Datordröm 8-åring som sparat 6500 kr

Permalänk
Medlem

BEGAGNAT, marknaden är dyr nu och alltid varit otroligt mycket mer prisvärt med begagnat

Permalänk
Medlem

rekommenderar att du vänder dig till inet/webhallen etc för råd, köp ett färdigt system av dom, dom tar väl ett helhetsansvar. Bygga ihop ett eget alt köpa beg kräver att ni kan en hel del om datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av akikk:

rekommenderar att du vänder dig till inet/webhallen etc för råd, köp ett färdigt system av dom, dom tar väl ett helhetsansvar. Bygga ihop ett eget alt köpa beg kräver att ni kan en hel del om datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Det skulle jag inte gjort, det är lika viktigt att "en hel del om datorer" när man pratar med en säljare.
Det är bättre att ta råd från en oberoende part så som här.

Permalänk
Medlem

**bort//mod**
On-Topic:
Till TS så tycker jag man ska hålla span efter begagnade grejer (exempelvis något på SweC marknad) för att få ut så mycket prestanda man kan som håller sig inom budget.

rensat svar på ot//mod
Permalänk
Medlem

Hur har det gått med datorköp?
Lenovo IdeaCentre 510-15IKL just nu 5990:-

FreddanQ skrev om denna dator:

Skrivet av FZL:

Annars är den med i5-7400 och den med Ryzen 5 1400 från Webhallen helt okej,

Visa signatur

-<[ Trust No One ]>--<[ Deny Everything]>--<[ The Truth Is Out There ]>-

Permalänk
Inaktiv

**Tråd rensad från "off-topic" (a.k.a. "back-seat-parenting"): vänligen håll er till ämnet //mod**

Permalänk
Medlem

@bebbe08: Måste tyvärr säga att det bästa ni kan göra är att köpa begagnat. Det är väl inget hemskt i sig, värdet sett till prestandan ökar enormt, men man vill ju kunna erbjuda en bra dator direkt från affären så att säga.

Tyvärr är det så att ny-elektronikmarknaden är väldigt hård när det kommer till pris. Där ser begagnatmarknaden mycket snällare ut då en dator tappar 30-70% av sitt värde inom 2-3 år (kan vara högre/lägre beroende på vilka delar som finns i den) och det därför finns betydligt bättre utrustade datorer där än det gör för samma pris om man köper nytt.

Dessutom skulle jag inte tipsa om att bygga en ny dator om man inte vet något om dem till att börja med. Själva processen är ungefär lika svår som att bygga ihop en avancerad ikea-möbel, men där finns en hel del hål man kan trampa i som helt enkelt kan ta kol på hela datorn.

Och mjukvarubiten är betydligt svårare att fixa om man gör det utan tidigare kunskaper. Det kan till och med vara svårt för oss veteraner.

Så:

Köp begagnat
Bygg inte själva
Fråga oss mer om ni vill ha extra hjälp! Som ni sa så finns här riktiga guldklimpar som gärna hjälper till!

Skulle en konsol fungera för barnet? Där har du nästan alltid mycket bättre möjligheter att hitta en billig maskin som verkligen fungerar att spela på och kan bjuda på många många roliga timmar! (en ps4 pro kostar runt 4000-4800kr och kopplas in till tv eller datorkskärm (behöver ha HDMI ingång på skärmarna).

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Summering -> slutlig hjälp inför beslut tack!

FANTASTISKT så många som lagt ner tid och energi för att vår sons pengar ska ge så mycket värde som möjligt för honom! TACK igen!

Min summerade bedömning säger mig att det egentligen vore bäst att hitta något begagnat, men det är inte lätt att ständigt bevaka marknaden, bedömma om det är rätt komponenter, hinna vara först med ett bud och dessutom veta att man inte köper grisen i säcken. Och häromdagen fyllde han 8 år och vill såklart ha sin dator helst igår ) Beslutet har därför fallit på att plocka ihop komponenter hos en och samma företag och beställa montering men köpa windows vid sidan av (har själv windows 10 på min privata laptop så kanske kan använda den licensen?). Troligen via Webhallen eller Inet som många här rekommenderat.

Jag har utgått från 6 "kundvagnar" från @PointMan, @UncleDirty, @Chris_Kadaver, @sKRUVARN, @Elektron och @huttala. Även använt mig av kommentarer från många, däribland @Gruarn, @ågren och @inquam.

Har lyckats bena ut i stort 7 komponenter som de flesta har med (rätta mig gärna om något är helt tokigt) och har skrivit ner de olika produkter ni valt för varje komponent. Frågan är sen vilken av dessa man ska välja och varför? Jag har några frågor och önskar i övrigt gärna era synpunkter. Något man bör kombinera eller inte kombinera?

1. CPU
i5-8400
i3-8100
i3-7350K
AMD Ryzen 5 2400 G 3,9GHz 6MB

Processorn måste väl vara något av det viktigaste? Flera har skrivit att man bör välja i5 eller högre, någon att i3:s senare varianter motsvarar i5. Vad är den stora skillnaden på AMD Ryzen som bara en av er valt?

2. GRAFIKKORT
Gainward GeForce GTX 1060 3GB
Palit GeForce GTX 1050Ti 4 GB Dual OC

Hälften av er har inte valt något grafikkort - samtidigt säger många att det är det viktigaste vid gaming. Kan man klara sig utan i början för att sedan köpa till det? En duktig kille vi pratat med säger att grafikkort antingen är AMD eller Nvidia, men då blir jag förvirrad eftersom AMD verkar vara en processor som i komponent 1 ovan, eller? Finns grafikkort integrerat i annan komponent?

3. CHASSI
Kolink Victory A Midi-Tower
BitFenix Comrade
BitFenix Nova Midi Tower
Cooler Master Silencio 352
Fractal Design Core 1000 USB 3.0
Fractal Design Core 2300

Här har alla valt olika! Har chassit något större betydelse för prestandan/spelupplevelsen eller är det mest en utseendesak? Har det att göra med hur många komponentplatser det finns eller inte? Vad ska vi tänka på här? Något man bör ha eller bör undvika? Billiga lika bra som dyrare?

4. MODERKORT
MSI B360M Pro-VDH
ASUS EX-H310M-V3
ASUS PRIME H310M-E
ASUS PRIME B350-PLUS
ASUS ROG Strix 7270H Gaming/K1 - ATX/Z270

Vilka är skillnaderna? Kan de kombineras fritt med övriga komponenter?

5. RAM
Ballistix Sport L DDR4 8GB
Ballistix Tactical 8GB
Ballistix 8GB (2x4GB) DDR4
Corsair Vengeance LPX Red 8GB (2x4GB)

8GB verkar vara en gemensam faktor - men vissa fördelar det på 2 x 4GB. För- och nackdelar? Vi har fått tipset att det är bättre att ha en komponent dvs 1 x 8GB, så att det sen kan kompletteras med mer utan att man behöver ta bort en komponent.

6. SSD/HDD
Kingston A400 240GB 2,5" SATA
Kingston SSDNOW UV 500 240GB 2,5"
Seagate Intern hårddisk Baracuda Compute HDD 1TB/64MB
WD Blue 1TB 7200rpm 64MB + Kingston A400 120 GB

Tre personer väljer SSD, två pers HDD och en person väljer en kombination av båda. Hur tänker ni här? Vi har fått höra att det är bättre att ha en mekanisk disk (=HDD?) än enbart en SSD.

7. PSU
Cooler Master Master Watt Lite 400W
Pure Rock CPU Kylare
Corsair VS550 550W
EVGA 500W PSU
Fractal Design EFFEKT 400W

En viktig del att välja eller ingen större betydelse? Någon minsta effekt som rekommenderas? Annat?

Generellt: Går alla komponenter att byta ut? Vad bestämmer vilka möjligheter datorn har för uppgradering i ett senare stadie? Går de olika delarna att kombinera hur som helst?

Vi kommer att beställa datorn den kommande veckan så verkligen jättetacksam för era tankar och åsikter om sonens stora dröm!

/mamma till en nu 8-årig blivande gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av bebbe08:

FANTASTISKT så många som lagt ner tid och energi för att vår sons pengar ska ge så mycket värde som möjligt för honom! TACK igen!

Min summerade bedömning säger mig att det egentligen vore bäst att hitta något begagnat, men det är inte lätt att ständigt bevaka marknaden, bedömma om det är rätt komponenter, hinna vara först med ett bud och dessutom veta att man inte köper grisen i säcken. Och häromdagen fyllde han 8 år och vill såklart ha sin dator helst igår ) Beslutet har därför fallit på att plocka ihop komponenter hos en och samma företag och beställa montering men köpa windows vid sidan av (har själv windows 10 på min privata laptop så kanske kan använda den licensen?). Troligen via Webhallen eller Inet som många här rekommenderat.

Jag har utgått från 6 "kundvagnar" från @PointMan, @UncleDirty, @Chris_Kadaver, @sKRUVARN, @Jimemy och @huttala. Även använt mig av kommentarer från många, däribland @Gruarn, @ågren och @inquam.

Har lyckats bena ut i stort 7 komponenter som de flesta har med (rätta mig gärna om något är helt tokigt) och har skrivit ner de olika produkter ni valt för varje komponent. Frågan är sen vilken av dessa man ska välja och varför? Jag har några frågor och önskar i övrigt gärna era synpunkter. Något man bör kombinera eller inte kombinera?

1. CPU
i5-8400
i3-8100
i3-7350K
AMD Ryzen 5 2400 G 3,9GHz 6MB

Processorn måste väl vara något av det viktigaste? Flera har skrivit att man bör välja i5 eller högre, någon att i3:s senare varianter motsvarar i5. Vad är den stora skillnaden på AMD Ryzen som bara en av er valt?

2. GRAFIKKORT
Gainward GeForce GTX 1060 3GB
Palit GeForce GTX 1050Ti 4 GB Dual OC

Hälften av er har inte valt något grafikkort - samtidigt säger många att det är det viktigaste vid gaming. Kan man klara sig utan i början för att sedan köpa till det? En duktig kille vi pratat med säger att grafikkort antingen är AMD eller Nvidia, men då blir jag förvirrad eftersom AMD verkar vara en processor som i komponent 1 ovan, eller? Finns grafikkort integrerat i annan komponent?

3. CHASSI
Kolink Victory A Midi-Tower
BitFenix Comrade
BitFenix Nova Midi Tower
Cooler Master Silencio 352
Fractal Design Core 1000 USB 3.0
Fractal Design Core 2300

Här har alla valt olika! Har chassit något större betydelse för prestandan/spelupplevelsen eller är det mest en utseendesak? Har det att göra med hur många komponentplatser det finns eller inte? Vad ska vi tänka på här? Något man bör ha eller bör undvika? Billiga lika bra som dyrare?

4. MODERKORT
MSI B360M Pro-VDH
ASUS EX-H310M-V3
ASUS PRIME H310M-E
ASUS PRIME B350-PLUS
ASUS ROG Strix 7270H Gaming/K1 - ATX/Z270

Vilka är skillnaderna? Kan de kombineras fritt med övriga komponenter?

5. RAM
Ballistix Sport L DDR4 8GB
Ballistix Tactical 8GB
Ballistix 8GB (2x4GB) DDR4
Corsair Vengeance LPX Red 8GB (2x4GB)

8GB verkar vara en gemensam faktor - men vissa fördelar det på 2 x 4GB. För- och nackdelar? Vi har fått tipset att det är bättre att ha en komponent dvs 1 x 8GB, så att det sen kan kompletteras med mer utan att man behöver ta bort en komponent.

6. SSD/HDD
Kingston A400 240GB 2,5" SATA
Kingston SSDNOW UV 500 240GB 2,5"
Seagate Intern hårddisk Baracuda Compute HDD 1TB/64MB
WD Blue 1TB 7200rpm 64MB + Kingston A400 120 GB

Tre personer väljer SSD, två pers HDD och en person väljer en kombination av båda. Hur tänker ni här? Vi har fått höra att det är bättre att ha en mekanisk disk (=HDD?) än enbart en SSD.

7. PSU
Cooler Master Master Watt Lite 400W
Pure Rock CPU Kylare
Corsair VS550 550W
EVGA 500W PSU
Fractal Design EFFEKT 400W

En viktig del att välja eller ingen större betydelse? Någon minsta effekt som rekommenderas? Annat?

Generellt: Går alla komponenter att byta ut? Vad bestämmer vilka möjligheter datorn har för uppgradering i ett senare stadie? Går de olika delarna att kombinera hur som helst?

Vi kommer att beställa datorn den kommande veckan så verkligen jättetacksam för era tankar och åsikter om sonens stora dröm!

/mamma till en nu 8-årig blivande gamer

Processor
Kan börja med processorbiten
i5-8400
i3-8100
AMD Ryzen 5 2400 G 3,9GHz 6MB
i3-7350K

Jag bytte plats på dom från din beskrivning för att få de i en ungefär ordning efter spelprestanda
I5 8400 är en 6kärnig intel cpu med mycket bra prestanda, denna är den dyraste av de du valt men också den som kommer hålla längst över tid och flaska minst.

nummer 2 är i3 8100
Detta är en fyrkärnig intel som duger idag men som ej kommer hålla lika länge eftersom den bara har fyra kärnor och det finns spel som redan idag maximerar vad denna cpu kan leverera. Dock är spelen fortfarande spelbara på denna cpu, denna processor väljer du och parar ihop med ett grafikkort om du vill komma billigt undan.

nummer 3 är 2400G
Denna processor från amd har 4kärnor likt intel i3 8100 men till skillnad mot intel har den 8 trådar istället för 4. Den är dock klenare per kärna vilket kan vägas upp av flera trådar. Den är dock dyrare än i3:an och lägger sig mellan i3an och i5an i pris. Det som är med 2400G är att dess integrerade grafikkort är bättre än intels, så om du väljer att inte köpa till ett grafikkort så kommer denna cpus inbyggda grafikkort prestera bättre. Dock är det fortfarande ett klent grafikkort om man jämför med att köpa till ett grafikkort.

nummer 4 i3-7350K är förra generations processor, denna är två kärnig 4 trådars. Liten prestanda för dyr prislapp jämfört med konkurrenterna, köp ej.

Min personliga rekommendation:
i5 8400 ihop med ett grafikkort om du vill ha en dator som varar längre där du enkelt kan uppgradera med nytt grafikkort 2-3 år senare.
eller
I3 8100 ihop med ett grafikkort om du vill få en helt okey dator idag men samtidigt spara lite pengar.

Grafikkort
Amd säljer både processorer och grafikkort. Exempel på grafikkort från amd är RX 570 och RX 580, men då dessa ofta kostar runt 3000 så tror jag det är därför inte många har tipsat om dom, det är dock möjligt att komma undan billigare om man letar lite.

Bra nybörjarkort är rx570, rx580, gtx 1060 3gb. Väljer du någon av dessa tre så har du mycket bra prestanda i 1080p.

1060 3gb är mycket kraftfullare än 1050ti
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1060-3GB-vs-N...

Medan ett rx 570 ligger nära 1060 3gb i prestanda
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1060-3GB-vs-A...

Och rx580 ligger ligger lite över 1060 3gb i prestanda
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1060-3GB-vs-A...

Är man lite skeptisk till userbenchmarks resultat så kan man jämföra mot Sweclockers prestandaindex här:
https://www.sweclockers.com/test/23657-amd-radeon-rx-580-och-...

Varför har jag inte pratat mer om den inbygda prestandan i 2400g, duger den?
1060 3gb vs 2400g inbyggda
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1060-3GB-vs-A...

2400g inbyggda vs 1050ti
http://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1050-Ti-vs-AM...
Som du kan se så ligger en 2400g långt efter ett "riktigt" grafikkort och bygger man smart så ryms ett "riktigt" kort inom din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bebbe08:

FANTASTISKT så många som lagt ner tid och energi för att vår sons pengar ska ge så mycket värde som möjligt för honom! TACK igen!

Min summerade bedömning säger mig att det egentligen vore bäst att hitta något begagnat, men det är inte lätt att ständigt bevaka marknaden, bedömma om det är rätt komponenter, hinna vara först med ett bud och dessutom veta att man inte köper grisen i säcken. Och häromdagen fyllde han 8 år och vill såklart ha sin dator helst igår ) Beslutet har därför fallit på att plocka ihop komponenter hos en och samma företag och beställa montering men köpa windows vid sidan av (har själv windows 10 på min privata laptop så kanske kan använda den licensen?). Troligen via Webhallen eller Inet som många här rekommenderat.

Jag har utgått från 6 "kundvagnar" från @PointMan, @UncleDirty, @Chris_Kadaver, @sKRUVARN, @Jimemy och @huttala. Även använt mig av kommentarer från många, däribland @Gruarn, @ågren och @inquam.

Har lyckats bena ut i stort 7 komponenter som de flesta har med (rätta mig gärna om något är helt tokigt) och har skrivit ner de olika produkter ni valt för varje komponent. Frågan är sen vilken av dessa man ska välja och varför? Jag har några frågor och önskar i övrigt gärna era synpunkter. Något man bör kombinera eller inte kombinera?

1. CPU
i5-8400
i3-8100
i3-7350K
AMD Ryzen 5 2400 G 3,9GHz 6MB

Processorn måste väl vara något av det viktigaste? Flera har skrivit att man bör välja i5 eller högre, någon att i3:s senare varianter motsvarar i5. Vad är den stora skillnaden på AMD Ryzen som bara en av er valt?

2. GRAFIKKORT
Gainward GeForce GTX 1060 3GB
Palit GeForce GTX 1050Ti 4 GB Dual OC

Hälften av er har inte valt något grafikkort - samtidigt säger många att det är det viktigaste vid gaming. Kan man klara sig utan i början för att sedan köpa till det? En duktig kille vi pratat med säger att grafikkort antingen är AMD eller Nvidia, men då blir jag förvirrad eftersom AMD verkar vara en processor som i komponent 1 ovan, eller? Finns grafikkort integrerat i annan komponent?

3. CHASSI
Kolink Victory A Midi-Tower
BitFenix Comrade
BitFenix Nova Midi Tower
Cooler Master Silencio 352
Fractal Design Core 1000 USB 3.0
Fractal Design Core 2300

Här har alla valt olika! Har chassit något större betydelse för prestandan/spelupplevelsen eller är det mest en utseendesak? Har det att göra med hur många komponentplatser det finns eller inte? Vad ska vi tänka på här? Något man bör ha eller bör undvika? Billiga lika bra som dyrare?

4. MODERKORT
MSI B360M Pro-VDH
ASUS EX-H310M-V3
ASUS PRIME H310M-E
ASUS PRIME B350-PLUS
ASUS ROG Strix 7270H Gaming/K1 - ATX/Z270

Vilka är skillnaderna? Kan de kombineras fritt med övriga komponenter?

5. RAM
Ballistix Sport L DDR4 8GB
Ballistix Tactical 8GB
Ballistix 8GB (2x4GB) DDR4
Corsair Vengeance LPX Red 8GB (2x4GB)

8GB verkar vara en gemensam faktor - men vissa fördelar det på 2 x 4GB. För- och nackdelar? Vi har fått tipset att det är bättre att ha en komponent dvs 1 x 8GB, så att det sen kan kompletteras med mer utan att man behöver ta bort en komponent.

6. SSD/HDD
Kingston A400 240GB 2,5" SATA
Kingston SSDNOW UV 500 240GB 2,5"
Seagate Intern hårddisk Baracuda Compute HDD 1TB/64MB
WD Blue 1TB 7200rpm 64MB + Kingston A400 120 GB

Tre personer väljer SSD, två pers HDD och en person väljer en kombination av båda. Hur tänker ni här? Vi har fått höra att det är bättre att ha en mekanisk disk (=HDD?) än enbart en SSD.

7. PSU
Cooler Master Master Watt Lite 400W
Pure Rock CPU Kylare
Corsair VS550 550W
EVGA 500W PSU
Fractal Design EFFEKT 400W

En viktig del att välja eller ingen större betydelse? Någon minsta effekt som rekommenderas? Annat?

Generellt: Går alla komponenter att byta ut? Vad bestämmer vilka möjligheter datorn har för uppgradering i ett senare stadie? Går de olika delarna att kombinera hur som helst?

Vi kommer att beställa datorn den kommande veckan så verkligen jättetacksam för era tankar och åsikter om sonens stora dröm!

/mamma till en nu 8-årig blivande gamer

1. Många moderna processorer har inbyggda grafikkort som fungerar tillräckligt bra för enklare spel i upplösningar upp till full HD (1920x1080 pixlar).

2. Ett dedikerat grafikkort med en egen grafikprocessor samt eget snabbt minne är viktigt när man spelar grafiskt krävande spel. Man vill ha minst 60 FPS (frames / second) för att spelet ska flyta utan att man märker att bilden hackar till.
De spel du listade upp är egentligen inte så krävande, så det går att spela dem med grafikprocessorn som är inbyggd i de modernare processorna om man sänker grafikinställningarna lite (sök på processornamnet och spelet i youtube, så får du säkert upp ett test om det fungerar eller inte). Men visst, ett dedikerat grafikkort för några tusen kronor är ett måste om man vill spela alla spel med bra FPS.

3. Chassit är mycket tycke och smak när det är i prisklassen under 500kr. Många vill inte ha en gigantisk datorlåda (ATX formfaktor) utan väljer en lite mindre (mATX). Jag valde till exempel en mATX låda och ett mATX moderkort i mitt förslag.

4. Moderkort med samma chipset i budgetsegmentet är mer eller mindre likadana när det kommer till funktioner, de bygger på en referensdesign som Intel respektive AMD tagit fram. De olika tillverkarna förbättrar kanske en liten funktion, och sen försöker de marknadsföra det moderkortet på den funktionen. Processorn du väljer bestämmer vilket moderkort du kan välja. Det måste vara samma sockel och ett chipset som passar. Kolla specifikationerna eller fråga här vid specifika frågor.

Formfaktorn/storleken på moderkortet är också viktigt att hålla koll på. Ett ATX moderkort får plats i ett ATX chassi, ett mATX moderkort får plats i ett ATX och mATX chassi, men inte tvärt om. D.v.s. ett ATX moderkort är för stort för ett mATX chassi.
Det man måste tänka på när man väljer formfaktor är att det vanligtvis bara får plats med två RAM-stickor på ett mATX moderkort (därför jag valde en 8 GB RAM-sticka i mitt förslag, så finns det plats att uppgradera till 16 GB vid behov).

5. RAM-minnet ska vara det som moderkortet stödjer. Brukar vara DDR4 i 2400Mhz i dagens nya moderkort, det står på moderkortets specifikationer.
8 GB RAM räcker till det mesta, men det kan vara bra att tänka på att kunna uppgradera till 16 GB i framtiden. Varför folk väljer två stycken 4 GB RAM-stickor istället för en sticka 8 GB RAM-sticka är för att man får lite bättre prestanda med två, för att de kör i "dual channel mode". Men har man ett mATX moderkort så får man byta ut båda RAM-stickorna för att uppgradera till 16 GB i framtiden.

6. En SSD för Windows-operativsystemet och program/spel man använder/spelar ofta är viktigt. Det är jättestor prestandaskillnad på en SSD jämfört med en mekanisk hårddisk. En SSD är blixtsnabb jämfört med en HDD. Det man främst använder HDD till idag är för ren lagring. Problemet är att stora SSD är dyra, så man kan välja en SSD för Windows och sen en stor billigare HDD för att få plats med många spel samtidigt. Laddningstiden för spelet ökar, men det går att leva med.

7. Ett stabilt nätaggregat från en bra tillverkare är viktigt. Watt-antalet är endast viktigt om man trycker in ett riktigt monstergrafikkort och flera hårddiskar samtidigt. 500 Watt borde räcka länge för det ni ska använda datorn till.
Vissa nätagg är semi-passiva, de stänger av fläkten för att få ner ljudnivån när datorn inte används. Det är bra att välja ett nätagg med modulära kablar, d.v.s. att man kan plocka bort kablar som inte behövs kopplas in, för att slippa att ha ett råttbo i chassit och därmed även öka luftflödet igenom datorn.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bebbe08:

Hälften av er har inte valt något grafikkort - samtidigt säger många att det är det viktigaste vid gaming. Kan man klara sig utan i början för att sedan köpa till det? En duktig kille vi pratat med säger att grafikkort antingen är AMD eller Nvidia, men då blir jag förvirrad eftersom AMD verkar vara en processor som i komponent 1 ovan, eller? Finns grafikkort integrerat i annan komponent?

AMD är ett företag som tillverkar både vanliga processorer (CPU) och grafikprocessorer (GPU) som sitter på grafikkort. En del CPU:er har en grundläggande grafikkrets inbyggd i sig, såkallad "integrerad grafik" och den är grundläggande i den benämningen att användningsområden UTANFÖR gaming går skapligt bra. När det gäller spel är det ingenting att rekommendera, även om det finns ett fåtal undantag där det kan vara passerbart under en kort period för att spara till ett grafikkort senare inpå.

AMD gör processorer och grafikkort, Intel gör processorer (och lite annat skit), NVIDIA gör grafikkort. En uppsjö andra företag tillverkar grafikkort med grafikprocessorer från både NVIDIA och AMD, så det kan t.ex. heta så som "Gainward GTX 1060" där GTX1060 är namnet på NVIDIAS grafikkrets i det kortet och Gainward är företaget som har designat i princip allt annat, själva kretskortet, kylaren och allt sånt. Med andra ord finns det massvis med olika grafikkort som har samma grafikkrets. Det är lite rörigt, men så ser det iaf ut.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bebbe08:

Min summerade bedömning säger mig att det egentligen vore bäst att hitta något begagnat, men det är inte lätt att ständigt bevaka marknaden, bedömma om det är rätt komponenter, hinna vara först med ett bud och dessutom veta att man inte köper grisen i säcken.

https://www.blocket.se/lund/Speldator_80630917.htm?ca=23_10&w...

Åk och köp denna. Finns i Skåne!
Är den såld - säg till så letar jag upp en annan annons direkt.
Buda 3500 och säg att du hämtar direkt. Mycket prisvärd dator då processorn håller sig mycket bra.
Kan han spara resterande pengar och lägga på ett grafikkort när han behöver mer prestanda i framtiden (alternativt göra något annat)
(Och lägga kanske 5-800 på en SSD då den enbart innehåller en HDD)

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Bra begagnad dator eller?

Skrivet av kwame:

https://www.blocket.se/lund/Speldator_80630917.htm?ca=23_10&w...

Åk och köp denna. Finns i Skåne!
Är den såld - säg till så letar jag upp en annan annons direkt.
Buda 3500 och säg att du hämtar direkt. Mycket prisvärd dator då processorn håller sig mycket bra.
Kan han spara resterande pengar och lägga på ett grafikkort när han behöver mer prestanda i framtiden (alternativt göra något annat)
(Och lägga kanske 5-800 på en SSD då den enbart innehåller en HDD)

Låter ju toppen. Om någon har någon annan åsikt får ni gärna komma med den nu, för jag har redan kontaktat säljaren och hoppas på en affär. TACK igen för all hjälp! Återkommer nog snart igen angående skärm och spel mm. Denna sida är ju fantastisk!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bebbe08:

Låter ju toppen. Om någon har någon annan åsikt får ni gärna komma med den nu, för jag har redan kontaktat säljaren och hoppas på en affär. TACK igen för all hjälp! Återkommer nog snart igen angående skärm och spel mm. Denna sida är ju fantastisk!

KÖP!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bebbe08:

Låter ju toppen. Om någon har någon annan åsikt får ni gärna komma med den nu, för jag har redan kontaktat säljaren och hoppas på en affär. TACK igen för all hjälp! Återkommer nog snart igen angående skärm och spel mm. Denna sida är ju fantastisk!

Bra prestanda för prislappen.
Gtx 970 är relativt jämnstarkt med ett gtx 1060.
I7 4770 är kraftfullare än i3 8100.
Således blir då detta paket en mycket kompetent dator till ett mycket attraktivt pris förutsatt att allt fungerar som det ska.

Därför får denna datorn även en köprekommendation från mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av bebbe08:

Låter ju toppen. Om någon har någon annan åsikt får ni gärna komma med den nu, för jag har redan kontaktat säljaren och hoppas på en affär. TACK igen för all hjälp! Återkommer nog snart igen angående skärm och spel mm. Denna sida är ju fantastisk!

Slå till direkt!

Visa signatur

| Intel Core i9-10900KF | MSI MAG Z490 Tomahawk | NZXT Kraken Z73 | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200Mhz | Gigabyte RTX 3080 AORUS MASTER | Fractal Design Define 7 TG B&W | ASUS ROG PG32UQ | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av bebbe08:

Låter ju toppen. Om någon har någon annan åsikt får ni gärna komma med den nu, för jag har redan kontaktat säljaren och hoppas på en affär. TACK igen för all hjälp! Återkommer nog snart igen angående skärm och spel mm. Denna sida är ju fantastisk!

Kan också gå till god med att det är en mycket kompetent dator för pengarna jämfört med att köpa nytt, kör hårt!
Då finns det ju tom pengar över till att skaffa en riktig 144hz gamingskärm!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

https://www.blocket.se/lund/Speldator_80630917.htm?ca=23_10&w...

Åk och köp denna. Finns i Skåne!
Är den såld - säg till så letar jag upp en annan annons direkt.
Buda 3500 och säg att du hämtar direkt. Mycket prisvärd dator då processorn håller sig mycket bra.
Kan han spara resterande pengar och lägga på ett grafikkort när han behöver mer prestanda i framtiden (alternativt göra något annat)
(Och lägga kanske 5-800 på en SSD då den enbart innehåller en HDD)

Tyvärr var den redan såld fastän vi kontaktade honom direkt vi såg ditt meddelande dvs kl 00.30 igår :O(

Fler tips emottages tacksamt. Hur ser ni på frakt av datorer - riskabelt mtp all känslig elektronik eller? Annars är ju ett stort problem att datorn måste finnas inom vettig räckvidd också.

Permalänk
Medlem

Åsikter om denna? Tack!

Fått erbjudande om denna och behöver inputs från er kunniga. Tack på förhand!
Fördelar och nackdelar?
Prisvärt för syftet (speldator till 8-åring)?

CPU: Ryzen 1600
Minne: 2*4 GB Corsair DDR4 3000MHZ
MK: ASRock B350 ITX/AC
Chassi: Fractal Design 304
Nätagg: 500W
SSD: Kingston 240GB
Grafik: EVGA GTX1060 6GB

Säljes för 5900:-

Måste dock skickas med fraktbolag vilket nog kostar ca 800 kr. Och tåler datorn det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bebbe08:

Fått erbjudande om denna och behöver inputs från er kunniga. Tack på förhand!
Fördelar och nackdelar?
Prisvärt för syftet (speldator till 8-åring)?

CPU: Ryzen 1600
Minne: 2*4 GB Corsair DDR4 3000MHZ
MK: ASRock B350 ITX/AC
Chassi: Fractal Design 304
Nätagg: 500W
SSD: Kingston 240GB
Grafik: EVGA GTX1060 6GB

Säljes för 5900:-

Måste dock skickas med fraktbolag vilket nog kostar ca 800 kr. Och tåler datorn det?

Personligen hade jag endast vågat köpa begagnat om jag kunde hämta och prova den på plats, det är alltid en risk att bli lurad när man skickar iväg så mycket pengar eller köper begagnat överlag.

Permalänk
Medlem

Ny dator från ITsale, bra speldator till 8-åring? Seriöst företag?

Hittade ITSale, ett företag som säljer speldatorer. Något som vet något om dem? Är datorerna prisvärda? Behöver man tillval som extra fläkt, nätverkskort och antivirusprogram? Finns det plats för utbyggnad/uppgradering? Nästan oroväckande många positiva omdömen...

Hittade ex denna dator för 5995 kr, kan det vara något för vår son?

Gamer Multicore är en kraftfull speldator för grafikkrävande datorspel. Datorn är en riktig storsäljare och en bra gamingdator för alla dagens spel, även de tyngsta.

Perfekt för krävande spel som: Battlefield 1 // Playerunknown's Battlegrounds (PUBG) // Call of Duty WW2 //
TC's: Rainbow Six Siege // Deus Ex: Mankind Divided // DOOM (2016) // GTA 5 // Hitman (2016) // Pray (2017) // Rise of the Tomb Raider // Watch Dog 2 // StarCraft 2 // The Witcher 3 // Titanfall 2 m.f.

GRATIS / På köpet:

120mm Chassifläkt (Monterad)
Officeprogram Open Office 4.1 (Färdiginstallerat)
Strömkabel
Glöm inte att gå igenom datorns tillval. Speldatorn på bilderna ovan är utrustad med tillval: "LED-slinga", "Bättre CPU-kylare" och "Extra chassifläkt".
Rekommenderade tillval:

F-secure Internet Security
CPU-kylare Arctic Cooling Alpine V2
Led-slinga (15-Leds)
Extra chassifläkt 120mm
SPECIFIKATION

Typ Specifikation
Processor: AMD Ryzen 3 1200 3,4 GHz
Grafikkort: Nvidia Geforce GTX1050 2GB (OC-Edition)
RAM: 8GB DDR4 2666 MHz
Hårddisk: 1TB SATA 7200rpm
Chassi: Corsair SPEC-01
Nätaggregat: 550 Watt Corsair VS (80 PLUS®)
Moderkort: ASUS EX-A320M-GAMING (AM4, USB3.1)
DVD: Asus Brännare DVD±RW
Operativsystem: Windows 10 Home Premium (Lite version)
Garanti: 3 år garanti och livstids support

tillägg
Permalänk
Medlem
Skrivet av bebbe08:

Hittade ITSale, ett företag som säljer speldatorer. Något som vet något om dem? Är datorerna prisvärda? Behöver man tillval som extra fläkt, nätverkskort och antivirusprogram? Finns det plats för utbyggnad/uppgradering? Nästan oroväckande många positiva omdömen...

Hittade ex denna dator för 5995 kr, kan det vara något för vår son?

Gamer Multicore är en kraftfull speldator för grafikkrävande datorspel. Datorn är en riktig storsäljare och en bra gamingdator för alla dagens spel, även de tyngsta.

Perfekt för krävande spel som: Battlefield 1 // Playerunknown's Battlegrounds (PUBG) // Call of Duty WW2 //
TC's: Rainbow Six Siege // Deus Ex: Mankind Divided // DOOM (2016) // GTA 5 // Hitman (2016) // Pray (2017) // Rise of the Tomb Raider // Watch Dog 2 // StarCraft 2 // The Witcher 3 // Titanfall 2 m.f.

GRATIS / På köpet:

120mm Chassifläkt (Monterad)
Officeprogram Open Office 4.1 (Färdiginstallerat)
Strömkabel
Glöm inte att gå igenom datorns tillval. Speldatorn på bilderna ovan är utrustad med tillval: "LED-slinga", "Bättre CPU-kylare" och "Extra chassifläkt".
Rekommenderade tillval:

F-secure Internet Security
CPU-kylare Arctic Cooling Alpine V2
Led-slinga (15-Leds)
Extra chassifläkt 120mm
SPECIFIKATION

Typ Specifikation
Processor: AMD Ryzen 3 1200 3,4 GHz
Grafikkort: Nvidia Geforce GTX1050 2GB (OC-Edition)
RAM: 8GB DDR4 2666 MHz
Hårddisk: 1TB SATA 7200rpm
Chassi: Corsair SPEC-01
Nätaggregat: 550 Watt Corsair VS (80 PLUS®)
Moderkort: ASUS EX-A320M-GAMING (AM4, USB3.1)
DVD: Asus Brännare DVD±RW
Operativsystem: Windows 10 Home Premium (Lite version)
Garanti: 3 år garanti och livstids support

Kolla vidare
I vilket område bor ni?
Tänkte om man ska kolla begagnat, dra ett pm om du inte vill skriva i tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Kolla vidare
I vilket område bor ni?
Tänkte om man ska kolla begagnat, dra ett pm om du inte vill skriva i tråden

Skåne.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@bebbe08:

https://www.blocket.se/kronoberg/Speldator_80634137.htm?ca=23...

Äldre grafikkort men klarar efterfrågade spel galant!

Permalänk
Medlem

Hade byggt på nya komponenter som är uppgraderingsbara.
GPU kan han köpa till senare. Den inbyggda klarar de spelen han spelar.

Lite över budget. Går att kapa lite med ett tråkigare chassi, simplare PSU om mamma inte betalar

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11700356/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Hade byggt på nya komponenter som är uppgraderingsbara.
GPU kan han köpa till senare. Den inbyggda klarar de spelen han spelar.

Lite över budget. Går att kapa lite med ett tråkigare chassi, simplare PSU om mamma inte betalar

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11700356/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/11700356/

Om du läst tråden har det där alternativet redan kommit, och avfärdats. Minst 2 ggr.
Han ska ha datorn för att spela i huvudsak, kan inte köra på inbyggd grqfik

Permalänk
Medlem

@milkab: Det är ju nåt att börja med, och man kan spela med inbyggda GPU även om det inte är optimalt.
Men 8år och den budgeten är en start och nivån får ställas därefter.

Begagnat och prestandamässigt bra:
https://www.blocket.se/orebro/Speldator_med_tillhorande_kring...

Permalänk

Om jag ska vara helt ärlig skulle jag varit schysst med din unge och bett han spara till ca 10k så får han en bra processor och ett 1060 eller rx580 som klarar 1080p utan problem. Eller så skulle jag köpt en konsol till honom, ett xbox one/one x och ps4/ps4 pro klarar ju alla de där spelen och kommer hålla bättre än en dator för 6500kr. Du kan få både en ny konsol och en tv för 6500kr. Fortnite, Fifa och Call of duty är ju spel som många konsolspelare spelar också. Vet väldigt få människor som spelar fifa eller cod på annat än konsol.

Permalänk
Medlem

Jag har kikat runt lite.
Personligen tycker jag att ni ska köpa en färdigbyggd dator från en välkänd butik på nätet. Då får ni både garanti och trygghet om något skulle hända.
Nog för att begagnat kan ge mest prestanda per krona. Men då gäller det att hitta den dator som man kan lita på.
Jag har hittat en dator på Webhallen som jag tycker är väldigt intressant. Jag har inte hittat någon dator som ger mer prestanda för max 6500:-.
https://www.webhallen.com/se/product/285452-Lenovo-IdeaCentre...
Intel i5 7400
8GB Ram
256GB SSD
Geforce GTX 1050
Windows 10
5990:- just nu, väldigt bra pris.
Bara tuta och köra. Garanti ingår. Ser också rätt bra ut!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Tänkte inte komma med ytterligare ett i princip identiskt förslag. Ville mest säga att jag verkligen gillar idén om att skaffa en dator som är så "uppgraderingsbar" som möjligt, vilket med lite tur kanske väcker ett intresse i datorn i sig hos grabben. Gissar att de flesta här skulle hålla med om att det är en trevlig hobby att hålla på med. Måste också säga att jag är väldigt imponerad av att han lyckats spara ihop så mycket till ändamålet.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.