Permalänk
Medlem

Flyttat till ny lägenhet

Tjena,

Jag behöver lite hjälp med mitt nya nätverk i min nybyggda lägenhet. I min förra lägenhet så hade jag Comhem och var väldigt nöjd med dem så när jag flyttade till den nya lägenheten så ringde jag Comhem och valde att flytta över mitt abonnemang (500/20 Mbit/s + jag valde till en TVbox. "problemet" jag har nu är att jag har indraget fiber till den nya lägenheten med anslutningar i 3 rum, http://www.bilddump.se/bilder/20180731100526-217.115.58.195.j... har markerat fiberingångarna med med röda prickar, och såhär ser fiber anslutningen ut http://www.bilddump.se/bilder/20180731101040-217.115.58.195.j....

I rummet som är 10kvm har jag satt min router där jag har två datorer och i vardagsrummet där tv'n står har jag min TVbox från Comhem, Tvboxen kräver trådat nätverk så jag har varit och köpt en repeater (markerat med en grön prick) och kopplat den till Tvboxen.

Jag har blivit lite osäker på om jag gjorde rätt val att välja Comhem. Vad hade ni gjort? hade ni sagt upp internet abonnemanget med Comhem och valt en fiberleverantör istället? isåfall, vet ni hur långtid det kan ta att byta leverantör osv?.

Jag lirar en del FPS Spel, PUBG, CS, Battlefield och streamar en del Netflix, HBO, film m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

Tjena,

Jag behöver lite hjälp med mitt nya nätverk i min nybyggda lägenhet. I min förra lägenhet så hade jag Comhem och var väldigt nöjd med dem så när jag flyttade till den nya lägenheten så ringde jag Comhem och valde att flytta över mitt abonnemang (500/20 Mbit/s + jag valde till en TVbox. "problemet" jag har nu är att jag har indraget fiber till den nya lägenheten med anslutningar i 3 rum, http://www.bilddump.se/bilder/20180731100526-217.115.58.195.j... har markerat fiberingångarna med med röda prickar, och såhär ser fiber anslutningen ut http://www.bilddump.se/bilder/20180731101040-217.115.58.195.j....

I rummet som är 10kvm har jag satt min router där jag har två datorer och i vardagsrummet där tv'n står har jag min TVbox från Comhem, Tvboxen kräver trådat nätverk så jag har varit och köpt en repeater (markerat med en grön prick) och kopplat den till Tvboxen.

Jag har blivit lite osäker på om jag gjorde rätt val att välja Comhem. Vad hade ni gjort? hade ni sagt upp internet abonnemanget med Comhem och valt en fiberleverantör istället? isåfall, vet ni hur långtid det kan ta att byta leverantör osv?.

Jag lirar en del FPS Spel, PUBG, CS, Battlefield och streamar en del Netflix, HBO, film m.m.

Är det hyreslägenhet? Bostadsrätter är mer begränsade då de förhandlat med ett bolag angående ISP. Jag hade valt som nr1. ownit annars Bahnhof. Men comhem är säkert också bra.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@equip: Du bör få med en trådlös router med ditt abonnemang genom Comhem. Det är standard idag så konstigt om det är så att du inte fått det.

Någonstans i lägenheten så har du troligen ett skåp där din fiberkoppling kommer in i lägenheten. För mig i min gamla lägenhet så var det ett uttag in och så fick man köpa en switch själv och koppla vidare till de uttagen som ledde till de olika rummen.

Det du kan göra om du verkligen vill nyttja dem är att dra en kabel till det skåpet och sen en switch till de uttagen.

Vad är det du är osäker över egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

Tjena,

Jag behöver lite hjälp med mitt nya nätverk i min nybyggda lägenhet. I min förra lägenhet så hade jag Comhem och var väldigt nöjd med dem så när jag flyttade till den nya lägenheten så ringde jag Comhem och valde att flytta över mitt abonnemang (500/20 Mbit/s + jag valde till en TVbox. "problemet" jag har nu är att jag har indraget fiber till den nya lägenheten med anslutningar i 3 rum, http://www.bilddump.se/bilder/20180731100526-217.115.58.195.j... har markerat fiberingångarna med med röda prickar, och såhär ser fiber anslutningen ut http://www.bilddump.se/bilder/20180731101040-217.115.58.195.j....

I rummet som är 10kvm har jag satt min router där jag har två datorer och i vardagsrummet där tv'n står har jag min TVbox från Comhem, Tvboxen kräver trådat nätverk så jag har varit och köpt en repeater (markerat med en grön prick) och kopplat den till Tvboxen.

Jag har blivit lite osäker på om jag gjorde rätt val att välja Comhem. Vad hade ni gjort? hade ni sagt upp internet abonnemanget med Comhem och valt en fiberleverantör istället? isåfall, vet ni hur långtid det kan ta att byta leverantör osv?.

Jag lirar en del FPS Spel, PUBG, CS, Battlefield och streamar en del Netflix, HBO, film m.m.

Låter som det är lättast med att byta till Fiber. Har du öppen fiber (dvs du kan välja vilken leverantör som helst) blir det antagligen billigare också - med t.ex Ownit.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@equip: Vad exakt är det du känner att du vill göra eller inte kan göra med Comhem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@equip: Du bör få med en trådlös router med ditt abonnemang genom Comhem. Det är standard idag så konstigt om det är så att du inte fått det.

Någonstans i lägenheten så har du troligen ett skåp där din fiberkoppling kommer in i lägenheten. För mig i min gamla lägenhet så var det ett uttag in och så fick man köpa en switch själv och koppla vidare till de uttagen som ledde till de olika rummen.

Det du kan göra om du verkligen vill nyttja dem är att dra en kabel till det skåpet och sen en switch till de uttagen.

Vad är det du är osäker över egentligen?

Jag fick med denna routern när jag beställde bredbandet https://www.comhem.se/bredband/bredband-500

Jag vill ju helst inte behöva dra kablar överallt, det är därför jag blir lite osäker eftersom det finns tillgängliga fiberanslutningar i 3 rum som jag inte kan använda idag och måste därmed använda homeplugs eller repeaters.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samlooh:

Låter som det är lättast med att byta till Fiber. Har du öppen fiber (dvs du kan välja vilken leverantör som helst) blir det antagligen billigare också - med t.ex Ownit.

Jag tror det. Det enda jag vet är att ComHem har kopplat in nätverk till hela lägenhetshuset men sen har elektrikerna antagligen dragit in fiber i min lägenhet.
så jag bör kunna välja vilket internet leverantör som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av PsyCor:

@equip: Vad exakt är det du känner att du vill göra eller inte kan göra med Comhem?

jag vill kunna använda dem 3 nätverksuttagen som sitter i väggen som jag har markerat med röd prick. Men eftersom dem är fiberanslutningar så får ingen kontakt med dem:(

Permalänk
Medlem

Om du är nöjd med Comhem kan du kanske välja de som leverantör på fibern?
COAX är verkligen inget du skall välja då det förekommer mycket störningar i det. Vissa störningar tar månader att lokalisera då de kan vara riktigt svåra att spåra.

Permalänk
Medlem

3 anledningar till att föredra fiberleverantör över Comhem.

1. lägre pris för snabbare anslutning, oftast.
2. lägre ping i spel, nästan alltid.
3. slippa behovet av ett halvtaskigt kabelmodem

Sitter själv på Comhem, och hade jag haft möjligheten att byta till fiber så hade jag gjort det utan att blinka.

Btw, din andra bild är nog inte själva fiberuttaget utan vanlig ethernet dragen i lägenheten, fiberuttaget sitter troligtvis i något skåp någonstans tillsammans med kopplingsplinten för ethernetuttagen.

Permalänk
Medlem

Du har inte specifikt fiber i alla tre uttagen. Du bör ha en patchbox och switch/router i nåt skåp nånstans där du kan koppla in comhem till RJ45 uttagen också om du vill. Vet du var du har patchboxen för de tre uttagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

3 anledningar till att föredra fiberleverantör över Comhem.

1. lägre pris för snabbare anslutning, oftast.
2. lägre ping i spel, nästan alltid.
3. slippa behovet av ett halvtaskigt kabelmodem

Sitter själv på Comhem, och hade jag haft möjligheten att byta till fiber så hade jag gjort det utan att blinka.

Btw, din andra bild är nog inte själva fiberuttaget utan vanlig ethernet dragen i lägenheten, fiberuttaget sitter troligtvis i något skåp någonstans tillsammans med kopplingsplinten för ethernetuttagen.

exakt, det är därför jag har blivit osäker på om jag har gjort rätt val.
hm, säker? för när jag nu har kopplat in mitt routern via DATA anslutningen så fungerar det men jag kan inte använda nätverksuttaget som sitter i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du har inte specifikt fiber i alla tre uttagen. Du bör ha en patchbox och switch/router i nåt skåp nånstans där du kan koppla in comhem till RJ45 uttagen också om du vill. Vet du var du har patchboxen för de tre uttagen?

jaha ofan.. hm, nä det enda skåpet jag har sett är proppskåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

jag vill kunna använda dem 3 nätverksuttagen som sitter i väggen som jag har markerat med röd prick. Men eftersom dem är fiberanslutningar så får ingen kontakt med dem:(

Läs nedanstående och läs om det jag skrev tidigare

Någonstans, troligen i hallen i närheten av eller till och med i skåpet för dina säkringar så sitter det troligen ett gäng uttag. Ett av dem är in och de andra är de tre ut till de i lägenheten. Om du vill fortsätta med Comhem så får du då dra en kabel från ditt Comhemuttag, vilket kan finnas i alla rum eller i bara vardagsrummet, till platsen för där ethernetuttaget kommer in i lägenheten och där sätta en swich om det inte redan finns en och sen koppla tre kablar från switchen till de tre uttagen i lägenheten.

Skrivet av teejee:

Du har inte specifikt fiber i alla tre uttagen. Du bör ha en patchbox och switch/router i nåt skåp nånstans där du kan koppla in comhem till RJ45 uttagen också om du vill. Vet du var du har patchboxen för de tre uttagen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Om du är nöjd med Comhem kan du kanske välja de som leverantör på fibern?
COAX är verkligen inget du skall välja då det förekommer mycket störningar i det. Vissa störningar tar månader att lokalisera då de kan vara riktigt svåra att spåra.

hm men vad jag har förstått så levererar inte Comhem Fiber?

Permalänk
Medlem

@equip:
De levererar fiber. En av de största leverantörerna i Sverige

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Medlem

Har du ringt Comhem och frågat dem om hjälp? Kanske något som måste aktiveras innan du kan få ut Internet till alla uttag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har du ringt Comhem och frågat dem om hjälp? Kanske något som måste aktiveras innan du kan få ut Internet till alla uttag.

Yes jag ringde dem direkt när jag inte fick uttaget i väggen att fungera, men eftersom dem inte är ansvariga för att dra nätverket in till min lägenhet så kunde dem inte hjälpa mig. ComHem har bara dragit in nätverket till huset sen är det någon annan som satt in nätverksuttagen i väggarna osv. Men problemet är att jag inte får dem att fungera och vet inte hur jag ska lösa det. Därför trodde jag att det var specifika Fiberuttag och eftersom jag har QUAX så funkade det inte.

Permalänk
Skrivet av equip:

Jag lirar en del FPS Spel, PUBG, CS, Battlefield och streamar en del Netflix, HBO, film m.m.

Bara för detta så skulle jag rekommendera att välja fiber över Coax. Detta då Coax generellt bidrar till högre svarstider..
Exempelvis då jag hade comhem så hade jag en ping mot PUBG's servrar på ca 25ms och nu när jag använder fiber så kommer jag ner på 9ms. Sen så kan detta förstås bli påverkat av hur leverantören du väljer routar nätet.

Angående hur lång tid inkoppling tar varierar från Leverantör till leverantör, en del har stortsett helt automatiska orderhanteringsystem, dvs då du lägger beställningen på deras hemsida så skickas det direkt vidare till stadsnätet som provisionerar ut tjänsten (se giganterna, typ Telia och BBB, ev andra). Så då tar aktiveringen ca 1-5 minuter. Medans på en del andra leverantörer så hanteras beställningarna manuellt och då kan en aktivering ta allt från 0-5 arbetsdagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

Yes jag ringde dem direkt när jag inte fick uttaget i väggen att fungera, men eftersom dem inte är ansvariga för att dra nätverket in till min lägenhet så kunde dem inte hjälpa mig. ComHem har bara dragit in nätverket till huset sen är det någon annan som satt in nätverksuttagen i väggarna osv. Men problemet är att jag inte får dem att fungera och vet inte hur jag ska lösa det. Därför trodde jag att det var specifika Fiberuttag och eftersom jag har QUAX så funkade det inte.

Jag förstår. Dock lite märkligt upplägg för det borde innebära att alla i huset har samma problem som du. Någonstans måste man ju kunna vända sig till om man inte har SweC som hjälp, t ex föreningen eller dyl? Hoppas ivf att det löser sig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag förstår. Dock lite märkligt upplägg för det borde innebära att alla i huset har samma problem som du. Någonstans måste man ju kunna vända sig till om man inte har SweC som hjälp, t ex föreningen eller dyl? Hoppas ivf att det löser sig.

ja precis. jag har pratat med en utav grannarna och han hade inte testat om hans nätverksuttag i väggen fungerade för han hade gjort samma lösning som jag. Men när jag ringer till föreningen så har dem semester till och med nästa vecka så det är inte direkt någon som kan hjälpa mig just nu.

Permalänk
Medlem

Om jag tolkar rätt så är det de röda markeringarna comhem uttag? Dvs de med märkningen Data TV FM?
Finns det ett liknande nätverksuttag vid tv-n som det på bilden märkt "2"?
Hade isåfall satt comhem-router/switch där du har den nu och patchat in en kabel från switchen till uttag 2, sen bör de finnas ett kopplingsskåp och patchat vidare 2.an till de uttag vid tv.n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

jag vill kunna använda dem 3 nätverksuttagen som sitter i väggen som jag har markerat med röd prick. Men eftersom dem är fiberanslutningar så får ingen kontakt med dem:(

i min gamla lägenhet så satt det en "fiber plåtbox" i "hall skrubben" där inne fanns eluttag och en fibermodem i plåtlådan dit alla uttag var kopplade med vanliga rj45 kontakter. så helt enkelt så kopplade jag in min asus router och drog alla kontakter till den istället, samt en kabel som försåg routern med internet direkt från fibermodemet.

känns som du bör ha något liknande i någon garderob eller liknande?

EDIT: jag var hemma när dom drog dit mina och där använde dom kabelrännor så det kanske är lätt att spåra dom om de gjort likadant hos dig?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

i min gamla lägenhet så satt det en "fiber plåtbox" i "hall skrubben" där inne fanns eluttag och en fibermodem i plåtlådan dit alla uttag var kopplade med vanliga rj45 kontakter. så helt enkelt så kopplade jag in min asus router och drog alla kontakter till den istället, samt en kabel som försåg routern med internet direkt från fibermodemet.

känns som du bör ha något liknande i någon garderob eller liknande?

@Aka_The_Barf är inne på rätt spår. 99% av gångerna så görs indragningen av fiber i hallen. Ofta så finns det ett litet "patch-skåp" i väggen kring hallen där detta är installerat. Är inte helt ovanligt att detta skåp är i närheten av vart du har ditt säkringsskåp.
Om jag skulle lägga en gissning så skulle jag säga att det är inne i det som betecknas med SG på din ritning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

exakt, det är därför jag har blivit osäker på om jag har gjort rätt val.
hm, säker? för när jag nu har kopplat in mitt routern via DATA anslutningen så fungerar det men jag kan inte använda nätverksuttaget som sitter i väggen.

Har du patchat in uttagen från router i patchskåpet?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte hittar någon mediabox/fiberbox som du nämner så har du troligen en lägenhet med endast lan-uttag (de 3 ethernetuttag du vill använda). Då blir det svårt att få till internet till dessa om du har Com hem via Koax. Det bör däremot finnas nån sorts patchpanel någonstans eftersom lan-uttagen är märkta med siffror.

Svårt för oss att säga vilka leverantören som levererar fiber till din lgh men du kan ju alltid söka på respektive leverantörs hemsida för att få fram om din adress är ansluten.
Kan va så att Com hem kan erbjuda fiber men då får du ringa och efterfråga det. Då migrerar de tjänsten över till fiber.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

jaha ofan.. hm, nä det enda skåpet jag har sett är proppskåpet.

Du får se till att hitta det patchskåpet då. Där kan du, som tidigare nämnts, använda en switch för att koppla samman de olika rummen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

hm men vad jag har förstått så levererar inte Comhem Fiber?

Jodå, de erbjuder va de kallar FiberCOAX och FiberLan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Du får se till att hitta det patchskåpet då. Där kan du, som tidigare nämnts, använda en switch för att koppla samman de olika rummen.

Jag har nu kollat runt i hela lägenheten och hittar inget patchskåp. Dock så hittade jag dessa två http://www.bilddump.se/bilder/20180731150833-83.253.13.96.jpg dem sitter i väggen där TV'n sitter. Sen har jag en till i sovrummet på 14kvm http://www.bilddump.se/bilder/20180731101040-217.115.58.195.j... som också är märkt med "nr2"

såhär ser mitt proppskåp ut http://www.bilddump.se/bilder/20180731151157-83.253.13.96.jpg

så sammanfattningsvis ser nätverksuttagen ut såhär:
Sovrummet på 14kvm har en märkning 2
rummet på 10kvm har märkning 1
Där tv'n står har jag två uttag en med nr 1 och en med nr 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av equip:

Jag har nu kollat runt i hela lägenheten och hittar inget patchskåp. Dock så hittade jag dessa två http://www.bilddump.se/bilder/20180731150833-83.253.13.96.jpg dem sitter i väggen där TV'n sitter. Sen har jag en till i sovrummet på 14kvm http://www.bilddump.se/bilder/20180731101040-217.115.58.195.j... som också är märkt med "nr2"

såhär ser mitt proppskåp ut http://www.bilddump.se/bilder/20180731151157-83.253.13.96.jpg

så sammanfattningsvis ser nätverksuttagen ut såhär:
Sovrummet på 14kvm har en märkning 2
rummet på 10kvm har märkning 1
Där tv'n står har jag två uttag en med nr 1 och en med nr 2

Om du kopplar in något i den som är märkt 1 kommer den landa i det andra uttaget märkt 1. Samma med uttaget som är märkt 2.

Tänk som det vore en vanlig nätverkskabel, bara att denna ligger dold i väggen.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD