Avd. klantigheternas konung - Hjälp med bortmonterade NAS-diskar pls

Permalänk
Medlem

Avd. klantigheternas konung - Hjälp med bortmonterade NAS-diskar pls

OK, long story short, eller tvärtom; jag sitter på en gammal Qnap NAS som min brorsa lämnade hos mig för två år sedan. Han har nu tappat det totalt och är ett totalt POS mot de flesta, mig inkluderat. Men främst mot sin gamla familj. Han har sagt till sitt ex att all backup (bilder osv) låg på en kraschad dator (lögn) men allt finns på NASen.
Nå, det är alltså en Qnap och deras egna program är rätt kass när man skall kopiera mappar, som jag förstod det så gick det inte bara att kopiera allt rakt av utan man var tvungen att ladda ner mapp efter mapp separat zippat. Rätt segt om det är mycket mappar.
Jag har hur som helst lovat min brorsas ex och barnen att spara ner allt. Kom ungefär halvvägs.

(För att klargöra, jag stjäl inte från min bror, jag kopierade allt förrförra året åt honom och la på en extern disk, sen fick jag NASen men jag har inte pillat med den tills nu.)

Nu till problemet som jag nog behöver lite tips för: jag tänkte ta ur diskarna men hittade inte nyckeln så jag började skruva lite, fick bort det lilla SATA-kretskortet som även ger ström. Kopplade in en SATA och en strömkabel i en halvgammal burk jag har, vände mig om, kände mysko lukt, såg att det bran i strömkabeln till ena disken. Ryckte ur och drog strömmen till nätagget och gick och tog mig en grogg.

Vad jag nu har är en disk som är fin och hel och en som har en lätt justerad strömkontakt, se bild:

http://forumbilder.se/H7H7J/img-20180728-190041

Som synes så är det lite brännt på kontakten, jag har inte testat att poppa in den i min dockningsstation. Än.

Så till min fråga, jag gissar att det är någon RAID-historia på en sån här NAS, jag har ju den felfria disken (dyker upp i Diskmanagment och Easus Data Recovery Wizard. Visst borde jag kunna komma åt disken och filerna? Jag är inte så insatt i RAID och sånt men nån kanske har nåt tips.

Tacksam för alla tips.

Ha det gôtt

Permalänk

Vad du än gör, koppla INTE in disken med den brända kontakten någonstans. Vet du om han har kört RAID 4/5 eller någon annan RAID? I värsta fall kan en återställningsfirma vara till hjälp, exempelvis Ibas. Det kostar visserligen men det gör att du slipper krångla med det hela själv. Speciellt om han kör något annat än RAID 4/5, då det är väldigt svårt att få ut allt material från diskarna utan att koppla in dem i datorn.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Rekordmedlem

Allt beror på vad som hänt och vilken typ av raid disken ev satt i är det raid 1 eller 5 eller liknade som ger redundans så klarar den av ett diskras, är det raid 0 gör den inte det.
Är du söker på att felet bara är kontakten och inget i disken i sig för är det nått riktigt fel så får du hoppas det inte är raid 0 för då får du lämna in nasen till ett recoveryföretag som lagar disken och sätter ihop raiden igen för att kunna återskapa filerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Vad du än gör, koppla INTE in disken med den brända kontakten någonstans. Vet du om han har kört RAID 4/5 eller någon annan RAID? I värsta fall kan en återställningsfirma vara till hjälp, exempelvis Ibas. Det kostar visserligen men det gör att du slipper krångla med det hela själv. Speciellt om han kör något annat än RAID 4/5, då det är väldigt svårt att få ut allt material från diskarna utan att koppla in dem i datorn.

I nuläget så vet jag inte vilken typ av RAID det är men det borde väl vara enkelt att kolla på Qnaps websida. Jag har ju som sagt den andra disken felfri (dock så får den "caution" i Crystaldiskinfo) och den hittas ju i Easus Recovery (har bara trial version där men det finns väl andra program) och den kan scanna, dock så är det estimated time över fem timmar och det pallar jag inte ikväll.
Men med tanke på kontakten, jag har ett stort antal andra WD-diskar som jag skulle kunna offra, måntro det går att byta ut kontakten? För det behöver man väl knappast vara utklädd till Intel-ingenjör i dammfri miljö?

Permalänk
Medlem

Detta ser jag i EasuUS Data Recovery Wizard:

http://forumbilder.se/H7H7K/nas2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av St3amer:

I nuläget så vet jag inte vilken typ av RAID det är men det borde väl vara enkelt att kolla på Qnaps websida. Jag har ju som sagt den andra disken felfri (dock så får den "caution" i Crystaldiskinfo) och den hittas ju i Easus Recovery (har bara trial version där men det finns väl andra program) och den kan scanna, dock så är det estimated time över fem timmar och det pallar jag inte ikväll.
Men med tanke på kontakten, jag har ett stort antal andra WD-diskar som jag skulle kunna offra, måntro det går att byta ut kontakten? För det behöver man väl knappast vara utklädd till Intel-ingenjör i dammfri miljö?

Om det är 2 diskar i den så kan det vara 0, 1 eller jbod men vilket av det bestämdes av den som tog igång den hemma och inte ev tillverkaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är 2 diskar i den så kan det vara 0, 1 eller jbod men vilket av det bestämdes av den som tog igång den hemma och inte ev tillverkaren.

Roger dat

Tack för alla svar

Permalänk
Skrivet av St3amer:

I nuläget så vet jag inte vilken typ av RAID det är men det borde väl vara enkelt att kolla på Qnaps websida. Jag har ju som sagt den andra disken felfri (dock så får den "caution" i Crystaldiskinfo) och den hittas ju i Easus Recovery (har bara trial version där men det finns väl andra program) och den kan scanna, dock så är det estimated time över fem timmar och det pallar jag inte ikväll.
Men med tanke på kontakten, jag har ett stort antal andra WD-diskar som jag skulle kunna offra, måntro det går att byta ut kontakten? För det behöver man väl knappast vara utklädd till Intel-ingenjör i dammfri miljö?

Problemet är att du inte vet hur mycket som har skadats på disken. Kontakten är bränd, det är det enda du vet. Det finns en risk att något annat har skadats och för att inte förlora datan så är det bättre att du skickar in disken än att hålla på att pillra själv. För om du byter kontakt och den inte är fastsatt ordentligt så finns det en risk att hårddisken slocknar och all data försvinner. Dessutom måste det vara komponenter från en EXAKT likadan hårddisk. Du kan t.ex. inte ta komponenter från en WD Green och sätta in i en WD Blue. Det måste vara EXAKT samma modellnummer, läshastighet och lagringsutrymme på hårddisken. Just på grund av detta avråder jag STARKT från att pilla med det själv.

Angående RAID, om du inte vet vad det är för RAID så blir det ett stort problem. Om den skulle ha RAID som utökar utrymmet och gör så att två hårddiskar ser ut som en i mjukvaran så måste det vara identiska diskar för att det ens ska gå att läsa den (ännu ett själ till att kontakta Ibas). Om den använder sig utav RAID5 som klonar datan på hårddisk 1 till hårddisk 2 så behöver hårddisk 2 också vara identisk.

Att det står caution i crystaldiskinfo för den felfria är verkligen inget problem. Det visar bara att hårddisken är välanvänd.

Citera om du har några frågor!

La till citerings-delen
Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av St3amer:

OK, long story short, eller tvärtom; jag sitter på en gammal Qnap NAS som min brorsa lämnade hos mig för två år sedan. Han har nu tappat det totalt och är ett totalt POS mot de flesta, mig inkluderat. Men främst mot sin gamla familj. Han har sagt till sitt ex att all backup (bilder osv) låg på en kraschad dator (lögn) men allt finns på NASen.
Nå, det är alltså en Qnap och deras egna program är rätt kass när man skall kopiera mappar, som jag förstod det så gick det inte bara att kopiera allt rakt av utan man var tvungen att ladda ner mapp efter mapp separat zippat. Rätt segt om det är mycket mappar.
Jag har hur som helst lovat min brorsas ex och barnen att spara ner allt. Kom ungefär halvvägs.

(För att klargöra, jag stjäl inte från min bror, jag kopierade allt förrförra året åt honom och la på en extern disk, sen fick jag NASen men jag har inte pillat med den tills nu.)

Nu till problemet som jag nog behöver lite tips för: jag tänkte ta ur diskarna men hittade inte nyckeln så jag började skruva lite, fick bort det lilla SATA-kretskortet som även ger ström. Kopplade in en SATA och en strömkabel i en halvgammal burk jag har, vände mig om, kände mysko lukt, såg att det bran i strömkabeln till ena disken. Ryckte ur och drog strömmen till nätagget och gick och tog mig en grogg.

Vad jag nu har är en disk som är fin och hel och en som har en lätt justerad strömkontakt, se bild:

http://forumbilder.se/H7H7J/img-20180728-190041

Som synes så är det lite brännt på kontakten, jag har inte testat att poppa in den i min dockningsstation. Än.

Så till min fråga, jag gissar att det är någon RAID-historia på en sån här NAS, jag har ju den felfria disken (dyker upp i Diskmanagment och Easus Data Recovery Wizard. Visst borde jag kunna komma åt disken och filerna? Jag är inte så insatt i RAID och sånt men nån kanske har nåt tips.

Tacksam för alla tips.

Ha det gôtt

Helt off topic, men vad är ett "POS"?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av stenharl:

Helt off topic, men vad är ett "POS"?

Förmodar att det menas "piece of shit"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kommer du in i själva NASen? Via nätet alltså? Vill minnas att du där kan se typ senaste konfig eller liknande. Ska inte svära på det men jag har för mig att de gånger jag lagt till en disk i efterhand i en tvådiskars qnap så har den utgått från att jag vill spegla diskarna och inte stripe:a dom så har du lite tur är det samma data på båda diskarna.
Vill minnas att standardfilsystem på qnap alltid har varit något ext. På riktigt gamla system va ext3 standard och nyare ext4. Dessa läser ju inte Windows utan externa drivare vill jag påstå men om du kan starta datorn med nån linuxsticka kan du kanske hitta något tänker jag... skulle personligen ta mig en grogg till och sova ut innan jag ger mig på diskhantering i linux om du inte gjort det förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hämtade tillbaka en del data från mina två diskar som var i RAID 0. (Dumt, jag vet.) QNAP hade en linux-version som jag fick bränna ut och boota. Genom den kunde jag läsa diskarna och flytta till en annan disk. Ett tips kan ju vara att ta reda på om liknande skulle fungera för dig om disken råkar vara i RAID 1 och kanske bara fungera genom deras mjukvara.

Tror jag körde på den som omnämns i detta inlägg då jag hade (har i en garderob) en TS-209.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Kommer du in i själva NASen? Via nätet alltså? Vill minnas att du där kan se typ senaste konfig eller liknande. Ska inte svära på det men jag har för mig att de gånger jag lagt till en disk i efterhand i en tvådiskars qnap så har den utgått från att jag vill spegla diskarna och inte stripe:a dom så har du lite tur är det samma data på båda diskarna.
Vill minnas att standardfilsystem på qnap alltid har varit något ext. På riktigt gamla system va ext3 standard och nyare ext4. Dessa läser ju inte Windows utan externa drivare vill jag påstå men om du kan starta datorn med nån linuxsticka kan du kanske hitta något tänker jag... skulle personligen ta mig en grogg till och sova ut innan jag ger mig på diskhantering i linux om du inte gjort det förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej jag kommer inte in i den i och med att ena disken är bränd i kontakten. Dock har jag inte testat om det går att köra med bara en disk, det verkar lite långsökt att det ska gå att läsa.
Jag har googlat runt lite och jag har lite grejer jag (försiktigt) ska testa så får vi se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rådström:

Jag hämtade tillbaka en del data från mina två diskar som var i RAID 0. (Dumt, jag vet.) QNAP hade en linux-version som jag fick bränna ut och boota. Genom den kunde jag läsa diskarna och flytta till en annan disk. Ett tips kan ju vara att ta reda på om liknande skulle fungera för dig om disken råkar vara i RAID 1 och kanske bara fungera genom deras mjukvara.

