Permalänk
Medlem

Defekt Asus P8Z77-V?

Har fått hem en kompis moderkort Asus P8Z77-V LGA 1155 vilket tycks vara defekt. Var ett par böjda pinnar i CPU socketen vilka jag har böjt tillbaka så gått det går. Har strippat ner systemet minimalt med mobo, CPU, GPU, 1 sticka RAM och PSU. Har testat 2 olika RAM stickor i alla olika slots men ingen skillnad. Vid försök att starta systemet så startar fläktar och CPU_LED lyser rött men inget annat händer (ingen bild på inkopplad skärm). Moderkortet saknar monterad "Retention Bracket" för att hålla fast CPU i socketen då en Corsair H80 ska ha varit monterad för kylning. Har nu inte alla delar för att kunna montera tillbaka mobos Retention Bracket utan väntar på att min kompis ska hitta sista skruven samt bakplåten.

Frågor:
1. Kan avsaknanden av "Retention Bracket" eller monteringen av Corsair H80 kylaren ha förstört CPU socketen?
2. Behöver det vara ett viss tryck på CPUn för att den ska få bra kontakt och starta?

Eller kan det vara något annat problem samt något annat jag bör testa?

Har ett eget Ivy Bridge system hemma där jag har kunnat testa medföljande CPU i7 3770K vilket fungerar. De andra komponenterna är testade innan och efter med andra system och fungerar.

Defekt Moderkort:
Asus P8Z77-V

Andra fungerande komponenter jag testat med:
ADATA DDR3 AX3U1600GB2G9-2G
AMD Radeon HD 5770 (Diskret GPU jag testat med. Har också testat med iGPU men ingen skillnad)
Asus Sabertooth Z77 (Testat medföljande CPU i7 3770K)
Corsair VX 450W (PSU)
Corsair DDR3 CML8GX3M2A 1600C9

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Varför har ni ens tagit bort den så kallade "retention bracket"? Den ska man ju inte montera av...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Avstängd

Speciellt, som ovan undrar..låsmekanismen ska ni inte ta bort.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elghinnarisa:

Varför har ni ens tagit bort den så kallade "retention bracket"? Den ska man ju inte montera av...

Skrivet av VadSaDu:

Speciellt, som ovan undrar..låsmekanismen ska ni inte ta bort.

Min kompis sa att han monterade av den när han installerade sin Corsair H80 kyllar (tror han sa att det var den). Han påstår att det står i manualen att den ska bort innan installation. Har själv alltid haft kvar den för alla kylare jag själv har monterat på intel moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Kollade en gammal installations guide från Corsair själva på Youtube och de tog inte av låsmekanismen. Så antar att det var ett fel min kompis gjorde som monterat av den eller vem det nu var som gjorde gärningen.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dew87:

Min kompis sa att han monterade av den när han installerade sin Corsair H80 kyllar (tror han sa att det var den). Han påstår att det står i manualen att den ska bort innan installation. Har själv alltid haft kvar den för alla kylare jag själv har monterat på intel moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

99% säker på att en H80 passar s115x om det inte någon specialmodell för någon annan socket.
Och en CPU behöver rätt högt tryck för att alla pinnarna i sockeln skall ligga emot ordentligt.

Permalänk
Medlem

Har du backplaten för Retention Bracket? utan den är det svårt att återmontera hållaren. Precis som Svensktiger skriver så måste cpun tryckas ner i sockeln för att få kontakt med alla pinnarna. Annars så fungerar ingen och risken att kortsluta cpun är stor.

Har ett kass 1151-moderkort som jag kan montera av Retention Bracket och skicka till dig om det behövs. Skicka ett pm isåfall.

Permalänk
Medlem

Fick en Retention Bracket av en Sweclockers och moderkortet hoppade glatt igång efter den satt på plats.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6