Webhallen stänger sin butik i Helsingborg

Permalänk
Medlem

Webhallen stänger sin butik i Helsingborg

Fick ett medlemsmail nu under förmiddagen att Webhallens butik på Väla köpcenter i Helsingborg stänger imorgon. Någon som fått en tidigare förvarning att detta skulle ske? Känns iaf oerhört tråkigt att de stänger butiken.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Dom stängde en butik i Sthlm samt den i Västerås i juni, så antar att det är butiker som inte gått så bra.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av seigmenn:

Fick ett medlemsmail nu under förmiddagen att Webhallens butik på Väla köpcenter i Helsingborg stänger imorgon. Någon som fått en tidigare förvarning att detta skulle ske? Känns iaf oerhört tråkigt att de stänger butiken.

Konstigt, öppnade dom inte bara förra året?

Permalänk
Medlem

Oj, trist. Framförallt för personalen som jobbar där, hoppas de har hittat något annat.

Inte min lokala butik men har handlat där vid sporadiskt utvalda tillfällen när man varit på väg söderut/norrut då Väla är en ganska lagom avstickare från motorvägen. Har tyvärr inte hunnit aktivera meriten för den butiken på kontot ännu, när jag handlade registrerades inte köpet. Så det är väl kört såvida jag inte kan hitta kvittot och sedan hoppas på att någon vänlig själv på @Webhallen kan aktivera den retroaktivt.

Skrivet av Travhäst:

Konstigt, öppnade dom inte bara förra året?

Tror jag var där för 2 år sedan, kanske 3?

Permalänk
Medlem

@Travhäst: De kanske hade större förhoppningar på att den skulle gå bättre.

Permalänk
Medlem

Är nog inte lätt med Amazon flåsandes i nacken just nu..

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem

Fick samma mail, riktigt besviken blev jag. Älskar butiken o handlat där flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Dom stängde en butik i Sthlm samt den i Västerås i juni, så antar att det är butiker som inte gått så bra.

Vilken butik i Stockholm? Lyckas inte hitta något om det på google, däremot ang. den i Västerås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Är nog inte lätt med Amazon flåsandes i nacken just nu..

Det är väl fortfarande bara rykten? Och även om sant så har dom ju inte öppnat än iaf så ska ju inte ha påverkat Webhallen mer än vanligt.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Är nog inte lätt med Amazon flåsandes i nacken just nu..

Har nog ingenting med Amazon att göra eftersom de har funnits länge och folk har handlat där länge. En annan sak om de hade öppnat "officiellt" i Sverige för 1 år sedan. Finns inget företag som stänger ner en butik om den går bra. Finns några plausibla scenarion vad som har hänt, men sist och slutligen har det att göra med nuvarande eller kommande lönsamhet för butiken.

Högst antagligen är det relaterat till hyresnivå, kanske de har blivit erbjudna en exit på en icke så lönsam butik, eller så löpte avtalet ut och de kunde inte enas om rimlig hyra sett ur Webhallens perspektiv.

I vilket fall som helst bryter man inte ett hyresavtal hur som helst, ofta tecknas dessa för längre tidsintervall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackey:

Vilken butik i Stockholm? Lyckas inte hitta något om det på google, däremot ang. den i Västerås.

Minns inte vilken butik det var i Sthlm, Minnet sträcker sig så långt att dom körde en utförsäljning i den butiken i början av juni.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Minns inte vilken butik det var i Sthlm, Minnet sträcker sig så långt att dom körde en utförsäljning i den butiken i början av juni.

Är du säker på att du inte tänker på V-ås butiken i Erikslund?
Vet att Täby haft stängt temporärt pga typ renovering eller så, några butiker har även flyttat och deras centrallager har shiftat några ggr genom åren men kan inte minnas att en butik i Sthlm stängt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Minns inte vilken butik det var i Sthlm, Minnet sträcker sig så långt att dom körde en utförsäljning i den butiken i början av juni.

Butiken som hade utförsäljning i slutet på maj/början på juni var Medborgarplatsen, återkom gärna när du kommer på vilken det var som stängde.

Skrivet av Sp0de:

Högst antagligen är det relaterat till hyresnivå, kanske de har blivit erbjudna en exit på en icke så lönsam butik, eller så löpte avtalet ut och de kunde inte enas om rimlig hyra sett ur Webhallens perspektiv.

I vilket fall som helst bryter man inte ett hyresavtal hur som helst, ofta tecknas dessa för längre tidsintervall.

Det har redan diskuterats på Fb, där framkom det att hyran bara var en liten del av alla kostnader som bidrog till beslutet och hyreskontraktet gick inte ut utan fortlöper ett tag till.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Skrivet av seigmenn:

Fick ett medlemsmail nu under förmiddagen att Webhallens butik på Väla köpcenter i Helsingborg stänger imorgon. Någon som fått en tidigare förvarning att detta skulle ske? Känns iaf oerhört tråkigt att de stänger butiken.

Tråkigt att de stänger. Stod där något i mailet om ex utförsäljning eller erbjudande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Är du säker på att du inte tänker på V-ås butiken i Erikslund?
Vet att Täby haft stängt temporärt pga typ renovering eller så, några butiker har även flyttat och deras centrallager har shiftat några ggr genom åren men kan inte minnas att en butik i Sthlm stängt.

Kanske är jag som läst fel då, mycket möjligt att dom haft stängt pga renovering isf. Jag fick ett mail i början av juni att Västerås butiken skulle stänga och har iaf för mig att det stod att någon butik i Sthlm skulle lägga ner, tror det var runt 6-10 juni och den på Erikslund skulle stänga 21 juni.

