Permalänk
Medlem

Bahnhof VPN genom PPTP

Hej!
Jag försöker ansluta till Bahnhofs fria VPN (LEX Integrity) genom PPTP på min Ubuntu server men jag lyckas inte upprätta en anslutning.

Jag kör följande kommandon för anslutningen:
sudo apt install pptp-linux
sudo pptpsetup --create mytunnel --server lexvpn.integrity.st --username abc --password abc
sudo pon mytunnel debug dump logfd 2 nodetach

Tredje raden skall enligt beskrivning testa anslutningning och hålla den tills man själv avbryter, men för mig ansluter den och avslutar direkt med föjande output:

pppd options in effect:
debug # (from command line)
nodetach # (from command line)
logfd 2 # (from command line)
dump # (from command line)
noauth # (from /etc/ppp/peers/mytunnel)
name il039786 # (from /etc/ppp/peers/mytunnel)
remotename mytunnel # (from /etc/ppp/peers/mytunnel)
# (from /etc/ppp/peers/mytunnel)
pty pptp lexvpn.integrity.st --nolaunchpppd # (from /etc/ppp/peers/mytunnel)
crtscts # (from /etc/ppp/options)
# (from /etc/ppp/options)
asyncmap 0 # (from /etc/ppp/options)
lcp-echo-failure 4 # (from /etc/ppp/options)
lcp-echo-interval 30 # (from /etc/ppp/options)
hide-password # (from /etc/ppp/options)
ipparam mytunnel # (from /etc/ppp/peers/mytunnel)
nobsdcomp # (from /etc/ppp/peers/mytunnel)
nodeflate # (from /etc/ppp/peers/mytunnel)
noipx # (from /etc/ppp/options)
using channel 7
Using interface ppp0
Connect: ppp0 <--> /dev/pts/2
sent [LCP ConfReq id=0x1 <asyncmap 0x0> <magic 0xcda0a43d> <pcomp> <accomp>]
Script pptp lexvpn.integrity.st --nolaunchpppd finished (pid 2799), status = 0x0
Modem hangup
Connection terminated.

Jag får samma resultat på Arch Linux, så det är inget Ubuntu-specifikt problem. Är det någon här som lyckats med detta eller har något förslag på vad som behöver göras annorlunda?

Permalänk
Medlem

Varför använder du inte OpenVPN?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

@Hund: OpenVPN är endast för betalversionen av deras VPN, så det är tyvärr PPTP som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Suero:

@Hund: OpenVPN är endast för betalversionen av deras VPN, så det är tyvärr PPTP som gäller.

Ah! Jag trodde att det var VPN som VPN.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Cern-skapade Protonmail släpper gratis vpn för alla

Permalänk
Medlem

@It-nisse: Hur mycket bandbredd har man tillgång till med "Low" på Cerns gratistjänst?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@It-nisse: Hur mycket bandbredd har man tillgång till med "Low" på Cerns gratistjänst?

vet ej i rådande stund såg det för inte länge sedan. Du får dra iväg ett mail och fråga dom.

Jag köper vpn av ovpn .

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@It-nisse: Hur mycket bandbredd har man tillgång till med "Low" på Cerns gratistjänst?

här har du svaret på din fråga.

Trevlig midsommar !

Permalänk
Medlem

Löste sig detta? Sitter och försöker konfigurera Bahnhofs PPTP vpn på en docker container men kommer ungefär lika långt som @Suero i det initiala inlägget.

Permalänk
Medlem

Jag lyckas ansluta (tror jag) på Debian, men `ping google.com -I ppp0` ger inget svar, ej heller om jag kör `links www.google.com -b [VPN-Adressen]` får jag kontakt.

Jag har sett till att tillåta trafik från servern och ut på det interfacet i brandväggen, så jag förstår inte vad problemet är.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Det är högst rekommenderat att inte använda sig av PPTP över huvud taget (källa)! Prenumerera istället på tjänsten och anslut genom OpenVPN.

Själv använder jag mig av vpn.ht. Den första månaden kostar bara $1, vilket är cirka 9 kr. Sen kostar tjänsten $4,99 per månad, vilket är cirka 44 kr. Jag får nästan noll skillnad när jag är ansluten till deras VPN genom OpenVPN, så jag är helnöjd

Med VPN:

Utan VPN:

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Det är högst rekommenderat att inte använda sig av PPTP över huvud taget (källa)!

Att PPTP inte är en säker anslutningsform stämmer bra men det är inte därför jag vill använda Lex Integrity - jag är nöjd bara jag har en anonym (svensk) IP.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Jag har fiber på ingång och kommer äntligen efter många år kunna gå tillbaka till bahnhof.
Är också ute efter en bra vpn och intresserad av deras integrity vpn och har av den anledningen en fråga till alla här som kan mycket mer än mig ^^
Varför kör bahnhof med pptp om det är så osäkert med tanke på hur noga dem är med allt annat som rör deras kunders integritet på nätet?

Har anonine just nu och av någon anledning så dör min vpn hela tiden om jag kör med ovpn men om jag kör pptp så är den stabil som gråsten.
Exakt hur osäkert är pptp är då min sista fråga.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Jag har fiber på ingång och kommer äntligen efter många år kunna gå tillbaka till bahnhof.
Är också ute efter en bra vpn och intresserad av deras integrity vpn och har av den anledningen en fråga till alla här som kan mycket mer än mig ^^
Varför kör bahnhof med pptp om det är så osäkert med tanke på hur noga dem är med allt annat som rör deras kunders integritet på nätet?

Har anonine just nu och av någon anledning så dör min vpn hela tiden om jag kör med ovpn men om jag kör pptp så är den stabil som gråsten.
Exakt hur osäkert är pptp är då min sista fråga.

Troligen kör de med pptp på den medföljande tjänsten för att det är okrypterad trafik vilket medför att du har nära noll extra krav på beräkningskraft för att leverera data. Du får alltså INTE krypterad trafik med pptp men trafiken ser ut att gå till en annan ändpunkt än just din dator.

Pptp är lika osäkert som trafiken du skickar över anslutningen. Tanken är att ingen ska kunna se att det är du som skickar datan, men exakt vad för data du skickar och tar emot är lika läsbart som vanligt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc:
Ah, det låter rimligt.
Då blir det deras betalvariant. Tack

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Angående problemen jag rapporterade att jag hade tidigare, de berodde på felaktigt konfigurerade routes.

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6