GTX 970 [TEMP? FÖR VARM?]

Permalänk
Medlem

GTX 970 [TEMP? FÖR VARM?]

Såhär ser det ut för min del just nu, jag anser att det är ganska för varmt, eller?
Inte haft några problem innan (självklart kan detta ochså bero på värmen i rummet / ute)

Inga spel eller liknande är igång, enbart YT

Bör jag sänka något? Ha fläkten på max? Ser allt bra ut?

Tacksam för svar.

GPU

Permalänk
Hedersmedlem

Temperaturer under låg/ingen belastning är nästan helt irrelevanta. Du måste kolla hur det ser ut när kortet faktiskt stressas.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte problemet? Din GPU ligger på 47 grader vid lätt GPU-förbrukning. Youtube och så använder trots allt din GPU för att avkoda video.

Vid den temperaturen kanske din GPU ens struntar i att slå på fläkten så att du ska ha en tyst dator.

Mitt eget grafikkkort (ett Asus GTX 1070 Strix något) ligger på 53 grader just nu, med fläkten avstängd, och jag gör inget med datorn just nu annat än att surfa runt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Jag förstår inte problemet? Din GPU ligger på 47 grader vid lätt GPU-förbrukning. Youtube och så använder trots allt din GPU för att avkoda video.

Vid den temperaturen kanske din GPU ens struntar i att slå på fläkten så att du ska ha en tyst dator.

Det stora problemet egentligen är, att jag anser att det blir väldigt varmt utav fläkten.
Nu tog jag en bild av ''normalt'' läge och har inte just nu chansen att ta en bild i ''spel-läge'' eller liknande. Men då ligger den på runt 55c. Är det godkänt? Eller bör jag höja/sänka fläktens hastighet istället för att ha den på auto

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iksonja:

Det stora problemet egentligen är, att jag anser att det blir väldigt varmt utav fläkten.
Nu tog jag en bild av ''normalt'' läge och har inte just nu chansen att ta en bild i ''spel-läge'' eller liknande. Men då ligger den på runt 55c. Är det godkänt? Eller bör jag höja/sänka fläktens hastighet istället för att ha den på auto

När du säger att det blir väldigt varmt utav fläkten, vad menar du? Att utblåsluften blir varm?

55C är absolut godkänt i spel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

När du säger att det blir väldigt varmt utav fläkten, vad menar du? Att utblåsluften blir varm?

55C är absolut godkänt i spel.

Godkänt? Det är alldeles utmärkta resultat under spelande.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@pv2b:

Ja, exakt.
Jag kan återkomma när jag testar den i spel för att ge bättre bild utav hur det ser ut, kanske bara jag som inbillar mig att den blir ''övervarm''

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iksonja:

@pv2b:

Ja, exakt.
Jag kan återkomma när jag testar den i spel för att ge bättre bild utav hur det ser ut, kanske bara jag som inbillar mig att den blir ''övervarm''

Nu vet jag inte exakt vilket grafikkort du har men jag gissar på något i den här stilen:

https://www.inet.se/produkt/5411370/evga-geforce-gtx-970-4gb-...

Med ett sådant grafikkort så har grafikkortet inget eget utblås. Kylaren är isåfall av stilen "open air" vilket innebär att den "vispar runt" luft inuti chassit och tar in "kall" luft från chassit och skickar ut den varma luften tillbaka i chassit. Ett sådant kort är beroende av att det finns tillräckligt med luftflöde genom chassit.

Här är ett till diagram som visar skillnaden mellan en "blower style" och en Open air:

Om du känner att luften som kommer ut ur chassit är varmt så beror det sannolikt alltså på hög temperatur i chassit som helhet, inte på grafikkortet.

Det kan så klart påverkas av hög innetemperatur nu i sommartider. Lösningen är isåfall att leva med det (så länge det inte påverkar så att komponenterna i allmänhet blir för varma) eller dra på mer chassifläkt.

Oavsett så är de temperaturvärden du ser på GPU helt godkända.

Permalänk
Avstängd

@Iksonja:
Mina ligger mellan 69-75 grader.vid fullt användande.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk

@Iksonja
Du har Temp Target inställd på 79 grader och är inte ens i närheten av den temperaturen.
Maxtemp för GTX 970 ligger på 98 grader enligt Nvidia.
https://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-970...

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Medlem

@pv2b:

Verkligen Bra svar.
Ja, det stämmer att jag har den GPU:n.
Och ja, det kan/stämmer säkert att det är ''för varmt'' i själva chassit..

Jag har liksom bara känt där bak med handen.. Känns bara att det är en sån bidragadne faktor att det blir sjukt varmt i rummet, men det kanske inte är något att göra åt?

Hur mycket får jag dra på fläkten? Får jag ha den på max hela tiden?

Permalänk
Medlem

@F.Fairlane:

Okej, vad menas med det, att jag har den på 79 grader. Bör jag ändra något? Höja / sänka något?

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan dra på fläkten på din GPU på max. Det enda dåliga som kommer hända är att det kommer låta som fan. Under en längre tid finns så klart risken att du sliter ut din fläkt i förtid.

Men om problemet är att det blir för varmt i chassit så kommer det inte göra någon större skillnad. Allt du kommer göra är att du kommer vispa runt den varma luften i chassit snabbare.

Permalänk
Medlem

@pv2b:

Så med andra ord finns det typ inget att göra, just nu när det är såhär varmt? Få bort dammet om det finns och thats it?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iksonja:

@pv2b:

Så med andra ord finns det typ inget att göra, just nu när det är såhär varmt? Få bort dammet om det finns och thats it?

Du kan få ner värmeproduktionen för en dator. Du kan undervolta och underklocka din CPU och din GPU. Skillnaden i idle kommer inte vara särskilt stor dock.

Du kan damma av din dator om du vill men det kommer inte påverka hur mycket värme datorn producerar, bara hur effektivt datorn kan göra sig av med värmen. Det hela är bara helt vanlig fysik. Datorn blir varm för att den drar ström, och inte gör något fysiskt arbete. All ström den drar blir alltså till värme.

Permalänk
Medlem

@pv2b:

Absolut, har bara inte upplevt att den varit i närheten av denna värmen innan.
Men tack för svaren / hjälpen.

Permalänk
Medlem

För att sammanfatta tråden lite:

Dina temperaturer är helt som de ska. Du behöver inte göra något. Låt grafikkortet sköta fläkten själv.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av Iksonja:

@F.Fairlane:

Okej, vad menas med det, att jag har den på 79 grader. Bör jag ändra något? Höja / sänka något?

Sänker du exempelvis Temp Target till 55 grader så kommer GPU:n att klocka ner sig mycket tidigare för att inte gå över Temp Target. Visst kan du få lägre temperatur på grafikkortet, men du förlorar därmed prestanda också.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk

du får tänka på att du kan inte få ner tempen under rumstemperatur så att ligga på 47°c idle dvs 17-20°c över rumstemp om du har det lika apvarmt som här är typ en piss i havet och tveksamt om du kommer få ner det mycket mer äns om du eldar på fläktarna mer.

mina 970 kommer max ner till 38/40°c äns med fläkten på fullt flås innan det stabiliserar sig. men inte värt det med tanke på hårfönen som inte direkt är ljudlös på max

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows