Tråden om Minnen till Ryzen, frågor svar, goda råd, resultat med mera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dfkmas:

Okej.. kunde inte riktigt sova när jag kom hem från jobbet då detta verkligen satte sig på min hjärna..

Så jag har suttit tills nu sen klockan 06:15 och har faktiskt kommit fram till en lösning, änsålänge..

1. Raderade alla ASUS program som installerades med chipset drivrutinerna. Detta gör man enklast genom deras egna programvara. Startade om datorn efter.
2. Laddade hem en tidigare version av BIOS som jag läst väldigt gott om. Version 3805. Lade in den på ett USB minne formaterat till FAT32. Startade om datorn.
3. Bootade in i BIOS, återställde alla värden till Default. Flashade sedan om BIOSet från version 4011 till 3805. Detta steg var mycket enklare än jag trodde då jag var beredd på att den kanske skulle gapa för att jag ville gå till en äldre version, men det funkade direkt genom bios.
4. Datorn startade om sig själv och ställde on BIOS.
5. Bootade upp datorn, bumsade ut på ASUS hemsida och laddade hem chipset drivers (senaste) för mitt moderkort. Installerade dessa och startade om datorn direkt efter.
6. Bootade återigen in i bios och ställde nu om RAM minnen med hjälp av D.O.C.P inställningarna vilket ställde in minnen på 3200mhz, 16-18-18-36, 1.35 volt.
7. Sparade dessa inställningar, startade om datorn och bootade in i Windows igen.
8. Hör och häpna, den startade, inga black screens. Startade upp ryzen master och kikade på hur inställningarna såg ut, temperaturen på CPUn osv. Det jag inte kunde göra förut utan att datorn dog.

Startade upp GTA 5, maxade alla inställningar och lät spelet vara igång i 30 minuter. Startade sedan upp fortnite och spelade i 15 minuter. Och det funkade utan några som helst problem.

Nu, ett par timmar sömn, och sen ladda hem någon form av stress program och försöka stressa datorn så gott det går och se hur länge den pallar..

Med vänliga hälsningar, D

Skickades från m.sweclockers.com

En sak jag tänker är att dina minnen sitter på "fel" platser, för om jag inte missminner mig, bör de sitta på A2 och B2, vilket bör göra det ännu enklare för din minnesklocka.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64:

Det har du rätt i. Tänkte inte ens på det.

Flyttade om mina minnen nu, flyttade även ner grafikkortet till slot 2 som är en 3.0 x16 slot precis som den övre.

Allt fungerar än så länge, så vi får se hur det håller i sig.

EDIT: Nvm, löste det.

mvh

Permalänk
Entusiast

"VIDEO_TDR_FAILURE" - Trolig orsak: ostabila RAM-minnen.

Nu har jag gett mig an Ryzen 2400G byggen, och sista bygget har gett mig en del kött på benen.
De flesta av er är säkert bekanta med blåskärmen "VIDEO_TDR_FAILURE".
Det finns många teorier om detta, däribland: Fel drivrutiner. Dåligt stöd för multipla skärmar, med mera.

Det jag har fått erfara, är att AMDs Raven Ridge -baserade processorer är extremt och oerhört känsliga till vilka RAM-minnen som används.

I mitt senaste bygge, kom jag fram till följande: (Tack till Inet som ställer upp med att byta hårdvara så effektivt utan knussel.)
RAM som orsakar instabilitet: Corsair DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance LPX - Model: CMK16GX4M2B3000C15
RAM som fungerar felfritt: Corsair DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX - Model: CMK16GX4M2B3200C16

Underligt nog så är det de minnen men högre klockfrekvens som är stabilare.
Likaså så visar de ostabila minnena inga som helst fel med Memtext86+ (kört i mer än 24 timmar). Ändå orsakar de instabilitet och blåskärmar med ovan nämnt felmeddelande.
Jag misstänker att det har med GPUn att göra, och dess användning av den dedikerade delen av RAM-minnet för grafikminne. Jag misstänker att GPUn stressar RAM-minnena på ett helt annat sätt än det som Memtest86+ kan återproducera.

När jag bytte till Corsairs 3200 MHz minnen, så blev datorn helt stabil utan några som helst tecken på instabilitet, trots hårt körande med Furmark, diverse benchmarks och spel av olika varianter.
Jag misstänker att det inte är hastigheten på minnena som är orsaken, utan helt enkelt batchar och den varierande kvalitén på minneschippen i sig. Ni är mer än välkomna med fler teorier, och lista gärna era minnen (tillverkare och modell, samt butiks artikelnummer om så är möjligt) för er som har 100% stabila Ryzen Raven Ridge system.

Har hört att, om det inte är gjort redan, AMD skall ta fram, tillsammans med minnestillverkarna, Officiellt Ryzen-kompatibla RAM-minnen.
Fyll gärna på med mer information om detta.

Lista på RAM-minnen som fungerar med AMD Ryzen 2400G (Raven Ridge):
(Fylls på allt eftersom ni rapporterar in vad som fungerar till 100% i era fall. 99% duger inte )

  • Corsair DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX - Model: CMK16GX4M2B3200C16

  • ...

  • ... Listan fylls på vartefter folk rapporterar in sina stabila kombinationer...

Dold text
Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

@SysGhost: https://www.gskill.com/en/press/view/g-skill-announces-flare-...

Så det finns alltså redan. Eller rättare sagt har funnits bra länge. Sedan kan jag inte tänka mig att det är något annat som fungerar bättre än det som gäller "vanliga" ryzen och då är det minnen med samsung-chip på om man vill vara så säker man kan vara på att det ska fungerar utan problem.

Permalänk
Medlem

Är själv rätt så dålig på det här med minnen så frågar om hjälp från experterna :). Sitter på min Crosshair VI Hero med RipJaws V 3600 MHz-minnen och försöker få allting att rulla stabilt tillsammans med min 1700. Installerade bland annat min NH-DS15 igår för att få igång bästa möjliga kylning av min CPU med luftkylning, och har börjat att meka lite med överklock av både CPU och minnen.

Initiella tester genom att sätta moderkortets förinställda D.O.C.P-inställningar för 3600MHz på minnena samt en rätt mild överklock av processorn till 3.8GHz resulterar dessvärre i blåskärmar och instabilitet. Jag antar att vägen att gå är att börja ställa in minnes-inställningarna manuellt istället, men vet ej riktigt vad jag ska röra och inte röra där. Någon som har några konkreta tips? Är det ens möjligt med X370-brädena att köra stabilt 3600 eller ska jag nöja mig med typ 3200 för tillfället?

EDIT: Hittade en bra guide för att ställa in 3200 med bra timings för CH6. Testar den just nu utan någon särskild CPU-OC och kör HCI Memtest Pro. Det får väl rulla i någon timme innan jag börjar meka med processorn. Helst hade jag velat nå 4 GHz där med, men 3.8 är ju i alla fall nästan garanterat på alla 1700 vad jag kan utröna från diverse trådar jag läst. Läste lite att 3200 med bättre timings är jämförbart om inte bättre än 3600 med lösare timings, så börjar väl där.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 1700 @ 3.8GHz | Kylning: Noctua NH-D15 | Nätagg: EVGA SuperNOVA G2 850 W | Grafikkort: Sapphire RX Vega 64 Nitro+ | RAM: GSkill Ripjaws V @ 3600 MHz 16GB | Moderkort: Asus Crosshair VI Hero | OS: Win 10 | SSD: OCZ 960GB - Sandisk Ultra Plus 256 GB - Crucial BX100 500GB | Case: Phanteks Enthoo Evolv ATX

Permalänk
Medlem

Halloj

Jag försöker få G.Skill Ripjaws V 3600 CL 16 att fungera i 3200 CL14, men utan vidare resultat, då det alltid finns någon minicrash inom applikationer efter att ha kört ett tag. Både processor (1700X) och moderkort (prime X370 Pro) är inskaffade väldigt nära release av Ryzen och jag kör på senaste BIOS (4011). 3066 Kan jag köra utan problem alls med extreme preset på ryzen dram calculator.

CPU freq: 3.8Ghz
CPU spänning: 1,294V
VSOC: 1,1V (har även varit nere vid 1,05V . Jag kände att det inte gjorde så stor skillnad)
RAM spänning: 1,4V

Resterande variabler (utom timings) har jag inte pillat på och nuvarande (instabila konfiguration) finns här:

Nu, vilka variabler är det som sätter käpparna i hjulet för stabiliteten?
Är det något annat jag kan pröva att justera?
Målet är 3466Mhz, men om det är orimligt så kan jag nöja mig med 3200 CL14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Halloj

Jag försöker få G.Skill Ripjaws V 3600 CL 16 att fungera i 3200 CL14, men utan vidare resultat, då det alltid finns någon minicrash inom applikationer efter att ha kört ett tag. Både processor (1700X) och moderkort (prime X370 Pro) är inskaffade väldigt nära release av Ryzen och jag kör på senaste BIOS (4011). 3066 Kan jag köra utan problem alls med extreme preset på ryzen dram calculator.

CPU freq: 3.8Ghz
CPU spänning: 1,294V
VSOC: 1,1V (har även varit nere vid 1,05V . Jag kände att det inte gjorde så stor skillnad)
RAM spänning: 1,4V

Resterande variabler (utom timings) har jag inte pillat på och nuvarande (instabila konfiguration) finns här:
https://i.gyazo.com/6f2769d65ec73daceec5d53c13c3c955.png

Nu, vilka variabler är det som sätter käpparna i hjulet för stabiliteten?
Är det något annat jag kan pröva att justera?
Målet är 3466Mhz, men om det är orimligt så kan jag nöja mig med 3200 CL14.

Väldigt många med just X370 Prime har problem att nå höga minnesfrekvenser oavsett minneskit, fler här på Swec lyckas inte komma upp i 3200 stabilt oavsett inställningar även med b-die minnen. Något med detta moderkort skapar instabilitet i höga frekvenser på IMC och det är troligtvis ett par spännings och motståndsvärden som inte finns tillgängliga alls på just detta mobo och de justeras enligt vad jag sett inte automatiskt heller. Det du skulle kunna prova vore 3133 eller 3066 MT/s med CL12 och lite ökad dram spänning, upp till 1.45v är inga större problem vare sig kylning eller degraderingsmässigt.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Väldigt många med just X370 Prime har problem att nå höga minnesfrekvenser oavsett minneskit, fler här på Swec lyckas inte komma upp i 3200 stabilt oavsett inställningar även med b-die minnen. Något med detta moderkort skapar instabilitet i höga frekvenser på IMC och det är troligtvis ett par spännings och motståndsvärden som inte finns tillgängliga alls på just detta mobo och de justeras enligt vad jag sett inte automatiskt heller. Det du skulle kunna prova vore 3133 eller 3066 MT/s med CL12 och lite ökad dram spänning, upp till 1.45v är inga större problem vare sig kylning eller degraderingsmässigt.

Tack för svaret!

Prövade att höja till 1.41V och har ännu inte kraschat. Såg även att de lagt upp en ny BIOS ett par timmar efter jag gjort mitt inlägg. Om jag kraschar nu så prövar jag att uppdatera BIOS.

Permalänk
Skrivet av Radolov:

Tack för svaret!

Prövade att höja till 1.41V och har ännu inte kraschat. Såg även att de lagt upp en ny BIOS ett par timmar efter jag gjort mitt inlägg. Om jag kraschar nu så prövar jag att uppdatera BIOS.

Antagligen så vet du det redan men en liten påminnelse skadar aldrig. Flasha aldrig när datorn är överklockad.

Permalänk
Medlem

Hej! Skriver här och hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig. Var på väg att beställa ett Asus Prime X470-PRO men efter att man hört att en del haft problem med högre Mhz-minnen så bör man kanske satsa på ett X470 Rog Strix eller Crosshair VII Hero för bättre ledningsbanor och BIOS? Har också läst mig till här på Sweclockers att man bör undvika 4 minnesmoduler och alltid gå på 2 istället? Och bör ett minne som detta funka: https://www.inet.se/produkt/5310160/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Tacksam för hjälp. Det verkar vara en riktig djungel det här med minnen till Ryzen.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av waverider:

Hej! Skriver här och hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig. Var på väg att beställa ett Asus Prime X470-PRO men efter att man hört att en del haft problem med högre Mhz-minnen så bör man kanske satsa på ett X470 Rog Strix eller Crosshair VII Hero för bättre ledningsbanor och BIOS? Har också läst mig till här på Sweclockers att man bör undvika 4 minnesmoduler och alltid gå på 2 istället? Och bör ett minne som detta funka: https://www.inet.se/produkt/5310160/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-...

Tacksam för hjälp. Det verkar vara en riktig djungel det här med minnen till Ryzen.

Använder CMK32GX4M2A2666C16 på ett Crosshair VI Hero (C6H) med R7 1700X, så den minneskapaciteten fungerar, men när det kommer till just minneshastigheten kan jag däremot inte svara för, men att nå 2933 på Crosshair VII Hero (C7H) bör nog inte vara något problem. Lovordet med det förbättrade ledningsbanorna bör nog ge dig chansen att nå 3200MHz. YMMV.

Permalänk
Hjälpsam

Jag är riktigt nöjd med mina minnen, allt jag gjort är att sätta minnena i DOCP (Asus XMP-mode), jag har ändå kunnat sänka timingen lite, detta på 4 st dual rank stickor.
Jag har inte alls provat hur långt jag kan gå, utan stannar nöjd där jag är.
Dessa köpte jag för 4444 kr Februari 2017.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Jag är riktigt nöjd med mina minnen, allt jag gjort är att sätta minnena i DOCP (Asus XMP-mode), jag har ändå kunnat sänka timingen lite, detta på 4 st dual rank stickor.
Jag har inte alls provat hur långt jag kan gå, utan stannar nöjd där jag är.
Dessa köpte jag för 4444 kr Februari 2017.

http://forumbilder.se/H7H0V/2018-07-26-1.png
http://forumbilder.se/H7H0V/2018-07-26.png

Kan du inte testa vilka subtimings du kan få med 2 vs 4 stickor? Vore uppskattat. Köpte du 4 av samma? Även en 1700 verkar kunna nå högre än 1600/1600x. :/

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Kan du inte testa vilka subtimings du kan få med 2 vs 4 stickor? Vore uppskattat. Köpte du 4 av samma? Även en 1700 verkar kunna nå högre än 1600/1600x. :/

Helst inte, inte nu iaf, vi får se till hösten, jag är inte så djupt inne i klockandet och värmen gör mig lat.
Jag köpte ett kit med 4 stickor närmast på impuls, priserna var höga men på väg upp och jag var sugen på en Ryzen.
Så redan i Februari 2017 köpte jag minnena på Webhallen, följde till och med en liten minneskylare, som jag aldrig monterat.
Så det var innan Ryzen släppts, de låg på hyllan i två månader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Helst inte, inte nu iaf, vi får se till hösten, jag är inte så djupt inne i klockandet och värmen gör mig lat.
Jag köpte ett kit med 4 stickor närmast på impuls, priserna var höga men på väg upp och jag var sugen på en Ryzen.
Så redan i Februari 2017 köpte jag minnena på Webhallen, följde till och med en liten minneskylare, som jag aldrig monterat.
Så det var innan Ryzen släppts, de låg på hyllan i två månader.

Har du koll på om det är samsung eller hynix? Värmen är vi nog både en och två som helst hade sluppit.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Helst inte, inte nu iaf, vi får se till hösten, jag är inte så djupt inne i klockandet och värmen gör mig lat.
Jag köpte ett kit med 4 stickor närmast på impuls, priserna var höga men på väg upp och jag var sugen på en Ryzen.
Så redan i Februari 2017 köpte jag minnena på Webhallen, följde till och med en liten minneskylare, som jag aldrig monterat.
Så det var innan Ryzen släppts, de låg på hyllan i två månader.

Kommer kanske bli svalare. Ska ju bli regn söndag och måndag vad dom säger

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av ClintBeastwood:

Har du koll på om det är samsung eller hynix? Värmen är vi nog både en och två som helst hade sluppit.

Nej hittar inget, men det måste nästan vara Samsung eftersom de går så pass bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

3600Mhz är ok, hade 3666Mhz en tid men det slutade fungera i sommarhettan och ombygget av datorn. Har inte lyckats få det stabilt igen så fick gå ner till 3600Mhz.
Visade sig at 2T Geardown "disabled" ger bättre prestanda än 1T Geardown "enabled". Detta dock ändå att man fick slappa på visa timings.

Permalänk
Medlem

Har beställt datorn i sign med dessa minnen: https://www.inet.se/produkt/5300469/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Visst ska det vara Samsung B-die på dessa?

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Har beställt datorn i sign med dessa minnen: https://www.inet.se/produkt/5300469/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Visst ska det vara Samsung B-die på dessa?

Verkar inte så
G.Skill Trident Z 3200 MHz CL16* F4-3200C16D-16GTZR 8Gb Hynix A-Die Single Single Jedec Info

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/62vp2g/clearing_up_any_...

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av GarfieldPower:

Har beställt datorn i sign med dessa minnen: https://www.inet.se/produkt/5300469/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Visst ska det vara Samsung B-die på dessa?

Inga Samsung chip på dem tyvärr.
3600mhz sitter det Samsung chip på, kör själv på dem och snurrar på fint i 3600mhz.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG STRIX X470-F GAMING
AMD Ryzen 5600X
G.Skill Trident Z 3600Mhz
Sapphire 5700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

3600Mhz är ok, hade 3666Mhz en tid men det slutade fungera i sommarhettan och ombygget av datorn. Har inte lyckats få det stabilt igen så fick gå ner till 3600Mhz.
Visade sig at 2T Geardown "disabled" ger bättre prestanda än 1T Geardown "enabled". Detta dock ändå att man fick slappa på visa timings.

http://img.photobucket.com/albums/v400/Nighthog/Micron%20E-die%202T%203600%20stable.png

Jag får ta och testa det där. Har tagit för givet att man prompt SKA köra 1T. Men 2T kanske hjälper om man vill högre? Jag har nu ett Crosshair VII hero (aja, skulle sitta kvar på Prime X370 Pro tills det inte gick mer, jag vet, men kan ju inte hjälpa att frugan gav mig ett CH VII i födelsedagspresent ) och kör ust nu 3466Mhz med 1T då allt över det crashar OCCT, även om jag kör med "3600 safe" enligt Ryzen DRAM Calculator. Men tänker se hur mycket jag kan pressa 3466 innan jag ger mig på högre hastighet. Det jag vet nu är i alla fall att det är lögn i fan med 1T.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Såhär ser då mitt "slutresultat" på 4366 ut Kan inte komma på något som kan sänkas nämnvärt men tar självklart emot tips CH VII är ett annat universum jämfört med Prime Pro.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Såhär ser då mitt "slutresultat" på 4366 ut Kan inte komma på något som kan sänkas nämnvärt men tar självklart emot tips CH VII är ett annat universum jämfört med Prime Pro.

Tittande på dina inställningar så ser det inte optimalt ut?

Du har Samsung B-die minnen eller?

Då ska du nog testa andra RTT värden och DrvStr värden. Att ha dessa rätt är 90% av färden av att få minnet stabilt har man kommit fram till(slängt ur räva).

B-die rekommenderas man köra med:
RTTNOM:34.3(RZQ/7)
RTTWR: disabled
RTTPARK: 60Ohm (RZQ/4)

Dock med reservation. Man får testa sig fram om de fungerar eller inte.
DrvStr bör fungera med alla 24Ohm på B-die. (det gäller att man kör med rätt RTT värden så kan man köra lågt på DrvStr)

Jag hittade en bättre kombination av dessa inställningar för mina minnen/moderkort och kan nu ha bättre resultat med
RTTNOM: 34.3 Ohm
RTTWR: 80 Ohm (denna ändrades från 120 Ohm)
RTTPARK: 240 Ohm
Och kan nu köra med 24,30,24,24 mot förgående 30,30,30,30/40,40,40,40 när jag hade RTTWR: 120 Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Tittande på dina inställningar så ser det inte optimalt ut?

Du har Samsung B-die minnen eller?

Då ska du nog testa andra RTT värden och DrvStr värden. Att ha dessa rätt är 90% av färden av att få minnet stabilt har man kommit fram till(slängt ur räva).

B-die rekommenderas man köra med:
RTTNOM:34.3(RZQ/7)
RTTWR: disabled
RTTPARK: 60Ohm (RZQ/4)

Dock med reservation. Man får testa sig fram om de fungerar eller inte.
DrvStr bör fungera med alla 24Ohm på B-die. (det gäller att man kör med rätt RTT värden så kan man köra lågt på DrvStr)

Jag hittade en bättre kombination av dessa inställningar för mina minnen/moderkort och kan nu ha bättre resultat med
RTTNOM: 34.3 Ohm
RTTWR: 80 Ohm (denna ändrades från 120 Ohm)
RTTPARK: 240 Ohm
Och kan nu köra med 24,30,24,24 mot förgående 30,30,30,30/40,40,40,40 när jag hade RTTWR: 120 Ohm

Tack! Får kolla på det, och dessa inställningar gör då att det går köra högre hastigheter/lägre timings?

Att det ser ut som det gör är för att jag gick på det som Ryzen DRAM calculator rekommenderade. Ja, jag har B-die, det är de här stickorna. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3470963

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Efter senaste bios uppdateringen kan jag äntligen köra mina Corsair minnen i full fart. Har innan fått nöja mig med stock. Valde profil 1.

Har Asus X370 Prime moderkortet. Inte testat kall-boot ännu.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk

Fullständig rookie här! Jag har denna burk (https://www.webhallen.com/se/product/274653-Webhallen-Config-...) och tänkte peta 2x8 gb RAM, vad bör jag ha? Enligt Asus hemsida har moderkortet stöd för 3200MHz men i dagsläget sitter det 2666MHz i. Tacksam för all hjälp jag kan få!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1400 | ASUS ROG STRIX B350-F Gaming - ATX / B350 | GeForce GTX 1050 Ti 4GB | Corsair Vengeance LPX Black 8GB (2x4GB) | Samsung SSD 850 EVO 250GB | Seagate Barracuda 1TB | AMD Wraith Stealth Cooler |Corsair CS 550W 80+ Gold | Fractal Design Define C |

Corsair K63 Compact | Corsair Glaive

Permalänk
Medlem

Jag har slut på idéer nu. Gjorde för skojs skull en aida 64 memory och cache benchmark idag för det var så längesen. Men nu visar snabb testet att på exempelvis L1 L2 och L3 så har hastigheten blivit 50% lägre i vissa fall. Jag har testat resetat bios m.m. Vad kan detta bero på??

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Jag har slut på idéer nu. Gjorde för skojs skull en aida 64 memory och cache benchmark idag för det var så längesen. Men nu visar snabb testet att på exempelvis L1 L2 och L3 så har hastigheten blivit 50% lägre i vissa fall. Jag har testat resetat bios m.m. Vad kan detta bero på??

Det där kan inträffa med för låg SoC spänning/ för hög minnes och eller cpu frekvens, mellan 1,1 till 1,2vsoc är relativt ok men jag skulle hålla mig till som mest 1.15v SoC. (speciellt om SoC har LLC) Om du kör CPU överklockad och minnena i högre hastighet så kan du prova att köra cpu i stock hastighet, återgår cache till normal fart är det med största sannolikhet för låg SoC eller vcore.
Ökat behov av spänning kan inträffa med tiden, speciellt om du kört lite för hög spänning på någon del, då får man antingen krana på än mer spänning eller backa i hastighet.

Kör jag min CPU överklockad och minnena i hög hastighet så kräver den långt högre SoC än om jag kör cpu stock med hög minneshastighet.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Har vi någon koll på eventuell skillnad med b-die + B450 chipset? Bytte just upp mig från ett B350 som gick vidare till grabben. Inte hunnit mickla ännu, men B450 bootade direkt med BIOS ställt på 3200 MHz vilket tog flera månaders uppdateringar av BIOS + läsande i denna tråden och ett evinnerligt experimenterande med det gamla kortet.

Edit: Satte det på 3333 och startade om vilket fungerade. Inte tweakat något så mycket möjligt att det är långsammare nu men högre frekvens verkar iallafall fungera.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.