Serverrum på vinden?

Permalänk
Medlem

Serverrum på vinden?

Tjenare swec!

Det är såhär att jag har ett stort intresse av datorer/servrar/internet etc.
Och nu i fjol så flyttade vi till hus o jag såg min stora möjlighet till att få ett "server rum"
Dessvärre så blev det enbart en mindre "kammare" på 2 kvm ledigt mitt i huset.
Så har funderat lite på om det skulle gå att göra ett mindre "rum" på vinden att ha som serverrum.
Vad tror ni om den iden? Är det någon som gjort ett liknande bygge som har några tips?

Ha en go kväll/natt

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk

@buskevin:

Fukt,värme,kyla samt lufttillförsel är det första som slår mig?

Tror det går alldeles utmärkt men då måste du bygga en kontrollerad miljö att förvara det i, ett lufftätt skåp tex med ventilation.

Om du ska ha serverrack så blir man förvånad över hur mycket dessa samlar på sig damm i en tillsynes bra miljö.

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskevin:

Tjenare swec!

Det är såhär att jag har ett stort intresse av datorer/servrar/internet etc.
Och nu i fjol så flyttade vi till hus o jag såg min stora möjlighet till att få ett "server rum"
Dessvärre så blev det enbart en mindre "kammare" på 2 kvm ledigt mitt i huset.
Så har funderat lite på om det skulle gå att göra ett mindre "rum" på vinden att ha som serverrum.
Vad tror ni om den iden? Är det någon som gjort ett liknande bygge som har några tips?

Ha en go kväll/natt

År det en oinredd vind?

I så fall får du bygga ett isolerat rum där och sen sätta kylfläktar som du styr så du får lagom temperatur.

Har kollat på vår oinredda vind, och på natten på vintern är det ca 2C varmare än ute-temperaturen och på dagen på sommaren kan temperaturen gå uppemot 40C. En 1kW värmefläkt gjorde inte mer än ca 2C temperaturökning så det går att bränna rätt mycket effekt innan man måste ta in ytterluft. Däremot kan det behövas på sommaren eller så får du dra ned lasten på servrarna när det är varmt.

Fukt tror jag däremot inte ska vara nåt problem om det är minst 15C i det isolerade rummet.

Det som kan ställa till det är om man får strömavbrott på vintern eller maskinerierna stängs ned av nån anledning.

Vibrationsdämpning och ljuddämpning bör man också tänka på, servrar kan låta och vibrera mycket så det stör andra.

Permalänk
Medlem

Beror naturligtvis på vilken typ av fastighet du har. Om det t.ex. är en 70-talsvilla är det inte ens att tänka på. Det är vanligt med fuktproblem på vindarna till följd av att luften inte får tillräcklig genomströmning. Många hus har dessutom renoverats med t.ex. mer välisolerade fönster, utbyte av skorsten mot värmepump, byte från direktverkande el till bergvärmepump etc. Men man har inte uppdaterat/uppgraderat ventilationen i samma utsträckning.

Just därför är det extremt vanligt med fukt/mögelproblem på vinden i svenska hus. Luftfuktighet och kondens i augusti är inte direkt optimala förutsättningar för ett serverrum. Att tillföra extra värme till vinden är nog det sista jag skulle vilja göra...

Permalänk

det är stor risk för kondens på en vind, speciellt under vintertid.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjossanmannen:

det är stor risk för kondens på en vind, speciellt under vintertid.

Servern lär vara varmare än omgivande luft så risken för kondens bör vara minimal.

Permalänk
Medlem

@buskevin: Jag har mitt "serverrum" på vinden. Där står min NAS, brandvägg och PoE-switch. Temperaturen har pendlat mellan -10°C och strax över 40°C... Min NAS tjuter konstant... tror det är något med lagren i hårddiskarna och servern, en HP Microserver Gen8 fick jag ta ned till tvättstuga då den larmar konstant nu på sommaren. Det är inte så idealiskt att ha saker på vinden om man säger så, såvida den inte är isolerad.

Det är dock aldrig risk för kondens så länge luften är svalare än utrustningen, vilket alltid är fallet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Servern lär vara varmare än omgivande luft så risken för kondens bör vara minimal.

Det är väll snarare om maskinen skulle stängas av som den kan gå sönder på grund av kondensen. Jag vet att min umgängeskrets hade en server som stod på en vind och den krånglade och då va det inte kul

En vind är inte optimal. då är det nästan bättre att ställa den i en garderob eller bygga en tyst "desktop-server".

Jag har själv en AMD-baserad "desktop-server" en ett FD define R3 (minns inte exakt) som står i mitt vardagsrum som hushåller mig och min familj med plex bland annat och annat som gör att jag kan labba med.

Visa signatur

..:: Workstation ::.. ..:: Asus P8Z77-v LX ::.. ..:: MSI GTX1060 6GB ::.. ..:: i5 3450 Ivy Bridge /w Antec KÜHLER H2O 620 Sluten Vattenkylning ::.. ..:: Corsair 16GB DDR3 600MHz/CL9/VENG ::.. ..:: NoName 650W ::.. ..:: Dell 24" 2408WFP ::.. ..:: Server ::.. ..:: AMD ..:: FX-8320 ::.. ..:: 16GB ::.. ..:: XFX HD6450 ::.. ..::250GB SSD Samsung 840 EVO::.. ..:: 3x 2TB wd black ::.. ..:: VCP6-DCV ::.. ..:: vmware esxi 6.7 ::..

Permalänk
Medlem

Hade då inte velat ha en server i våran vind. Extremt varmt där nu på sommaren och extremt kallt och lite små fuktigt på vintern (man ser att kartonglådor skrynklar sig lite)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Beror naturligtvis på vilken typ av fastighet du har. Om det t.ex. är en 70-talsvilla är det inte ens att tänka på. Det är vanligt med fuktproblem på vindarna till följd av att luften inte får tillräcklig genomströmning. Många hus har dessutom renoverats med t.ex. mer välisolerade fönster, utbyte av skorsten mot värmepump, byte från direktverkande el till bergvärmepump etc. Men man har inte uppdaterat/uppgraderat ventilationen i samma utsträckning.

Just därför är det extremt vanligt med fukt/mögelproblem på vinden i svenska hus. Luftfuktighet och kondens i augusti är inte direkt optimala förutsättningar för ett serverrum. Att tillföra extra värme till vinden är nog det sista jag skulle vilja göra...

Problem med fukt/kondens kommer väl när du tilläggsisolerar ett hus,
dålig isolering ger viss värme på vinden medan ett välisolerat innetak kan flytta daggpunkten inomhus.

Att inreda ett isolerat rum på vinden är nog inte negativt, men man kanske vill hålla koll i de utrymmen som fortfarande är vind
eller iaf ha ordentliga luftspalter.

Permalänk
Medlem

Vi bor i ett gammalt hus med vind och tak ifrån urminnes, har mina servrar och NAS där, varit där nu i två år och har inte märkt något alls med kondens, servrarna har klarat sig bra. Det är såklart varmt som satan på sommaren där, men servrarna, switcharna och NASen håller ungefär samma temperatur som luften.

Har 1st IBM M3 X3650 och 1st IBM M4 X3650 i ett gammalt IBM Rack med typ 24U utan några extra fläktar eller isolering.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det är inte en isolerad vind, utan om jag går ut i kanterna så kan jag mer eller mindre sträcka ut näven. Under sommaren så har vi rejält varmt där uppe, o på vinden så är det kallt.
Skulle ni rekommendera att bygga ett isolerat rum där uppe, eller skulle det gå utan tror ni?

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem

har en polare som drog el och nätverk upp till vinden i england och placerade en rack server där som han fått från jobbet. han jobbar numera som it konsult, tidigare jobbade han på "golvet" på en serverhall som någon it ingenjör.

har inte varit något problem för honom, vinden är en trång vind där man inte kan stå upp i rätt så ny byggt hus, tippar på 2000-2010 tal.

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

@buskevin: någon många glömmer med vinden är att den behöver ha bra ventilation, det jag menar är, om vinden inte är jätte stor kommer man troligen stoppa upp ventilationen om du ska bygga ett isolerat utrymme och riskerar då få mögelproblem på vinden ganska snabbt, klassiskt misstag när alla fyller upp med kartonger som stoppar luften från att cirkulera, efter ett par år är vinden täkt med mögel.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Då man bör prioritera kylning skulle jag säga att en källare vore mer lämpligt för servrar, då sakerna producerar en mängd värme samt att varm luft som bekant stiger uppåt.(men även där kan det bli en smula fuktigt beroende på hur marken kring huset är, för att inte tala om översvämning...)

En oisolerad vind bör därför kunna bli väldigt varm om somrarna vilket inte är helt optimalt.

Däremot ett isolerat rum på vinden, ja om den är tillräckligt stor kan det säkert fungera.
Kan även vara idé att leka med tanken om att få plats med någon typ av kylanordning där för de riktigt heta dagarna, givetvis med mått för hur mycket servrar du vill stoppa in där...

-Kunde man sedan dessutom dra nytta av värmen servrarna producerar t.ex. när det är kallt på vintern hade nog fler än Fridolin blivit positiva till projektet.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

vår vind har det väldigt varmt på sommaren, den är oinredd. har satt in fukt och temp mätare för att ha lite koll på den. på sommaren är fukten OK på runt 50%. värre är det på värme sidan, runt 40 grader är inte ovanligt en solig dag.
på vintern faller tempen och ligger runt 10-0 grader lite beroende på hur kallt det är ute, dessvärre skjuter fuktigheten i höjden och ligger runt 80%, har man bra ventilation är det ingen större fara för vinden i sig men annat man lägger där uppe kan ta skada, speciellt elektronik.

anledningen till att jag mäter upp min vind är att ha den som förvaring utrymme, till mkt böcker och tidningar men det skiter sig ganska rejält. luften skulle samlas där och möglet skulle frodas.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

@buskevin: någon många glömmer med vinden är att den behöver ha bra ventilation, det jag menar är, om vinden inte är jätte stor kommer man troligen stoppa upp ventilationen om du ska bygga ett isolerat utrymme och riskerar då få mögelproblem på vinden ganska snabbt, klassiskt misstag när alla fyller upp med kartonger som stoppar luften från att cirkulera, efter ett par år är vinden täkt med mögel.

Jobbigt med alla hus där de byggt upp till nock och bara har en luftspalt som är några cm djup då.

Problemet brukar vara att fuktig varm luft från insidan träffar det kalla yttertaket skälet till att du användet ångspärr.

Servern lär nog inte producera så mycket fuktig luft det står oftast du , badrummen ,tvättmaskiner och diskmaskinen m.m. för..

Permalänk
Medlem

@jimjans: nja inte direkt med tanke på att det är utformat för det ,kallas luftspalt och skapar ett luft tryck (är inte samma sak som tex en krypvind)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Satte min HP Microserver 8 i ett förvaringsrum, det är isolerat precis som alla andra rum men eftersom där finns bara ett litet lågt fönster brukar tempen vara relativt sval på sommaren och på vintern ändå tillräckligt varmt att det klarar sig utan uppvärming. Dessutom gjorde jag om rummet till mitt förvaringsrum för grafikkorts, moderkortskartonger och verktyg och kablar och sånt när man ska sova speciellt, vilken skillnad i praktiskhet från tidigare att ha allt i sitt eget rum. Wifi skrivaren fick också flytta in dit då jag hatar ju sånadär blåa starka led lampor som skrivaren och HP Microservern har så det löste ju sig på samma gång också.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Har du några möss/råttor där uppe kan de börja kalasa på utrustningen. Har du hittat någon spillning?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

@buskevin
Jag vänder på det.

Vad ska du göra med maskinerna?
Vinden är allt annat än optimal (håller till ganska mycket i severhallar) och det känns lite som att en vind passar lika bra för servrar som äpplen passar som ersättning till klor i en allmän pool.

Om du vill laborera och lära dig så behöver du ingen "riktig" rackserver. Med dagens cpuer (typ threadripper) så kan du ju sätta ihop en liten burk och den kommer fungera lika bra som server (om inte bättre) än en rackmaskin för syftet "bara för att".

Om du räknar tid och pengar, för att inte tala om ev följdproblem med att modifiera luften på vinden så ser jag inte att ekvationen går ihop. Du får ju världens monstermaskin för samma peng och du sliper all oro.

Meningen med "servrar" är just att de skall puttra på i 24/7 och är placerade i säkra miljöer med kyla och el samt bakupsystem. Så fort du tar bort en av dessa faktorer så har du ändå bara en dator i en annan formfaktor.

Vill du ha garanterad uptime osv så finns det ju mängder med företag du kan använda dig av. De står för hårdvaran du installerar och sköter allt remote.

Buskevin: - Måste upp på vinden, det är fan 58 grader och servern strular.

Fruga: -Igen? Skulle vi inte dra och bada idag.

...duns, duns, duns, vråål...

Buskevin: - Skit i stranden! Ring skadegursbekämarna! Vi har ett helvetes getingbo i servern och routern har bina skapat en bikupa i. Håååniiing överallt, det är fullt krig där uppe!

Frugan: Vi skulle köpt en vanlig router och haft den i hallen samt låtit dig köpa en dator till... Jaja jag ringer skadegursbekämparna...

Ärligt talat så är det nog inte jättelångt ifrån verkligheten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känns som att du skulle ta det där rummet på 2kvadrat istället för vinden. Beroende på rummets proportioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anndreeaas:

@buskevin:

Fukt,värme,kyla samt lufttillförsel är det första som slår mig?

Tror det går alldeles utmärkt men då måste du bygga en kontrollerad miljö att förvara det i, ett lufftätt skåp tex med ventilation.

Om du ska ha serverrack så blir man förvånad över hur mycket dessa samlar på sig damm i en tillsynes bra miljö.

Även eventuell brand är nog bra att fundera över, hur kan det minimeras en sådan risk.

Permalänk

@Multithread:

beroende på budget går det att intemplera, vet inte vad ett rackskåp kostar idag men ligger väl på x antal tusenlappar utan ventilation.

Visa signatur

I7 4790K 4,5 ghz ASUS STRIX GTX 970x2 SLI MMSI Z97-S02 INET EDITION ATX HyperX Savage 16GB (2x8GB) CL11 2400Mhz XMP 2x Samsung 250GB SSD 500gb HDD Corsair CX600 Fractal Design Define R5

Corsair Mus och Tangentbord

Permalänk
Medlem

@SuperNova: hahahaha bzzzzzz 😂😂😂

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskevin:

Tjenare swec!

Det är såhär att jag har ett stort intresse av datorer/servrar/internet etc.
Och nu i fjol så flyttade vi till hus o jag såg min stora möjlighet till att få ett "server rum"
Dessvärre så blev det enbart en mindre "kammare" på 2 kvm ledigt mitt i huset.
Så har funderat lite på om det skulle gå att göra ett mindre "rum" på vinden att ha som serverrum.
Vad tror ni om den iden? Är det någon som gjort ett liknande bygge som har några tips?

Ha en go kväll/natt

Gör dig själv en tjänst och fixera på dom "2 kvm ledigt mitt i huset"
Jag själv har mitt "server rum" i en ikea garderob med ett borrat 120mm fläkt som utsug uppe, ett borrat 120mm hål som insug nere.

Och jo, jag har även en vind i huset. Bara tanken på att sätta upp allt där är big no no.

Kollade din historik lite.. vad har du för stor utrustning som måste ha ett rum?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Sådär tillbaka efter semestern!

Har mätt lite mer noggrant, o det är strax över 2kvm samt 2 meter högt. Så jag kör på den idén istället.
Har kikat på detta rackskåp, vad tror ni om det? Är det ett rimligt pris?

Behöver jag göra något med ventilationen tror ni?

Ha en fin dag!

Visa signatur

/////Mvh Kevin

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskevin:

Sådär tillbaka efter semestern!

Har mätt lite mer noggrant, o det är strax över 2kvm samt 2 meter högt. Så jag kör på den idén istället.
Har kikat på detta rackskåp, vad tror ni om det? Är det ett rimligt pris?

Behöver jag göra något med ventilationen tror ni?

Ha en fin dag!

Säkert ok pris, jag har några skåp över du kan få men de finns tyvärr i Sthlm:-(

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Skrivet av buskevin:

Sådär tillbaka efter semestern!

Har mätt lite mer noggrant, o det är strax över 2kvm samt 2 meter högt. Så jag kör på den idén istället.
Har kikat på detta rackskåp, vad tror ni om det? Är det ett rimligt pris?

Behöver jag göra något med ventilationen tror ni?

Ha en fin dag!

Säkert ok pris...? Dock är det HPs smala skåp. Ska du behålla sidoplåtarna och fylla alla U så kommer det bli trång för kablage och PDU:er. Det smalare skåpet har då följaktligen också något sämre sämre luftgenomströmning än 80 cm modellerna så att placera denna i en garderob kommer bli problematisk oavsett.

Om det på sin höjd kommer röra sig om en eller ett par servrar kan du eventuella klara dig med en mobil AC där varmluft leds utanför fastighet. Med t.ex. HPs Power Advisor kan du få en fingervisning om hur mycket effekt som måste kunna avledas och kapacitet på AC.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

jag dunkade in rackskåpet i mitt garage, det håller värmen uppe bra på vintern så jag inte behöver köra el elementen öht...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)