Bra generellt lim? (Plast, metal etc) och Skruvmejslar

Permalänk

Bra generellt lim? (Plast, metal etc) och Skruvmejslar

Hej,

tänkte höra vad för lim som finns som är bra att hålla ihop saker som plast, metal och dylika saker.
Så inte vanligt lim för papper, antar det kanske är superlim, eller om det är en klass för sig?

Vill mest köpa då det är bra att ha, kommer situationer då man vill kunna sätta ihop något där som pajat eller annat.
Men har ingen koll på vad för lim som är bra till vad och sånt, så lika bra höra och se vad folk tycker är bra.

Helst något som räcker länge så man har, behöver inte vara en Nimbus 2000 bara den funkar som den ska:)

För skruvmejslar skulle jag helt enkelt vilja köpa någon samling eller nåtl iknande så ja har allt.
Hatar skruvar då det finns en miljard olika versioner, så ja har massa olika skruvar, samt vissa som funkar för flera etc,
men ändå är det massor som ja inte kan skruva upp -_-.

Sen är problematiken att skruvar kan vara i små ställen så det går inte ifall skruvmejseln är stod (oftast själva "stammen?").

Så vet inte ifall det finns mycket "allt-i-ett" här, men värt att höra om det också:)

//Tack

Permalänk
Rekordmedlem

Lim ska du välja efter det material som ska limmas för det finns inget som klarar allt på et bra sätt.
Detsamma gäller ju mejslar, det finns 3 typer av skallar på normala skruvar, spår, Pozidrive och Philips och sedan finns det maskinskruvar med insex, Torx och sexkant och alla finn i olika storlekar och man kan dessutom behöva olika längder på mejslarna för att komma åt, att köpa en stor bitssats är kanske de man börjar med men sedan så behöver man ofta små mejslar och riktigt stora för där funkar det ofta dåligt med bits.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tvåkomponentslim är de som oftast är mest hållfasta. Karlssons Klister och liknande är bara att kasta. Investera också i ett par tvingar så att du kan lägga det du skall limma i press. Spelar ingen roll vad det är som skall limmas, pressar du inte ihop delarna kommer limmet släppa om inte direkt så väldigt snart därefter.

Loctite är ett helt okej märke när det kommer till mindre tuber av lim, men det är ganska dyrt för vad du får. Behöver du något riktigt hållfast bör du uteslutande välja ett lim som är avsett för det du skall limma och sätta rejält press på delarna som skall limmas ihop.

Gällande skruvmejslar skulle jag rekommendera ett set från Bahco. Spelar egentligen ingen roll vilket du tar, men såvida du inte gör eljobb kan du strunta i de dyraste då du ändå inte behöver "el-mejslar". Om du skall pilla främst med småsaker som typ hemelektronik/datorkomponenter bör du ta finmejslar men i annat fall skulle detta vara ett bra val:

https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/...

Snabbtving från samma butik: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/...

Bahco är ursprungligen ett svenskt kvalitetsmärke, så det lär du kunna hitta i de flesta välsorterade affärer som säljer verktyg. Tror t.o.m. Gekås i Ullared har det.

TILLÄGG:

Om du har behov av att skruva flera olika typer av skruv så räcker inte Bahco-setet jag länkade ovan. Då får du förmodligen sikta in dig på ett set med bits. Personligen föredrar jag fasta mejslar då bits tenderar att slitas snabbare och om slira en del. Har prövat bits från alla de stora tillverkarna och har inte hittat några som kan mäta sig med fasta mejslar.

Men det är ju onekligen ganska praktiskt om du har flera olika typer av skruv du behöver kunna hantera. Kanske setet från iFixit skulle vara något? Annars har ju Inet ett billigt set där du får lite mer än vad du betalar för, men inte mycket mer än så. Har själv ett som aldrig används annat än när det ligger närmast till hands och det som skall skruvas inte är värt något.

Permalänk
Medlem

Denna funkar utmärkt! Tänk på att ha rena och kanske till och med grovt sandpaprade ytor och sedan låta det härda under tryck.

Permalänk
Medlem

När det gäller verktyg så har vi ju de "stora"som ex kamasa, bacho osv osv

Tyvärr är flera saker ut deras saker rent skräp idag. Bacho är ju typexempel där man slagit på en bacho-stämpel på "skräp" som kostar en tiondel på valfri butik.

Mest för pengarna är helt klart biltema. Drt går inte att komma ifrån. Men du bör köpa sakerna som de har 10års garanti på (de 5åriga fungerar också bra). Jag har misshandlat dessa verktyg och är ärligt talat helt fascinerade av att de håller av allt jag utsatt dem för! Sen finns det ju några saker som är mindre bra men överlag så har de jäkligt fina verktyg.

Biltema har även en "jättestor" fladka superlim med medföljande spray så det stelnar direkt. Denna flaska inkl sprayburken kostar lika mycket som en liten tub av suprrlim från destora märkena.

Edit:
Karlssons klister är SKITBRA om man använder det på rätt sätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När det gäller lim så är epoxy-lim (två-komponent lim) det mest hållbara och starkaste.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska limma, pl400 släpper inte i första taget men är väl inte direkt något man väljer för mindre precisionsarbeten.

Skruvmejselfrågan har väl ungefär samma tråkiga svar. Sitter själv med ett kit från Kjell för små arbeten, en vanlig mejsel med bits från typ biltema för lite större arbeten, samt en borrskruvdragare med bits när det verkligen ska dras skruv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

När det gäller verktyg så har vi ju de "stora"som ex kamasa, bacho osv osv

Tyvärr är flera saker ut deras saker rent skräp idag. Bacho är ju typexempel där man slagit på en bacho-stämpel på "skräp" som kostar en tiondel på valfri butik.

Mest för pengarna är helt klart biltema. Drt går inte att komma ifrån. Men du bör köpa sakerna som de har 10års garanti på (de 5åriga fungerar också bra). Jag har misshandlat dessa verktyg och är ärligt talat helt fascinerade av att de håller av allt jag utsatt dem för! Sen finns det ju några saker som är mindre bra men överlag så har de jäkligt fina verktyg.

Biltema har även en "jättestor" fladka superlim med medföljande spray så det stelnar direkt. Denna flaska inkl sprayburken kostar lika mycket som en liten tub av suprrlim från destora märkena.

Edit:
Karlssons klister är SKITBRA om man använder det på rätt sätt!

Kan bara hålla med om att rekommendera Biltemas verktyg med 10 års garanti. De med 5 år håller inte för mig, men jag utsätter dem för ganska mycket ibland. Mejslarna är dock inte toppklass, men acceptabla för en hemmafixare.

Ska man ha skruvmejslar av toppklass finns det inte så många märken att välja på tyvärr. På rak arm skulle jag nämna Wera, Wiha och möjligen Snap-On. Varken Bahco eller Kamasa når upp i samma kvalitet, finare handtag än Biltema men kvalitetsmässigt ingen superskillnad.

Gällande lim är det bättre att investera av fler varianter av ett billigare märke än en stor flaska. Min standarduppsättning är Snabbepoxy, Stålepoxy och biltemas superlim på minituber. Fördelen med småtuber av superlimmet är att du slipper oroa dig för att det torkar i tuben, limma det du ska och kasta tuben. Glasfiberspackel är också bra till många saker, men är ju inte lim.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk

Okej ser ett flertal förslag på Lim och att det inte finns ett "allt i allo",
så för att förenkla det antar jag ja kan chansa på att ja skulle behöva två lim.
Ett för mindre arbeten (skulle gissa detta ofta involverar plast).

Och ett för större (inte jätte store direkt, men inte så pyttesmå om man säger så),
och där är det nog lite svårare, skulle säga plast lär förekomma oftast, men också möjligen andra ytor, kretskort kanske (vet inte vad för yta det har), och möjligen metall.

Så funkar Loctite, Karlssons Klister, pl400 etc till dessa eller nåt av dom så letar ja reda på den/dom.

Angående skruvmejslarna verkar det svårt som väntat, iFixit länken verkade intressant, den verkade ha väldigt många, samt dom där Torx och Torx Security (om dom äns heter så).
Varför kan man inte bara ha en jäkla standard för skruvarna så man slipper ha ett helt arsenal för att öppna en grej xd.

Var är skillnaden på "Toppklass" skruvmejslar om man får fråga?
I min värld ser ja inte hur det ka nva så stor skillnad då man bara sätter den emot en metal grej och skruvar.
Dock något som alltid händer mig är att spetsen eller skruven (eller båda) går sönder, nöts ut.
Det förekommer dock i princip alltid på skruven så slutar med att ja inte äns kan få upp skiten -_-.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zero Walker:

Okej ser ett flertal förslag på Lim och att det inte finns ett "allt i allo",
så för att förenkla det antar jag ja kan chansa på att ja skulle behöva två lim.
Ett för mindre arbeten (skulle gissa detta ofta involverar plast).

Och ett för större (inte jätte store direkt, men inte så pyttesmå om man säger så),
och där är det nog lite svårare, skulle säga plast lär förekomma oftast, men också möjligen andra ytor, kretskort kanske (vet inte vad för yta det har), och möjligen metall.

Så funkar Loctite, Karlssons Klister, pl400 etc till dessa eller nåt av dom så letar ja reda på den/dom.

Angående skruvmejslarna verkar det svårt som väntat, iFixit länken verkade intressant, den verkade ha väldigt många, samt dom där Torx och Torx Security (om dom äns heter så).
Varför kan man inte bara ha en jäkla standard för skruvarna så man slipper ha ett helt arsenal för att öppna en grej xd.

Var är skillnaden på "Toppklass" skruvmejslar om man får fråga?
I min värld ser ja inte hur det ka nva så stor skillnad då man bara sätter den emot en metal grej och skruvar.
Dock något som alltid händer mig är att spetsen eller skruven (eller båda) går sönder, nöts ut.
Det förekommer dock i princip alltid på skruven så slutar med att ja inte äns kan få upp skiten -_-.

Mejslarna är olika för att man har olika skallar på olika ställen torx och xzn är väl annars bäst om man bortser från mått och bara ser på förmågan att verktyget kan överföra maximalt moment utan risk att tappa greppet.
Nu handlar det inte bara om att kunna dras utan man har tex ofta krav på design och vill inte sällan ha ett försänkt huvud och väljer då kanske pozidrive eller så handlar det om att överföra väldigt höga moment och då kan sexkanthuvud vara att föredra, det kan också vara en kombination av höga moment och försänknig och då kan insex vara bra osv...
Det finns ungefär lika många skruvarianter som det finns saker man vill skruva ihop eftersom man oftast behöver olika skruv på olika platser.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som nämnt så skall lim väljas efter vilka material som skall limmas, och vilket egenskap limmet själv skall ha.

Ett lim som flyter ut på det som skall limmas fungerar ofta bra medans ett lim efter utstrykning som gärna spricker upp och drar sig tillbaka för att bli droppar igen på underlaget - kommer inte att fungera... - det handlar om ytspänning och elektronegativitet om en lim fäster eller inte på en yta.

Är det högkritiskt så skräddarsys limmet efter materialet för önskad egenskap och inom proffssidan så finns det tusentals olika sorters limmer.

Med andra ord finns det ingen lim som fungerar på 'allt' och de flesta limmer har svårt med 'feta plaster' som polyeten och polypropylen (mantel-plaster för kablar etc) och man kan behöva flambera ytan med lysande gasollåga innan limning (för småsaker - den lysande delen i lågan på en cigarettändare!! vilket faktiskt är en typ av plasmabehandling!)

- teflon är i stort sett omöjligt att limma men kan få en viss vidhäftning med epoxy-lim om man efter vätning av båda ytorna med limmet och lagt ihop dessa - gnugga ytorna hårt mot varandra en kort stund precis efter. - mekaniska bearbetningen knäcker molekyler i teflonytan och det blir grenar som kan ankra i limmet - detta går inte att göra i luft då syret omedelbart inaktivera dessa molekyler.

Andra metoder är viss nedbrytning av ytan med mörkerurladdningar, ozon-behandling mm. och nedbrytningen (på molekynivå) av ytan krävs för att limmet skall ha något att ankra på.

Permalänk
Medlem

Tvåkomponentslim/Epoxy biter på det mesta. Kör man ren epoxy kan man ha olika härdare och fyllnadsmaterial för att få olika egenskaper så som torktid, spackelkonstistens, färg osv. Upptäckte dessa fantastiska produkter efter att jag renoverat en gammal plastbåt :).

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zero Walker:

Varför kan man inte bara ha en jäkla standard för skruvarna så man slipper ha ett helt arsenal för att öppna en grej xd.

Skruv är standardiserad, dom olika utgåvorna har olika användningsområden.
Philips är suveränt för skruvpistoler med magasin, pozidrive har potential för större moment än philips.
Torx har än större potential för moment, men har sämre stabilitet än både philips och pozidrive på "mejseln" vilket gör dom mindre lämpade för magasindragare.

Stolekerna beror ju på skruvdimentionen, blir lite udda med tx40 på en M3...

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds