Windows 10-uppdateringar ska bli mindre irriterande

Permalänk
Medlem

Snälla ge oss bara full manuell kontroll. Vill jag vara utan en uppdatering så bör man inte bli tvingad!

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan man krångla till en sån enkel grej, Uppdateringar som kräver omstart ska godkännas av användaren. Snacka om att slänga tid och pengar i sjön!

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Är det bara jag här som ser värdet i att ha ett uppdaterat system och som inte fått problem av det? För min del är det en fråga om säkerhet, ett system som saknar patchar öppnar upp mitt nätverk för angrepp. Genom att alltid hålla alla mina enheter uppdaterade minimerar jag den risken.

Kan rekommendera följande läsning på temat:
https://decentsecurity.com/#/securing-your-computer/
https://decentsecurity.com/#/holiday-tasks/

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JamesBanana:

Är det bara jag här som ser värdet i att ha ett uppdaterat system och som inte fått problem av det? För min del är det en fråga om säkerhet, ett system som saknar patchar öppnar upp mitt nätverk för angrepp. Genom att alltid hålla alla mina enheter uppdaterade minimerar jag den risken.

Kan rekommendera följande läsning på temat:
https://decentsecurity.com/#/securing-your-computer/
https://decentsecurity.com/#/holiday-tasks/

Det är jättebra att ha ett uppdaterat system men systemet för uppdateringar i win är ju rena skämtet om man tex jämför med hur det funkar i Linux och till viss del även hur det tidigare funkat i win, det är omstarterna som är problemet, man vill inte tvingas starta om bara för att uppdatera och att system själv startar om är ju helt oacceptabelt för man kan förlora väldigt mycket tid på det, win verkar med o mer bli en spel och reklamkonsol.
Ms verkar ju dessutom tro att alla inte använder datorn under 6 timmar om dygnet eftersom de inte ger några vettiga val för "aktiva timmar", jag vill kunna ange en inaktiv timme inom säg 6 månader där de kan få starta om utifall jag själv inte startat om innan dess.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är jättebra att ha ett uppdaterat system men systemet för uppdateringar i win är ju rena skämtet om man tex jämför med hur det funkar i Linux och till viss del även hur det tidigare funkat i win, det är omstarterna som är problemet, man vill inte tvingas starta om bara för att uppdatera och att system själv startar om är ju helt oacceptabelt för man kan förlora väldigt mycket tid på det, win verkar med o mer bli en spel och reklamkonsol.
Ms verkar ju dessutom tro att alla inte använder datorn under 6 timmar om dygnet eftersom de inte ger några vettiga val för "aktiva timmar", jag vill kunna ange en inaktiv timme inom säg 6 månader där de kan få starta om utifall jag själv inte startat om innan dess.

En annan sak som är väldigt irriterande är när en väljer "stäng av och uppdatera" och den börjar med den stora uppdateringen när man startar datorn nästa gång. Istället för att starta och fixa med uppdateringen och sedan stänga av datorn. Har man bråttom att stäng av datorn kan man välja att stänga av utan att uppdatera.

Jag gillar väldigt mycket med Windows 10, men dom sakerna jag ogillar är saker som borde vara så otroligt enkla att fixa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kilroy:

En annan sak som är väldigt irriterande är när en väljer "stäng av och uppdatera" och den börjar med den stora uppdateringen när man startar datorn nästa gång. Istället för att starta och fixa med uppdateringen och sedan stänga av datorn. Har man bråttom att stäng av datorn kan man välja att stänga av utan att uppdatera.

Jag gillar väldigt mycket med Windows 10, men dom sakerna jag ogillar är saker som borde vara så otroligt enkla att fixa.

Ja att de inte gör helt klart först och sedan stänger av är också en irriterande sak som inte bör vara svår att lösa men MS skiter i det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Och just det, det allra värsta, som jag dock tror dom ändrat nu, är att dom startar laptops som är i sovläge för att installera uppdateringar och sedan lämnar datorn på. Trots att den t.ex. ligger i en soffa eller i en väska. Jag hittade min laptop igång trots att den var avstängd och var extremt varm. Helt absurt.

(Den var alltså i hibernate läge, dumpa minnet till hårddisk och stäng av datorn)

Permalänk
Medlem

Om man tar o jämför med spel så går de flesta spel idag (levererade via Steam, Origin etc.) inte att spela förens du uppdaterat samt att när en patch kommer (i online spel) så tvingas du ofta starta om just för att alla ska ligga på samma version. Varför är detta isf ett problem med OS?

Visa signatur

Desktop
AMD Ryzen 7 5800x @ 4.8 GHz --- ASUS B450-F Gaming --- Kingston Hyperx Fury Black 32 GB DDR4 3000MHz --- ASUS RTX 3080 Rog Strix --- AOC Agon AG352UCG6 35" + ASUS PA238Q 24" --- Thermaltake Core X5 TG --- EVGA SuperNova G2 750W --- Noctua NH-D15

Server
Intel i5 4670K med Be-Quiet Pure Rock --- MSI B85M-E45 --- Crucial BallistiX Sport 16 GB --- Bitfenix Phenom Micro-ATX --- Cooler Master G500 500W

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xR34ct:

Om man tar o jämför med spel så går de flesta spel idag (levererade via Steam, Origin etc.) inte att spela förens du uppdaterat samt att när en patch kommer (i online spel) så tvingas du ofta starta om just för att alla ska ligga på samma version. Varför är detta isf ett problem med OS?

För att man inte kommer tillbaka i exakt samma läge i de program man hade igång innan omstarten, om man kör nått program som tar nått dygn för att göra en komplett körning så är det inget skoj att upptäcka att det avbrutits och man behöver starta körningen igen.
Win kan ju inte ens hålla reda på vilka fönster som var öppna och var och på vilken skärm de var placerade MS egna webbläsare tappar ofta flikarna och bland även nått fönster osv... det tar alltså flera dygn att återställa efter en omstart så det är inget som ska ske oplanerat.
Jag har som sagt även råkat ut för att april-uppdateringen tömde mina dokument och mina bilder på laptopen och det blev jag inte direkt imponerad av, hade möjligen förstått det om det varit pga korrupt filsystem eller nått men nej det verkade bara som uppdateringsscriptet ryckte att allt skulle raderas för det finns inga problem med disken eller filsystemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande skit, finns massa scenarion där datorn kör batch jobb i bakgrunden som förstörs om datorn plötsligt startar om. Ska man sitta och vakta datorn under tiden? Windows dödar processer rakt av ifall dom inte går ner av en snäll sigkill för att få igenom den här typen av omstart. Har hänt mig när jag lämnade datorn obevakad i en halvtimme. Resultat? Korrupt databas. Det här beteendet måste kunna stängas av helt för powerusers.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Nu pratade jag om dumma svenssons. Om du har ett kritiskt system och inte sätter upp en egen WUS server internt för att administrera alla updates får du väl skylla dig själv..?
Hur svårt är det att separera uppdateringar? Pengar.
Handlar om att vi får gratis OS i utbyte mot att vi är MS beta testare - och givetvis vill de inte hålla på att hålla reda på flera olika versioner så alla patchas till en gemensam version för att spara lite till pengar. Också förståeligt, om du inte syftar på att du har en företagslicens...

Har ingen kommentar på detta då jag aldrig haft det problemet själv... är du säker på att du inte missat någon inställning bara? Eller sitter du på Home? För Home är ju svaret åter igen att vi är deras betatestare: du får ett os - de får testresultet. Eftersom de har ett monopol och du får OS gratis så värderar de att snabbt få sina testresultat högre än gnäll från lägsta nivån av användare (Home).

Ja jo om du menar den biten hatar jag det också. Det är ju priset man får betala som (inofficiell) betatestare. Riktigt störande dock och ett av de största problemen jag har med win10 rent allmänt: man kan inte lita på att det funkar vid nästa omstart. Dålig pålitlighet är grymt irriterande även om det bara är för hemmabruk.

Som sidonotering tycker jag inte det alls var svårt att få tag på lagliga* gratislicenser till winMe-Xp-ServerXYZ-Vista-7-8. Bara du var student på ett tekniskt universitet fick du i regel tillgång till 2-4 st gratis licenser per OS. Medges dock att det inte var alla studenter som visste om detta. (*EULA säger att du måste sluta använda när du inte är student längre... men finns ingen kontroll.) (Fanns ju embedded, virtualisering, VS+team etc. också.)

Du kan inte säga att OSet är gratis om det kostar i retail och är ett prispåslag på datorer i handeln. Bara för att man kan komma åt det på olika sätt via MSDNAA, Gold Partner etc är för att skolan/verksamheten betalar. Inget är gratis. Annars kan man dra iväg och säga att all film och musik är gratis för att man kan hitta olagliga källor att ladda ner det på.

Även när de delade ut Win10 "gratis" så krävdes det en tidigare nyckel som kostade på ett eller annat sätt.

Samma sak gäller företagslicenser allt detta kostar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit enklare om användaren fått en fråga om de vill ladda ner uppdateringar och sedan fått återigen välja om de vill installera dom och därefter till slut fått välja om de vill starta om datorn? D.v.s. att det är användaren som bestämmer när det passar dom.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hade det inte varit enklare om användaren fått en fråga om de vill ladda ner uppdateringar och sedan fått återigen välja om de vill installera dom och därefter till slut fått välja om de vill starta om datorn? D.v.s. att det är användaren som bestämmer när det passar dom.

Hehu, du menar sättet som gör att många datorer förblir utan säkerhetsuppdateringar, går med i ett botnet och ddosar random sida/tjänst/streamer efter några delar av en BTC bytt ägare?

Den har prövats....

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Du kan inte säga att OSet är gratis om det kostar i retail och är ett prispåslag på datorer i handeln. Bara för att man kan komma åt det på olika sätt via MSDNAA, Gold Partner etc är för att skolan/verksamheten betalar. Inget är gratis. Annars kan man dra iväg och säga att all film och musik är gratis för att man kan hitta olagliga källor att ladda ner det på.

Även när de delade ut Win10 "gratis" så krävdes det en tidigare nyckel som kostade på ett eller annat sätt.

Samma sak gäller företagslicenser allt detta kostar.

Det är en väldigt stor skillnad eftersom vi snackar lagliga källor, och för dig som person är kostnaden nära noll även om man räknade in skatt, detta eftersom kostnaden ligger kvar även om du inte väljer att använda licensen. Så oavsett om du använder 10 licenser eller 0 så skulle det inte synas någon skillnad i din ekonomi. Som följd blir win10 gratis, eftersom du kan använda en gratis licens av ett gammalt OS - när du konverterat den licensen till win10 så kan du fortsätta använda den godtyckligt. Har man ändå betalat för 10'an så säger jag bara välkommen till den nya tiden - jag menar det jag beskrev är en beskrivning av hur MS ser på hemmaanvändarna - inte hur hemmaanvändarna ser på MS (utöver min egen åsikt som är att situationen är rimligt om man betraktar det från MS' perspektiv).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Har man bättre version än Windows 10 home kan man ändra i Group policy så att man själv bestämmer när nedladdning och installation ska ske. Gäller dock ej kritiska uppdateringar. Vilka jag ännu ej stött på under de månader som förflutit sedan jag gjorde denna fix mot störande Windows 10 uppdateringar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

@ELF: Många användare valde med den stora friheten i de gamla OS'en att aldrig uppdatera. För att tvinga de trögklossarna som aldrig uppdaterar att fixa sina system så får vi andra sämre frihet helt enkelt. Tråkigt men i grunden förståeligt. :/

Problemet er litt større en ELF beskiver: bot net er blitt et alt alminnelig problem dvs flere (ubeskyttete) datamaskiner angriper ulike punkter i nettverket på Internet (f.eks DDoS): https://sv.wikipedia.org/wiki/Denial_of_Service

MS har jo lagt inn funksjon for å bruke distributive nettverk i selve MS Update nettopp for å avlaste sine egne server, så jo flere som har en oppdatering, jo hurtigere vil også nedlasting av oppdatering gå. Det er et kappløp med tiden når større trusler oppstår og siden er de som vært mest trege ved oppdateringer ikke privat personer, uten bedrifter (alt fra små firma til de riktig store) og organisasjoner (særlig ideelle organisasjoner) der kanskje ikke alltid har hatt noen ansatt for å styre oppdateringer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

[...]
Även när de delade ut Win10 "gratis" så krävdes det en tidigare nyckel som kostade på ett eller annat sätt.

Samma sak gäller företagslicenser allt detta kostar.

Stemmer ikke helt....har selv bygget et nytt system uten noen tidligere versjon av Windows installert med Win 10 Pro som første og enda OS under MS Windows Insider program...der vi fikk nøkkel når programmet (gratis nedlasting) tok slutt. Måtte ikke betale noe, men vi måtte også være forbered på krångel med hardvare og annet...

Permalänk
Medlem

(Notera att produktivitetsprogram som sparar sessioner oftast bara gör att applikationer crashar när jag startar om windows för typ uppdateringar)

Vill berätta egna erfarenheter om varför uppdateringar (på köpt windows) kan vara irriterande.

Mitt arbetsflöde då jag ska programmera spelrelaterade grejer effektivt kräver att fönster ska stanna på samma ställe, program ska vara "där dom var" när jag lämnade datorn och jag ska inte behöva spendera tid att dra upp alla program jag hade igång då jag lämnade datorn.

Ett exempel då windows väljer att uppdatera och stänga ner alla program, först drar man upp unity och projektet man höll på med (unity öppnas extremt sakta på min dator), sedan igång med visual studio och försök att leta åt de skript man höll på med (svårt att komma igång när jag ofta har notepad för att notera grejer och om man glömmer spara försvinner allt), efter detta drar man igång webbläsare, detta är den mest smidiga processen då firefox är bra på att återställa sessioner.

Allt som allt tar detta minst 15-30 minuter ur dagen bara för att preppa och komma igång, istället för att bara börja arbeta, nu har jag dock knep runt problemet oftast, när man ska sova tar man och sätter datorn i viloläge och drar sedan ur strömmen (annars startar datorn mitt i natten och stänger ner allt pga uppdateringar och stänger inte ens av sig själv när allt är klart). Då kan microsoft försöka hur mycket de vill utan att lyckas uppdatera tills man är klar med ett projekt eller en del av projektet.

Om windows 10 skulle göra detta under en uppdatering:
- Spara alla fönster
- Stänga av datorn efter den är klar med uppdateringarna

Skulle jag inte ha några problem, detta är det jag gillar mest med OSX med mitt begränsade användande, i linux kan man göra nästan vad som helst men där är inte heller uppdateringarna inte ens nära lika jobbiga att installera, och oftast behöver man inte starta om systemet.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@Gigantrix: Jag säger att det är förståeligt att vi tvingas uppdatera idag på grund av att folk vägrade uppgradera förr. Folk förr missbrukade sitt fria val av tidpunkt för uppdatering till att aldrig uppdatera, vilket inte var bra.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dpom86:

@Gigantrix: Jag säger att det är förståeligt att vi tvingas uppdatera idag på grund av att folk vägrade uppgradera förr. Folk förr missbrukade sitt fria val av tidpunkt för uppdatering till att aldrig uppdatera, vilket inte var bra.

Ingen är väl emot uppdateringarna utan det man ogillar är hur dåligt de fungerar, MS borde göra om hela systemet så det uppdateras utan att det stör det man gör, det går ju på andra os men inte i win för att MS skiter i att fixa det och tycker det är ok att de struntar i användarna och företagen har ju valet att aktivt välja bort uppdateringarna och sitter iblan tom kvar på XP för att saker slutar fungera om de uppdaterar, MS motarbetar säkerheten genom att inte göra ett bra uppdateringssytem.
Det vore ännu bättre om de gjorde en stabil mjukvara så den slapp uppdateras.
Några andra som också verkar vara experter på dålig mjukvara är Google för de släpper också ny mjukvara nästan dagligen i stället för att göra rätt från början.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Maskin inlärning...så att ms kan plocla ned ännu mer användardata än vad man redan gör?
Kanske är gammaldags men vad är det för fel på att sätta en uppdateringstid t.ex på natten med den funktion som redan finns?

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Fast det där går rimligtvis att lösa med automatik.

Antingen ställer du in att datorn loggar in automatiskt efter om/upp-start med en registernyckel (så här) och läggar till viktiga program i autostart (såhär).

Eller så får du skapa windows-tjänster av de program som alltid ska vara igång även fast du inte är inloggad (med hjälp av 'sc create')

Skickades från m.sweclockers.com

Det är bra tips du gav där. Men jag brukar lämna min maskin med en öppen VPN och drar sedan igång Teamviewer innan jag lämnar hemmet. Men att du tog dig tid, det uppskattar jag verkligen.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

”Planen är att använda maskininlärning för att analysera användarmönster för att på så sätt bli bättre på att avgöra om användaren är mitt uppe i en uppgift, och att inaktiviteten därmed är temporär och att användaren sannolikt kommer behöva tillgång till systemet inom kort.”

Vore bättre att planen va att låta användaren få bestämma själv när han vill uppdatera, om han nu vill göra det till att börja med.

Som användare så vill man vara i kontroll.

...vilket, bla, är varför jag uppgraderade till Windows 7 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det som stör mig är att det inte direkt blir bättre. De ska fortsätta med tvångsuppdateringar vid "bra lägen" där de rakt utav spionerar på dig för att lista ut om det är lägligt. Det borde bara vara en notifikation att uppdateringar är tillgängliga och en påminnelse per vecka max.

Håller med låter faktiskt som mer irriterande.
Mindre datainsamling/telemetri från användare tack.

Permalänk

Äntligen...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har ju alltid sagt att Kaffee är skadlig

Jag förstår inte varför Microsoft inte låter användarern bestämma om eller när man ska ladda hem och installera uppdateringen.
Ska man verkligen använda sig av AI algoritmer för att lösa ett problem som man enkelt kan undvika med en option i systeminställningar?

Funkade ju hur bra som helst under WinXP. Man tog hem uppdateringen när det passade och installerade den vid omstart eller avstängning av datorn.

Jag skulle nog gå berserker om jag har en CAD fil öppen och Windows startar om för en uppdatering och tre timmars jobb samt kalkulationer är borta.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013