AMD lanserar styrkretsen B450 för AM4-moderkort i mellanklassen

Permalänk
Melding Plague

AMD lanserar styrkretsen B450 för AM4-moderkort i mellanklassen

Andra generationens Ryzen-processorer lanserades med styrkretsen X470 och nu släpps den billigare varianten B450, som tar nya funktioner och ökad stabilitet till mellansegmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är synd att det är ont om B350/B460-moderkort med rejält tilltagen VRM.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är synd att det är ont om B350/B460-moderkort med rejält tilltagen VRM.

Menar du B450 eller är det nåt jag missat?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Detta är kanon nu blir det mycket enklare för konsumenter att bygga en billig dator med en Ryzen 2000 processor och slippa krånglet som varit kring felaktigt bios på b350.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer någon med Intel-nätverk

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är synd att det är ont om B350/B460-moderkort med rejält tilltagen VRM.

Det är ju sånt man får offra när man köper budget moderkort.

@Igelkott det är nog inga problem att hitta finns både b350 och x370 kort med intel nätverk.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Äntligen som jag har väntat Nu undrar jag dock när Ryzen 3 2300X ska lanseras, någon som vet?

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Hoppas det kommer någon med Intel-nätverk

Hellre bra 10GbE istället, är även nöjd med 5 GbE för den delen.
Finns ju redan moderkort med Intel-nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju sånt man får offra när man köper budget moderkort.

@Igelkott det är nog inga problem att hitta finns både b350 och x370 kort med intel nätverk.

Jo på X470 är det näst intill standard. Men på B350 var det länge väldigt snålt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

vafan... känner på mig att jag kommer klicka hem en 2600x med B450 snart, fast jag inte behöver det...

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Menar du B450 eller är det nåt jag missat?

Skickades från m.sweclockers.com

Stämmer. Jag fick lätt värmeslag och slant

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är ju sånt man får offra när man köper budget moderkort.

@Igelkott det är nog inga problem att hitta finns både b350 och x370 kort med intel nätverk.

Mjo, fast... Behöver man inte SLI-stöd så hade det ändå varit nice med ett mer påkostat moderkort, fast ändå lite billigare än X*70-varianten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Detta är kanon nu blir det mycket enklare för konsumenter att bygga en billig dator med en Ryzen 2000 processor och slippa krånglet som varit kring felaktigt bios på b350.

Skickades från m.sweclockers.com

Förutsatt att dessa kostar under tusenlappen... Om inte så kommer B360 och låsta intelprollar ge bättre pris/prestanda för gamers. Hoppas på att få se Ryzen 5 2500X snart också. Det skulle kunna bli en game changer i mellansegmentet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Förutsatt att dessa kostar under tusenlappen... Om inte så kommer B360 och låsta intelprollar ge bättre pris/prestanda för gamers. Hoppas på att få se Ryzen 5 2500X snart också. Det skulle kunna bli en game changer i mellansegmentet.

Kommer det vara stor skillnad på cpu prestandan mellan en 2400g och 2500x?
Hur tror du 2500X kommer stå sig mot i5 8400?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Kommer det vara stor skillnad på cpu prestandan mellan en 2400g och 2500x?
Hur tror du 2500X kommer stå sig mot i5 8400?

Antagligen inte så stor skillnad. Men bättre prestanda vid samma frekvens lär den ha eftersom det är Zen + vilket inte 2400g riktigt är. Den lär även ha 16MB L3-cache istället för 4 mb som 2400g har

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Stämmer. Jag fick lätt värmeslag och slant

Misstänkte det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Förutsatt att dessa kostar under tusenlappen... Om inte så kommer B360 och låsta intelprollar ge bättre pris/prestanda för gamers. Hoppas på att få se Ryzen 5 2500X snart också. Det skulle kunna bli en game changer i mellansegmentet.

Fanns ett par under tusenlappen iallafall nu när man kikade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jo på X470 är det näst intill standard. Men på B350 var det länge väldigt snålt.

Är väl mer en fråga om prisklass och inte chipset. Många billigare moderkort med intel b250 har ju även de realtek. Så om det spelar roll får man kontrollera det. Vad är skillnaden rent praktiskt föresten inget som spelar roll för de allra flesta antar jag? Jag har i ena datorn Intel nätverk och i andra realtek upplever ingen av dom bättre eller sämre när det kommer till nätverk.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Fanns ett par under tusenlappen iallafall nu när man kikade.

Skickades från m.sweclockers.com

B450 finns väl inte att köpa ännu?

Permalänk
Medlem

@Elektron: de pratar om intels B360

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Men för tusan. Satt och väntade på B450 och i förmiddags vart jag less och beställde ett Asus ROG X470 och en 2600X till brorsan.. när jag kommer hem så ser jag detta.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är väl mer en fråga om prisklass och inte chipset. Många billigare moderkort med intel b250 har ju även de realtek. Så om det spelar roll får man kontrollera det. Vad är skillnaden rent praktiskt föresten inget som spelar roll för de allra flesta antar jag? Jag har i ena datorn Intel nätverk och i andra realtek upplever ingen av dom bättre eller sämre när det kommer till nätverk.

Intels nätverk är stabilare generellt men oftast märker man inte det om man inte sitter och för över en drös med filer konstant.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elektron:

B450 finns väl inte att köpa ännu?

Jag aåg inte att det pratades om b360. Men ja b450 lanserades idag är min gissning för såg det inte i ngåon butik igår

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av lnd1437:

Jag aåg inte att det pratades om b360. Men ja b450 lanserades idag är min gissning för såg det inte i ngåon butik igår

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt men jag är förvirrad nu. Vilket moderkort var det som fanns under 1000kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Förlåt men jag är förvirrad nu. Vilket moderkort var det som fanns under 1000kr?

B360. Vilket är en Intel chipset. De pratar om att det finns moderkort med B360 under 1000:-

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Såg vrm tester av 5 plankor på hardware unboxed där asus och gigabyte fick riktigt usla resultat, speciellt gigabyte, någon som sett fler källor? Han kan ju ha fått ett dåligt exemplar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Westelindh!:

Såg vrm tester av 5 plankor på hardware unboxed där asus och gigabyte fick riktigt usla resultat, speciellt gigabyte, någon som sett fler källor? Han kan ju ha fått ett dåligt exemplar.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla Actually Hardcore Overclocking. Finns säkert:)

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att jag sett AHO med stora test av brädor och jag har för mig att det mest är X eller Z mobos han tittar igenom. Det är bara Hardware Unboxed och Gamers Nexus som gör lite djupare test av billigare mobos. Sen om man söker på test av enskilda moderkort från andra källor, säger de ofta ingenting om VRM eller kylningskvaliteten.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad på Gigabyte's Aorus B450 Pro, vad jag sett så är det samma VRM som AB350 Gaming 3, dock med 1 extra "choke" per fas.
Något för att lura en att tro det är 8-fas när det bara är 4-fas ström. Den blir varm också...