Ingen bild efter att jag byggt en dator själv

Permalänk

Ingen bild efter att jag byggt en dator själv

Jag har precis blivit klar med att bygga datorn och ska starta den för första gången allt lyser upp och fläktarna börjar snurra och allt lyser men det kommer ingen bild till skärmen har inte instalerat något OS än. Jag har provar att ta ut grafikkortet men det funka inte vet inte vad jag kan göra? Specsen är
Asus prime B350-plus
Gtx 1070 oc asus rog
kfa 8gb ram 2400mh
Phanteks p400
Evga 500watt
Ryzen 5 2600
Kingstone 120gb ssd
Wd blue 1tb

Permalänk
Medlem

Moderkortet är inte kompatibelt med processorn utan en BIOS-uppdatering.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Går det att göra på något sätt? Hade läst om det men tyckte att det såg ut som att det gick på asus hemsida

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lättast är om du köper nån billig AM4 APU så allt startar. Då kan du uppgradera bios.
Tex denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4418592

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara fel biosversion, har du en dekal på lådan där det står att moderkortet kommer med en 2xxx kompatibel bios ? En del butiker sitter på äldre moderkort med gamla biosar utan att de är tydliga med det, jag köpte själv ett kort för 2 veckor sedan som var "nytt" och fick välj en annan butik än den billigaste för att få garanterad funktion direkt utan att behöva oroa mig för att hitta en 1xxx cpu för att uppdatera med.
Fabriksnya kort med ny bios har denna dekal på lådan.

Din låda bör se ut så här

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ok tack för svar då är väll det som är problemet. Hade inte den där BIOS uppdateringen det stod inget om att den bara var till 1xxx gen så jag antog att den skulle funka men aja får väll åka och köpa en ny processor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av granen123:

Ok tack för svar då är väll det som är problemet. Hade inte den där BIOS uppdateringen det stod inget om att den bara var till 1xxx gen så jag antog att den skulle funka men aja får väll åka och köpa en ny processor

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan ju fråga butiken om de kan fixa en uppdatering eller kanske ångra köpet och köpa från nån som har uppdaterade moderkort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Ok ska prova att skriva till dem och fråga. Tror inte jag kan lämna tillbaka dem då jag öppnat förpackningarna och instalerat de i datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Inet erbjuder att patcha moderkortet åt dig mvh Victor

Visa signatur

/ Victor

Permalänk

Ska man skriva till de då eller? Kan man skicka moderkortet då jag inte bor i närheten av en inet butik. Tack för alla svar!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om att uppdatera drivrutinen på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att inet inte kolla sådant innan de skickar till kund. Skapar bara problem för inet och kund när man ska fixa allt i efterhand.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Dom flesta ASUS moderkort har flashback fuktion, mitt 6 år gammla mobo har det. Du kan flasha utan CPu, minne etc, behöver bara PSU, USB sticka med bioset på och stoppa det i rätt port.

Kolla deras hemsida och manual om ditt ASUS moderkort har Flashback fuktionen.

Ladda ner eller ta fram din manual och läs "2.1.3 ASUS CrashFree BIOS 3 utility.

Borde fungera som på mitt gammla ASUS moderkort.

Ladda ner senaste BIOS, döp om filen enligt manualens ansvisningar och lägg på en USB sticka och stoppa i datorn och starta den så borde den boota och du kan flasha bioset.

Instruktionerna fins på 2.1.3 i manualen, man bör alltid läsa manualen innan eller när man köpt sig ett moderkort så man är förbered.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_B350-PLUS...

EDIT: @Zipparn han före

Permalänk

Tack så mycket ska köpa ett usb minne och hoppas att det ska funka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Dom flesta ASUS moderkort har flashback fuktion, mitt 6 år gammla mobo har det. Du kan flasha utan CPu, minne etc, behöver bara PSU, USB sticka med bioset på och stoppa det i rätt port.

Kolla deras hemsida och manual om ditt ASUS moderkort har Flashback fuktionen.

Ladda ner eller ta fram din manual och läs "2.1.3 ASUS CrashFree BIOS 3 utility.

Borde fungera som på mitt gammla ASUS moderkort.

Ladda ner senaste BIOS, döp om filen enligt manualens ansvisningar och lägg på en USB sticka och stoppa i datorn och starta den så borde den boota och du kan flasha bioset.

