Intels "Coffee Lake"-baserade NUC-enheter fångade på bild

Permalänk
Melding Plague

Intels "Coffee Lake"-baserade NUC-enheter fångade på bild

Designmässigt är det mesta sig likt men på insidan finnes såväl Coffee Lake-baserade processorer som förbättrad kylning, M.2-anslutningar och 2,5-tumsplats för lagring.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Kanske dax för fläktlös design på 15W modellerna.

Istället minskar de storleken lite och behåller fläkten, typiskt Intel, varför innovera om vi inte måste.

Intel vill bara inte göra det lilla extra förrän det kommer någon som tvingar fram det genom konkurrens.

Får hoppas AMD jobbar på något roligt i detta segmentet

Permalänk
Medlem

Är det någon som köper dessa? Vilken är målgruppen? Kan tänka mig att de passar företag och skolor men köper inte de Dell för det mesta? Seriös fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Är det någon som köper dessa? Vilken är målgruppen? Kan tänka mig att de passar företag och skolor men köper inte de Dell för det mesta? Seriös fråga.

Jag byggde en åt farsan för nån månad sedan. Supersmidigt om man vill ha en liten lättmöblerad stationär surfdator. Hängs upp i VESA-fästet bakom skärmen.

Skulle säga att detta är det närmsta en stationär all-in-one man kan komma, om man inte vill betala hutlöst för en färdig sådan.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Jag byggde en åt farsan för nån månad sedan. Supersmidigt om man vill ha en liten lättmöblerad stationär surfdator. Hängs upp i VESA-fästet bakom skärmen.

Skulle säga att detta är det närmsta en stationär all-in-one man kan komma, om man inte vill betala hutlöst för en färdig sådan.

Samma här, byggde en kontorsdator åt farsan. Jag ska nog skaffa en och ha som HTPC också.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

@Infiniti Jag har varit intresserad av NUC sedan konceptet kom men de är hela tiden ett par tusenlappar för dyra för att de ska vara värda att köpa. Nu bygger jag en egen dator istället (större men roligare).

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Är det någon som köper dessa? Vilken är målgruppen? Kan tänka mig att de passar företag och skolor men köper inte de Dell för det mesta? Seriös fråga.

Jag har en Nuc (broadwell har jag för mig) som htpc. Funkar rätt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Min första tanke var vad hög den är men det framkom i artikeln.

Skrivet av Infiniti:

Är det någon som köper dessa? Vilken är målgruppen? Kan tänka mig att de passar företag och skolor men köper inte de Dell för det mesta? Seriös fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Arbetsstationer allt från kontorspersonal till mer avancerade arbetsstationer, det finns lite olika modeller på marknaden och även med AMD grafik om det krävs lite mer prestanda från grafikkortet.
Det räcker säkert för skolor men skolor använder mer laptops och plattor istället för fasta arbetsstationer, datasalarnas tid med compis datorer är förbi men utomlands kanske det används i skolor.
Det är en väldigt stor marknad och t.ex Zotac har byggd liknande datorer väldigt länge och fler tillverkare finns det.
Det är inte så många som egentligen behöver så kraftfulla datorer i sitt arbete eller privat det är bara vi nördar som överdriver p.g.a intresse för hårdvara.

Permalänk
Medlem

Jag har en i3 skylake till HTPC.
Fungerar helt ok, dock slö som bara den emellanåt .

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Infiniti:

Är det någon som köper dessa? Vilken är målgruppen? Kan tänka mig att de passar företag och skolor men köper inte de Dell för det mesta? Seriös fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Använder NUCs både som stationära datorer samt även som "target boards" för våra produkter (inbyggda system). Som det senare fallet är NUCs faktiskt rätt mycket mer praktiskt jämfört med det normala som typiskt ser ut så här (typiskt ARM-baserat utvecklingskort):

Rätt säker att min nästa "stationära" dator hemma blir en NUC eller liknande. Är rätt less på gigantiska PC-lådor och har inget behov av separat grafikkort i någon PC som inte använd för spel.

Hade gärna sett en "Hades Canyon" lik NUC med 6C/12T CPU-modellerna i. Har noll nytta av mycket GPU-kraft för mitt jobb, har i.o.f.s. en Skull Canyon just nu men det är mest för att den hade mest CPU-kraft av de NUCs som fanns tillgängliga vid inköpstillfället.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Infiniti: Jag är sugen på en, spelar inte så mycket längre och min 3570K börjar bli till åren.. Den räcker gott och väl till det andra jag använder datorn till (toppmodellen dvs)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

@Infiniti: Jag är sugen på en, spelar inte så mycket längre och min 3570K börjar bli till åren.. Den räcker gott och väl till det andra jag använder datorn till (toppmodellen dvs)

Varför köpa den istället för en laptop dock? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Varför köpa den istället för en laptop dock? :/

Skickades från m.sweclockers.com

Framförallt tar den ju väldigt mycket mindre plats på skrivbordet jämfört med en laptop. Enda anledningen att välja laptop istället som jag ser det är om du vill att den ska vara portabel.
Men jag gissar att de flesta med det behovet har en laptop utöver sin stationära.

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Inaktiv

Skaffade en 7700 med 16GB ram och externt grafikkort åt farsan som ren surfdator, den är i princip lika billig som de dyrare Intel Nuc men aningen snabbare.

Och det är där jag tycker problemet ligger, minidatorer med låg prestanda är coola och användningsfulla, men när priset på dem blir lika högt som en "värsting surfdator" så blir det mindre som köper.
Ända sedan jag började med datorer har folk sagt köper an en dator idag så har man en dator som stå sig, på senare tid har utvecklingen i.o.f.s stagnerat en tid på cpu. Nå min poäng är att jag inte gillar att betala topp-priser för låg prestanda.

*edit*
Det är Nuc för 10 000kr som den som visas i tråden jag pratar om, billiga NUC för 1500kr är mycket intressanta:
https://www.komplett.se/product/1008776/datorutrustning/pc-ko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Är det någon som köper dessa? Vilken är målgruppen? Kan tänka mig att de passar företag och skolor men köper inte de Dell för det mesta? Seriös fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag köper, fantastisk HTPC

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Snusfri

Har en som htpc, smidig liten burk för det.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Varför köpa den istället för en laptop dock? :/

NUC
Tar mindre plats på skrivbordet eller var man har de jämfört med laptop

Går att montera bakom vissa skärmar

Går att uppgradera minne och lagring

Throttling
Beror på vilken laptop och vilken NUC man jämför
Men generellt så tror jag fler laptops har större problem med throttling under långvarig last än vad NUC har

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Infiniti: Varför? Jag har redan ett skrivbord med två skärmar, mus & tangentbord. Kommer inte flytta runt datorn, dessutom kostar en laptop med motsvarande processor ungefär det dubbla.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en också en NUC. Min sitter på företaget. Har en lektionsal och den sitter monterad på väggen bakom skärmen jag använder i min utbildning.
Efter jag köpt och tagit hem den för installera den, funderade jag på att stjäla den från mig själv... Älskade den!
En NUC skulle fungera utmärkt för mig 99 % av tiden jag använder min dator men istället har jag en R5:a här bredvid mig .

Permalänk
Medlem

Jag kör snik-NUCar hemma (billigaste modellen som jag tryckt i 4 GB RAM i) som PXE-bootar en Kodi-klient på. Fungerar klockrent, och behöver ingen disk heller

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Kanske dax för fläktlös design på 15W modellerna.

Istället minskar de storleken lite och behåller fläkten, typiskt Intel, varför innovera om vi inte måste.

Intel vill bara inte göra det lilla extra förrän det kommer någon som tvingar fram det genom konkurrens.

Får hoppas AMD jobbar på något roligt i detta segmentet

Känns tyvärr som Intel vägrar att erbjuda fläktlösa passivt kylda. Finns sådana att köpa från andra tillverkare men vore trevligt om det erbjöds direkt. Akasa är mina favorit http://www.akasa.com.tw/update.php?tpl=product/product.list.t...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

finns även många passiva på aliexpress likt den här

borde börja dyka upp coffe lake även där snart.

lite större och fulare

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Är det någon som köper dessa? Vilken är målgruppen? Kan tänka mig att de passar företag och skolor men köper inte de Dell för det mesta? Seriös fråga.

Skickades från m.sweclockers.com

Vi koper en del pa jobbet, kanske 20-30 per ar (saljer photo booths).

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem

Jag kör en NUC som HTPC och NAS. Delar en 5TB usbdisk från den. Kör Ubuntu. Funkar skitbra.

När den här generationen kommer blir det en med maxat ram att köra som proxmox host att labba på.

Tjusningen är ju att dom är så små och drar lite ström vid idle. Dessutom funkar de bra med Linux, inget krångel med drivrutiner när allt är Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har tre stycken NUC hemma. En I5 har tjejen som huvuddator, en nyare I5 som HTPC och en gammal i3 som ESXi server. Jag hade tanke på att ha HTPCn kanske som huvuddator, men den datorn jag har är ju mycket snabbare när det verkligen behövs.

NUC:arna har ju med varje version blivit bättre på alla sätt. Stabilare, Snabbare, Full m.2 kontroller, ddr4 minne, m.m. Om de skulle sänka priset så skulle de bli mycket populärare, slå ut många andra kontorsdatorer.

Om man inte spelar så klarar man sig utmärkt med en i5 NUC.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Undra om det kommer komma separata chassin som är passivt kylda från andra tillverkare till 28 Watt NUC. I så fall kan man nog få en riktigt liten fläktlös schysst kontors/hemmadator. Tom 15 Watt klarar man sig redan långt på idag.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport