Kan jag ta 12V från moderkortet istället för nätagg med molex?

Permalänk

Kan jag ta 12V från moderkortet istället för nätagg med molex?

I strävan att hålla chassit så rent och luftigt som möjligt klurar jag nu på om jag kommer kunna driva min pump genom att endast ha den koppla till moderkortet. Har försökt läsa mig till om det skulle gå men skulle uppskatta hjälp från experter. Situationen är som följer:

Jag använder denna pump/res kombo från EKWB:
https://ekwb.com/shop/ek-xres-100-ddc-3-2-pwm-elite-incl-pump
I dagsläget har jag den kopplad enligt:

  • pumpens 4-pin PWM FAN connector till CPUFAN 4pin på moderkortet som körs i "PWM Mode"

  • pumpens 4-Pin Molex till nätagg 12v med molex (det är denna sladd från nätagget jag önskar få bort)

Mitt moderkort (MSI Z170A-G43 PLUS) har 3 st s.k. SYSFAN fan connectors som körs i "Voltage Mode" varav jag undrar om jag kan använda 1 istället för att behöva leva med den hemska molex-sladden från nätaggregatet? Min fundering är om jag kommer kunna ersätta denna klumpiga sladd med följande adapter:
https://aquatuning.se/luftkylning/flaektkablar-kontakter/347/...

Såhär säger min moderkortsmanual:

Alltså i korthet byta en stor, jobbig, klumpig sladd från nätagget mot en lite mindre jobbig sladd till moderkortet... kommer det fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clumsyandshy:

kommer det fungera?

Det beror nog på vilket effekt din pump kräver och hur stor ström moderkortet kan leverera på den utgången. Det finns ingen säkring på moderkortet, så i värsta fall eldar du upp något.

Kan du inte bara dra en förlängningskabel från nätagget bakom moderkortsplåten ihop med 8-pinskabeln?

Permalänk
Proffsmoddare

Problemet ligger nog i hur mycket strömming fläktportarna på mobot orkar trycka ut. En molex eller sata från nätagget orkar med mera.

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att pumpen är specad till 18 W vid 12 V, alltså 1.5 A. Det är osannolikt att moderkortet kan leverera 1.5A på fläktanslutningarna. Dessutom kan pumpen komma att dra mer än så när den startar igång i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Det ser ut som att pumpen är specad till 18 W vid 12 V, alltså 1.5 A. Det är osannolikt att moderkortet kan leverera 1.5A på fläktanslutningarna. Dessutom kan pumpen komma att dra mer än så när den startar igång i början.

Man kan ju även tänka sig att detta är anledningen till att de inte skickar med en sån kabel från början.

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Man kan ju även tänka sig att detta är anledningen till att de inte skickar med en sån kabel från början.

Ja det kan man ju faktiskt kanske tänka sig Så enkelt det hade varit.

Permalänk

Tack för alla bra svar så här långt! Det verkar som att det få bli plan B - att tillverka en egen kabel med molexkontakt från nätagget och använda den istället för den anskrämliga sak som kom med.