Instruktionerna fins på 2.1.3 i manualen, man bör alltid läsa manualen innan eller när man köpt sig ett moderkort så man är förbered.

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketAM4/PRIME_B350-PLUS...

EDIT: @Zipparn han före

Måste man ta utt allt förutom moderkortet och psun då eller och usb minnet för när kag provar med allt i funkar inte det inget händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av granen123:

Måste man ta utt allt förutom moderkortet och psun då eller och usb minnet för när kag provar med allt i funkar inte det inget händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska det verkligen gå att flasha utan en funktionell cpu till moderkortet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@granen123: Du behöver funktionen BIOS Flashback från ASUS, inget man hittar på billiga B350 moderkort.

De har en sån här knapp på I/O-plåten

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

ok då har jag väll inte det så måste jag väll skaffa en ny cpu om butiken inte kan fixa det åt mig

Permalänk
Medlem

@granen123: Ja, eller ett moderkort med nya 400 kretsen
https://www.inet.se/kundvagn/visa/11686418/

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk

Jag får väll köra på billigaste alternativet att köpa billigaste processorn och sen uppdatera bios men tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen123:

Jag får väll köra på billigaste alternativet att köpa billigaste processorn och sen uppdatera bios men tack för all hjälp!

Skickades från m.sweclockers.com

Om du råkar bo nära en Inet eller Webhallen eller liknande kan du ju kolla om de kan hjälpa till? De kanju ha något returex liggandes eller liknande eller så

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

@Ferrat: har frågat netonnet om de kunde hjälpa då jag bor ganska nära. Så får väll vänta på svar.

Permalänk
Medlem

@granen123: Du kan låna en cpu av AMD för att uppdatera BIOS. https://support.amd.com/en-us/kb-articles/Pages/2Gen-Ryzen-AM...

Permalänk

@SiiooL: Tack så mycket!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av granen123:

Måste man ta utt allt förutom moderkortet och psun då eller och usb minnet för när kag provar med allt i funkar inte det inget händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Står i manualen hur CrashFree Bios 3 fungerar och nej du ska inte ta ut nåt för det, moderkort som stödjer Flashback istället kan man göra det på dock så som mitt ASUS moderkort med CrashFree BIOS 3 enligt manualen ska man starta datorn som normalt tolkar jag det som.

Problemet verkar ju dock vara att CrashFree BIOS 3 är mindre sofistikerat och verkar kräva att datorn tidigare kunde boota så man kan nog inte använda det för att flasha bios om processorn inte stöds men jag hittar inga raka svar på det när jag letat runt.

Faktum är att instruktionerna är rätt usla även på ASUS sida konstaterade jag för just begränsningarna hoss CrashFree BIOS 3.

Hade dit moderkort haft FlashBack funktionen så hade du kunnat flasha det utan att datorn kunnat boota.

Ledsen att CrashFree BIOS 3 inte kunde hjälpa dig med en enkel fix.

Permalänk

@pa1983: Det är väldigt synd eftersom det såg ut som att det skulle funka men får hoppas att netonnet kan fixat eller att jag kan låna ett utav amd.

Permalänk

Tack alla för hjälpen har nu en fungerande dator. Nästan iallafall det står att den hittar min hårddisk men den kommer inte upp i utforskaren/ den här datorn. min ssd funkar men skulle gärna få min hårddisk att funka också. har installerat drivers för grafikkortet är det något mer man måste installera?.

Permalänk
Skrivet av granen123:

Tack alla för hjälpen har nu en fungerande dator. Nästan iallafall det står att den hittar min hårddisk men den kommer inte upp i utforskaren/ den här datorn. min ssd funkar men skulle gärna få min hårddisk att funka också. har installerat drivers för grafikkortet är det något mer man måste installera?.

Testa högerklicka på startknappen och välj diskhantering. Kolla om hårddisken ligger där och i sådana fall skapa en disk(formatera ge den en enhets beteckning), kommer inte riktigt ihåg vad det heter.

Permalänk

@droopy_dawg: den ligger där som disk 1 men det står inte allokerat

Permalänk
Skrivet av granen123:

@droopy_dawg: den ligger där som disk 1 men det står inte allokerat

högerklicka på den och allokera kan heta skapa partition med.