Ansluta nätverksenhet NAS över internet

Permalänk
Medlem

Ansluta nätverksenhet NAS över internet

Hej
Tänkte låta morsan få komma åt min NAS så hon kan spara dokument. Går det att lägga till en extern NAS med "Anslut nätverksenhet" så det den får en enhetsbokstav (exv D:) så hon kan använda utforskaren.

Jag har lyckats med FTP+Internet Explorer men inte att lägga till den permanent.

Har en Synology NAS och tycker att jag gjort alla inställningar i DSM, men är lite förvirrad eller har googlat alldeles fel

Har DDNS genom dyn.com och vill helst undvika Synologys egna lösningar (EZ-Internet)

Tips eller länkar till bra förklaringar tas tacksamt emot
Win 10 64bit, Cisco RV082 (Router), Synology RS816 (NAS), Fast uppkoppling (fiber), Morsan har mobilt bredband

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Över Internet finns det egentligen bara en säker lösning, och det är VPN.
När hon är uppkopplad kan hon mappa upp mot IP-adressen på NAS:en.

Permalänk
Medlem

Ansluta nätverksenhet NAS över internet

@kallabaz:
Tack

Nu tror jag att jag komplicerar det för mig men det verkar som huvudparten av sökträffarna på VPN handlar om att kolla på Netflix (edyl) eller undgå upptäckt, finns det några bättre handledningar där man skapar tunnlar (för dummies)

Efter att ha läst på KjelloCo:s hemsida så tror jag att jag kan använda routern som endpoint och att jag ska sätta upp ett client-to-gateway. Är det rätt?

Kan hon använda Windows inbyggda vpn eller måste det vara överensstämmande programvara

Permalänk
Medlem

@arer du har förstått rätt.
För många betyder VPN att man kan ansluta till amerikanska Netflix, och simulera att man är i USA.

VPN betyder Virtual Private Network och innebär i detta fallet att man skapar en tunnel mellan klienten och nätverket.
Synology har funktioner för detta inbyggt, men du behöver öppna portar i din brandvägg.
Jag hade rekommenderat L2TP/IPSec (kan använda Windows inbyggda fjärranslutning) eller OpenVPN (krävs speciell klient).
Sök på Synology och VPN så får du flera guider om hur du gör. Då får du direktaccess till din synology (samt nätverket den ligger på) utan att riskera för mycket.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@arer: Rent krasst så kan du sätta igång SFTP/FTP på din NAS och mappa denna FTP-disk hos mor din med verktyg så som NetDrive.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin