Kontorsstol som inte är designad för att skydda mig mot laterala krafter

Permalänk
Medlem

Kontorsstol som inte är designad för att skydda mig mot laterala krafter

Tjena!

Nu har jag tröttnat på alla trådar om "gamingstolar" och allt vad det innebär, och tänkte fråga vad ni sitter på för stolar. Ni gejmers som sitter med rejsingstolar kan kalla mig gammalmodig, men jag känner inget behov av att sätta mig i stol designad av/för tolvåringar, jag behöver en kontorsstol som jag kan sitta i utan att få ont eller bli svettig efter en längre tid.

Vad sitter ni på och vad rekommenderar ni?

För tillfället sitter jag på en urgammal kontorsstol från Ikea som behöver ersättas. Har kikat på Kinnarps, men de är förbannat dyra när man studerar.

Permalänk
Medlem

Markus ifrån Ikea är jag nöjd med, att det är ryggstöd i något nätliknande gör det fint på sommaren med en fläkt ståendes bakom. I övrigt komfortabel och gedigen byggkvalité.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk

Sitter i en RH Logic-stol(har dessvärre inte namnet på modellen) som jag fick för 10-12år sen och den har fungerat väldigt bra tills den för ett par veckor sen tappade en mutter som gör att den lutar framåt. En aning varm på sommaren då det är ett rejält lager med stoppning i.

I jobbet har vi Kinnarps 8000-serie och i jämförelse känns de stolarna extremt bra, mycket att ställa in men när man får in rätt inställningar så är det hur bra som helst. Brukar lätt bli varm men tycker att stolarna inte blir något problem als.

Skulle rekommendera båda, förmodligen gör du bäst i att se om du kan hitta någon stol begagnat på blocket eller liknande. Men har du en tidshorisont på 5år så kan det vara värt att köpa en ny med

Permalänk
Medlem

Kör oxå RH Logic denna https://www.ergoff.se/rh-logic-400-xl-svart-8s-armstod-nackst...
Testade Kab innan den var skön men bristen på justera armstöden mera uppåt samt ryggdynan, gjorde att jag lämna tillbaka den. är 191cm på 100kg
var denna (https://www.ergoff.se/produkter/arbetsstolar/kontorsstolar/ka...)

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Har en Ergohuman Mesh från ergoff. Tycker det blir så jäkla varmt med tyg/skinn. Har bara en sak att klaga på, armstöden kan flyttas in ut och även tiltas in ut och det är lite sladdrigt. Har iofs inte gjort någon större ansträngning för att se om det finns någon skruv att dra åt. Nöjd i det stora hela.

https://www.ergoff.se/produkter/arbetsstolar/kontorsstolar/er...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det kommer forums trådar om exakt det här med jämna mellanrum. Du är inte ensam och det kommer låta väldigt liknande I alla trådar. Själv föredrar jag racing stolarna över kontorsstolar men alla är vi olika. Kika runt i de andra trådarna med för där vet jag att det finns mycket information diskussion och tips att hämta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jo Kinnarpsstolarna är dyra men jag skulle hävda att det är värt det att ta på avbetalning om man kan det. Det är en investering och köper du en bra stol direkt kommer du vara nöjd från dag 1 och ha kvar den länge. Vet att folk tycker man är dum i huvudet som rekommenderar avbetalning men om man studerar har man kanske inte så mycket val i frågan att göra det bästa köpet allt sammantaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jo Kinnarpsstolarna är dyra men jag skulle hävda att det är värt det att ta på avbetalning om man kan det. Det är en investering och köper du en bra stol direkt kommer du vara nöjd från dag 1 och ha kvar den länge. Vet att folk tycker man är dum i huvudet som rekommenderar avbetalning men om man studerar har man kanske inte så mycket val i frågan att göra det bästa köpet allt sammantaget.

Jag är dessvärre av totalt motsatt åsikt. Har Kinnarpsstolar på jobbet och satfläsk vad ont i ryggen jag får av dem. Har prövat modell 8000 och 9000, och inställningsmöjligheterna är på tok för begränsade.

Hemma har jag en AKracing, som förvisso blir klibbig i värmen men man slipper få ont i ryggen iaf.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Jag är dessvärre av totalt motsatt åsikt. Har Kinnarpsstolar på jobbet och satfläsk vad ont i ryggen jag får av dem. Har prövat modell 8000 och 9000, och inställningsmöjligheterna är på tok för begränsade.

Hemma har jag en AKracing, som förvisso blir klibbig i värmen men man slipper få ont i ryggen iaf.

Jaha vad konstigt. Jag har exakt motsatta erfarenheten. Köpte en racingstol för 4500 sek och den fick man ont av efter typ 30 minuter. Kinnarpsstolen jag köpte efter kan jag sitta i hela dagen. Vad gäller inställningarna har min Kinnarpsstol mycket fler val än racingstolen, som hette King eller någonting.

Permalänk
Medlem

Har en RH logic 4 (nya är rh logic 400). Har som billigast sett en begagnad för 500:- vilket är ett enormt kap. Haft min i över 15 år.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har denna hemma:

https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S29208194/

och en kinnarp på jobbet. Kan inte påstå att jag tycker det är någon större skillnad i hur bra jag sitter.
Jag brukar dock inte få ont av några dagars lan på trästol heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kinnarps 8000 som jag hitta på en FB loppis för 500:-. Typ nyskick. Aldrig suttit så skönt som nu.

Permalänk
Medlem

Jag har en Malmstolen 7000 (från deras Classic-serie) som jag är sjukt nöjd med. Många inställningsmöjligheter och god sittkomfort. Kan inte dra mig till minnes att jag blivit nämnvärt varm eller svettig av den heller. Kan tilläggas att jag också studerar och hade relativt begränsad budget så ett tips kan vara att kolla begagnat. Brukar dyka upp både Kinnarps, RH, Malmstolen med flera lite då och då. Jag hittade min på Blocket för 1200 pix.

Visa signatur

Chassi: Jonsbo U3 Moderkort: Asus z97 m-plus PSU: Fractal Design Newton R3 RAM: Kingston HyperX 4x4 1866mhz
CPU: Core i7 4790K GPU: Evga GTX 970 SC SSD: Crucial MX100 512GB + en H80i och lite fläktar

Permalänk
Medlem

RH LOGIC 400, som köptes i nästan nyskick för en billig peng från ett företag som säljer begagnat kontorsmaterial.

Och ja, "gamingstolar" som är utformade som racingsäten är urlöjligt. En kontorsstol har helt andra ergonomiska krav på sig än ett bilsäte.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Har en Ikea Markus och en Kinnarps free float 6000, tycker båda är skräp.
Jag sitter iaf inte bättre i en "riktig" stol.

Kommer köpa en Noble chair då jag tyckte en av dom var väldigt sköna jämfört mitt kinnarps och markus skräp jag har.

Permalänk
Medlem

Jag var på en secondhandaffär där jag hittade en gammel kinnarps för några hundringar!

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Herman Miller Aeron, leta efter en bättre begagnad om priset är för saftigt.

Permalänk
Medlem

DXRacer KING K06-NW
https://www.maxgaming.se/king-series/king-k06-nw

Bästa stolen man har haft den länge nu, skulle behövt säkerligen behövt köpt 5 till 7 stolar om under samma tid om de kom från Ikea, Jysk, hade ofta problem med stolar från dessa företag går ju sönder efter någon månad eller börja glappa, för man sitter ibland på fötterna, ibland sätter tjejen sig i knäet så stolarna helt och hållet sluta funka.

Med King så verka den hålla så visserligen en dyrare stol men billigare i längden än spendera 1000-1500:- varje kvartal/halv år, som man skulle behövt om man köpt dem från IKEA/Jysk.

Dock har man upptäckte ett problem med även DXRacer under sommaren när det har varit extremt jävla varm sommar, är att man svättas förbannad simpelt tack vare att den är dominerade svart och drar åt sig lite värme, dock kan de ha mycket med att man har 4 fönster intill varandra som solen lyser in direkt på stolen.

Just nu får man dusha så där 4-5 gånger per dag man blir alldeles kletig aldrig haft sådan problem innan, dock att stolen har följt med över tidigare sommar också.

Permalänk
Medlem

@UMJ: Tyckte han skrev att han var trött på stolar som designade av tolvåringar?

Permalänk
Medlem

@Saddl3r: Med en liten googling så hittar man en bunt återförsäljare av begagnade kontorsmöbler där du kan hitta bra stolar till ett bra pris. https://www.google.se/search?q=kontorsstolar+begagnade&oq=kon...

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Herman Miller Aeron,köpte en refurbisht för lite mer än halva nypris,den ser ut som ny

Permalänk
Medlem

Hade spanat in Noblechairs en längre tid och började spara till en sån. Men så räddade jag en kinnarps från ett soprum. Fläckig i sitsen och vänster armstöd är lite sladdrigt i sidled. Men lite textilregöringsmedel tog bort fläckarna helt och armstödet är inget som stör.
Sitter som en kung nu och har inte tvingats avbryta en spelsession pga rygg eller svank fler gånger, jämfört med tidigare 300 kr's ikea-stol.

Permalänk
Medlem

@Falang: Har en fråga,ska sätet sitta lite löst? sitter 2 skruvar under som man inte kan dra åt mer tydligen,tänkte bara kolla om det ska vara så?

Permalänk
Avstängd

Jag kör SecretLab och kan sitta hela dagen.

Just nu är det problem med värme dock, men det spelar nog ingen roll vad man kör för stol nu xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Hondaxl:
Det stämmer, om du tänker på dom två muttrarna. Dom delarna ska ju "flexa" när man sitter i stolen.

Permalänk
Medlem

@Falang: Ok tur;) trodde dom inte hade monterat det riktigt hehe.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera att du kikar runt lite om något företag ska flytta kontor eller om du har någon kontakt på nåt kontorsställe.
Jag fick min Kinnarps 9000 gratis via morsans jobb då de skulle bli av med den. De är tunga rackare så trots deras nypris tror jag med lite tur att du kan hitta nåt billigt eller rentav gratis om de bara är i vägen.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Laterala krafter, hillariöst Jag önskar mig fempunktsbälte på toppmodellerna!

Datorstolar är lite som sängar, man spenderar mycket tid i dem och då ska budgeten vara därefter. Tycker personligen att Marcus från IKEA är rätt svampig och budget. När jag pluggade hade jag en vanlig trästol vid datorn. Man sitter som man ska i en sådan, även fast jag saknade armstöden att vila armbågen för musen på.

Nu har jag IKEA's Volmar med armstöd som jag tycker funkar hur bra som helst med tanke på priset (2800.) Den är lite hårdare än Kinnarps som såklart är bäst enligt mig, men hårdheten är inget jag tänker på.

Provsitt och spara ihop till Volmar, det är värt det. Använd en pilatesboll tillsvidare?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk

Har en Kinnarps 9000 som jag är helnöjd med, den har fler inställningsmöjligheter än vad jag kan räkna om man nu gillar sånt.. Sitter väldigt bekvämt dock och som alla andra säger så håller den..

Vet inte var i Stockholm du bor, men om du inte har nåt emot begangnat så kan du ju alltid kolla in Företagsmöbler i Solna

Visa signatur

Asus Z170-A | i7 6700k | 16GB HyperX Fury | Asus 2070 Super

Permalänk
Medlem

Har en RH 400 och Kinnarps 8000. Föredrar Kinnarpsen men hade tyckt om RHn mer om den hade en tjockare sits (finns som tillval)

Vitra ID är ett bra val om man vill ha en snyggare stol med låg rygg utan nackstöd.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N