Permalänk

Vad är grejen med Amazon

Tjo,
Kollade runt lite på Amazon, men vad är grejen med Amazon ?

/Force

Permalänk
Medlem

Godmorgon,

Jag tycker själv att det är en apjobbig sajt att navigera inuti. Vet man exakt artikelnr på det man söker så kan man ofta hitta lägst möjliga pris. Men det är en chimär eftersom i framtiden, när amazon tagit över all detaljhandel, kommer avsaknaden av konkurrens ge högre eller åtminstone samma pris till konsument.

Dåliga arbetsvillkor och dålig lönsamhet för partners = mer pengar till världens rikaste man

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,
Kollade runt lite på Amazon, men vad är grejen med Amazon ?

/Force

tänk dig typ som Ebay

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Okej, grejen är alltså lägre priser ?
Men är det begagnade grejer eller nya ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

vad är grejen med Amazon ?

Menar du grejen att Amazon under åratal misshandlat sina anställda (läs slavar) och suger ut varenda öre de kan ur alla led så Jeff Bezos kan öka sin vansinnigt massiva förmögenhet med ännu fler miljarder dollar?

Lyssna inte på mig, läs på lite och bilda din egen uppfattning. Det var en 'liten' strejk/bojoktt bara nu senast under Amazon Prime Day som kanske uppmärksammades? Kan väl anses vara ett tecken på att folk inte är nöjda när det protesteras i flera länder.

Sök t.ex. på "amazon working conditions" (OBS läsare av dessa sökresultat riskerar depression och illamående)
Fundera sedan om det här företaget förtjänar dina pengar.

Permalänk
Medlem

Folk går på häxjakt när OP bara undrar vad tusan dom säljer för något.
Eh, han får skylla sig själv - ställ rätt fråga om du ska rätt svar.

Permalänk
Skrivet av dpanter:

Menar du grejen att Amazon under åratal misshandlat sina anställda (läs slavar) och suger ut varenda öre de kan ur alla led så Jeff Bezos kan öka sin vansinnigt massiva förmögenhet med ännu fler miljarder dollar?

Lyssna inte på mig, läs på lite och bilda din egen uppfattning. Det var en 'liten' strejk/bojoktt bara nu senast under Amazon Prime Day som kanske uppmärksammades? Kan väl anses vara ett tecken på att folk inte är nöjda när det protesteras i flera länder.

Sök t.ex. på "amazon working conditions" (OBS läsare av dessa sökresultat riskerar depression och illamående)
Fundera sedan om det här företaget förtjänar dina pengar.

Nja tänkte mer på grejerna dom säljer billiga, unika eller varför just Amazon blivit så stora ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Godmorgon,

Jag tycker själv att det är en apjobbig sajt att navigera inuti. Vet man exakt artikelnr på det man söker så kan man ofta hitta lägst möjliga pris. Men det är en chimär eftersom i framtiden, när amazon tagit över all detaljhandel, kommer avsaknaden av konkurrens ge högre eller åtminstone samma pris till konsument.

Dåliga arbetsvillkor och dålig lönsamhet för partners = mer pengar till världens rikaste man

Varför skulle konkurrensen försvinna och inte kanske t.om. öka? Det är väl inte bara Amazon som säljer sina produkter på sidan, utan massa återförsäljare? Låter perfekt för konkurrensen, jag kanske har missuppfattat Amazon dock.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Folk går på häxjakt när OP bara undrar vad tusan dom säljer för något.
Eh, han får skylla sig själv - ställ rätt fråga om du ska rätt svar.

Håller inte med dig, ser ingen form av häxjakt och han frågade ju inte heller vad de säljer utan vad syftet med butiken är. I alla fall är det så jag förstod frågan och ser att svaren varit i den riktigen också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpanter:

Menar du grejen att Amazon under åratal misshandlat sina anställda (läs slavar) och suger ut varenda öre de kan ur alla led så Jeff Bezos kan öka sin vansinnigt massiva förmögenhet med ännu fler miljarder dollar?

Lyssna inte på mig, läs på lite och bilda din egen uppfattning. Det var en 'liten' strejk/bojoktt bara nu senast under Amazon Prime Day som kanske uppmärksammades? Kan väl anses vara ett tecken på att folk inte är nöjda när det protesteras i flera länder.

Sök t.ex. på "amazon working conditions" (OBS läsare av dessa sökresultat riskerar depression och illamående)
Fundera sedan om det här företaget förtjänar dina pengar.

Misshandlat? Slavar? Du får gärna utveckla detta.
Klart att du kommer hitta fler historier och klagomål från ett företag som har många miljoner anställda.

Lanseringen av amazon.se kommer vara den bästa nyheten när det nu sker. Handlar redan mycket via tyska amazon, men ser fram emot prime, 1-dagars leverans och billigare varor än elektronikladorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Varför skulle konkurrensen försvinna och inte kanske t.om. öka? Det är väl inte bara Amazon som säljer sina produkter på sidan, utan massa återförsäljare? Låter perfekt för konkurrensen, jag kanske har missuppfattat Amazon dock.

Nej enligt min mening har du inte missuppfattat något, Amazon är en marknads plats, precis som Wish, AliExpress och liknande, dock med den skillnaden att Amazon även säljer produkter/tjänster själva också.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av forcevision:

Nja tänkte mer på grejerna dom säljer billiga, unika eller varför just Amazon blivit så stora ?

För att dem har allt, till oftast bra priser, och är extremt effektiva. Sen har de även en tredjepartsmarknad, så som CDON har börjat med, som andra butiker/säljare kan gå genom.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att genom Amazon, så får leverantörer ett väldigt bra avtal.
Plus att Amazon hanterar logistiken, finns många sköna kronor att spara där, misstänker jag.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk

Kan varit otydlig men min fråga är varför handlar så många på just Amazon är det som Wish om ni förstår väldigt billiga varor eller är det varor som är unika ?

Permalänk
Medlem

@forcevision: Du har nästan allt, under ett och samma tak. Det är bekvämt.

Sedan så har dem prylar du inte hittar någon annanstans.

Bl.a min CPU kylare. Fanns inte att få tag på i europa och jag var inte villig att kompromissa.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Kan varit otydlig men min fråga är varför handlar så många på just Amazon är det som Wish om ni förstår väldigt billiga varor eller är det varor som är unika ?

I en del fall billigare, i en del fall unika produkter, men mest av allt är att Amazon finns i England & Tyskland, vilket innebär att man slipper PostNord's inblandning (moms & tull) då det skickas inom EU.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.