Tror jag körde på den som omnämns i detta inlägg då jag hade (har i en garderob) en TS-209.

Tack, det ska jag kolla upp.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av St3amer:

Nej jag kommer inte in i den i och med att ena disken är bränd i kontakten. Dock har jag inte testat om det går att köra med bara en disk, det verkar lite långsökt att det ska gå att läsa.
Jag har googlat runt lite och jag har lite grejer jag (försiktigt) ska testa så får vi se.

Har det varit en raid 1 så går det att läsa den hela disken och om du har den i nasen borde nasen varna och be att du sätter in en hel disk så den kan återskapa raid 1 an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har det varit en raid 1 så går det att läsa den hela disken och om du har den i nasen borde nasen varna och be att du sätter in en hel disk så den kan återskapa raid 1 an.

OK, det är en grej jag får testa, tack

Permalänk
Medlem

Kör man linux och mot diskdocka så kan man göra alla de operationer som en nas gör - eftersom köpe-nasarna är just en Linux.

för sådan räddningsmeck brukar man använda http://www.system-rescue-cd.org/ botad på DVD eller USB-pinne. observera - denna programsvit gör inget alls automatiskt utan du själv måste göra alla åtgärderna och besluten krig detta - programswiten är en verktygslåda, inget annat

Man skall heller inte tro att man kan använda windows för detta...

Men är man inte linuxvan så blir det att läsa på och kanske prova med 'ofarliga diskar' först tills man känner sig trygg med hanterandet med mdadm, göra diskimage etc.

- men först innan man gör något alls med NAS:ns diskar är att man gör en diskimage av disken som backup innan man gör något annat alls....

Därefter att titta på mdadm och prova om disken går att montera ensam - är den en RAID1 så kommer den förmodligen att gnöla men med rätt flaggor till mdadm så bör disken kunna monteras och all data kan läses ut och du behöver inte bry dig om den brända disken eftersom datat är speglat i RAID1

är det Jbod eller RAID0 så måste den andre disken igång på något sätt om du skall kunna rädda data.

titta vilka pinnar som är bortbrända - har man tur så har det bara blivit kontakt mellan tex en 12V och en jord för att det sattes i snett och en nätagg i din dator som sedan försökte trycka igenom >25 Ampere och det blev som det blev... - det finns fler pinnar som kan ge ström till disken för varge spänning och det kan fungera om du städar upp det brända, skär bort deformerad och kokad plats och säkra att matningen går felfritt in i diskdockan (provas spänningslöst)

Därefter chansa på att slå på spänningen på diskdockan (den kan inte ge lika mycket ström som en PC aggregats 5 och 12 Volt och därmed minskad risk för att det brinner på nytt)

Snurrar disken upp och disken blir synlig mot dator - gratulerar och med två diskdockor eller en med dubble diskplats så kommer en del linux-distrubitioner (bl.a ubuntu) att montera diskarna automagiskt - men innan dess gör disk-image av den brända disken också innan något annat hittas på

Permalänk
Medlem

Jag fick i alla fall igång NASen med den oskadade disken och har tillgång till allt. Jag vet inte om jag gjorde det klart för alla tidigare men den skadade disken var alltså inte monterad i NASen när fadäsen inträffade, utan den var monterad externt.
Så nu kan jag i alla fall sakta men säkert kopiera över all data till de behövande. Jag har lärt mig lite användbara grejer och jag får tacka för alla tips och förslag.

Ha det gôtt

Permalänk
Medlem
Skrivet av St3amer:

Jag fick i alla fall igång NASen med den oskadade disken och har tillgång till allt. Jag vet inte om jag gjorde det klart för alla tidigare men den skadade disken var alltså inte monterad i NASen när fadäsen inträffade, utan den var monterad externt.
Så nu kan jag i alla fall sakta men säkert kopiera över all data till de behövande. Jag har lärt mig lite användbara grejer och jag får tacka för alla tips och förslag.

Ha det gôtt

Gott!
Ta det lugnt med groggandet tills du har lyckats hämta hem allt du vill åt.. 😀

Visa signatur

HTPC