varför är alla så jäkla nojiga över köpare/säljare nu för tiden? vad har hänt med att stå vid sitt ord?

Permalänk
Medlem

@pv2b: Som det står i mitt inlägg har invandringen ökat oron/misstänksamheten i Sverige. Det är relevant i min förklaringsmodell.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

Jag blev blåst på över 3000 pix på tradera. Jag vann budgivningen på en projektor (inte misstänkt lågt pris) och säljaren hade fina omdömen ungefär ett halvår tillbaka. Hen hade sålt massor av grejer.

Jag förskottsbetalade och någon dag efter började dåliga omdömen hagla in på säljarens profil...

Jag och många andra blev blåsta och det fanns inget vi kunde göra (inget polisen kunde göra).

Det finns rötägg överallt. Kolla upp personen först för säkerhetsskull.

/Henrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det är almänna rekommendationer inte någon form av regel.. Vad räcker en bild för egentligen.. Om någonting verkar misstänksamt som häromdagen när jag ville köpa ett 1080ti och ett nystartat konto messar mig om att köpa hans mot förskott av 20% pga snyfthistoria om att ha inte kunnat betala hyra osv.. Ska ja nöja mig med nån bild på nåt med en text bredvid..? Nej

När nån sålt hur mycket som helst med bara positiva referenser varav han själv föredrar lokal affär för att slippa trassel med post. Behöver man verkligen kräva bildbevis på varje köp då för att nån allmän rekommendation finns..?

Skickades från m.sweclockers.com

Du som säljare avgör själv vad du är villig att göra och vem du vill sälja till, men tycker inte riktigt att du kan klaga så mycket på något som sweclockers rekommenderar deras användare att göra pga att det har varit en del bedrägerier på marknaden. Sen tror jag inte att alla köpare känner till tråden med referenser.

Permalänk
Medlem

Blev blåst på 2600kr på Sweclockers tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Vem är du att säga att 500 kr inte är mycket pengar för en annan person undrar jag?

För en person som inte har så mycket pengar kanske 500 kr är en veckas mat liksom... Man måste tänka steget längre och ha lite empati. 500 kr är förhoppningsvis inte liv och död för någon men det är för många inte pengar som man bara vill elda upp.

Tja,

Skulle nog skrivit lite annorlunda, menar mig själv först och främst.
Självklart var det inte alls meningen att hacka på någon om någon nu tog åt sig, har själv varit i den situationen så jag vet exakt hur det är att knappt ha det så det går runt.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag personligen trycker tråden går åt fel håll..
vem här inne menar att man ska lita blint på vem som helst i vilket scenarie som helst..? Ingen såklart.
blocket är helt galet det förstår vem som helst. Jag själv skulle aldrig göra något köp på blocket över post såvida det inte rörde sig om nåt litet löjligt som ja annars inte kan få tag på.

Men folk här pratar som att de som lever på närmare existensminimum borde handla runt på nätet så mycket att om de blir "blåsta" på 500kr så har de inte mat en vecka? Vad kan vara så viktigt att köpa på blocket då..? Bättre att ha tålamod då och köpa av lokal säljare istället i så fall..

Ingen gillar idioter som blåser folk men med bra omdöme och sunt förnuft kan man komma undan många scenarion att bli blåst. Men blir man bränd en gång tycker jag inte det berättigar att bli skeptisk o h misstänksam mot alla för det.

Edit:
Poängen som jag tror vissa vill få fram här inkl jag är att säljare som förtjänar förtroende förtjänar en viss respekt med. Har man mängder med referenser här på marknaden så har man uppenbarligen gjort rätt för sig varje gång och då borde man inte behandlas som vilken blocket säljare som helst. Folk måste lära skilja på människor och situationer IMO. Inte skjuta runt en bevisbörda på alla så fort det ska handlas. Det skapar ännu mer misstänksamt samhälle och stämning imo

Skickades från m.sweclockers.com

Skojar du eller? Bara för att du sålt något till en person som blivit nöjd så menar du på att du förtjänar respekt och förtroende? Bullshit

Finns många historier om säljare som bygger upp ett så kallat "förtroende" bland folk för att sen blåsa alla efter de börjat lita på dem. Bara för att du sålt något så förtjänar du ingenting.

Allt handlar om hur du behandlar köparen i stunden och vice versa.

För en person som är arbetslös och är beroende av att ha en dator för att kunna söka jobb eller liknande och då kanske behöver köpa något begagnat för att kunna fortsätta det. Poängen är att det finns MÄNGDER av anledningar till att man är tvungen att köpa en produkt begagnat och att man faktiskt har pengarna för just det men att man inte har pengarna till att köpa det två gånger för att man blivit blåst en gång...

Skärp dig nu!

Du är inte värd mer än någon annan för att du sålt många gånger. Jag har sålt en uppsjö produkter på denna sajt och jag blir inte kränkt för att någon begär lite extra bilder eller ber om telefonnummer och vill prata eller ber om att få det skickat med blocketpaketet.

Om jag som köpare hade mött en säljare som började gnälla över det hade jag stoppat affären på en gång. Det är ju då du som framstår som skum om du tycker att du inte ska behöva bevisa dig trovärdig...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LaoLao:

@pv2b: Som det står i mitt inlägg har invandringen ökat oron/misstänksamheten i Sverige. Det är relevant i min förklaringsmodell.

Det är inte invandringen i sig som ökat oron/misstänksamheten. Det är den misslyckade integrationen har lett till samhällsklyftor, och det är ökande samhällsklyftor som skapar otrygghet. Hela definitionen av en samhällsklyfta är att man skapar en skillnad mellan "vi" och "dom".

Det jag reagerade på var inte så mycket vad du skrev, utan snarare hur du skrev det. En lite onödig reaktion sådär i efterhand, men det visar ändå hur viktigt det är att välja sina ord rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av PsyCor:

Finns många historier om säljare som bygger upp ett så kallat "förtroende" bland folk för att sen blåsa alla efter de börjat lita på dem.

För att inte tala om möjligheten att ett konto på Sweclockers kan bli kapat. Finns ingen tvåfaktorsinloggning att förlita sig på här. Många väljer särskilt inte ett särskilt starkt lösenord för att de inte bryr sig särskilt mycket om ett "sketet forumkonto", utan har samma som de har på 1000 andra slasksiter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Skojar du eller? Bara för att du sålt något till en person som blivit nöjd så menar du på att du förtjänar respekt och förtroende? Bullshit

Finns många historier om säljare som bygger upp ett så kallat "förtroende" bland folk för att sen blåsa alla efter de börjat lita på dem. Bara för att du sålt något så förtjänar du ingenting.

Allt handlar om hur du behandlar köparen i stunden och vice versa.

För en person som är arbetslös och är beroende av att ha en dator för att kunna söka jobb eller liknande och då kanske behöver köpa något begagnat för att kunna fortsätta det. Poängen är att det finns MÄNGDER av anledningar till att man är tvungen att köpa en produkt begagnat och att man faktiskt har pengarna för just det men att man inte har pengarna till att köpa det två gånger för att man blivit blåst en gång...

Skärp dig nu!

Du är inte värd mer än någon annan för att du sålt många gånger. Jag har sålt en uppsjö produkter på denna sajt och jag blir inte kränkt för att någon begär lite extra bilder eller ber om telefonnummer och vill prata eller ber om att få det skickat med blocketpaketet.

Om jag som köpare hade mött en säljare som började gnälla över det hade jag stoppat affären på en gång. Det är ju då du som framstår som skum om du tycker att du inte ska behöva bevisa dig trovärdig...

Wow..
måste erkänna att jag uppenbarligen inte är lika känslig som vissa här inne.. Någon nämnde att man inte ska vara lättkränkt men ditt inlägg får mig att fundera vilka hemska erfarenheter du måste ha haft. Beklagar det.

Nej du har rätt man ska bara handla av de man vill och absolut ingen annan har hävdat annat. Jag själv säljer bara till de jag vill med. Har själv blivit blåst men tänker inte låta min personlighet definieras av en negativ händelse. Gäller allt i livet..

Lämnar denna diskussion här då den börjar spåra ur..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Wow..
måste erkänna att jag uppenbarligen inte är lika känslig som vissa här inne.. Någon nämnde att man inte ska vara lättkränkt men ditt inlägg får mig att fundera vilka hemska erfarenheter du måste ha haft. Beklagar det.

Nej du har rätt man ska bara handla av de man vill och absolut ingen annan har hävdat annat. Jag själv säljer bara till de jag vill med. Har själv blivit blåst men tänker inte låta min personlighet definieras av en negativ händelse. Gäller allt i livet..

Lämnar denna diskussion här då den börjar spåra ur..

Skickades från m.sweclockers.com

Skojar du på riktigt? Du gnäller över att köpare inte respekterar dig som säljare för att någon gett dig några positiva referenser på ett forum?

Du menar alltså på riktigt att det stoppar dig från att blåsa nästa person du säljer till eller att det skulle stoppa ditt konto från att bli kapat och någon annan försöker blåsa någon i ditt namn?

Ditt förtroende, oavsett hur många referenser du än har, har sjunkit iom att du försöker säga att du inte behöver bevisa någonting för en potentiell köpare.

Om du inte kan bevisa att produkten du säljer faktiskt existerar, faktiskt fungerar och att du faktiskt är du så tycker jag du ska sluta försöka sälja produkter på nätet

Permalänk
Medlem

Tråden håller på att spåra ur som redan nämnts.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

@Nepo: Vad är det som spårar ur? Jag har ifrågasatt några personers åsikter, gett några egna åsikter. Det är väl så en diskussion fungerar?

Om man inte klarar av att ta att andra kanske inte håller med en så borde man inte skriva på ett diskussionsforum

Allt har ju varit ontopic

Permalänk
Medlem

Varje dag läser man om olika scams. Banksidorna varnar, posten varnar, säljsidor varnar osv.
Mycket mer scams via telefon, svarar aldrig utan att kolla numret. Tur det finns appar till sådant.

Klart man är mer nojjig nu än förr när det varnas överallt och det står i nyheterna om bank-id scams, swish scams osv.

Permalänk
Medlem

Dåliga nyheter sprids lättare än goda nyheter.
Alla har "hört" om flertalet personer som blivit blåsta på blandade belopp, vilket leder till att paranoian ökar.

Att polisen inte kan prioritera vardagsbrott så att ingen får upprättelse spelar nog även in till viss del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@Nepo: Vad är det som spårar ur? Jag har ifrågasatt några personers åsikter, gett några egna åsikter. Det är väl så en diskussion fungerar?

Om man inte klarar av att ta att andra kanske inte håller med en så borde man inte skriva på ett diskussionsforum

Allt har ju varit ontopic

Jodå jag klarar det utan problem. När jag säljer skriver jag namn + datum på en lapp och bild på grejen jag säljer.
När jag köper vill jag att säljaren gör samma här på sweclockers, annars frågar jag bara efter bild.
Ingen bild eller bortförklaringar, ingen affär, enkelt.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Dåliga nyheter sprids lättare än goda nyheter.
Alla har "hört" om flertalet personer som blivit blåsta på blandade belopp, vilket leder till att paranoian ökar.

Att polisen inte kan prioritera vardagsbrott så att ingen får upprättelse spelar nog även in till viss del.

Det tror jag spelar stor roll. Mitt förtroende för Polisen är iaf inte särskilt högt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Jodå jag klarar det utan problem. När jag säljer skriver jag namn + datum på en lapp och bild på grejen jag säljer.
När jag köper vill jag att säljaren gör samma här på sweclockers, annars frågar jag bara efter bild.
Ingen bild eller bortförklaringar, ingen affär, enkelt.

Klockrent, jag brukar också köra på den principen vilket brukar tendera att leda till en säker affär.

Om jag köper eller säljer något för en större summa pengar så brukar jag vid onlinetransaktion be om en bild på säljarens/köparens körkort och ger självklart mitt om det behövs också. Vid affär face-to-face så ber jag få titta på legitimation i samma situation.

