göra musik och bestäm dator och mjukvara sen.
Det är lite som att fråga; "jag vill lära mig rita - vilken dator/mjukvara ska jag köpa?". Liksom, penna och papper är jäkligt billigt och enkelt att börja med.

För övrigt skulle jag tro att många föredrar Mac tack vare Logic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Det brukar låta så från Apple-användare
Man får så mycket mer för pengarna om man väljer en annan lösning (Windows, Linux...).

Huruvida du ska köpa bärbar eller stationär; om du ens behöver fråga så behöver du antagligen inte en laptop. Om planen först var att lägga 30k på en MBP, så kan du istället lägga pengarna på system med Windows och få både laptop och stationär för samma pengar

Att Macbooks skulle ha högre byggkvalité eller högre prestanda är bara trams.

Apples datorer är helt oslagbara (enligt mig) när det kommer till laptops. Allt från att macbook använder unix till en touchpad och tangentbord som är underbart att använda, dessutom är macOS mer kompatibelt med fler program osv än vad en PC med linux är.

Sen så kan man ju använda en laptop med windows på (lol?). Windows är för stationära datorer!

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Waup:

Apples datorer är helt oslagbara (enligt mig) när det kommer till laptops. Allt från att macbook använder unix till en touchpad och tangentbord som är underbart att använda, dessutom är macOS mer kompatibelt med fler program osv än vad en PC med linux är.

Sen så kan man ju använda en laptop med windows på (lol?). Windows är för stationära datorer!

Ger mig inte in i en diskussion om Apple vs M$ då det är ganska off-topic, men jag förstår att man tycker ens laptop är oslagbar om man lagt så mycket pengar på den. Konfirmationsbias och allt det där
Gissar på att du helt enkelt inte använt en bra "windowsdator". Att macOS generellt skulle vara kompatibelt med fler program tror jag inte på.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ger mig inte in i en diskussion om Apple vs M$ då det är ganska off-topic, men jag förstår att man tycker ens laptop är oslagbar om man lagt så mycket pengar på den. Konfirmationsbias och allt det där
Gissar på att du helt enkelt inte använt en bra "windowsdator". Att macOS generellt skulle vara kompatibelt med fler program tror jag inte på.

Jag äger en windows laptop, faktiskt precis samma som du, XPS 15. Råkar även äga nästan identisk stationär dator som dig.
Snacka om falsk konsensus, speciellt när XPS'n är på samma prislapp som en MacBook Pro. Det finns EN grej windows laptop har i överläge och det är gaming, men jag är inget barn som måste spela dator när jag är på resande fot. (finns säkert vissa som sitter och utvecklar spel, håller på med 3D rendering, men det är väl underförstått att man gör det på en stationär maskin)

Att du t.ex använder ditt gtx 1080ti till fullo ofta är högst osannolikt och sedan pratar om hur mycket saker kostar.
Sedan att du antar att priset är så viktigt för mig är ju också larvigt översittartrams för att, vadå, vinna en (?)diskussion(?)
*Host* konfirmationsbias *Host*
Jag skulle kunna flytta till Gävle för att det är billigare att bo där, sälja min bil för att åka kommunalt och sluta träna för att få ner kostnaderna, köpa en billig skit laptop för 7 lax
Man lever efter olika förutsättning helt klart, olika ändamål, intressen osv. Du och jag delar inget av dom uppenbarligen.
Peace

Visa signatur

🖥 → Ryzen 5 1600 • Asus GTX 1060 6GB • 16GB 3200Mhz
💻 → Macbook Pro Core i5 8GB 128GB SSD 13.3"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Waup:

Jag äger en windows laptop, faktiskt precis samma som du, XPS 15. Råkar även äga nästan identisk stationär dator som dig.
Snacka om falsk konsensus, speciellt när XPS'n är på samma prislapp som en MacBook Pro. Det finns EN grej windows laptop har i överläge och det är gaming, men jag är inget barn som måste spela dator när jag är på resande fot. (finns säkert vissa som sitter och utvecklar spel, håller på med 3D rendering, men det är väl underförstått att man gör det på en stationär maskin)

Att du t.ex använder ditt gtx 1080ti till fullo ofta är högst osannolikt och sedan pratar om hur mycket saker kostar.
Sedan att du antar att priset är så viktigt för mig är ju också larvigt översittartrams för att, vadå, vinna en (?)diskussion(?)
*Host* konfirmationsbias *Host*
Jag skulle kunna flytta till Gävle för att det är billigare att bo där, sälja min bil för att åka kommunalt och sluta träna för att få ner kostnaderna, köpa en billig skit laptop för 7 lax
Man lever efter olika förutsättning helt klart, olika ändamål, intressen osv. Du och jag delar inget av dom uppenbarligen.
Peace

Alright Jag vet inte om jag klev på en öm tå här, jag ber om ursäkt i såna fall.

Min XPS15 kostade inte 30k, vilket är varför jag beskrev hur man kan få en minst lika bra laptop (som en MBP) plus en stationär för samma mängd pengar.

Varför skulle det vara osannolikt att mitt 1080TI används till fullo? Det får arbeta på bra i de flesta av dagens spel.

Nej, jag antar inte att priset är viktigt för dig, det är inte vad konfirmationsbias handlar om.

Det är okej, man behöver inte dela ändamål och intressen för att kunna se objektiva fakta.

Trevlig sommar

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Jag tror du missar poängen. Du fokuserar på teknik och mjukvara när det faktiska syftet är att göra musik. Börja då istället med att faktiskt göra musik och bestäm dator och mjukvara sen.
Det är lite som att fråga; "jag vill lära mig rita - vilken dator/mjukvara ska jag köpa?". Liksom, penna och papper är jäkligt billigt och enkelt att börja med.

För övrigt skulle jag tro att många föredrar Mac tack vare Logic.

Jag har redan erfarenhet av att göra musik så det är du som missar poängen. Anledningen till att jag vill lära mig om teknik som jag inte brytt mig om förut är att hypen inom analog teknik har gjort utrustningen dyr, och att man rent ekonomiskt har en fördel vid slutproduktionen.

Permalänk

Jag upptäckte att mycket av mjukvaran som jag ville använda fanns tillgänglig på Mac och inte till Windows, så jag köpte en ny SSD och installerade macOS High Sierra på den. Är extremt nöjd, man slipper helt enkelt välja antingen eller, du väljer vid boot om du vill starta Mac eller Windows. Finns mängder av guider på nätet hur man gör det.

Men det förutsätter självklart att du redan har tillgång till en helt okej desktop PC.

Sen vill jag även slå ett slag för Ableton Live, jag försökte länge komma igång med Reaper men kom aldrig in i det linjära arbetsflödet. Ableton passar perfekt för mig, speciellt om man inte alltid har lust eller möjlighet att göra maratonsittningar. Man kan jobba i sin egen takt och experimentera med flera olika idéer samtidigt.

För plugins och liknande rekommenderar jag future-dada på hamnen där pirater lägger till. Mycket bra grejer, bl.a Arturias synthar och andra hjälpsamma plugins. Om du inte lever på CSN som jag gör kan jag dock rekommendera att köpa programvaran och stödja utvecklarna istället.

Lycka till!

Permalänk

Måste det alltid urarta i Windows vs Mac? :/

Jag skulle vilja slå ett slag för Reason också.
Det är inte bäst på mycket (om nåt), men Reason är överlägset om man gillar att leka, experimentera och koppla massa sladdar. Det är en stor lekstuga för musik i princip Väldigt roligt.

Ableton är överlägset om man gillar att hålla hög fart när man bygger saker.

Subjektivt, såklart. Finns demo på båda, så det är bara att testa och se vad man gillar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonnajävel:

Jag har redan erfarenhet av att göra musik så det är du som missar poängen. Anledningen till att jag vill lära mig om teknik som jag inte brytt mig om förut är att hypen inom analog teknik har gjort utrustningen dyr, och att man rent ekonomiskt har en fördel vid slutproduktionen.

Ja, du skrev att du gjorde musik en gång i tiden. Alltså, det är dina pengar så du får ju självklart spendera dem hur du vill. Jag vidhåller dock att det är en konstig ände att börja i, att sänka åtskilliga tusenlappar på en dator, när det går att komma igång gratis och lära sig hur allt funkar innan sådana beslut behöver fattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattias800:

De flesta musikprogram distribuerar ljudkanalerna på kärnorna.

Så säg att du har
#1 Trummor
#2 Bas
#3 Gitarr
#4 Synth
#5 Sång

Så kommer #1 hamna på core 1, #2 på core 2, osv, och #5 på core 1.
Kanske inte exakt, jag vet inte om det är deterministisk round-robin på det sättet i alla DAW:s. Men en kanal är svår att parallellisera (eftersom de olika effekterna körs seriellt), så därför sprider man ut kanalerna över kärnor istället.

Om du bara kör 2 kanaler i musiken så räcker nog två kärnor, men det brukar bli fler än så
Så både fler kärnor och hyper-threading är bra att ha. Hellre i7 än i5 med andra ord.

Tänkte bara inflika att en del verkar vara kvar i det gamla systemet att i5 är 4 kärnor och i7 är 4 kärnor + hyperthreading för 8 trådar. För det första gällde det systemet egentligen bara på stationära datorer, och för det andra är det helt utdaterat nu med 8000-serien.

Vad jag kan se så är alla mobila 8000-i5:or antingen 6 kärnor eller 4 kärnor med hyperthreading för 8 trådar. https://ark.intel.com/products/series/122597/8th-Generation-I...
Med andra ord verkar det bara vara klockfrekvens som skiljer sig om du uppgraderar till i7, vilket knappast är värt 3300 kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonnajävel:

Förresten så ser jag inget som tyder på att Mac skulle vara ett mer förträffligt verktyg än en PC för musikskapande - detta efter att mer noggrant ha satt mig in i olika argument som har presenterats.

Orsaken heter Logic Pro, förutom det är det inte jättemagiskt.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk

Blev det nån dattamaskin? Och ännu viktigare; blir det nån musik?