Att söka och få ett jobb fast utb osv och läkarutlåtande..?

Permalänk

Att söka och få ett jobb fast utb osv och läkarutlåtande..?

Hej! Kanske fel forums del men visste ej vart jag skulle skriva.

Har snart varit arbetslös 1år med akassa men söker jobb men får inget...
Är 30år i år, utb&cerifikerad bilmekaniker med svets/krom.
Utb. Webbdesigbare/photoshopdesign.
Diplomerad servicetekniker för husqvarnas större grässklippare.
Jobbat aom matros på fiskebåtar.
Jobbat som reklamdesignare.
Jobbat som däck krängare.
Jobbat som bilmekaniker.
Jobbat som servicetekniker åt automover/grässklippare
Jobbat som förvaltare på kyrkogård sen på söderåsens nationalpark.
Jobbat som ansvarig för posthantering, godsmottagning, webshop-
på ett av Sveriges största motorcykel företag.

Men nu...
Hittar man ej jobb.. eller jo jag hittar jobb men alla som är intresserad utav mig vill ha bidrag från arbetsförmedlingen
och nystartsjobb osv..
Jag blir seriöst knäpp och känner att jag orkar ej hoppa på en ny utb.
Har familj så har ej tiden med att jobba i norge osv.
Vet ej vad eller hur jag ska göra för att komms ut i jobb livet igen.
Sen har jag ADHD och väldigt stressad i psyket samt läkarutlåtande på papper
att jag ska jobba max 75% och sen helt inom tekniska bitar såsom data/it
tack vare en hög IQ på över 140.
Men även alla nina utb och jobb erfarenheter osv så finner jag inget..
Bara praktikplatser som ej leder någonstans och arbetsgivare som bara vill ha bidrag.
Så igen.. hur och hur.. ska man kunna finna jobb idag?

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Finns du på linked ln? Om ej skaffa det och lägg lite energi på din profil. Be gärna någon annan granska den, samma med cv.

Får du komma på intervju eller upplever du att du blir bortsorterad innan? Skulle du kunna göra något annorlunda i dina personliga brev? Fila lite extra på cv?

Om du får komma på intervjuer fokusera på att lyfta fram det du är bra på, älta inte dina läkarutlåtanden och din diagnos. Arbetsgivare gillar generellt glada/drivna personer som ser lösningar, inte problem.

Om du gått på intervju men inte kommer vidare frågar du varför? Söker de annan kompetens eller gjorde du något konstigt. Be om ärliga svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Finns du på linked ln?

Off topic men fungerar det verkligen om man jobbar inom industri? Har alltid trott att typ linked in är mer för kostymfolk, IT och sånt där. Inte för truckförare och bilmekaniker men jag kanske har haft fel uppfattning. Aldrig suttit mig in i sidan direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calma:

Off topic men fungerar det verkligen om man jobbar inom industri? Har alltid trott att typ linked in är mer för kostymfolk, IT och sånt där. Inte för truckförare och bilmekaniker men jag kanske har haft fel uppfattning. Aldrig suttit mig in i sidan direkt.

Jag arbetar med IT men på ett industriföretag och har flera kollegor som i alla fall finns på linkedin.
Hur lätt de har att söka nya jobb vet jag dock inte.

Hur söker industriare annars jobb nuförtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hur söker industriare annars jobb nuförtiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Är väl mest kontakter med bekanta om jag tittar på min far och hans bekanta i branschen. Är man dock ny och aldrig jobbat i gemet så blir det ju genast svårare men då kanske man haft någon praktikplats eller liknande man fått in en fot på till att börja med?

Jag har inte sökt jobb på snart 10 år så jag är inte färskt uppdaterad vad som är bäst.

Permalänk
Medlem

IQ på 140 betyder att du tillhör den smartaste 0.38% av befolkningen men vi kör på det.

Du har ju ett väldigt diversifierat CV, det vore absolut lättare om du hade gått all-in på ett område. Vill du ha ett specifikt område att jobba inom eller nöjer du dig men alla ställen som betalar? Om du har låga krav (vilket du borde ha efter 1 år utan jobb) så tycker jag att du kan ta ett skitjobb, typ brevbärare eller sorterare så att du är aktiv under dagarna och höjer din egen moral. Sen när du har ett jobb kan du vara mer kräsen och söka efter bättre möjligheter.

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Finns du på linked ln? Om ej skaffa det och lägg lite energi på din profil. Be gärna någon annan granska den, samma med cv.

Får du komma på intervju eller upplever du att du blir bortsorterad innan? Skulle du kunna göra något annorlunda i dina personliga brev? Fila lite extra på cv?

Om du får komma på intervjuer fokusera på att lyfta fram det du är bra på, älta inte dina läkarutlåtanden och din diagnos. Arbetsgivare gillar generellt glada/drivna personer som ser lösningar, inte problem.

Om du gått på intervju men inte kommer vidare frågar du varför? Söker de annan kompetens eller gjorde du något konstigt. Be om ärliga svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska kolla linked!
Jagvhar varit på slutintervjuer och alla säger nej pga dem vill ha någon med nystartsjobb eller bidrag här i Skåne iaf..

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Skrivet av Ziddie:

IQ på 140 betyder att du tillhör den smartaste 0.38% av befolkningen men vi kör på det.

Du har ju ett väldigt diversifierat CV, det vore absolut lättare om du hade gått all-in på ett område. Vill du ha ett specifikt område att jobba inom eller nöjer du dig men alla ställen som betalar? Om du har låga krav (vilket du borde ha efter 1 år utan jobb) så tycker jag att du kan ta ett skitjobb, typ brevbärare eller sorterare så att du är aktiv under dagarna och höjer din egen moral. Sen när du har ett jobb kan du vara mer kräsen och söka efter bättre möjligheter.

Har varit och gjort olika WAIS tester hos läkare.

Jag är inte kräsen går t.o.m till bönder och frågar..

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Kanske inte roligaste tipset, men har du testat att signa upp dig på typ ALLA bemanningsföretag? Iaf i lite större städer så dammsuger dem folk, med ditt breda CV så borde det inte vara omöjligt. Har du rent polisregister så borde de gå vägen.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Skrivet av spinxen:

Kanske inte roligaste tipset, men har du testat att signa upp dig på typ ALLA bemanningsföretag? Iaf i lite större städer så dammsuger dem folk, med ditt breda CV så borde det inte vara omöjligt. Har du rent polisregister så borde de gå vägen.

Har ej rent register men snart bör de vara bort från belastningsregistet.
Ja men jag bor i en liten by utan några stor städer nära mig. Närmsta stad är ca 5mil enkel resa och har ej körkort heller.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

Finns det ett samband mellan att du finns i belastningsregistret och att du inte har körkort? Annars är väl ett körkort rätt hög prio, öppnar ju upp en hel massa möjligheter vad gäller jobb! Både att kunna pendla till men även vilka jobb man kan söka.

Edit: För att vara mer om topic: När du tagit ditt körkort så kolla av om företagen i närheten har behov av lastbilschaffisar, är det glesbygd kan de ha svårt att hitta folk. Att då ta ett lån på 50" för att ta c-kort då bli en rätt lindrig investering för att få ett juste jobb.

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Finns det ett samband mellan att du finns i belastningsregistret och att du inte har körkort? Annars är väl ett körkort rätt hög prio, öppnar ju upp en hel massa möjligheter vad gäller jobb! Både att kunna pendla till men även vilka jobb man kan söka.

PS. Har du med "140 i IQ" på ditt CV så plocka bort det

Nä de har ingen sammanhang bara de jagvhar en ro i mig sj att plugga teori..

Nä de har jag verkligen inte sktivit

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Nä de har ingen sammanhang bara de jagvhar en ro i mig sj att plugga teori..

Nä de har jag verkligen inte sktivit

Ok, då kanske du ska fundera ut ett sätt som funkar för dig att plugga på. Om det är att låta nån läsa in texten och du lyssnar medans du är ute och går eller annat sätt vet du bäst.

Med risken att låta lite kall, att som vuxen människa inte ha körkort kan ju betraktas som rätt udda och nått som kan få arbetsgivare att fundera på vad det är för eljest människa de har att göra med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Sen har jag ADHD och väldigt stressad i psyket samt läkarutlåtande på papper
att jag ska jobba max 75% och sen helt inom tekniska bitar såsom data/it
tack vare en hög IQ på över 140.

Menar du att en läkare ska ha skrivit att du ska jobba med data/it eftersom du är för begåvad för andra områden? I vilket sammanhang får en läkare för sig att det kan vara bra att göra ett IQ-test?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Menar du att en läkare ska ha skrivit att du ska jobba med data/it eftersom du är för begåvad för andra områden? I vilket sammanhang får en läkare för sig att det kan vara bra att göra ett IQ-test?

Ja jag har de på papper.
För skulle utreda ADHD som jag har men dem ville testa min IQ med men sen bara föe jag har hög iq betyder de ej att jag är ett geni. Jag har bara hög iq inom logiskt tänkande.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Har ej rent register men snart bör de vara bort från belastningsregistet.
Ja men jag bor i en liten by utan några stor städer nära mig. Närmsta stad är ca 5mil enkel resa och har ej körkort heller.

Okej, ja det gör de ju hela lite svårare. Jag vet att det är svårt, med bostad etc, men hittar man inte jobb där man bor så är väl nästa steg att fundera över att flytta dit jobben finns. Så har det ju varit i alla tider, dagens lite väl generösa bidragssamhälle gör dock folk mindre benägna att röra på sig. Det är ju tyvärr ingen rätt att få jobba där man bor. Man behöver ju inte flytta till Stockholm, ja menar mindre kvalificerade jobb finns ju i de flesta lite större samhällen med industri.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Skrivet av Panzerfister:

Ok, då kanske du ska fundera ut ett sätt som funkar för dig att plugga på. Om det är att låta nån läsa in texten och du lyssnar medans du är ute och går eller annat sätt vet du bäst.

Med risken att låta lite kall, att som vuxen människa inte ha körkort kan ju betraktas som rätt udda och nått som kan få arbetsgivare att fundera på vad det är för eljest människa de har att göra med.

Jag har testat olika saker men mitt problem som jag alltid haft är att om något tråkar ut mig så fastnar de inte i minnet.
Har varit så sedan ung och i skolan/gymnasiet samt att lyssna på sambon..

Jag behöver något som jag gillar och tycker är lite utmanande för att de ska fastna och att jag ska kunna gå vidare med det.
Låter kanske löjligt men de är riktigt jobbigt för de är en anledning till vatflr jag gick till en psykolog.

Nä du låter ej kall ingen fara ja jo jag vet om detta och de är rätt påfrestande samt stressande.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Skrivet av spinxen:

Okej, ja det gör de ju hela lite svårare. Jag vet att det är svårt, med bostad etc, men hittar man inte jobb där man bor så är väl nästa steg att fundera över att flytta dit jobben finns. Så har det ju varit i alla tider, dagens lite väl generösa bidragssamhälle som gör folk mindre benägna att röra på sig. Det är ju tyvärr ingen rätt att få jobba där man bor. Man behöver ju inte flytta till Stockholm, ja menar mindre kvalificerade jobb finns ju i de flesta lite större samhällen med industri.

Ja men nu har jag eb son på 2år med kompisar här och förskola som han älskar och sambon har nära till sitt jobb.
Vi flyttade hit för fick jobb som förvaltare på nationalparken här och de va ca 3år innan sonen kom lixom.
Så nu vill vi ej flytta för vi trivs och sonen trivs här och vi har så många minnen som en familj nu här.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Ja men nu har jag eb son på 2år med kompisar här och förskola som han älskar och sambon har nära till sitt jobb.
Vi flyttade hit för fick jobb som förvaltare på nationalparken här och de va ca 3år innan sonen kom lixom.
Så nu vill vi ej flytta för vi trivs och sonen trivs här och vi har så många minnen som en familj nu här.

Jag kan förstå det, det är komplext. Men med 5 mil till närmsta stad så borde det ju inte vara några större problem att pendla, med bil tar det ju max 30-40 minuter, om du kan lösa det. Många pendlar ju 1h+ enkel väg idag. Annars finns de ju kollektivtrafik, även om avgångarna såklart är färre på landsbygden. Det måste ju finnas fler i din omgivning som pendlar? Köp en mopedbil eller Eu-moppe och ta den till närmsta buss som går raka vägen till storstan. Finns inga ursäkter för att inte röra på sig dit jobben finns.

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att kolla med arbetsförmedlingen om du kan få hjälp med körkort. Om du nu bor så pass off som det låter så finns det nog även flera som backar för att du måste förlita dig på kollektivtrafiken, oavsett vad "vi" stockholmare (bor 4 mil från stockholm därför vi är inom parantes) säger så är det svårt att bo på landet utan körkort. Sen öppnar även körkortet i sig upp en större del av arbetsmarknaden.

Sen att du inte får jobb låter för mig väldigt skumt, polarens lillebrorsa gick från butik till butik, industri till industri och frågade efter jobb i Uppsala. Tog lite drygt 6 timmar så hade han fått ett tillsvidare jobb. Har själv även råkat ut för att det kom en person till vårt platskontor för bygget och frågade efter jobb, även om inte vi hade ett så visste vi om en underentreprenör som sökte. Den personen var på vårt bygge veckan efter. Att visa ett intresse genom platsbesök och inte bara söka genom AMS eller mail gör mycket när det kommer till mindre företag som inte riktigt kan bestämma sig om dom vill anställa en person eller mycket. Med meningen ovan så vill jag inte på något sätt spekulera i hur du har gjort utan det är bara en reflektion från mig,

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av SvanteP:

Mitt tips är att kolla med arbetsförmedlingen om du kan få hjälp med körkort. Om du nu bor så pass off som det låter så finns det nog även flera som backar för att du måste förlita dig på kollektivtrafiken, oavsett vad "vi" stockholmare (bor 4 mil från stockholm därför vi är inom parantes) säger så är det svårt att bo på landet utan körkort. Sen öppnar även körkortet i sig upp en större del av arbetsmarknaden.

Sen att du inte får jobb låter för mig väldigt skumt, polarens lillebrorsa gick från butik till butik, industri till industri och frågade efter jobb i Uppsala. Tog lite drygt 6 timmar så hade han fått ett tillsvidare jobb. Har själv även råkat ut för att det kom en person till vårt platskontor för bygget och frågade efter jobb, även om inte vi hade ett så visste vi om en underentreprenör som sökte. Den personen var på vårt bygge veckan efter. Att visa ett intresse genom platsbesök och inte bara söka genom AMS eller mail gör mycket när det kommer till mindre företag som inte riktigt kan bestämma sig om dom vill anställa en person eller mycket. Med meningen ovan så vill jag inte på något sätt spekulera i hur du har gjort utan det är bara en reflektion från mig,

Kollektivtrafik fungerar men bussen får 1gång i timmen och till tågstation men de är 4min mellan att bussen anländer på stationen och tills tåget åker och bussen brukar vara sen tyvärr och med tidigaste bussen är jag i en stad tidigast kl 08 sen ska man ta sig från stationen i den staden till jobbet.

Jag går runt och frågar överallt jag har kommit på, ringt, mejlat. Jag sitter en på arbetsförmedlingen och söker eller deras sida.
Samt fråga alla mina vänmer och gamla jobb men nada...

De roliga är att dem skriver i tidningen att de är lägasta siffran jobbsökande på länge MEN dem tar med alla som är ute på praktik under samma kategori som anställa personer så siffran ljuger.(källa en vän som är sitter i styrelsen för arbetsmarknaden).

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Skrivet av spinxen:

Jag kan förstå det, det är komplext. Men med 5 mil till närmsta stad så borde det ju inte vara några större problem att pendla, med bil tar det ju max 30-40 minuter, om du kan lösa det. Många pendlar ju 1h+ enkel väg idag. Annars finns de ju kollektivtrafik, även om avgångarna såklart är färre på landsbygden. Det måste ju finnas fler i din omgivning som pendlar? Köp en mopedbil eller Eu-moppe och ta den till närmsta buss som går raka vägen till storstan. Finns inga ursäkter för att inte röra på sig dit jobben finns.

Finns inga bussar som går raka vägen till storstan.. som jag svarade en annan precis.
Bussen går 1 gång i timmen och när den anländer på tågstationen så har man 4min tills tåget går.
Sen är de så att bussarna här ute är inte pålitliga i tids schemat om man säger så.

Visa signatur

-"Robots are the future".

Marknadsreferenser:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1079311/sok?searchid=f...

Permalänk
Medlem

@Powerjimmy:
Håller med svanteP gällande körkortet, det kommer garanterat ge dig fler möjligheter iaf. Tyvärr är det inte gratis att pendla 10 mil/dag med bil. Men om sambon har bra jobb så lär det gå prima. Om du har skrivit att du har ADHD på ditt CV så skulle jag nog plocka bort det. Kan vara en orsak att du inte kommer vidare , då du blir "dömd" utan att de ens träffat dig. Utan du kan isf nämna det vid ev intervju eller dylikt.
Generellt sett så skulle jag nog anställa någon som gjort lite olika saker. Än en som bara snöat in sig på En sak. Ger dessutom bredare möjligheter med olika jobb.

EDIT: En sak till: Ge inte upp sökandet för att du får nej och inte får något jobb.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv

Inte för att vara taskig, men om jag förstår dig rätt.

Du lever nu som väldigt många andra på bidrag, kanske får ut runt 10 000kr i månaden för att inte göra något.
Du uppfyller också alla krav för att få nystartsbidrag, där detta bidrag kraftigt har försämras på senare år. Men resultaten av nystartsbidraget blir ungefär som att du inte kostar samhället några pengar och arbetsgivaren får dig superbilligt. Utan nystartsbidrag hade du blivit en skattebidragande person.

Och du föredrar hellre att fortsatt vara arbetslös än ett jobb med nystartsbidrag?

Ur arbetsgivarens synvinkel, de kan anställa en person som nyligen har varit lite ute arbetsgivaren billigare, detta har den arbetssökande "ideologiska åsikter" emot, Konstigt de ej vill anställa.
Det är lite som att köpa en dator där Intel har cach back på några tusenlappar, men trots det gäller på den datorn som du vill köpa i en butik. Så tycker ej butikssäljaren om detta och motverkar cach back. Då precis som med kandidater att anställa kollar man någon annanstans.

Mitt råd är alltså använd nystartsjobbet.

Angående ditt cv skulle jag kalla det imponerande, men spretigt.
Men utb&cerifikerad bilmekaniker med svets/krom plus nystartsjobb borde vara superattrativt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Powerjimmy:

Finns inga bussar som går raka vägen till storstan.. som jag svarade en annan precis.
Bussen går 1 gång i timmen och när den anländer på tågstationen så har man 4min tills tåget går.
Sen är de så att bussarna här ute är inte pålitliga i tids schemat om man säger så.

Tycket det börjar låta som bara dåliga "ursäkter" för att slippa jobba. Tyvärr är det så att man helt enkelt måste flytta eller pendla om jobben inte finns där man bor. Passar inte bussar med tåg, då får du väl vänta 1 timme på tågstationen tills nästa tåg går? Eller kanske ta en promenad/cykel till tågstationen? Medans du väntar på tåget har du ju två timmar minst per dag du kan läsa körkorts teori. Det finns lösningar på allt bara man är villig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Powerjimmy:

Finns inga bussar som går raka vägen till storstan.. som jag svarade en annan precis.
Bussen går 1 gång i timmen och när den anländer på tågstationen så har man 4min tills tåget går.
Sen är de så att bussarna här ute är inte pålitliga i tids schemat om man säger så.

Jag pendlar och får alltsomoftast sitta och vänta 1h innan jag egentligen börjar, det är så det är och bara att acceptera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Giuffria:

Tycket det börjar låta som bara dåliga "ursäkter" för att slippa jobba. Tyvärr är det så att man helt enkelt måste flytta eller pendla om jobben inte finns där man bor. Passar inte bussar med tåg, då får du väl vänta 1 timme på tågstationen tills nästa tåg går? Eller kanske ta en promenad/cykel till tågstationen? Medans du väntar på tåget har du ju två timmar minst per dag du kan läsa körkorts teori. Det finns lösningar på allt bara man är villig.

Ja menar det. Allt beror på hur bekväm man är. Med cykel/moped + buss/bil så ska inte 5 mil vara några problem alls. Som någon annan skrev, utb&cerifikerad bilmekaniker med svets/krom plus nystartsjobb borde vara superattrativt. Sen kan du nog få skriva kanske 4-5 olika versioner av ditt CV där du framhäver och fokuserar på olika kompetenser. Stryk ADHD samt andra lite mer illa-klingande saker så som "arbetslös" etc, det ökar bara risken att bli bortsorterad direkt, tyvärr är det så. Kämpa på och släpp dem mentala spärrarna så löser du detta!

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Moderator
Moderator

Börja med en omvärldsanalys, vad behövs i närområdet? Vilka firmor går det bra för? Kan du erbjuda dem något?

Man kan uppfinna sin arbetsmöjlighet genom att föreslå en lösning, nya möjligheter att tjäna pengar.

Till exempel, om det finns en bilfirma, föreslå ett däckhotell som du kan hålla i?

Spana in lokala firmor, de kanske har en värdelös hemsida? Föreslå en ny design och erbjud dig att drifta den?

Finns det en auktionsfirma? Kanske de behöver både uppdatera hemsida, fotograf och någon som kan utvärdera allt från gräsklippare, motorcyklar, bilar till båtar?

Du gör helt rätt att fråga här, använd energin du får, bli inte nerstämd och fastna inte i det sura läget. Det är skitjobbigt att söka jobb idag, du är absolut inte ensam.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

140 i IQ. Okej. "Sen har jag ADHD och väldigt stressad i psyket ", är detta något du berättar på dina intervjuer? Om du gör det skulle jag avråda dig från att göra det i fortsättningen. Arbetsgivare vill inte höra att du har massa problem, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag förstår arbetsgivarna. Jag skulle inte heller anställa dig utan något bidrag från AF, det är en alldeles för stor risk och kostnad med tanke på din bakgrund, din utbildning och den bild du målar upp av dig själv.
Helt brutalt ärligt så skulle jag nog inte anställa dig ens om AF gav bidraget. Det kostar fortfarande företaget en massa pengar, tid och energi att anställa dig och det är ytterst tveksamt om du kommer att vara kvar en längre tid så det är värt det.

Jag tror du behöver ta dig själv i kragen. Ta tag i det här med körkortet och när det är klart eller under tiden också titta på att fortbilda dig inom något du tycker är kul och där du kan bli riktigt duktig samt kanske också ta ett par hundår för att få erfarenhet och visa framfötterna så du kan få bättre jobb på sikt.

Det kanske är lättare att flytta till en stad och låta sambon pendla de 5 milen till det jobb hon har idag. Att ert barn har kamrater och trivs på dagis är något man nog får bortse ifrån. Barn hittar lätt nya kompisar på nytt dagis, i en ny stad.

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj