Har jag komponerat ihop en bra dator?

Permalänk

Har jag komponerat ihop en bra dator?

Hej alla!

Har gjort en ny dator via inet i deras datorbygge, ser allt bra ut eller är något fel? Har inte tänkt att OC speciellt. Spelar mycket cs, lol o arma. Är 1070 overkill? Eller är det bra för framtiden?
Tack på förhand!

https://www.inet.se/produkt/b1018661/220iq-pc

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut att vara en vettig lista.

Om du vill bygga med Intel CPU kan jag rekommendera en i5 8600 eller 8600K, har sett att den presterar likvärdigt med i7 8700K i många spel men för samma pengar som den AMD-processorn du valt.

Det enda jag skulle fundera på är kanske chassit, någon speciell anledning till just det chassit?

Personligen har jag fastnat för mindre datorer med samma komponenter som en "vanlig", kanske vore något att kika på m-ATX, lättare att släpa på en sådan om du ska iväg på ett LAN eller har dålig plats vid skrivbordet.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Windows??? kör inte folk linux eller pirat längre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklaz:

Windows??? kör inte folk linux eller pirat längre?

Haha, troligen gör folk det då operativsystem sällan är med i nya datorbyggen

Ontopic:
Det där moderkortet är det en nyare modell eller krävs det en BIOS uppdatering för att CPU ska funka från start? men eftersom du har begärt montering så fixar nog Inet det

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Tror nog inet har koll på detta

Permalänk
Medlem

Byt till en M.2 PCIe 3.0 Gen3 x4 SSD istället för en SATA SSD.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

https://www.komplett.se/product/1011746/datorutrustning/pc-ko...

GTX 1080 och Core i7-8700 till att börja med, kan vara värt att titta på.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Inaktiv

tycker att du bör satsa på minst 500GB på SSD. Om du måste ha datorn IDAG, så är ett 1070 ett ok val, 1060 6GB är dock mer prestanda/krona. men annars borde du vänta på 11XX-serien eftersom den kommer om en dryg månad enligt rykten.

Permalänk
Medlem

Om du bygger själv och beställer från 2 eller 3 olika ställen så kan du köpa i7 8700K, 1070 ti och 1TB ssd istället för samma peng.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Byt till en M.2 PCIe 3.0 Gen3 x4 SSD istället för en SATA SSD.

Varför m.2? Oerhörd overkill för TS användningsområde.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Varför m.2? Oerhörd overkill för TS användningsområde.

Nyare, bättre. Mer framtidssäkert.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

@XripperX: Kan du inte sluta med dina komplettinlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Om du bygger själv och beställer från 2 eller 3 olika ställen så kan du köpa i7 8700K, 1070 ti och 1TB ssd istället för samma peng.

https://komponentkoll.se/bild/nunWS.png

Varför han gillar amd

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

@XripperX: Kan du inte sluta med dina komplettinlägg

Vem är du?, och varför ska jag sluta bara för DU säger det?

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

@XripperX: Därför att du lurar folk att köpa skit, någonstans är det dåliga saker som plockas ihop som nätagg mm för att få ner priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

@XripperX: Därför att du lurar folk att köpa skit, någonstans är det dåliga saker som plockas ihop som nätagg mm för att få ner priset

Fast nu är det ju inget dåligt nätagg i det paketet...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

@XripperX: Därför att du lurar folk att köpa skit, någonstans är det dåliga saker som plockas ihop som nätagg mm för att få ner priset

Jag länkande till ett bra paket, och det finns en lista på varje enskild komponent. Så en köpare kan själv kolla upp ex nätagg och avgöra om det håller måttet.

Du verkar vara riktigt otrevlig och provocerande, jag skriver vad jag vill. Och att bli anklagad för att "luras" är fruktansvärt.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Nyare, bättre. Mer framtidssäkert.

Mer framtidssäkert vet jag inte. Det är väl inte så att SSD drivarna är på väg att försvinna. Däremot tar det mindre plats så finns det ju också kylfläns att montera på en M.2

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@WilhelmAus: Du kan skaffa windows 10 för 14dollar på https://bit.ly/2sd4jKx
Dem visar hur du gör för du får en kod

Permalänk
Medlem

@XripperX: Tycker du har gjort ett bra paket, med komponenter som har bra db/kvalitet mot dess pris. Men på bilden ser man ett Corsair men i spec så är det Cooler Master MasterWatt 650 Så om man inte vet vad man säljer men vill visa bättre på bild, så förstår jag varför vissa hävdar att det är vilse ledande?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@XripperX: Tycker du har gjort ett bra paket, med komponenter som har bra db/kvalitet mot dess pris. Men på bilden ser man ett Corsair men i spec så är det Cooler Master MasterWatt 650 Så om man inte vet vad man säljer men vill visa bättre på bild, så förstår jag varför vissa hävdar att det är vilse ledande?

Jag ser det nu, och du har helt rätt, inte snyggt av komplett.

Men ett bra paket annars, och som köpare så får man kanske vara mer på hugget och kräva rätt komponent information av komplett innan köp. Och är man inte nöjd med svaret, så handlar man av någon annan.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Om han ändå spelar mycket så är det väl iallafall smartare att välja Intel? Nu vet jag inte hur singeltrådsprestandan ser ut på rakt arm mellan dessa men Intel brukar väl ligga före.... än så länge.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk

Tack för alla svar!
Varför valde jag det chassit? Helt enkelt för att det är riktigt jävla snyggt och att man får med bra mdd fläktar! Har läst om att luftflödet kan vara dåligt men reviewsen av de större sidorna klagar inte på det så antar att det är Lurre. Men ni får gärna komma med andra förslag, RGB och fönster på sidan är ett måste! inte så mycket för mindre datorer, de ska vara feta och lysa!

Kan inte skruva dator så lämnar över den uppgiften till inet, de fixar med BIOS uppdateringarna och stress testar!

Windows slängdes med lite spontant i listan men sna såklart se över det innan jag köper datorn!

funderar på en intel build oxå, ska kolla upp det, samma moderkortet fast b360 borde funka om jag inte kör K modellen.

Kanske är värt och vänta på de nya GPU och se vad de har att erbjuda!

Skickades från m.sweclockers.com