Yamaha RX-A3070 eller Marantz SR8012

Permalänk

Yamaha RX-A3070 eller Marantz SR8012

Hej
Nu är det så att jag börjar fundera på ett Dolby atmos system med klipsch högtalare. Men vad skiljer egentligen mellan dessa 2 förstärkare mer än den stora pris skillnaden och att Yamaha är 9.2 kanals och Marantz 11.2? Jag har hört mycket att Yamaha ska vara väldigt bra men Marantz vet jag inte så mycket om.

Permalänk
Medlem

Beroende på vilka Klipsch högtalare du har så skulle jag tro att båda egentligen är rätt bra overkill. Jag har själv Klipsch som backup högtalareoch Marantz 7xxx i huvudsystemet och båda låter väldigt trevligt. Är personligen lite av en Marantz och Klipsch förespråkare men har av någon anledning inte matchat dem med varandra i någon längre tid. Jämför man på denna länken så ser man att Yamahan har HDMI 2.0B medan Marantzen har HDMI 2.0A. I denna prisklass behöver du verkligen låna hem båda två och känna efter, skulle dock tro att prissteget på 10 000kr är svårt att motivera - och det säger jag som sagt som Marantz förespråkare
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=4354354,4521291

Permalänk

https://www.brl.se/sv/artiklar/klipsch-reference-premier-hogt...

Dessa högtalare är det plus atmos högtalare till det också

Permalänk
Medlem

@bil-mekaren: Just ja, fina pjäser. Kommer låta fint vilket du än väljer. De är alla otroligt lättdrivna och jag är fullt övertygad om att Yamahan kommer göra ett precis lika bra jobb som Marantzen.

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut min SR6010 mot RX-A2070 då höger bakkanal gav upp strax efter 2år... Helt klart mer nöjd med Yamahan - jag upplever ett något klarare mer distinkt ljud med mer separation. Enligt uppgift så ska YPAO i Yamman inte vara lika bra som Audyssey - jag testade aldrig denna separat utan kompletterade med en DSPeaker Anti-Mode och är supernöjd.

Du kommer nog bli väldigt nöjd oavsett vilken du väljer, framförallt till ett par lättdrivna högtalare. Jag hade valt Yamahan - 3070 har dessutom snäppet bättre DACar i frontkanalerna än 2070. Aldrig att jag betalat 10k (!) extra för Marantzen. Min 2070 driver mina Sonus Faber Venere 3.0 finfint i mitt inte alltför stora vardagsrum (subbarna avlastar ju dock såklart).

Vill du prompt köra 11.2 kan du ju haka på ett billigt slutsteg på Yamman o driva två Atmos-kanaler.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk

Tack för alla svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tja,, Äger en Marantz SR8012 och kör 11.2 system,, väldigt nöjd

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?