Gratis lösenordshanterare?

Permalänk
Inaktiv

Gratis lösenordshanterare?

Finns det nån bra sån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Finns det nån bra sån?

KeePass, LastPass, BitWarden, m.m... finns många att välja på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snigeln Bert:

KeePass, LastPass, BitWarden, m.m... finns många att välja på.

Och alla är säkra och bra...?

Permalänk
Medlem

Jag använder Lastpass och är svinnöjd

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Medlem

Själv snodde jag post-it lappar från jobbet.

Permalänk

Rekommenderar KeePass. Använder det både inom jobbet och privat. Fungerar perfekt.

Permalänk
Medlem

Har använt Lastpass i vad jag tror är tio år, var betalande kund i flera år för att få tillgång till mobilappen men förra året gjorde dom mobilappen gratis och jag har inte tappat någon funktionallitet genom att gå över till gratisversionen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Själv snodde jag post-it lappar från jobbet.

Blir det inte jobbigt att skriva av säkra lösenord manuellt, typ "PR7X%356p2UirQcA@7WizQF29OMvya%l" ?

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Och alla är säkra och bra...?

Baserat på dina angivna krav och önskemål är alla säkerligen jättebra!

(Om du önskar tips på något brukar det hjälpa att ange vilka preferenser och krav du har. Din tråd är ungefär som att säga "Vilka skor är bra att köpa?" utan att berätta om du har tänkt gå på stranden, åka skidor eller gå på Nobel-middag med dem. Vad vill du att din lösenordshanterare ska göra? Synka över internet? Eller vill du äga databasen lokalt själv? Vilka krypteringskrav har du? Ska det finnas stöd för appar till mobila enheter? Vilka krav har du på OS och funktioner i så fall?).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Har använt Lastpass i vad jag tror är tio år, var betalande kund i flera år för att få tillgång till mobilappen men förra året gjorde dom mobilappen gratis och jag har inte tappat någon funktionallitet genom att gå över till gratisversionen.

Vad tjänar de pengar på då? Säljer de din info?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad tjänar de pengar på då? Säljer de din info?

Baserat på informationen på deras sida så använder dom Google Analytics för att skapa en profil över sina användare baserat på sidorna man besöker och sedan säljer reklam baserat på ens profil.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Testa Safeincloud (https://safe-in-cloud.com). Jag kör det främst för möjligheten att spara lösenordsdatabasen i molnet (Google Drive, OneDrive etc). Safeincloud finns även som app till mobilen och extension till Chrome för att snabbt och enkelt infoga uppgifter i webbläsaren. Personligen använder jag mer Chromes egna funktion för detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentusa:

Baserat på informationen på deras sida så använder dom Google Analytics för att skapa en profil över sina användare baserat på sidorna man besöker och sedan säljer reklam baserat på ens profil.

Vilket är varför jag blockerar trackers som Google Analytics Som kompensation är jag dock premiumkund.

Permalänk
Medlem

Använt KeePass i drygt 2½ år. Riktigt nöjd.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 16GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ:

Testa Safeincloud (https://safe-in-cloud.com). Jag kör det främst för möjligheten att spara lösenordsdatabasen i molnet (Google Drive, OneDrive etc). Safeincloud finns även som app till mobilen och extension till Chrome för att snabbt och enkelt infoga uppgifter i webbläsaren. Personligen använder jag mer Chromes egna funktion för detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde aldrig jag skulle få se en annan SIC-are levande!

Safe in cloud är det absolut bästa, och en ynka betalning på 50kr så låser man upp hela appen, vilket är 100% värt!

Permalänk
Inaktiv

Tack för bra tips.

Hade inte ens tänkt tanken på att ha det som mobilapp, men det låter ju smidigt, fast vill ha så man kan nå det från datorn enkelt också förstås. I molnet låter ju inte tokigt och en låg engångskostnad kan jag leva med.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Finns det nån bra sån?

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.644041/kom-ihag-losenord/si...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiQ:

Testa Safeincloud (https://safe-in-cloud.com). Jag kör det främst för möjligheten att spara lösenordsdatabasen i molnet (Google Drive, OneDrive etc). Safeincloud finns även som app till mobilen och extension till Chrome för att snabbt och enkelt infoga uppgifter i webbläsaren. Personligen använder jag mer Chromes egna funktion för detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Det dumma med Chrome är att säkerheten är extremt dålig, om någon har tillgång till din dator när du är inloggad är det bara att gå in i Chromes inställningar och visa lösenorden i klartext utan ytterligare autentisering. De flesta lösenordshanterare kan man ställa in så att det krävs lösenord efter en viss tids inaktivitet.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Jag är nöjd med Dashlane. Det strulade lite i början då det inte ville "komma igång" så att man kunde fylla i sina inloggningsuppgifter (eller skapa nytt konto) med ett klick, men jag upplever att de har löst det nu. Det funkar dessutom med Windows Hello sedan en tid tillbaka, och biometrisk autentisering på mobila enheter. Även stöd för 2FA som t.ex. Yubikey finns.

Gratisversion finns också, men jag skulle faktiskt inte rekommendera den i och med att den inte synkar över enheter. Jag tycker det är värt att betala den peng de vill ha för de funktioner man får, "gratis" i pengar kostar ofta i tid och energi istället.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

KeePass med molnsynk som plugin. keepass-databasen till ett ställe och cert till annat ställe.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Skrivet av Pepsin:

Blir det inte jobbigt att skriva av säkra lösenord manuellt, typ "PR7X%356p2UirQcA@7WizQF29OMvya%l" ?

va fan sparar du på din dator?
avfyrningskoderna till USAs kärnvapen?

måste va nå jävligt hemligt för att kräva ett så pass invecklat lösenord.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

va fan sparar du på din dator?
avfyrningskoderna till USAs kärnvapen?

måste va nå jävligt hemligt för att kräva ett så pass invecklat lösenord.

Med en lösenordshanterare är ju komplicerade lösenord som är unika för varje tjänst en enkel sak. Det är också den rekommenderade metoden för hög säkerhet.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster