Fick hem datorn från Inet och nu är den överklockad?

Permalänk

Fick hem datorn från Inet och nu är den överklockad?

Skickade iväg datorn då CPU överhettade, fick nu tillbaka datorn idag då de bytt kylare, i idle temp så ligger den mellan 40-51grader, låg på max 40 tidigare. Jag har en i7 8700k som stock är på 3.7ghz, enligt NZXT cam så ligger den på 4.3ghz... Hur löser jag detta, bios? Har typ aldrig varit inne och pillat inne i bios, kan man reseta den på något sätt? Asus ROg Maximus X Hero.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Den är inte överklockad. 4,3 GHz är all core boost för 8700K.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och stäng av turbo så ska du se att det löser sig.
8700K kan gå ända upp i 4.7Ghz med turbo läget aktiverat.

Visa signatur

PC: I7 9700K @ 5 Ghz - Asus strix z390-f gaming - 32GB 3600mhz Gskill - KF2A RTX3080 - Samsung pro 1TB SSDx2
GEAR: Logitech G915 TCK - Logitech G Pro superlight - Logitech G PRO X - Samsung 240hz 32"

Permalänk
Medlem

Först och främst så är inte din dator överhettad när temp ligger runt 40-51 grader. Du kan va lugn. Nå tempen omkring 90-100 grader eventuellt när tempen närma sig 80 grader där får man öppna ögonen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Som tidigare person skrev så är inte 40-50 grader något problem. Dessutom märker du av en ordentlig prestandaförsämring när cpu'n blir för varm. Blir det hela ohållbart så stänger datorn ner för att inte skada komponenter.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk

@Magnituden: Var kan jag hitta detta? Var inne och kollade men såg inget, jag som är blind säkerligen.

Permalänk

@DJ-SAAB: Jo, absolut det förstår jag. Tycker det är knepigt bara att den aldrig legat såhär högt tidigare.

Permalänk
Medlem

@xXQuantinXx: Leta efter multi core enhancementc(mce) och sätt disabled

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

@roo: Gjorde precis detta, clock speeden är fortfarande på 4,2-4,3 och temperaturer uppåt 60 nu. :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

@DJ-SAAB: Jo, absolut det förstår jag. Tycker det är knepigt bara att den aldrig legat såhär högt tidigare.

Men överhettade den innan så går den ju ner i frekvens. Nu har den väl tillräckligt bra kylning för att klara av att hålla sig på sin turbo frekvens. Och temperaturer uppåt 60c är absolut inget att vara rädd för. Det är elektronik och 60c är inga problem.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Står något om LN2 Mode -
Target CPU Turbo-Mode Frequency: 4700MHz
Target CPU @ AVX Frequenzy: 4700Mhz.

Kanske inte betyder något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

@DJ-SAAB: Jo, absolut det förstår jag. Tycker det är knepigt bara att den aldrig legat såhär högt tidigare.

Kanske mycket varmare i rummet? Som sagt behöver du inte oroa dig. Känns dumt att försämra processorn genom att "klocka ned" bara för man tycker det är varmt (vilket det som sagt egentligen inte är).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

Står något om LN2 Mode -
Target CPU Turbo-Mode Frequency: 4700MHz
Target CPU @ AVX Frequenzy: 4700Mhz.

Kanske inte betyder något.

En i7 8700k ska enligt specifikationerna arbeta i frekvenser från 3.7Ghz till 4,7Ghz beroende på hur hårt den belastas osv.
https://ark.intel.com/products/126684/Intel-Core-i7-8700K-Pro...

Vad du har för temperatur vid vila spelar mindre roll. Vad har du för temperatur vid maximal belastning är det som är intressant.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@jOnÄTÄn: Vid belastning är det knappt 50. xD

Permalänk

Kan man reseta ett moderkort, eller bios blir det väl? Vet ju inte vad för saker som är itryckta. xD

Permalänk
Medlem

@xXQuantinXx: Jodå!

brukar stå på samma sida där du sparar dina ändringar, alternativt nere i högra hörnet.

Permalänk
Medlem

Max 50'C vid belastning. Du har då ingen anledning till att in och härja i BIOS. Ta det lugnt

Permalänk

Okej, jag kör på såhär. Tackar så mycket för alla svar och hjälp. Ha en fin kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

@gaspari: Gjorde precis detta, clock speeden är fortfarande på 4,2-4,3 och temperaturer uppåt 60 nu. :S

Tjena,

Gå in och kolla vad det står här

Sätt den på Auto om den står på t.ex 43 på sync all cores.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk

@roo: Toppen! Det ska jag göra, återkommer.

Permalänk
Medlem

Kontrollpanelen > Maskinvara & ljud > Energialternativ. Kolla så att det är inställt på Balanserat energiläge. Är den inställd på Hög prestanda så tror jag att cpun jobbar på fullt hela tiden.

mvh

Permalänk
Skrivet av roo:

Tjena,

Gå in och kolla vad det står här
https://preview.ibb.co/eqX4G8/IMG_9621.jpg

Sätt den på Auto om den står på t.ex 43 på sync all cores.

Kollade nu och den står på auto. Något annat man ska ändra för att få den tillbaka till normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

Kollade nu och den står på auto. Något annat man ska ändra för att få den tillbaka till normalt?

Vi har samma moderkort så på baksidan där du kopplar in USB-Sladdar och annat på I/O Panelen så har du en knapp som heter CMOS reset (längst upp till vänster på panelen) när du har datorn avstängd så håll inne den ca 5 sekunder så kommer den resetta hela ditt bios.

Gå in i bios därefter och kolla både MCE och att du har core-ratio på auto igen. (kanske skall passa på att uppgradera bioset också då det kommit många patchar sen release)

Edit: Fast du, det är all core boost som är 4.3Ghz och det är ju normalt. Har du några processer som ligger och kör i bakgrunden? T.ex Windows update eller annat (kolla i taskmanager) för det kommer ju klocka upp dina kärnor. Dvs det är inget fel.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Skrivet av roo:

Vi har samma moderkort så på baksidan där du kopplar in USB-Sladdar och annat på I/O Panelen så har du en knapp som heter CMOS reset (längst upp till vänster på panelen) när du har datorn avstängd så håll inne den ca 5 sekunder så kommer den resetta hela ditt bios.

Gå in i bios därefter och kolla både MCE och att du har core-ratio på auto igen. (kanske skall passa på att uppgradera bioset också då det kommit många patchar sen release)

Edit: Fast du, det är all core boost som är 4.3Ghz och det är ju normalt. Har du några processer som ligger och kör i bakgrunden? T.ex Windows update eller annat (kolla i taskmanager) för det kommer ju klocka upp dina kärnor. Dvs det är inget fel.

Resetade och la in nya bioset, samma sak. 50 grader i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

Resetade och la in nya bioset, samma sak. 50 grader i idle.

Ingen problematisk idle temperatur. Men vad har du för kylare och hur varmt är det i rummet?

Permalänk
Medlem

Du letar problem där det inte finna några. Sitt ner i båten,ta det lugnt och njut av din cpu

Permalänk
Medlem

Det är knappast konstigt att den är varm i idle när det är sommar, dessutom när det är den varmaste sommaren på 200 år eller vad det nu var. Så länge din cpu inte tar skada (vilket den inte gör just nu) så behöver man inte oroa sig alls

Permalänk
Medlem

Är det här någon form av missriktad hypokondri? Är det någon som sagt åt dig att datorn är överhettad nu eller är det något du bara har fått för dig?

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av xXQuantinXx:

Skickade iväg datorn då CPU överhettade, fick nu tillbaka datorn idag då de bytt kylare, i idle temp så ligger den mellan 40-51grader, låg på max 40 tidigare. Jag har en i7 8700k som stock är på 3.7ghz, enligt NZXT cam så ligger den på 4.3ghz... Hur löser jag detta, bios? Har typ aldrig varit inne och pillat inne i bios, kan man reseta den på något sätt? Asus ROg Maximus X Hero.

Tacksam för hjälp!

Förstår jag dig rätt nu, skickade du iväg datorn till Inet för att din CPU "överhettade" vid en max temp på 40 grader?

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av zalkan92:

Kontrollpanelen > Maskinvara & ljud > Energialternativ. Kolla så att det är inställt på Balanserat energiläge. Är den inställd på Hög prestanda så tror jag att cpun jobbar på fullt hela tiden.

mvh

@xXQuantinXx