Köpt ryzen 2700X men otroligt varm :( hjälp

Permalänk
Avstängd

Köpt ryzen 2700X men otroligt varm :( hjälp

Tjena! jag har köpt detta https://www.inet.se/produkt/5301190/amd-ryzen-7-2700x-3-7-ghz...
https://www.inet.se/produkt/1901168/asus-rog-strix-x470-f-gam... och kör processorn ihop med Noctua NH-D15 kylare och blir extremt varm i spel samt benchmarks och har till å med stängt av core boost i bios men blev inte svalare alls och kör cpun på 1.3vcore på 4.1ghz manuell överclock och tycker den blir alldeles för varm då den går upp på 80+ och trottlar ner till 77 grader och cpu fläktarna varvar upp extremt sen håller den på så och vad kan man göra åt detta? några tips? har också en deepcool captain 240X sluten vattenkylare som cpun blir lika varm av så det gör absolut ingen skillnad i tempraturer med den kylaren heller. vågar man testa att sänka vcore till lägre än 1.3vcore tro? hjälp uppskattas Mvh Gamerfreak87.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: köpte du 2700x på fyndvaran? tror dock det -20 offset tyckte också min va jävla varm hade 80c i csgo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fretch:

@gamerfreak87: köpte du 2700x på fyndvaran? tror dock det -20 offset tyckte också min va jävla varm hade 80c i csgo

nej köpte helt ny. hur har du löst det eller har du löst det?

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: jag gjorde återköp o köpte 8700k istället har du senaste bios?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fretch:

@gamerfreak87: jag gjorde återköp o köpte 8700k istället har du senaste bios?

okej. japp har lagt in nyaste bios.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@gamerfreak87: Vad har du för referenstemperatur?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

vilken temp har du i rummet som datorn står i?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Rekordmedlem

Hur varmt är det i lådan, har du provat med en öppen låda (och helst nån extern fläkt som blåser in i den) så du vet att det inte är för varmt i lådan så att det är svårt att kyla ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

vilken temp har du i rummet som datorn står i?

30+ säkert

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

@gamerfreak87: Vad har du för referenstemperatur?

på hwinfo64 så visar tctl 84 och tdie 74 sen throttlar den ner till 10 grader mindre på båda sensorerna sen efter nån minut så går det upp helt random till 10 grader mer för både tctl och tdie.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Hur varmt är det i lådan, har du provat med en öppen låda (och helst nån extern fläkt som blåser in i den) så du vet att det inte är för varmt i lådan så att det är svårt att kyla ?

provar nu och ska se efter.

EDIT: med bordsfläkt som inblås med öppet chassi så har den gått ner till 69 för tctl och tdie till 79 grader enligt Hwinfo64.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

vilken temp har du i rummet som datorn står i?

28-29 grader.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

Säker på att kylaren sitter ordentligt? Kollat också så att det finns tillräckligt med kylpasta på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teicaus:

Säker på att kylaren sitter ordentligt? Kollat också så att det finns tillräckligt med kylpasta på?

har monterat om min deepcool captain 240X sluten vatten kylare flera gånger och den sitter åt precis som den ska och tagit en ärta med kylpasta men blev ingen skillnad på tempen

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

@gamerfreak87: Testa rensa bios med att ta bort cmos batteriet, annars så får du lämna tillbaka den. Det kan vara så att lodet mellan IHS och chippet inte sitter rätt och de finns ett gap mellan.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gamerfreak87:

på hwinfo64 så visar tctl 84 och tdie 74 sen throttlar den ner till 10 grader mindre på båda sensorerna sen efter nån minut så går det upp helt random till 10 grader mer för både tctl och tdie.

Referens, dvs vilket värde har du vid Stock. Vad utgår du ifrån?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Dum fråga men har du kollat så att fläktarna sitter rätt på kylaren? Ska erkänna att jag tidigare gjort misstaget att sätta fläktarna åt fel håll (heheh)... - Såg att du provat med annan kylare redan.

Jag har i övrigt rätt så snarlikt spec som dig men har inte överklockat något än då det inte har behövts. Temperaturerna ligger runt 59-60c när jag har spelat Witcher 3 ett par timmar. Ligger runt 40-45 nu när jag surfar och har ett par bakgrundsappar igång. Hur såg det ut för dig när du inte körde överklockat?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ackwell:

Dum fråga men har du kollat så att fläktarna sitter rätt på kylaren? Ska erkänna att jag tidigare gjort misstaget att sätta fläktarna åt fel håll (heheh)... - Såg att du provat med annan kylare redan.

Jag har i övrigt rätt så snarlikt spec som dig men har inte överklockat något än då det inte har behövts. Temperaturerna ligger runt 59-60c när jag har spelat Witcher 3 ett par timmar. Ligger runt 40-45 nu när jag surfar och har ett par bakgrundsappar igång. Hur såg det ut för dig när du inte körde överklockat?

återkommer när jag har ställt tillbaka allt till stock i bios. Det är just bara i BF1 som den blir så varm och inte i andra spel som tex the crew 2 så det verkar ju lite konstigt fast att BF1 är väldigt cpu krävande men.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Referens, dvs vilket värde har du vid Stock. Vad utgår du ifrån?

på stock blir processorn 77 grader på flera tester på Cinebench. Är detta för mycket för denna processorn? ska testa å se vad den blir i the crew 2.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av gamerfreak87:

på stock blir processorn 77 grader på flera tester på Cinebench. Är detta för mycket för denna processorn? ska testa å se vad den blir i the crew 2.

Cinebench är väl kanske inte det vettigaste stresstestet men 77 °C på en 2700X vid full last är inte bara godkänt utan bra.
Dock spårar Ryzen rätt snabbt när du drar på spänning. Låter som att allt är som det ska.

Ryzen 1 throttlar vid 95 °C. Inte så att du har ett moderkort som inte hänger med i svängarna, bios som kanske behövs uppdateras eller någon inställning som stängts av i bios när du överklockat?

Sedan har man temperatursensorerna som alltid är krångliga, testa flera mjukvaror och korsreferera värden på temperaturen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DavidtheDoom:

Cinebench är väl kanske inte det vettigaste stresstestet men 77 °C på en 2700X vid full last är inte bara godkänt utan bra.
Dock spårar Ryzen rätt snabbt när du drar på spänning. Låter som att allt är som det ska.

Ryzen 1 throttlar vid 95 °C. Inte så att du har ett moderkort som inte hänger med i svängarna, bios som kanske behövs uppdateras eller någon inställning som stängts av i bios när du överklockat?

Sedan har man temperatursensorerna som alltid är krångliga, testa flera mjukvaror och korsreferera värden på temperaturen.

okej tack då vet jag. Har svårt att tro att den skulle vara skadad cpun då jag får den prestandan som alla andra ryzen 2700X men att min ligger på 63 grader i the crew 2 och sen helt plötsligt hör jag fläktarna för cpun varvar upp och samtidigt går processorn upp till 70 grader och sen blir cpu fläktarna tystare och samtidigt så går tempen för cpun ner igen på samma (63 grader) och så håller det på så. vilken inställning är det i bios man ska stänga av isf? jag har redan nyaste bios för moderkortet då jag la in nyaste bios förra veckan när jag fick hem mitt nya moderkort på posten samt så Kör jag allt på stock nu och cpun varvar fortfarande upp i tempraturer med uppvarvning av fläktarna på processorn.

Visa signatur

Chassi -- Corsair crystal 570X -- Moderkort -- Asus strix X470 - F gaming -- Processor -- AMD ryzen 2700X 4.25ghz -- Cpu kylare --Corsair H150i PRO RGB -- Grafikkort Gigabyte Geforce GTX 1080 TI 11GB OC -- Ramminnen Corsair vengeance rgb pro 3200mhz -- nätaggregat -- Corsair RM750x -- SSD (M2) -- Nvme M2 970 EVO 500GB -- SSD -- Samsung 850 pro 256gb -- HDD -- Seagate barracuda 1TB -- Ljudkort SoundblasterX AE-5

Permalänk
Medlem

När jag började bygga datorer fanns inte youtube, och på den tiden förlitade man sig på rykten utan några som helst vetenskapliga grunder. Alla varnade för att använda för mycket kylpasta osv. "Du ska ha ett litet streck i storleken av ett riskorn och kylflänsen ska själv sprida ut pastan" hette det.. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag aldrig haft problem med temperaturer som jag hade då. En ärta skulle jag kalla gränsfall. Kör gladpack på fingret och sprid ut pastan över hela värmespridaren. Det är det säkraste sättet att fastställa att du inte har för lite.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan prova något högre fläktvarvtal så kanske du får bättre grundkylning och undviker temptoppen och du kan ju förbättra ventilationen i lådan också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Enligt tester jag själv gjort med min 2700X (samma mobo) så ökar förbrukningen när man ställer in ett fast vcore värde gentemot att låta moderkortet justera spänningen. hade en max förbrukning på ca 210W med 1,32V vcore @ 4,2ghz, låter jag moderkortet justera spänningen själv så maxade jag på 189W @ 4,25ghz, kör dock oklockat nu med en offset på -0.0935V på vcore, snittar på 4,2-4,25ghz turbo boost i spel med en maxförbrukning runt 154W. (Har använt Prime95 för att testa maxförbrukning)

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk

Vad har du för inställning på performance enhancer?

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

När jag började bygga datorer fanns inte youtube, och på den tiden förlitade man sig på rykten utan några som helst vetenskapliga grunder. Alla varnade för att använda för mycket kylpasta osv. "Du ska ha ett litet streck i storleken av ett riskorn och kylflänsen ska själv sprida ut pastan" hette det.. Hade jag vetat det jag vet idag hade jag aldrig haft problem med temperaturer som jag hade då. En ärta skulle jag kalla gränsfall. Kör gladpack på fingret och sprid ut pastan över hela värmespridaren. Det är det säkraste sättet att fastställa att du inte har för lite.

Ja det är väldigt överdrivet det där med kylpasta. Det är absolut inte känsligt bättre med mycket än lite. Har man bra tryck på kylaren sprider det ut sig bra ändå. Jag har testat bara för att testa. Att använda begagnad kylpasta har till och med testat att köra med gamla kylpastan som satt på kylaren och gamla på processorn (altså ej torka rent och båda kylpastor av olika fabrikat) dessutom fäst kylaren med buntband. Och fått bra temperaturer.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Cinebench är väl kanske inte det vettigaste stresstestet men 77 °C på en 2700X vid full last är inte bara godkänt utan bra.
Dock spårar Ryzen rätt snabbt när du drar på spänning. Låter som att allt är som det ska.

Ryzen 1 throttlar vid 95 °C. Inte så att du har ett moderkort som inte hänger med i svängarna, bios som kanske behövs uppdateras eller någon inställning som stängts av i bios när du överklockat?

Sedan har man temperatursensorerna som alltid är krångliga, testa flera mjukvaror och korsreferera värden på temperaturen.

Blir Ryzen 2 så mycket varmare än Ryzen 1? Min 1800X går i ca. 65C i Cinebench, Aida64 o.s.v., 10-15 grader kallare i spel.

OP, kolla så du tagit bort plastfilmen som brukar sitta undertill på kylare...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Blir Ryzen 2 så mycket varmare än Ryzen 1? Min 1800X går i ca. 65C i Cinebench, Aida64 o.s.v., 10-15 grader kallare i spel.

2700X går varma, runt 190W i full load kan man nog räkna med, vet inte exakt vad 1800X ligger på men har testat en 1700X och den förbrukade ca 120W i full load

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av ArKAN:

2700X går varma, runt 190W i full load kan man nog räkna med, vet inte exakt vad 1800X ligger på men har testat en 1700X och den förbrukade ca 120W i full load

Var ser man dessa siffror? Har både en 1600 och en 2600 men har aldrig sett hur mycket effekt de förbrukar. Något speciellt program?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb