Inet erkänner att de kan ha kraschat mitt moderkort?

Permalänk

Inet erkänner att de kan ha kraschat mitt moderkort?

Jag har haft lite problem med min dator och bestämde mig för att lämna in den på reparation hos inet, de felsökte den och kom fram till att min vattenkylning tydligen kopplats ur på något sätt och inte kyler ned datorn som den ska.

Nu ringde de igen och sa att min pump i vattenkylningen tydligen läcker och att de kom vätska på moderkort och "andra kort" och att allting kan ha kraschat, ska jag verkligen stå för de kostnaderna då?

Känns riktigt kasst om de lyckas krascha mina grejer och förväntar sig att jag ska betala för det, hur fungerar det rent juridiskt?

Permalänk
Medlem

@HaXdAbAx: Dom har inte gjort sönder dina saker . Det kan jag garantera dig för då hade dom bara bytt ut delarna .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

@HaXdAbAx: Några frågor först:

  1. Är det en dator du monterat ihop själv eller en färdigbyggd från butik?

  2. Vad är det för vattenkylning? En custom loop eller en All-In-One (AIO) kylare, t.ex. Corsair H100i?

  3. Vad hade du för problem med datorn när du lämnade in den till Inet?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

@HaXdAbAx: Dom har inte gjort sönder dina saker . Det kan jag garantera dig för då hade dom bara bytt ut delarna .

De ringde för någon timme sedan och sa att allting fungerade felfritt och nu ringde de och sa att allting kan ha kraschat efter att det läckt vätska från vattenkylningen när han fick igång den.

Permalänk
Skrivet av Icte:

@HaXdAbAx: Några frågor först:

  1. Är det en dator du monterat ihop själv eller en färdigbyggd från butik?

  2. Vad är det för vattenkylning? En custom loop eller en All-In-One (AIO) kylare, t.ex. Corsair H100i?

  3. Vad hade du för problem med datorn när du lämnade in den till Inet?

Den är i grunden monterad själv, men den har varit på lagning hos inet innan för ett annat problem.

Jag tror det är en cooler master eller vad den heter, ingen riktig koll på vad den hette.

Jag hade problem med min bios tydligen, utöver det ska det ha varit felfritt försäkrade han mig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Jag hade problem med min bios tydligen, utöver det ska det ha varit felfritt försäkrade han mig om.

Nu menade han förstås vad _DU_ upplevde för problem, inte vad du fått höra att orsaken var.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av Naga:

Nu menade han med största sannolikhet vad _DU_ upplevde för problem, inte vad du fått höra att orsaken var.

Mitt problem var att grafikkortens mjukvara kraschade efter en uppdatering och jag fick inte startat datorn som jag ville, så jag valde att lämna in den då jag inte riktigt kunde fixa det själv.

Permalänk
Medlem

Om vattenkylningen har läckt så får du ta kontakt med cooler master och höra med dom. Inte direkt inets fel.

Permalänk
Medlem

@piccaboo: Om datorn är köpt hos Inet så har han all rätt att vända sig till dem för garanti och/eller reklamation.

Man måste inte alltid vända sig till tillverkarna.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

@piccaboo: Om datorn är köpt hos Inet så har han all rätt att vända sig till dem för garanti och/eller reklamation.

Man måste inte alltid vända sig till tillverkarna.

Ja såklart borde ju dom hjälpa honom löser väl sig

Permalänk
Skrivet av iller:

@piccaboo: Om datorn är köpt hos Inet så har han all rätt att vända sig till dem för garanti och/eller reklamation.

Man måste inte alltid vända sig till tillverkarna.

Garantin har gått ut, men det borde väl fortfarande vara deras ansvar att inte förstöra min dator?

Den läckte inte ut och kraschade nör jag hade den utan när de hade den. Borde de inte testat kylningen innan de sätter in den om de misstänker fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Garantin har gått ut, men det borde väl fortfarande vara deras ansvar att inte förstöra min dator?

Den läckte inte ut och kraschade nör jag hade den utan när de hade den. Borde de inte testat kylningen innan de sätter in den om de misstänker fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade du monterat av kylaren och/eller övriga komponenter innan du lämnade in datorn? Skickade du den till Inet eller lämnade du in den i en fysisk butik själv?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

De ringde för någon timme sedan och sa att allting fungerade felfritt och nu ringde de och sa att allting kan ha kraschat efter att det läckt vätska från vattenkylningen när han fick igång den.

Just detta du skrev nu får det ju verkligen å låta som att det är deras fel.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

@HaXdAbAx: Nej, är det så att Inet har orsakat ett probelm som inte fanns när den första inspektionen gjordes så är det glasklart deras fel. Har dem skadat din hårdvara så är det dem som ska betala för eventuell reparation eller ersättningsdelar. Problemet här är att vi bara har din sida av händelseförloppet och knappt det, känner du att du inte blir rättvist behandlad så kan du rikta dig till ARN för hjälp i ärendet. Annars kan vi bara ge råd etc. Tala med Inet och för en dialog med dessa, det brukar funka.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av piccaboo:

Om vattenkylningen har läckt så får du ta kontakt med cooler master och höra med dom. Inte direkt inets fel.

Om kylaren läckt, och läckan inte är orsakad av handhavandefel, så bör han kontakta säljaren av kylaren. Enligt KKöpL 31§ kan han kräva säljaren på skadestånd för följdskador, exempelvis om den defekta kylaren orsakat skador på moderkortet. Detta förutsätter att reklamationstiden om 36 månader sedan inköp av kylaren inte passerat.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Garantin har gått ut, men det borde väl fortfarande vara deras ansvar att inte förstöra min dator?

Den läckte inte ut och kraschade nör jag hade den utan när de hade den. Borde de inte testat kylningen innan de sätter in den om de misstänker fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Ifall de har demonterat kylare/moderkort och det efter det läckt skylla jag vilja påstå att det är deras ansvar.
Ifall de inte har rört den så kan det knappast vara deras fel utan kylarens fel.
Vet inte om jag missade det men ifall kylaren är köpt hos dem kanske du kan argumentera för reklamation och omkostnader.

Annars får du nog vända dig till tillverkaren av kylaren, är det inom reklamationstiden 3 år, eller inom garanti tiden (oftast 2 år) ifall inte kylaren har längre garantitid.

Viktigt att tänka på är att Garanti tid och reklamationstid har olika krav på dig som konsument; inom garanti tiden ligger det på säljaren att visa på att felet inte är ditt medans inom 3 åriga reklamationstiden ligger det på dig som konsument att visa på att varan inte fungerar som den ska. Lite knepigt i detta fall att se så stor skillnad på lägena men i mera komplexa ärenden kan det göra rätt stor skillnad.

Sen kanske de går med på att ta det som goodwill men har mkt svårt att se hur det skulle vara deras fel att din kylare läker vatten och kortsluter moderkortet bara för att datorn befann sig hos dem när det hände.

Som tidigare sagts, ifall de inte tar på sig skadan och du vill driva det vidare Kan du kontakta ARN, i princip följer alla seriösa företag ARNs rekommendationer.

Permalänk
Skrivet av willienelpson:

Ifall de har demonterat kylare/moderkort och det efter det läckt skylla jag vilja påstå att det är deras ansvar.
Ifall de inte har rört den så kan det knappast vara deras fel utan kylarens fel.
Vet inte om jag missade det men ifall kylaren är köpt hos dem kanske du kan argumentera för reklamation och omkostnader.

Annars får du nog vända dig till tillverkaren av kylaren, är det inom reklamationstiden 3 år, eller inom garanti tiden (oftast 2 år) ifall inte kylaren har längre garantitid.

Viktigt att tänka på är att Garanti tid och reklamationstid har olika krav på dig som konsument; inom garanti tiden ligger det på säljaren att visa på att felet inte är ditt medans inom 3 åriga reklamationstiden ligger det på dig som konsument att visa på att varan inte fungerar som den ska. Lite knepigt i detta fall att se så stor skillnad på lägena men i mera komplexa ärenden kan det göra rätt stor skillnad.

Sen kanske de går med på att ta det som goodwill men har mkt svårt att se hur det skulle vara deras fel att din kylare läker vatten och kortsluter moderkortet bara för att datorn befann sig hos dem när det hände.

Som tidigare sagts, ifall de inte tar på sig skadan och du vill driva det vidare Kan du kontakta ARN, i princip följer alla seriösa företag ARNs rekommendationer.

Han misstänkte fel på den och råkade göra så att den läckte över moderkort och "andra kort", jag ser inte hur det inte skulle vara deras ansvar att inte förstöra min dator när jag lämnat in den hos dem?

Kommer helt enkelt få kontakta konsumentverket ifall de inte vill stå för kostnader orsakade av dem, jag lämnade in den på reparation av en anledning. De hittade vad de trodde var felet och kan nu ha förstört massa andra delar som fungerade enligt honom felfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

@HaXdAbAx: Nej, är det så att Inet har orsakat ett probelm som inte fanns när den första inspektionen gjordes så är det glasklart deras fel. Har dem skadat din hårdvara så är det dem som ska betala för eventuell reparation eller ersättningsdelar. Problemet här är att vi bara har din sida av händelseförloppet och knappt det, känner du att du inte blir rättvist behandlad så kan du rikta dig till ARN för hjälp i ärendet. Annars kan vi bara ge råd etc. Tala med Inet och för en dialog med dessa, det brukar funka.

Jag sa att jag inte hade någon aning om vad som var fel, den startade inte upp som jag ville.

Men tack för tipset, kommer kontakta ARN ifall det blir några problem. Tänkte att jag gör ett inlägg här innan jag tar tillbaka min dator så att jag känner mig lite mer insatt i vad som bör ligga på mig och vad som bör ligga på dem.

Om korten har kraschat har de orsakat det enligt killen som skulle fixa den, så jag kommer yrka på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Han misstänkte fel på den och råkade göra så att den läckte över moderkort och "andra kort", jag ser inte hur det inte skulle vara deras ansvar att inte förstöra min dator när jag lämnat in den hos dem?

Kommer helt enkelt få kontakta konsumentverket ifall de inte vill stå för kostnader orsakade av dem, jag lämnade in den på reparation av en anledning. De hittade vad de trodde var felet och kan nu ha förstört massa andra delar som fungerade enligt honom felfritt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det som inte är solklart här är faktumet med att Inet INTE har sagt att de inte skall ta hand om ärendet? Läser det som de påpekat något gått snett men inte vem som bär skulden för att betala de trasiga komponenenter.

Vad har blivit uttalat här?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av roo:

Det som inte är solklart här är faktumet med att Inet INTE har sagt att de inte skall ta hand om ärendet? Läser det som de påpekat något gått snett men inte vem som bär skulden för att betala de trasiga komponenenter.

Vad har blivit uttalat här?

Han sa att oavsett vad kan jag hämta den idag, jag tolkade det som att de inte vill stå för det.

Han har dock inte hört av sig igen och jag abtar att han har slutat för dagen så jag får ringa dit imorgon och se hur de har tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Han sa att oavsett vad kan jag hämta den idag, jag tolkade det som att de inte vill stå för det.

Han har dock inte hört av sig igen och jag abtar att han har slutat för dagen så jag får ringa dit imorgon och se hur de har tänkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag hade bara ställt frågan konkret till dem vad dem tänkt göra och vem som skall ta kostnaden och vad nästa steg blir. För summeringen är att datorn är inte lagad och du har fler trasiga komponenter innan du lämnade in den.

Jag har varit trogen kund hos Inet sedan 10 år tillbaka och varje gång det varit något som skavt (för mig personligen) så har dem alltid löst det utöver mina förväntningar. Bara se till att vara sansad och resonlig så kommer man ganska långt.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Han misstänkte fel på den och råkade göra så att den läckte över moderkort och "andra kort", jag ser inte hur det inte skulle vara deras ansvar att inte förstöra min dator när jag lämnat in den hos dem?

Nu vet jag inte vad som är dina egna tolkningar och vad som faktiskt hänt, men jag misstänker att mycket av det du skriver är mer av det förstnämnda - särskilt då du själv inte verkar veta vad som faktiskt hänt.
Om vi utgår från scenariot att Inet pillat på kylsystemet finns det två alternativ; i det första fallet har Inet skadat någonting och de skall därmed tveklöst stå för eventuella kostnader, i det andra fallet har kylaren redan varit skadad/defekt och läckage skulle uppstått oavsett om det var Inet, du själv eller rent av hemtransporten som var den utlösande faktorn. I det senare fallet är det inte alls självklart att Inet skall stå för kostnaden.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Nu vet jag inte vad som är dina egna tolkningar och vad som faktiskt hänt, men jag misstänker att mycket av det du skriver är mer av det förstnämnda - särskilt då du själv inte verkar veta vad som faktiskt hänt.
Om vi utgår från scenariot att Inet pillat på kylsystemet finns det två alternativ; i det första fallet har Inet skadat någonting och de skall därmed tveklöst stå för eventuella kostnader, i det andra fallet har kylaren redan varit skadad/defekt och läckage skulle uppstått oavsett om det var Inet, du själv eller rent av hemtransporten som var den utlösande faktorn. I det senare fallet är det inte alls självklart att Inet skall stå för kostnaden.

Det har aldrig läckt för mig innan de började pilla med mitt kylsystem, annars hade de nog reagerat på att allting var trasigt och inte sagt att allting fungerade felfritt men att de misstänker att det är något fel på min vattenkylning.

Jag finner det mest märkligt att de drar igång den i datorn om de misstänker fel, varför inte testa det utan att hela datorn riskerar att gå sönder?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@HaXdAbAx: Din dator fungerar inte. Du skickar in den till Inet. De får igång den och då läcker den vatten. Om det är händelseförloppet så är det långt ifrån klart att det är Inet's fel. Om så vore fallet så skulle aldrig något företag kunna åta sig att felsöka och reparera eftersom då skulle det bli så dyrt för det skulle bli tvungna att plocka isäg varje dator i alla delar som de kan för att testa varje del för sig på utrustning de vet fungerar.

Sedan så är jag väldigt tveksam till din tolkning av att de erkänt att de har gjort sönder din dator. Om så vore fallet är jag utan tvekan säker på att de hade tagit på sig det hela och sagt till dig att du får hem en ny dator eller vilka delar som är utbytta mot nya fungerande.

Permalänk
Skrivet av ToddTheOdd:

@HaXdAbAx: Din dator fungerar inte. Du skickar in den till Inet. De får igång den och då läcker den vatten. Om det är händelseförloppet så är det långt ifrån klart att det är Inet's fel. Om så vore fallet så skulle aldrig något företag kunna åta sig att felsöka och reparera eftersom då skulle det bli så dyrt för det skulle bli tvungna att plocka isäg varje dator i alla delar som de kan för att testa varje del för sig på utrustning de vet fungerar.

Sedan så är jag väldigt tveksam till din tolkning av att de erkänt att de har gjort sönder din dator. Om så vore fallet är jag utan tvekan säker på att de hade tagit på sig det hela och sagt till dig att du får hem en ny dator eller vilka delar som är utbytta mot nya fungerande.

Inte direkt, de sa från början att de fick igång alla delar utan min vattenkylning och behövde fixa något med den men att jag inte skulle behöva byta något annat än min vattenkylning som han rekommenderade att jag bör byta snarast.

Efter cirka 2 timmar efter det ringer han igen och säger att han drog igång vattenkylningen i datorn och att det kom vätska på moderkortet och "de andra korten" och att allting kan ha gått sönder.

Tydligen så läcker min vattenkylning från någonstans och han räknade inte med det utan testade kylsystemet i datorn istället för att testa utanför datorn vilket jag antar att de har möjlighet att göra?

Så istället för att byta kylsystem så kan jag behöva byta hela datorn nu vilket jag inte är särskilt sugen på, jag har trots allt lämnat in den till professionella istället för att försöka hitta felet själv för att jag inte har den kunskapen som krävs.

Med andra ord, ingenting var fel med resten av min hårdvara innan jag lämnade in den så det skulle kännas surt att behöva betala för massa nya delar jag själv inte gjort sönder.

Hans uttalande var att allting fungerade som det ska förutom kylningen och nu kan han ha råkat göra så att jag måste byta allting.

Edit: Det kanske är väsentlig information att tillägga att han gjorde rent hela mitt kylsystem osv också?
Skickades från m.sweclockers.com

Mer information
Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Han misstänkte fel på den och råkade göra så att den läckte över moderkort och "andra kort", jag ser inte hur det inte skulle vara deras ansvar att inte förstöra min dator när jag lämnat in den hos dem?

Kommer helt enkelt få kontakta konsumentverket ifall de inte vill stå för kostnader orsakade av dem, jag lämnade in den på reparation av en anledning. De hittade vad de trodde var felet och kan nu ha förstört massa andra delar som fungerade enligt honom felfritt.

Edit: Det kanske är väsentlig information att tillägga att han gjorde rent hela mitt kylsystem osv också?
Skickades från m.sweclockers.com

edit.
Ja synnerligen..

Permalänk
Medlem

Har du tur så räcker det att skölja komponenterna med isopropanol och låta det torka.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Har du tur så räcker det att skölja komponenterna med isopropanol och låta det torka.

Borde de inte sett defekter på kylsystemet när de gjorde iordning det dock?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@HaXdAbAx: Så länge det inte var något fel på detta när du skickade in det, och de hade fått igång datorn innan de satt in komponenten så kan de aldrig säga att du har gjort något fel. Även om garantin har gått ut så är det deras ansvar när det tar betalt för att kolla på dina saker.

Inet är garanterat försäkrade för dessa tillfällen, så skulle förvåna mig mycket om det tycker att du skall betala för det. Men om det mot all förmoda skulle säga att du måste betala så har dem fel.

Du får prata med dem och reda ut vad det är som är fel, troligen är det bara ett missförstånd.

Permalänk
Skrivet av Gandir:

@HaXdAbAx: Så länge det inte var något fel på detta när du skickade in det, och de hade fått igång datorn innan de satt in komponenten så kan de aldrig säga att du har gjort något fel. Även om garantin har gått ut så är det deras ansvar när det tar betalt för att kolla på dina saker.

Inet är garanterat försäkrade för dessa tillfällen, så skulle förvåna mig mycket om det tycker att du skall betala för det. Men om det mot all förmoda skulle säga att du måste betala så har dem fel.

Du får prata med dem och reda ut vad det är som är fel, troligen är det bara ett missförstånd.

Tack för alla svar, jag känner mig lite bättre påläst nu. Jag vet med mig att jag har dålig koll på hårdvara och vad som gäller i situationer som den här.

Det känns betryggande att de har såpass stort förtroende på det här forumet.

Skickades från m.sweclockers.com