Windows 10-uppdateringar ska bli mindre irriterande

Permalänk
Medlem

Det som stör mig är att det inte direkt blir bättre. De ska fortsätta med tvångsuppdateringar vid "bra lägen" där de rakt utav spionerar på dig för att lista ut om det är lägligt. Det borde bara vara en notifikation att uppdateringar är tillgängliga och en påminnelse per vecka max.

Jag stör mig också offantligt på de stora uppdateringarna som förstör för en massa program. Det går inte att bara "skjuta upp" sådana någon längre period för något program i ens arsenal kommer då samtidigt men någon uppdatering för att stödja den nya uppdateringen och samtidigt uppstår ett gäng buggar om man sitter på en gammal variant av windows 10.

Rullat tillbaka till 8.1 nu på min andra dator också. Det är ett par program från adobesuiten jag tydligen inte får ta del av, dx12 är uteslutet (dock känns det inte som jag missar mycket där just nu) och värre lär det ju bli med tiden. Men jag hoppas hoppas att MS vänder skutan på w10 lagom till att det blir totalt ogästvänligt att sitta på gamla OS.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Rullat tillbaka till 8.1 nu på min andra dator också. Det är ett par program från adobesuiten jag tydligen inte får ta del av, dx12 är uteslutet (dock känns det inte som jag missar mycket där just nu) och värre lär det ju bli med tiden. Men jag hoppas hoppas att MS vänder skutan på w10 lagom till att det blir totalt ogästvänligt att sitta på gamla OS.

Tyvärr så verkar MS's taktik för uppdateringar numera inte vara att göra det nya alternativet så bra att du vill uppdatera utan istället göra alternativen sämre.

Permalänk
Medlem

Så nu behöver de inte ens försöka dölja att ni spionerar på _allt_ användaren gör, och att ni försöker mappa hur många som bor i huset, vad personerna gör på olika tider på dygnet, etc.

För nu är det en "feature".

Skrivet av Ratatosk:

Hm...
Webbkameran kanske?
Men om man täcker linsen med folie?

Nej finns whitepapers om hur man redan gör detta på tv-apparater och konsoler etc. också. Du kan analysera allt ifrån hur "slö" användaren är till när systemet sattes på + aktivitet etc. för att spekulera i om t.ex. användaren är sjukskriven från jobbet eller inte ätit på många timmar. När man har en AI som crunchar igenom varenda liten detalj i användningen är det fascinerande hur mycket information man kan få ut. Man kan t.o.m. göra gissningar på vardagsrummets layout, vart soffan står, vart dörrarna är osv. Allt detta används t.ex. för att avgöra när användaren är mest troligt att göra en microtransaction, så att man kan skicka en personlig digital rabattkupong vid exakt rätt tillfälle för att pusha dem över beslutströskeln till ett köp. Behövs ingen kamera, AI + big data "löser biffen". Men om du tejpar över kameran så vet de inte att du har badtofflor och den där fula bekväma hemmaskjortan på dig, alltid något......

(För att göra det lagligt räcker det att man anonymiserar datan lite halvt, typ gör averages över användare i en viss stad/stadsdel - så länge det inte är för trivialt att peka ut exakt dig, och du har accepterat någon rolig EULA som ingen orkat läsa, så är det ganska grönt.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Inte haft något problem med automatiska uppdateringar då jag kör med inaktiva timmar.
Men varför gör de ett sådant icke problem till ett sådant problem? Vad är det för fel på hur det fungerade innan Windows 10?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

@ELF: Många användare valde med den stora friheten i de gamla OS'en att aldrig uppdatera. För att tvinga de trögklossarna som aldrig uppdaterar att fixa sina system så får vi andra sämre frihet helt enkelt. Tråkigt men i grunden förståeligt. :/

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HazZarD:

Det är ju ändå microsoft som ska bestämma sånt och inte du väl ? Du betalat bara för att använda deras mjukvara, inte ta såna beslut.

Skrivet av Svensktiger:

Jag vill gärna bestämma vad som händer med MINA datorer tack så mycket.
Min dator är inte helt plötsligt ett MS verktyg bara för att jag installerar ett OS som jag dessutom köpt.

Skulle det t.ex. vara OK om MS använde alla miljarder av windows installationer för att köra något mining program ?
Nej tänkte väl det.

Vi som vill ha kontroll över våra system använder GNU/Linux. Självklart ska man ha full kontroll, men jag förstår Microsofts dilemma och varför de valt att göra på detta sättet och det är de inkompetenta användarnas fel att det är som det är. Synd att det ska behöva gå ut över alla användarna bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@ELF: Många användare valde med den stora friheten i de gamla OS'en att aldrig uppdatera. För att tvinga de trögklossarna som aldrig uppdaterar att fixa sina system så får vi andra sämre frihet helt enkelt. Tråkigt men i grunden förståeligt. :/

Försåtligt på vilket sätt? Fanns säkert många som inte valde att uppdatera av just anledningen att man hade antingen kritiska system eller inte ville paja något vid en uppdatering.

Förstår inte hur svårt det kan vara att skicka kritiska uppdateringar i ett pack och INTE starta om det förrän man själv valt det. Sedan packa alla andra uppdateringar där man själv kan välja. Inte fan bryr jag mig om att de har en uppdatering till Edge eller Notepad eller för den delen Xbox appen på en jäkla Windows 2016 Server... Helt ofantligt hur seg 2016 med sina uppdateringar i bakgrunden är mot Windows Server 2008.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dpom86:

@ELF: Många användare valde med den stora friheten i de gamla OS'en att aldrig uppdatera. För att tvinga de trögklossarna som aldrig uppdaterar att fixa sina system så får vi andra sämre frihet helt enkelt. Tråkigt men i grunden förståeligt. :/

Vad skulle vara fel med att tvingas uppdatera men att det sker när man själv startar om datorn ?
Det är omstarterna som är det största problemet eftersom det kan ta dagar-veckor att komma tillbaka till samma läge som före omstarten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det stora problemet som ha en väldigt enkel lösning. SLUTA gör dumma saker när jag är på BATTERI! Kan sitta och skriva på något och helt plötsligt rusar datorn igång för att Windows hux flux tycker att den behöver hämta lite updateringar eller göra lite andra bakgrundsdummheter och istället för 12w förbrukning så är jag på dryga 30 och batteritid för att vara mobil några timmar går inte längre

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@ELF: Många användare valde med den stora friheten i de gamla OS'en att aldrig uppdatera. För att tvinga de trögklossarna som aldrig uppdaterar att fixa sina system så får vi andra sämre frihet helt enkelt. Tråkigt men i grunden förståeligt. :/

Tror att den gamla myten om att användare inte uppdaterar om dom inte tvingas härstammar från XP tiden.
XP var ju som alla vet ett extremt piratat OS, och med en ogiltig licens var det garanterat många som inte uppdaterade då dom visste att det skulle strula till det för dom.
W7 och framåt är ju betydligt pillrigare att köra "licensfritt" (bara MS vet hur många som fuskar) och därmed även större chans att installationerna tillåts att uppdateras efterhand.

Men nu har ju MS ställt till det så pass att även "lagliga" användare drar sig för att uppdatera då dom inte har lust att spendera massor av tid på att återställa sina system.

Permalänk
Medlem

För varje ny uppdatering är det något nytt som krånglar. Lycka till Microsoft, w10 är ibland lika irriterande som Vista.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Försåtligt på vilket sätt? Fanns säkert många som inte valde att uppdatera av just anledningen att man hade antingen kritiska system eller inte ville paja något vid en uppdatering.

Förstår inte hur svårt det kan vara att skicka kritiska uppdateringar i ett pack och INTE starta om det förrän man själv valt det. Sedan packa alla andra uppdateringar där man själv kan välja. Inte fan bryr jag mig om att de har en uppdatering till Edge eller Notepad eller för den delen Xbox appen på en jäkla Windows 2016 Server... Helt ofantligt hur seg 2016 med sina uppdateringar i bakgrunden är mot Windows Server 2008.

Hemanvändare kör inga kritiska system.

Företag kör egen update server och styr hur uppdateringar installeras med policies.

Om ett företag kör kritiska system utan att ta kontroll över uppdateringscykeln får de ta och kamma till sig och göra rätt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

"Planen är att använda maskininlärning för att analysera användarmönster"
Så windows ska använda mer resurser för att göra saker som användaren inte vill göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tror att den gamla myten om att användare inte uppdaterar om dom inte tvingas härstammar från XP tiden.
XP var ju som alla vet ett extremt piratat OS, och med en ogiltig licens var det garanterat många som inte uppdaterade då dom visste att det skulle strula till det för dom.
W7 och framåt är ju betydligt pillrigare att köra "licensfritt" (bara MS vet hur många som fuskar) och därmed även större chans att installationerna tillåts att uppdateras efterhand.

Men nu har ju MS ställt till det så pass att även "lagliga" användare drar sig för att uppdatera då dom inte har lust att spendera massor av tid på att återställa sina system.

Varför är det en myt? Sitter du på data på hur många äldre windows system som är patchade? Eller vad får dig att uttala dig om det?

Tycker det är rätt tydligt varje gång något busigt härjar runt att många sitter på opatchade system, då de svagheterna som utnyttjas oftast redan är åtgärdad eller åtgärdas nästan direkt när det blir aktuellt, ändå sprider sig skit som löpeld. Wannacry spreds sig ju jäkligt fort bland opatchade Windows 7 system, hade de inte hittat en kill switch hade vi nog fått ett hum över hur vanligt det är Personligen har jag nog inte satt mig vid en privat Windows 7 svensson-burk utan att det ploppar upp en ruta om att det finns månader gamla uppdateringar att installera.

Säkerhetspatchar ska installeras direkt! Och de ska tvingas in i konsumentsystem, folk kan böla hur mycket de vill, men det är ingen dålig grej. Dock tycker jag att man ska få bestämma över alla uppdateringar som inte är kritiska säkerhetspatchar (vilket är varför jag kör pro på alla mina windows-burkar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Dock tycker jag att man ska få bestämma över alla uppdataringar som inte är kritiska säkerhetspatchar.

Huvudet på spiken där.
MS har ju i många år nu underminerat folks förtroende för dom.
Om MS nöjde sig med att tvinga på riktiga patchar och inte uppdateringar vars enda funktion är att stoppa konkurrenters program så kanske förtroendet skulle kunna återvända tillslut.
Men varje gång medelsvensson startar datorn och något jä*la spel ligger i startmenyn igen trots att det var avinstallerat tidigare så eroderas förtroendet även för de saker som kanske behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Försåtligt på vilket sätt? Fanns säkert många som inte valde att uppdatera av just anledningen att man hade antingen kritiska system eller inte ville paja något vid en uppdatering.

Förstår inte hur svårt det kan vara att skicka kritiska uppdateringar i ett pack och INTE starta om det förrän man själv valt det. Sedan packa alla andra uppdateringar där man själv kan välja. Inte fan bryr jag mig om att de har en uppdatering till Edge eller Notepad eller för den delen Xbox appen på en jäkla Windows 2016 Server... Helt ofantligt hur seg 2016 med sina uppdateringar i bakgrunden är mot Windows Server 2008.

Nu pratade jag om dumma svenssons. Om du har ett kritiskt system och inte sätter upp en egen WUS server internt för att administrera alla updates får du väl skylla dig själv..?
Hur svårt är det att separera uppdateringar? Pengar.
Handlar om att vi får gratis OS i utbyte mot att vi är MS beta testare - och givetvis vill de inte hålla på att hålla reda på flera olika versioner så alla patchas till en gemensam version för att spara lite till pengar. Också förståeligt, om du inte syftar på att du har en företagslicens...

Skrivet av mrqaffe:

Vad skulle vara fel med att tvingas uppdatera men att det sker när man själv startar om datorn ?
Det är omstarterna som är det största problemet eftersom det kan ta dagar-veckor att komma tillbaka till samma läge som före omstarten.

Har ingen kommentar på detta då jag aldrig haft det problemet själv... är du säker på att du inte missat någon inställning bara? Eller sitter du på Home? För Home är ju svaret åter igen att vi är deras betatestare: du får ett os - de får testresultet. Eftersom de har ett monopol och du får OS gratis så värderar de att snabbt få sina testresultat högre än gnäll från lägsta nivån av användare (Home).

Skrivet av Svensktiger:

Tror att den gamla myten om att användare inte uppdaterar om dom inte tvingas härstammar från XP tiden.
XP var ju som alla vet ett extremt piratat OS, och med en ogiltig licens var det garanterat många som inte uppdaterade då dom visste att det skulle strula till det för dom.
W7 och framåt är ju betydligt pillrigare att köra "licensfritt" (bara MS vet hur många som fuskar) och därmed även större chans att installationerna tillåts att uppdateras efterhand.

Men nu har ju MS ställt till det så pass att även "lagliga" användare drar sig för att uppdatera då dom inte har lust att spendera massor av tid på att återställa sina system.

Ja jo om du menar den biten hatar jag det också. Det är ju priset man får betala som (inofficiell) betatestare. Riktigt störande dock och ett av de största problemen jag har med win10 rent allmänt: man kan inte lita på att det funkar vid nästa omstart. Dålig pålitlighet är grymt irriterande även om det bara är för hemmabruk.

Som sidonotering tycker jag inte det alls var svårt att få tag på lagliga* gratislicenser till winMe-Xp-ServerXYZ-Vista-7-8. Bara du var student på ett tekniskt universitet fick du i regel tillgång till 2-4 st gratis licenser per OS. Medges dock att det inte var alla studenter som visste om detta. (*EULA säger att du måste sluta använda när du inte är student längre... men finns ingen kontroll.) (Fanns ju embedded, virtualisering, VS+team etc. också.)

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

3 år senare kommer något som kan liknas vid användarvänlighet, men tror inte det kommer bli så mycket med det ändå, tyvärr.
Inget jag kommer gå tillbaka för i alla fall...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det bara jag och en till i denna tråd som stänger av sin dator när man inte använder den på några timmar. Har hänt någon gång att jag råkat ut för en långsam uppdatering när jag gjort något jag har bråttom med och något hängt sig och man fått starta om. Där är man sur att man inte blir tillfrågad av systemet.

OT - Gick ut för att kolla på månförmörelsen men man kunde bara förnimma en strimma bakom molnen. Kan man säga att månen går upp i säck? I alla fall är himmelen fin på andra sidan valvet där solen gick ner.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Jag som ibland åker iväg på resor och måste nå min maskin på avstånd tycker ju hela skiten är katastrof. Måste ringa hem någon för att starta om min maskin och starta upp allt som ska startas om.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk

1290:- kostar Home idag så nej, det är inte gratis!
https://www.inet.se/produkt/9120486/windows-10-home-svensk
Så varför ska man vara beta testare när operativsystemet kostar pengar?
Det ska väl ändå inte vara skillnad på din win7 -> win10 Home och en Home som är köpt idag?

Att starta om windows 10:
Det är väl lite av resultatet att det absolut viktigaste med ett os är hur få sekunder datorn kommer igång.
Man kunde ju läsa om det på varenda forum att "så här snabbt startar min dator" förr i tiden men med win 10 är det ju en lögn vilket många inte inser. Själv hade jag på datorn i 18 dagar/dygn på semestern, uppstartstiden får vara 2 minuter för mig om det så vill.
Ända sättet att stänga av datorn är att starta om datorn och det görs ju med en uppdatering för du stänger aldrig av win 10.
Så det kan gå flera dagar/veckor innan man märker att man har ett problem för datorn var aldrig avstängd även om man stängde av windows 10 varje dag
https://www.howtogeek.com/349114/shutting-down-doesnt-fully-s...

Och sen till det här med uppdateringar, något som antagligen kommer bli ännu mer då windows i sig är fullt med problem och ju mer skit man stoppar in desto mer skit kommer ut
July 2018 Security Updates
https://portal.msrc.microsoft.com/en-us/security-guidance/rel...

Passar ju bra med lite prisökningar för operativsystemet Windows 10 i höst eller varför inte windows 365.
https://www.zdnet.com/article/microsoft-acknowledges-price-in...
och
https://www.zdnet.com/article/microsofts-got-a-new-plan-for-m...

Jag tror ändå inte att det blir bättre för privatpersoner i framtiden för ms siktar mot företag, molnet och windows 365 verkar det som.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

Alltså, detta kanske låter lite för komplicerat och kanske inte är tekniskt möjligt i dagsläget.

Men tänk om man liksom kunde göra välja att göra det manuellt när man själv vet att det passar?

Jag vet att det låter som ren sci-fi, men det är kul att drömma.

Permalänk
Medlem

Ojdå, då kanske det är dags att uppdatera från W7. Lite feg så kanske väntar ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.West:

Ojdå, då kanske det är dags att uppdatera från W7. Lite feg så kanske väntar ett tag till.

Låt bli! Störtfloden av krångel inkompabiliteter och estetiska försämringar från 7 till 10 var då rakt av häpnadsväckande, (för mig iallafall).

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem
Skrivet av hårdnackad:

Jag som ibland åker iväg på resor och måste nå min maskin på avstånd tycker ju hela skiten är katastrof. Måste ringa hem någon för att starta om min maskin och starta upp allt som ska startas om.

Fast det där går rimligtvis att lösa med automatik.

Antingen ställer du in att datorn loggar in automatiskt efter om/upp-start med en registernyckel (så här) och läggar till viktiga program i autostart (såhär).

Eller så får du skapa windows-tjänster av de program som alltid ska vara igång även fast du inte är inloggad (med hjälp av 'sc create')

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Så Windows skall bli bättre på detta än macOS är nu till och med? Jag vill inte ha iTunes för det tar kontrollen över F8/Play-tangenten så jag inte kan pausa musik i annat program. Lösningen är att radera iTunes men App Store märker av detta och då varje dag kommer det upp en popup-ruta som säger att det vill uppdatera iTunes.

Apple gör verkligen allt för att bryta ner sitt rykte, mjukvaran som på hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

... Enda sättet att stänga av datorn är att starta om datorn och det görs ju med en uppdatering för du stänger aldrig av win 10.
Så det kan gå flera dagar/veckor innan man märker att man har ett problem för datorn var aldrig avstängd även om man stängde av windows 10 varje dag
https://www.howtogeek.com/349114/shutting-down-doesnt-fully-s...

Väldigt intressant inlägg du skrev. Så även om man drar ur sladden så väcks Windows från något sorts hibernate state, laddar en snapshot av kernel?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

@yrfhar:
De flesta kör alla sina elektronikprylar i standby mode, även datorn.
Morsan har en gammal dvd och tv som de aldrig använder i standby läge, jag tror inte hon är ensam... eller att låta mobil laddaren sitta kvar i uttaget då man inte laddar mobilen, osv.
Det är ju mer att om man bara stänger av win10 är den inte avstängd då den går i sleepmode.
Det är ju därför den startar så snabbt sen, inte att den bootar upp från avstängt läge.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

Nu vet windows när du hämtar kaffe!
FOLIEHATT PÅ!

Skämt åsido, jag hoppas verkligen de kan göra något åt det... fast å andra sidan.. linux

Ja alltså... Jag förstår inte varför dom ska uppfinna hjulet igen. Sättet det fungerar i Windows 7 är bra nog, om än inte tillförlitligt. Titta på valfri Linux version och her dess inbygda uppdateringsverktyg fungerar och gör på det viset. Vad är det som är så svårt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag blir så förbannad så jag kokar och vill slå någon Microsoftanställd på käften (jävligt hårt och på fullaste allvar!) varje gång jag tänker på deras förbannade automatiska uppdateringar. Jag vet inte hur många gånger det har hänt mig att det här förbannade skräpet till Windows 10 har fått för sig att starta om datorn när den stått på över natten MED OSPARAT ARBETE som Microsoft tycker att det är okej att bara stänga ner helt utan att fråga. HUR I HELA H-LVETE kan man göra något så fatalt korkat egentligen?

Ge mig tillbaka kontrollen över min egen dator! Hur Microsoft tycker det är okej att vips plötsligt stänga ner alla öppna program och osparade arbeten är fullkomligt idiotiskt och oacceptabelt. Sen är företagsh-lvetet så jävla stort så lycka till med att få fram feedback på detta till idioterna hos Microsoft.

Ja, ni hör hur arg jag är.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju enkelt löst genom att sätta alla nätverksanslutningar som "metered". Då laddar inte systemet ned uppdateringar förrän man själv väljer att göra det. Det hindrar även Windows från att använda din uppkoppling för att sprida sina uppdateringar till andra datorer över internet. Något de flesta inte ens vet att Windows faktiskt gör. Nackdelen är väl att uppdateringar inte installeras i samma sekund som MS rullar ut dem. Men det är väl knappast ett problem för en vanlig hemdator.

https://www.howtogeek.com/262477/how-to-set-an-ethernet-conne...

Det är väl inte direkt nån nyhet att Windows loggar precis allt som sker på datorn. Hela systemet är uppbyggt för att göra just det. Bara att kolla eventloggen... Filsystemet NTFS introducerades för just den funktionen. Jag vet dock inte hur mycket, eller vad som skickas till MS. Men datorn har ständig kontakt med MS servrar när man är uppkopplad. Förmodligen så kollar den produktnyckeln ganska ofta iaf. Så ifall man vill vara helt anonym på internet så bör man använda ett annat OS.