Apple: "Värmeproblemen hos Macbook Pro beror på mjukvarubugg"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jo, det finns program för det.

Nej nej nej, det är ju Apple vi snackar om så, det finns en app för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Nej nej nej, det är ju Apple vi snackar om så, det finns en app för det.

Förlåt, fel av mig!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Man måste verkligen lämna kritiskt tänkande i byrålådan för att klara av att titta på Rossmans videos.

Nu är det inte så att det kändes ok att apple missade detta, men det som ändå är bra är att de är så mycket under luppen att de helt enkelt behövde fixa problemet. Det var på nivån att hade det verkligen visat sig handla om VRM eller helt enkelt för dålig kylning så hade de fått återkalla produkten eller bereda sig för att gå till rättegångssalen och försvara sig om ett par år.

Samtidigt får Dell xps 15 ägare med i9or bereda sig på att media inte bryr sig, och sannolikt blir det till att öppna upp laptopen för att byta pasta, undervolta och liknande trix för att få den att fungera som den borde.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Man måste verkligen lämna kritiskt tänkande i byrålådan för att klara av att titta på Rossmans videos.

Nu är det inte så att det kändes ok att apple missade detta, men det som ändå är bra är att de är så mycket under luppen att de helt enkelt behövde fixa problemet. Det var på nivån att hade det verkligen visat sig handla om VRM eller helt enkelt för dålig kylning så hade de fått återkalla produkten eller bereda sig för att gå till rättegångssalen och försvara sig om ett par år.

Samtidigt får Dell xps 15 ägare med i9or bereda sig på att media inte bryr sig, och sannolikt blir det till att öppna upp laptopen för att byta pasta, undervolta och liknande trix för att få den att fungera som den borde.

Har Dell problem med XPS?

Jag har ingen koll på denna Rossmann men han hade ju ett väldigt märkligt resonemang:

Någon på Reddit säger att problemet beror på överhettad VRM och visar ett fulhack som avhjälper throttlandet. Rossmann tycker det är mycket värre än vi tidigare trott. Nu kan vi inte öppna datorn, bryta garantin, och byta kylpasta. Han verkade dessutom nykter när han sade detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Två skitföretag i en produkt.Lyckat!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk

@Wolfkin:

program-applikation-app

All the same!

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag har nyligen skaffat min första Mac, en MBP från tidigt 2011, och som batteriet svällt på men som lätt byttes ut. Aldrig haft en så bra laptop, och har då betat igenom ett otal svindyra PC-laptops via jobbet. Blir otroligt sugen på vad nyare Mac-maskiner kan erbjuda...men det kostar.

En tråkig bugg, men det tog ju inte många dagar innan felet var fixat. Ett icke-problem, anser jag.

Har för mig att den generationen av MBP är den med "fel på logikkortet" som de heter på Apple-lingo. Moderkorten gick sönder i parti och minut på dessa. Lite ironi där alltså för din del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har för mig att den generationen av MBP är den med "fel på logikkortet" som de heter på Apple-lingo. Moderkorten gick sönder i parti och minut på dessa. Lite ironi där alltså för din del.

Jag hade en sådan från 2011 på jobbet under några år som funkade fint och vet att det exemplaret gör så fortfarande. Så det är inte så illa som man kanske får för sig efter att ha sett Rosmanns videos – att varannat exemplar i varje generation har problem.

Men han har ju en verkstad (väl?), så kanske inte så konstigt att man blir färgad och tänker att mycket är trasigt då?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Har för mig att den generationen av MBP är den med "fel på logikkortet" som de heter på Apple-lingo. Moderkorten gick sönder i parti och minut på dessa. Lite ironi där alltså för din del.

Har datorn rullat sedan 2011 är den nog hyfsat beprövad ;). Inte heller är det första revisionen av Unibody, så det kan nog ha med saken att göra. Ironi, det bokstavliga är motsatsen till vad man egentligen menar - jag förstår inte riktigt vad du menar.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Verkar dock fortfarande inte kunna hålla base clock:
https://youtu.be/L7iu1x-BJRo

Tipset alla ger är att inte köpa värstingmodellen då den iaf inte kan prestera så bra som den borde.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Japp. Köpte upp alla i9-modeller de hade i Apple-kyrkan i Täby och suttit hela natten och testa dem!

Har man inte tid med det kan man även kolla in videon som postades i denna tråd av @linusj97.

Där konstateras ju att fixen Apple gjort löser problemet. Och här får man inse att "fixat problemet" betyder inte att enheterna nu kör på maximal turbo hela tiden, men det har ingen heller lovat och ingen borde ha förvänta sig det. Vad som däremot ska kunna förväntas är att systemet håller minst basfrekvensen oavsett last samt att den ska nå maximal turbo när endast en CPU-kärna lastas.

Beta-testandet var kanske inte över ändå? Kan ju vara trevligt om en laptop i den prisgruppen åtminstone kan hålla baseclock en längre period.

https://www.youtube.com/watch?v=L7iu1x-BJRo&feature=youtu.be

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

"Efter uppdateringen har klippet renderats klart på 23 minuter och 12 sekunder, mot tidigare 39 minuter och 37 sekunder. Det är en förbättring på hela 16 minuter och 25 sekunder. Det är också 12 minuter bättre än 2017 års toppmodell."

https://macworld.idg.se/2.1038/1.705273/sa-mycket-snabbare-bl...

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Nice att dom verkar ha löst det hela, tur(?) att det var mjukvara?