Edit: Menade inte dig specifikt med att inte kunna ta en diskussion

Permalänk
Medlem

Generellt gillar jag varken att bli blåst eller känslan som eventuellt kommer med blåsningen. Jag skulle känna mig korkad, plus att det är något djupt rotat som gör mig jävligt förbannad på folk som utnyttjar andra. Kan jag undvika det utan att ta några chanser så gör jag såklart det. Jag tycker om när saker går bra.

En scammer är en scammer med ett aktivt val; att INTE stå vid sitt ord. Fattar inte riktigt trådämnet, det kanske är en retorisk fråga?

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

Klockrent, jag brukar också köra på den principen vilket brukar tendera att leda till en säker affär.

Om jag köper eller säljer något för en större summa pengar så brukar jag vid onlinetransaktion be om en bild på säljarens/köparens körkort och ger självklart mitt om det behövs också. Vid affär face-to-face så ber jag få titta på legitimation i samma situation.

Edit: Menade inte dig specifikt med att inte kunna ta en diskussion

Bästa, väldigt enkelt och tar någon minut extra att lägga upp en bild och känns redan då seriösare

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Det är sällan som jag haft problem. Råkade dock ut för en konstig sak med ebay för ett tag sen.
Betalade in för det vunna objektet och med frakt blev det summa X. På mitt bankutdrag står det paypal till säljaren och x-antal kronor till Pitney Bowes (för frakten). Säljaren börjar joddla om att jag har betalat för lite och bara för inrikes frakt och att han skulle skicka paketet till nån adress i England.

Hur som helst så dök paketet upp på nåt magiskt vis och på bekräftelsemailet stod det mycket riktigt att jag hade betalat "för lite" medans på mitt ebay, paypal och bankutdrag står det att jag betalat en annan summa.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nepo:

Tjena,

Håller med, blivit mycket hårdare.
Att hålla på att jiddra fram och tillbaka för 500kr är överdrivet men gäller det 10k då förstår jag.
Men inte så jävla svårt att lösa det. I nästan alla fall är det vanliga köpare & säljare och båda gör sin del.

På tal om jiddra (som säljare/kassapersonal) tycker jag det är mycket folk nu för tiden som inte har 150kr på kortet utan ska in i telefonen och jiddra när det ska betalas småsummor.. om det är barn eller ungdomar så är det lite förståligt när dom ringer mamma och ber att swicha pengar, men är ganska ofta vuxna människor som misslyckas med betalningen och sedan står och fipplar med telefonen när dom ska betala. Är det någon form av paranoia att inte ha pengar på kortet ?

Permalänk
Medlem

Min känsla är att

1) Anonymiteten har ökat med internet - så det känns säkrare att blåsa någon. Bara bytta konto o så är det klart
2) Mängden personer som inte har ett vanligt jobb och därför är i behov av att blåsa andra har ökat
3) Influenser från andra kulturer med andra "regler" som gör att det kan vara svårare för köpare o säljare känna att de delar samma värdegrund
4) Som många varit inne på - Polisen har inga resurser för detta(heller)

Så för min del så vill jag prata med människan i fråga om det är en större affär - inte bara epost/sms. Vägrar den andra parten att ge ut ett telefonnummer, så är det "nej" direkt. Börjar den andre parten jiddra om byten och delbetalningar så är det "nej". Likaså om priset är för bra eller om produkten är orimligt attraktiv typ "Iphone 8 med alla tillbehör säljes för 5000" dagen efter releasen i Sverige. Framförallt om man hittar samma annons på 3-4 ställen.

Jag har handlat online på ebay från kina o Singapore etc etc säkert 100ggr och aldrig blivit blåst. Köpt en del grejer i Sverige och det har oftast gått bra - Tradera är det enda stället där jag haft problem.

Med vänlig hälsning Lazze

Permalänk
Avstängd

@aragon: Håller med dig fullt ut! det är ju blåsningarna som gjort att folk är trygghetsnarkomaner nuförtiden tyvärr.
Folk vågar för lite nuförtiden, spelar över på sin rädsla att något ska gå fel. Om man nu är så orolig för sådant, ja, handla inte på distans då, gör bara öga-mot-öga affärer, hur enkelt som helst

Gjort många affärer på SweC och inte blivit lurad en enda gång här. SweC marknaden är utmärkt att ha o göra med.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

På tal om jiddra (som säljare/kassapersonal) tycker jag det är mycket folk nu för tiden som inte har 150kr på kortet utan ska in i telefonen och jiddra när det ska betalas småsummor.. om det är barn eller ungdomar så är det lite förståligt när dom ringer mamma och ber att swicha pengar, men är ganska ofta vuxna människor som misslyckas med betalningen och sedan står och fipplar med telefonen när dom ska betala. Är det någon form av paranoia att inte ha pengar på kortet ?

Jag har personligen fått mitt kort länsat vid två tillfällen. En gång utomlands och en gång i Stockholm efter ett besök på två restauranger/barer.

De shimmade som jag förstod det mitt kort och sen gjorde en massa köp på det.

Därav är jag en av dem som sällan har mina pengar på mitt kortkonto utan jag för över varje gång jag ska handla. Nu brukar jag se till att alltid ha en femhundring på kortet ifall att mobilnätet skulle strula men ibland glöms det bort att fyllas på efter ett köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

På tal om jiddra (som säljare/kassapersonal) tycker jag det är mycket folk nu för tiden som inte har 150kr på kortet utan ska in i telefonen och jiddra när det ska betalas småsummor.. om det är barn eller ungdomar så är det lite förståligt när dom ringer mamma och ber att swicha pengar, men är ganska ofta vuxna människor som misslyckas med betalningen och sedan står och fipplar med telefonen när dom ska betala. Är det någon form av paranoia att inte ha pengar på kortet ?

Bra fråga, intressant att du märkt att det har ökat.

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av tfwo:

@aragon: Håller med dig fullt ut! det är ju blåsningarna som gjort att folk är trygghetsnarkomaner nuförtiden tyvärr.
Folk vågar för lite nuförtiden, spelar över på sin rädsla att något ska gå fel. Om man nu är så orolig för sådant, ja, handla inte på distans då, gör bara öga-mot-öga affärer, hur enkelt som helst

Gjort många affärer på SweC och inte blivit lurad en enda gång här. SweC marknaden är utmärkt att ha o göra med.

Fast är inte det där lite fel tankesätt också? Du menar ju på att man ska lita på människor man inte känner utan att få någon motprestation. Är det för mycket begärt att be om en egentagen bild på produkten man ska köpa eller att man får veta vad personen heter innan man potentiellt ska ge personen tusentals kronor i förväg i hopp om att få en produkt som fungerar?

Jag har inte blivit rakt ut blåst här. Men har vid två tillfällen fått produkter skickade till mig som inte har fungerat. Den ena gången var säljaren riktigt schysst och direkt swishade tillbaka pengarna och jag skickade tillbaka produkten, den andra gången började säljaren prompt påstå att produkten visst fungerade när han skickat den trots att det inte fanns någon som helst yttre skador på förpackningen denne hade skickat produkten i. Slutade med att jag fick tillbaka pengarna där också efter lite om och men det krävdes att man fick kämpa lite för det.

Permalänk
Medlem

Jag har två principer som jag alltid följer när jag ska köpa eller sälja och det är att vi personligen möts på en allmän plats och att vi bestämmer pris i förväg. Går personen ej med på dessa två grejer så kan den dra åt helvete. Skulle aldrig köpa något på distans av en person, finns inte en jävla chans haha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsyCor:

Fast är inte det där lite fel tankesätt också? Du menar ju på att man ska lita på människor man inte känner utan att få någon motprestation. Är det för mycket begärt att be om en egentagen bild på produkten man ska köpa eller att man får veta vad personen heter innan man potentiellt ska ge personen tusentals kronor i förväg i hopp om att få en produkt som fungerar?

Jag har inte blivit rakt ut blåst här. Men har vid två tillfällen fått produkter skickade till mig som inte har fungerat. Den ena gången var säljaren riktigt schysst och direkt swishade tillbaka pengarna och jag skickade tillbaka produkten, den andra gången började säljaren prompt påstå att produkten visst fungerade när han skickat den trots att det inte fanns någon som helst yttre skador på förpackningen denne hade skickat produkten i. Slutade med att jag fick tillbaka pengarna där också efter lite om och men det krävdes att man fick kämpa lite för det.

Jo jag förstår, men tycker inte man ska utgå från att folk lurar varandra heller. Om man känner sig osäker i en affär ja då får man väl lätta på fläsket och träffas helt enkelt eller skippa affären, det är inte jättesvår matematik i mina ögon.
Det finns alltid risker att någon lurar någon men kan bara säga att tryggheten på Sweclockers Marknad är överlag väldigt stor och bra.
Självklart kan man begära ytterliga bilder, få veta fullständigt namn på säljare/köpare osv, det är självklart. Men man ska överlag inte gå runt o tro att alla är rötägg, det är vad jag menar.

Är man osäker - skippa då hellre att göra affären ist för att skicka iväg dyra produkter/skicka stora summor.

Alla har vi olika åsikter, men det är iallafall vad jag tycker

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus Xi Extreme - Cpu: Intel Core i9-9900K - Cpu kylare: Corsaid h100i PLatinum - Gpu: MSI GeForce GTX 1080 - Chassi: Corsair Carbide 100R Silent Edition + EVGA 1000W PSU - Hårddisk: x2 Samsung 970 EVO 500GB nvme - Minne: 64B DDR4 3200mhz - Skärmar: 2x AOC Agon AG241QX 144hz,1ms

Permalänk
Medlem

Betalar alltid i förskott när jag köper saker på Tradera. Inga konstigheter. Men är lite försiktig när det är ett företag jag aldrig sett förut som bara erbjuder direktbetalning med kort. Har de klarna så köper jag utan att tveka.

Köpte en laptop precis av en kille på blocket. Träffade honom vid en parkering och datorn kostade 7000 kr. När jag kom fram så hade jag en spärr på Swish på 3000 kr som jag inte visste om fanns. Men så glad att han sa inga problem swisha 3000 kr sen resten när du kommer hem och släpper spärren. Behövde min swedbank dosa för att låsa upp spärren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte invandringen i sig som ökat oron/misstänksamheten. Det är den misslyckade integrationen har lett till samhällsklyftor, och det är ökande samhällsklyftor som skapar otrygghet. Hela definitionen av en samhällsklyfta är att man skapar en skillnad mellan "vi" och "dom".

Det jag reagerade på var inte så mycket vad du skrev, utan snarare hur du skrev det. En lite onödig reaktion sådär i efterhand, men det visar ändå hur viktigt det är att välja sina ord rätt.

Samhällsklyftorna är det en faktor jag missade. Den spelar förmodligen roll men hur oron/misstänksamheten såg ut under 1950-1970-talen är mer än jag vet. Då minskade klyftorna samtidigt som oron/misstänksamheten på det stora hela nog var rätt jämnlåg eller möjligen ökande mot slutet. Den här tanken bör sägas är blott en idé utan vetenskaplig grund (jag har inte djupstuderat perioden på något särskilt sätt). Därtill tror jag att ensamheten spelar samma roll: i avsaknaden av kontakter med andra människor blir det skillnad mellan "jag" och "alla andra". Hur lojaliteten ser ut inom vänskapskretsar ser ut problematiserar det här ytterligare och kräver mer kunskaper än jag besitter i ämnet. Ytterligare en problematisering som överstiger mina kunskaper är generationen som är "uppvuxen" online. Vilken vi-känsla kan de skapa med människor utan fysisk kontakt?

Ett sista svar i en diskussion om invandring som annars riskerar att gå helt OT: Massinvandring och integration är två frågor som hänger tätt ihop och visst tror jag att oron/misstänksamheten hade kunnat minska med bättre integration. För den som är intresserad av att diskutera huruvida en fungerande integration ens kan vara möjligt i samband med dåligt kontrollerad massinvandring är välkommen att göra det någon annanstans.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305