Visa signatur

Ryzen 7800x3D, Ryzen 5600G, ASUS TUF 7900 XT, MSI RX 6600

Permalänk
Skrivet av loefet:

@Travhäst: De kanske hade större förhoppningar på att den skulle gå bättre.

Har du nog rätt i

Permalänk
Medlem

Att webhallen lägger ner butiker är inte så konstigt företaget har precis som i princip alla andra företag inom samma bransch har gått med förlust i åratal. Skulderna i bolaget har ökat för varje år som har gått och hade det inte varit för att komplett har pumpat in pengar i bolaget så hade man gått i konkurs för flera år sedan

Visa signatur

Valkommitens ordförande går till dikatorn och säger vi har en bra och en dålig nyhet vilken vill du höra först?
-Den Bra -Du är president igen
-Så vad är den dåliga nyheten? -Ingen röstade på dig!
Om du vill veta hur det är att leva i en diktatur läs här https://charter97.org/en/news/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elyxiator:

Att webhallen lägger ner butiker är inte så konstigt företaget har precis som i princip alla andra företag inom samma bransch har gått med förlust i åratal. Skulderna i bolaget har ökat för varje år som har gått och hade det inte varit för att komplett har pumpat in pengar i bolaget så hade man gått i konkurs för flera år sedan

Exakt:
https://www.allabolag.se/5565588224/bokslut

Folk köper spel och hårdvaror på nätet och det är tufft för fysiska butiker. Jag själv gillar webhallen mycket och har köpt det mesta av mia prylar därifrån.

Hobbex och teknikmagasinet som är en konkurrent på vissa prylar visar liknande resultat.
https://www.allabolag.se/5562049824/hobbex-aktiebolag
https://www.allabolag.se/5590117627/teknikmagasinet-nordic-gr...

Både macdonalds och burgerking kör nu ofta med beställning genom en terminal, kanske vore detta något för elkejdorna? Då hade det räckt med en som packar, även om plocken också går automatisera bort.

Permalänk
Medlem

Jag hade beställningar bokade till HBG-butiken.
Så fick min första förvarning för ca en månad sedan.

Fick precis som dig dagens mail också att HBG stänger imorgon.

Det är inte lätt att överleva som vanlig butik om man inte ha något unikt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

kom till skellefteå istället @Webhallen för vi har endast expert & elgiganten o välja emellan vilket suger. såklart kan man handla på nätet men att gå i en stor datorbutik med bra priser är som att fara utomlands för oss norrlänningar. Cx

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Var in på en butik som sålde kosttillskott, allt var minst dubbelt så dyrt som nätbutikerna. Butiken är borta för länge sedan.

Näthandel bra för konsument, men en butik "killer".

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Trist, enda vettiga butiken förutom netonnet i Hbg.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Standardname77:

Tråkigt att de stänger. Stod där något i mailet om ex utförsäljning eller erbjudande?

Nej, ingenting. I mailet stod bara:

"Hej,

Du får detta e-postmeddelande då du tidigare har handlat i vår Väla-butik. Vi vill informera om att butiken upphör imorgon 31:a juli.

Du hittar istället oss och tusentals teknikprylar, spel, datorer, mobiltelefoner & mycket mer på Webhallen.com och våra övriga butiker!"

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Standardname77:

Tråkigt att de stänger. Stod där något i mailet om ex utförsäljning eller erbjudande?

De skickar tillbaka allt till huvudlagret. Företaget som sådant går ju inte under.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Dom stängde ner över en natt i Halmstad också. Trist, ibland behöver man saker direkt.

Permalänk
Inaktiv

Personligen så har jag aldrig förstått Webhallens strategi att öppna butiker i varenda hörn i Stockholm. Jag menar 14 butiker i Stockholms län. Jag minns hade en butik i Stockholm och skötte det mesta av försäljningen via nätet. Jag tänker att det måste kosta rätt mycket att ha en butik och marginalerna på datorprodukter är inte skyhög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArKAN:

Minns inte vilken butik det var i Sthlm, Minnet sträcker sig så långt att dom körde en utförsäljning i den butiken i början av juni.

Skrivet av Naga:

Butiken som hade utförsäljning i slutet på maj/början på juni var Medborgarplatsen, återkom gärna när du kommer på vilken det var som stängde.

Ja butiken på medis hade utförsäljning men har inte lagt ned, då var det nog bara ett missförstånd.

Permalänk
Medlem

Måste bara inflika att löner idag, med sina skatter och sociala avgifter är på tok för höga för att sälja lågmarginal produkter som elektronik...

Man tänker själv, det måste vara hyran etc. men man borde ha i åtanke att vad 2-3 personer kostar, inklusive semesterdagar, soc, etc. etc.
Det blir nästan dubbla lönen plus att folk är sjuka, borta och då måste annan personal in, som ibland då även får extra betalt. Detta är ETT av skälen tror jag.

Men webhallen arbetar också mer med internethandel tror jag, för omsättningen ökar stadigt varje år. Därmed kanske man stänger de minst lönsamma för att försöka flytta över till online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

kom till skellefteå istället @Webhallen för vi har endast expert & elgiganten o välja emellan vilket suger. såklart kan man handla på nätet men att gå i en stor datorbutik med bra priser är som att fara utomlands för oss norrlänningar. Cx

Finns inte ICD kvar? Har för mig det var en hyfsad butik. Var dock länge sedan man var där

Permalänk
Medlem

@insane88: jo men dem är överdrivet dyra. :/

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci