Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Idag kom paketet fram..
Jäklar vad snabba dom var på PostNord/Tullverket...

Hade ju nästan kunnat cykla hit paketet snabbare..

Fyra månader i Örebro?

Permalänk
Medlem

Gjorde det när jag handlade en film från ebay.
Var lite långsamt i början med frakten men tillslut kom det fram fort när det väl lämnat USA.
Inga avgifter togs ut av postmord.
Annars tar de alltid ut moms från USA sålänge det inte går via Nederländerna men inte ens då är det helt säkert.
En film som jag fick utskickad 6 juni och som jag trodde hade kommit bort hade de lagt beslag på och först i veckan fick jag kravbrev. Helst sjukt av postmord bete sig så.

Skrivet av ChippN:

Någon som har koll på hur det fungerar om du handlar på eBay usa via global shipping program? Enligt eBay ska moms osv ingå i det fraktpriset om jag förstår rätt. Borde därför inte behöv betala något mer när det kommer till Sverige? Mailade både eBay och postnord och fick givetvis olika svar från dem.

Någon som handlat via gsp efter förändringarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Gjorde det när jag handlade en film från ebay.
Var lite långsamt i början med frakten men tillslut kom det fram fort när det väl lämnat USA.
Inga avgifter togs ut av postmord.
Annars tar de alltid ut moms från USA sålänge det inte går via Nederländerna men inte ens då är det helt säkert.
En film som jag fick utskickad 6 juni och som jag trodde hade kommit bort hade de lagt beslag på och först i veckan fick jag kravbrev. Helst sjukt av postmord bete sig så.

Så dom har slopat avgiften från eBay med? Om inte, är det klart att Wish numera är avgiftsfritt? Med avgiften menar jag dendär kostnaden på ca 100kr för paket utanför EU

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Nej ebay är skumt; ibland tar de ut avgift och ibland inte. Samma sak med amazon.com; beställer jag film tar de ut avgifter men inte om jag beställer hudvårdsprodukter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Nej ebay är skumt; ibland tar de ut avgift och ibland inte. Samma sak med amazon.com; beställer jag film tar de ut avgifter men inte om jag beställer hudvårdsprodukter.

Okej, 5 senaste eBay köpen av bilprylar så har det blivit tullavgift för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Skönt när dem tar avgift för paket från Tyskland. Jävla Clowner

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohnmat:

Nej ebay är skumt; ibland tar de ut avgift och ibland inte. Samma sak med amazon.com; beställer jag film tar de ut avgifter men inte om jag beställer hudvårdsprodukter.

Ni fattar att Ebay är som tradera va?
Och Amazon är en blandning där de själva saluför saker men även andra företag och privatpersoner också gör det.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Det är valfritt för säljarna att delta i Global Shipping Program, och GSP finns inte i alla länder.

Permalänk
Medlem

Detta råkade jag utför igår:

Citat:

Saknade avier som lett till returer
Ett internt it-fel hos oss har gjort att ett antal pappersavier för olika brevtjänster aldrig nådde sina mottagare i mitten av juli. Det ledde till att många brev gick i retur till avsändaren eftersom de inte kunde hämtas ut. Felet har inte påverkat några paket.

Vi har hittat felet och arbetar nu för att säkerställa att det inte uppstår igen. De tjänster som berörts är alla brevtjänster som aviseras, som rekommenderade brev och varubrev. Det är bara pappersaviseringen som inte fungerat, sms-avisering och avisering i vår app har gått iväg som vanligt. Vi beklagar det merarbete som det här kan ha orsakat våra kunder.

De försändelser som gått i retur måste skickas igen, med ett nytt kolli-id. Om du som avsändare på grund av detta behöver betala frakten två gånger kan du höra av dig till oss för att få tillbaka avgiften för den första. Skicka ett mejl till kundservice.foretag.se@postnord.com om du har ett företag eller kundservice.privat.se@postnord.com om du är privatperson. Skriv ”Utebliven avi juli 2018” i ämnesraden och ange vilket/vilka kolli-id och belopp det rör sig. Kom ihåg att skriva dina kontaktuppgifter. Vi återkommer till dig inom 14 dagar.

Igår (30/7) kom en påminnelse om ett paket. Det stod att jag skulle hämta ut paketet senast den 24/7, annars skulle det åka tillbaka till avsändare. Notera att jag inte har fått en första avi heller.

Detta är ett paketet som jag har betalt moms och avgift för, i Postnord appen har det bara stått "Inväntar elektronisk förhandsinformation" så det har inte gått att veta vart paketet har varit.

Visa signatur

This is not the place for mindless aggression
NAT är fel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Sett rapporterat att snittpriset på paket från Kina är så lågt som 20 kr!

Vad i...
Är folk så j-a snåla ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stig45:

Vad i...
Är folk så j-a snåla ?

Ja faktiskt.
Har en polare som är miljöpartist; han har inga som helst problem att frakta skit från Kina sålänge det är billigt.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Jag fick en trasig vara från eBay och summan återbetald.
Jag tog därför kontakt med Postnord via Messenger angående momsen och fick detta till svar.

Maken till företag. Enbart inkomster, inget ansvar. Easy money antar jag....¨
https://i.imgur.com/R0QAwdz.png

Från Postnord har du köpt en tjänst som går ut på att förtulla varan och förvara varan medan den förtullas. Om varan gick sönder på tullagret i Örebro, kan man eventuellt hävda (går att ifrågasätta) att förvaringsdelen av tjänsten du köpt av Postnord är "felaktig" enligt konsumenttjänstlagen. I så fall måste Postnord avhjälpa felet, alternativt betala skadestånd till dig. Om Postnord tolkar lagen på ett annat sätt, får du ta det till tingsrätten med oklar utgång, och du lär åka på att betala Postnords rättegångskostnader om domstolen ger Postnord rätt.

Har varan gått sönder utanför tullagret, kan jag inte se att Postnord skulle ha gjort något fel gentemot dig. Jag vet inte hur det är med beviskrav om du och Postnord har olika åsikt om när, var och hur varan skadades.

Du ska betala moms på varans värde vid den tidpunkt då importdeklarationen lämnades in. Om varan gick sönder innan importdeklarationen lämnades in, kan man eventuellt hävda att varan deklarerades till ett för högt värde (vilket kan tänkas styrkas av att du fick tillbaka pengar av säljaren) och att varan istället ska deklareras till sitt skrotvärde.

Tänk på att konsumentskyddslagarna i avsändarlandet kanske säger att avsändaren ska stå för dina förtullningskostnader i sådana här situationer.

Skrivet av tBiorrith:

@Petterk: Som jag tolkar svaret från Postnord skiter dom fullständigt i vad som händer efter att man har tagit hutlöst betalt för att "ha hand om betalning av momsen".

Detta är ett drömscenario för Postnord. Dom tjänar feta pengar på en tjänst som ingen kan neka eller påverka.

I och med att du köper en tjänst, är du skyddad enligt konsumenttjänstlagen. Det betyder att du kan kräva att Postnord kostnadsfritt åtgärdar fel på tjänsten, annars blir det prisavdrag och skadestånd, eller hävning och skadestånd. Du kan också häva och/eller få skadestånd vid dröjsmål från Postnords sida.

Man kan diskutera hur lång tid Postnord har på sig innan det är att betrakta som ett "dröjsmål". En försändelse till mig kom till Sverige i maj eller början av juni men jag kunde först betala avgiften i juli. Är detta att betrakta som ett dröjsmål? Mitt skadeståndskrav skulle i så fall uppgå till en krona på grund av en ändring av Tullverkets växelkurs mellan ankomst till Sverige och det datum då importdeklarationen lämnades in.

Man kan diskutera vad som är fel på tjänsten. Postnord har krävt mig på 25% moms trots att det var uppenbart för Postnord att försändelsen bara innehöll böcker (med 6% moms). Betyder det att tjänsten är felaktig och att det räcker att reklamera tjänsten hos Postnord utan att jag själv behöver dra det genom Tullverkets överklagandeprocess?

Skrivet av ChippN:

Någon som har koll på hur det fungerar om du handlar på eBay usa via global shipping program? Enligt eBay ska moms osv ingå i det fraktpriset om jag förstår rätt. Borde därför inte behöv betala något mer när det kommer till Sverige? Mailade både eBay och postnord och fick givetvis olika svar från dem.

Någon som handlat via gsp efter förändringarna?

Om du skickar via vissa speditörer, t.ex. DHL, Fedex och UPS, kan avsändaren välja att avsänderen, istället för mottagaren, ska faktureras för moms och andra kostnader. Amazon använder t.ex. detta om fraktmetoden innehåller varumärket "AmazonGlobal". Ebays "Global Shipping Program" använder sig också av detta. Om du använder dig av Global Shipping Program, går det väl inte via Postnord överhuvudtaget?

Skrivet av Veidit:

Detta råkade jag utför igår:

Igår (30/7) kom en påminnelse om ett paket. Det stod att jag skulle hämta ut paketet senast den 24/7, annars skulle det åka tillbaka till avsändare. Notera att jag inte har fått en första avi heller.

Detta är ett paketet som jag har betalt moms och avgift för, i Postnord appen har det bara stått "Inväntar elektronisk förhandsinformation" så det har inte gått att veta vart paketet har varit.

Suck. Lycka till med att få en avsändare i Asien eller Nordamerika eller var nu avsändaren finns att förstå att man kan skicka en räkning till Postnord i Sverige på de extra fraktkostnaderna. Hoppas att Postnord åtminstone ersätter dig för extra kostnader för dubbel förtullning.

Om du kan bevisa att försändelsen gått tillbaka till avsändaren, kan du ansöka hos Tullverket om att få tillbaka momsen.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande

Tekniskt sett kan säljare skicka DDP med Direct Link (PostNord) och då hanterar PostNord (och dess lokala leverantörer då) försändelsen hela vägen. Gäller ju att PostNord är verksam i säljarens land däremot. Det är de i flera asiatiska länder, och även USA exempelvis. Sen kan säkert vissa speditörer som erbjuder DDP ha avtal med PostNord, beror på vilket land det gäller. Wish lösning var inget de var tvungna att gå till, de ville inte betala för frakten där helt enkelt. Avtalet med Wish blev en "enkel" lösning på att China Post och CPEL inte vill ha något avtal med PostNord om DDP kan man säga, och att Wish vill vara fria att använda vilka fraktalternativ de nu vill då.

Däremot använder nog inte Ebay Direct Link för GSP i staterna och Amazon nog inte Direct Link i staterna och Japan för Amazon Global och Global Store. Det finns inget hinder mot att välja Direct Link för dessa däremot, de är ju t.o.m. stora nog att skicka i bulk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Från Postnord har du köpt en tjänst som går ut på att förtulla varan och förvara varan medan den förtullas. Om varan gick sönder på tullagret i Örebro, kan man eventuellt hävda (går att ifrågasätta) att förvaringsdelen av tjänsten du köpt av Postnord är "felaktig" enligt konsumenttjänstlagen. I så fall måste Postnord avhjälpa felet, alternativt betala skadestånd till dig. Om Postnord tolkar lagen på ett annat sätt, får du ta det till tingsrätten med oklar utgång, och du lär åka på att betala Postnords rättegångskostnader om domstolen ger Postnord rätt.

Jag är ju illa tvungen.

Beställer man med DHL får man ju inte denna avgift. Då kommer paketet hem till mig så fort det kan. Sedan kommer det en räkning från Tullverket i efterhand. Hur kan DHL göra det så snabbt, lätt och gratis men inte Postnord?

Postnord kan tömma brevlådan i Skåne, och frakta ett brev till Norrland för 9kr. Men att fota ett paket och skicka sms kostar 75kr? Snälla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag är ju illa tvungen.

Beställer man med DHL får man ju inte denna avgift. Då kommer paketet hem till mig så fort det kan. Sedan kommer det en räkning från Tullverket i efterhand. Hur kan DHL göra det så snabbt, lätt och gratis men inte Postnord?

Postnord kan tömma brevlådan i Skåne, och frakta ett brev till Norrland för 9kr. Men att fota ett paket och skicka sms kostar 75kr? Snälla.

DHL betalar åt dig och har speditionsavgift, därför de skickar räkning. DHL kan dock skicka informationen elektroniskt från avsändarlandet generellt och behöver därför inte manuellt hantera paketen heller. De som skickar brev till PostNord skickar ingen förhandsinformation alls än mindre en som innehåller exportdeklarationerna. DHL behöver inte heller hantera brev (allt under 2 kg via PostNords utrikesterminal räknas som brev) så volymen är obefintlig. De får också ersättning för frakten rent generellt, medan PostNord bara får (en subventionerad när det gäller Kina) terminalavgift per kg. Större volym och en ledning som inte velat anställa folk är anledningen till situationen.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

DHL kan dock skicka informationen elektroniskt från avsändarlandet generellt och behöver därför inte manuellt hantera paketen heller. De som skickar brev till PostNord skickar ingen förhandsinformation alls än mindre en som innehåller exportdeklarationerna.

Det där är dock inte så relevant. Det betyder att en dator kan fylla i importdeklarationen automatiskt (och eventuellt be om en människas godkännande) och sedan automatiskt skicka in deklarartionen när paketet landat på Arlanda. I Postnords fall behöver en människa sitta med CN22-blanketten och, efter ankomst till Sverige, fylla i en blankett som ska lämnas in till Tullverket. Det kanske gör att det tar några dagar extra, men det förklarar inte varför Postnord kan behöva flera månader på sig.

Skrivet av Petterk:

DHL behöver inte heller hantera brev (allt under 2 kg via PostNords utrikesterminal räknas som brev) så volymen är obefintlig.

Hur stor volymen är avgör bara hur stor personalstyrka man behöver. DHL hanterar för övrigt också försändelser som väger under 2 kg.

Skrivet av Petterk:

De får också ersättning för frakten rent generellt, medan PostNord bara får (en subventionerad när det gäller Kina) terminalavgift per kg.

Samma problem med Postnord gäller dock även försändelser från Japan och USA, för vilka Postnord får bättre betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det där är dock inte så relevant. Det betyder att en dator kan fylla i importdeklarationen automatiskt (och eventuellt be om en människas godkännande) och sedan automatiskt skicka in deklarartionen när paketet landat på Arlanda. I Postnords fall behöver en människa sitta med CN22-blanketten och, efter ankomst till Sverige, fylla i en blankett som ska lämnas in till Tullverket. Det kanske gör att det tar några dagar extra, men det förklarar inte varför Postnord kan behöva flera månader på sig.Hur stor volymen är avgör bara hur stor personalstyrka man behöver. DHL hanterar för övrigt också försändelser som väger under 2 kg.Samma problem med Postnord gäller dock även försändelser från Japan och USA, för vilka Postnord får bättre betalt.

PostNord vill fortfarande inte anställa folk.

Skrivet av Petterk:

...Större volym och en ledning som inte velat anställa folk är anledningen till situationen.

Postsäckar fulla med brev som ska importdeklareras får inte DHL i Sverige. De får lätta paket, men inte i samma volymer och inte uppdelat i olika försändelser som med (de billiga) breven. Fraktavgifterna på hundratals kronor motverkar sådant beteende.

Eftersom PostNord inte anställt tillräckligt med folk eller styrt upp hanteringen i övrigt så drabbar det såklart allt som går via utrikesterminalerna och ska deklareras. Samma linor, folk och tullager allt går genom. Tycker avtalet med Wish demonstrerar att de inte vill lösa grunden i det hela och låter problemen fortgå.

Permalänk

Köpte hudvård från Usa i Maj månad. Från ett företag vars paket oftast når mig inom 10 dagar. Paketet nådde Sverige inom 7 dagar. Men fick ej avi från postnord förren 1 månad senare!
Och så tull och skatt på det, 175 kr ville dem ha.

Jag vägrade hämta ut den och struntade. Nu 2 månader senare fick jag avi igen om att hämta ut den och betala osv, skumt!

Avin är daterad 2 månader gammal så jag fick typ samma avi som jag fått innan. Paketet var förstås ej kvar hos ombudet utan den hade skickats tillbaks 2 veckor efter att dem fått in den så som det oftast görs. Har läst i dn också att postnord går back och har stora förluster ekonomiskt.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Postsäckar fulla med brev som ska importdeklareras får inte DHL i Sverige. De får lätta paket, men inte i samma volymer och inte uppdelat i olika försändelser som med (de billiga) breven. Fraktavgifterna på hundratals kronor motverkar sådant beteende.

Tja, jag lade en beställning på Amazon på 6 varor. Kanske 500 kronor totalt (inklusive frakt och moms). Amazon skickade rubbet med DHL från Japan. DDP och uppdelat på 5 försändelser. DHL kan inte ha så höga fraktkostnader om det där lönar sig för Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Tja, jag lade en beställning på Amazon på 6 varor. Kanske 500 kronor totalt (inklusive frakt och moms). Amazon skickade rubbet med DHL från Japan. DDP och uppdelat på 5 försändelser. DHL kan inte ha så höga fraktkostnader om det där lönar sig för Amazon.

För en random e-handlare så kostar det nog 500 kr eller mer att skicka en bok med DHL Express från Japan.

Permalänk
Medlem

Vad är det med folk egentligen?
Varför tror alla att det är nästan gratis att skicka någonting runt halva jordklotet?
Har ingen verklighetsförankring här?

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Eftersom PostNord inte anställt tillräckligt med folk eller styrt upp hanteringen i övrigt så drabbar det såklart allt som går via utrikesterminalerna och ska deklareras. Samma linor, folk och tullager allt går genom. Tycker avtalet med Wish demonstrerar att de inte vill lösa grunden i det hela och låter problemen fortgå.

Det kan dock bli dyrt om man inte rappar på med förtullningen eftersom man annars riskerar att få betala en massa i skadestånd för extra kostnader enligt 31 § konsumenttjänstlagen för att man tar flera månader på sig att förtulla folks julklappar och födelsedagspresenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det kan dock bli dyrt om man inte rappar på med förtullningen eftersom man annars riskerar att få betala en massa i skadestånd för extra kostnader enligt 31 § konsumenttjänstlagen för att man tar flera månader på sig att förtulla folks julklappar och födelsedagspresenter.

Fast det är ju hur jävla enkelt som helst för de att undvika, PostNord ingår inte i något avtal fören du betalat för tjänsten. Vid förseningar är det ju oftast att aviseringen inte sker, fören långt senare då. Sen tror jag inte det räcker med att det är presenter/klappar för att det ska åstadkomma skada. Tror vi kan glömma att de skulle få betala något p.g.a. förseningar. Levererar de inte alls är det ju en fråga om den faktiska kunden – avsändaren – att klaga och reklamera. PostNord kommer nog undan med att deklarera icke existerande paket/borttappade grejer och ta betalt för det. Skadan där hade ju dessutom bara varit speditionsavgiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag är ju illa tvungen.

Beställer man med DHL får man ju inte denna avgift. Då kommer paketet hem till mig så fort det kan. Sedan kommer det en räkning från Tullverket i efterhand. Hur kan DHL göra det så snabbt, lätt och gratis men inte Postnord?

Postnord kan tömma brevlådan i Skåne, och frakta ett brev till Norrland för 9kr. Men att fota ett paket och skicka sms kostar 75kr? Snälla.

Jag kan dessutom skicka spirulina till Singapore, Canada, Thailand, ja var som helst för 30kr.
Men postnord ska som sagt ha 75kr för att fota ett paket(om du har tur) och skicka ett sms.
Sen efter man betalt så ska det ta 1 månad till innan man får sitt paket.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Jag kan dessutom skicka spirulina till Singapore, Canada, Thailand, ja var som helst för 30kr.
Men postnord ska som sagt ha 75kr för att fota ett paket(om du har tur) och skicka ett sms.
Sen efter man betalt så ska det ta 1 månad till innan man får sitt paket.

Avgiftsnivån är inte problemet, PostNord är bland de billigaste i Europa. Finns speditörer i Sverige som vill ha 295 kr för att importdeklarera och släppa paket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Avgiftsnivån är inte problemet, PostNord är bland de billigaste i Europa. Finns speditörer i Sverige som vill ha 295 kr för att importdeklarera och släppa paket.

Nä jag stör mig mer på väntetiden om jag ska va ärlig.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Fast det är ju hur jävla enkelt som helst för de att undvika, PostNord ingår inte i något avtal fören du betalat för tjänsten.

Det där kan man diskutera. Punkt 3.2 i avtalet behandlar vad som sker om man inte betalar i tid och den punkten skulle vara onödig om det inte finns någon möjlighet att ingå ett avtal utan att först betala. Sedan finns 19 § i konsumenttjänstlagen som säger att man helt eller delvis ska kunna hålla inne med betalningen tills ett fel på tjänsten åtgärdats (t.ex. för att Postnord läst av blanketten fel) och för att den regeln ska kunna vara meningsfull (så att man alltså kan kräva att Postnord avhjälper det fel som uppstår om Postnord returnerar varan redan vid det ursprungliga betalningsdatumet istället för att vänta till det framflyttade datumet som ges av 19 § konsumenttjänstlagen) måste det på något sätt gå att ingå ett avtal ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

Det där kan man diskutera. Punkt 3.2 i avtalet behandlar vad som sker om man inte betalar i tid och den punkten skulle vara onödig om det inte finns någon möjlighet att ingå ett avtal utan att först betala. Sedan finns 19 § i konsumenttjänstlagen som säger att man helt eller delvis ska kunna hålla inne med betalningen tills ett fel på tjänsten åtgärdats (t.ex. för att Postnord läst av blanketten fel) och för att den regeln ska kunna vara meningsfull (så att man alltså kan kräva att Postnord avhjälper det fel som uppstår om Postnord returnerar varan redan vid det ursprungliga betalningsdatumet istället för att vänta till det framflyttade datumet som ges av 11 § konsumenttjänstlagen) måste det på något sätt gå att ingå ett avtal ändå.

Men du kan ju själv deklarera försändelserna, så du ingår inte i något avtal fören du betalar PostNord och då godkänner du också eventuellt att de betalar fel moms osv. Sen följer inte PostNord sina egna jävla tullombudsvillkor vilket som.

Permalänk
Medlem

Wish - Fortfarande nej, även om postnords avgift på 125kr per paket är slopat nu så kostar det nu istället sjuhöga försändelsekostnader. Inte värt att köpa billiga 20kr-50kr saker från wish då i princip alla paket går över 50+kr i försändelseavgift.
Ebay - Ja och nej, alla paket från kina får höga försändelsekostnader dock alla paket som kommer från UK / holland / EU brukar vara gratis frakt så på dem kan man beställa

Visa signatur

/Ben~

Permalänk

@Johnnymann:

Jag betalade ca 40-60 kr för dhl paket från Usa förr. Köpte hudvård och kosttillskott från ett populärt företag belägen där. Företaget kan bjuda på frakten om man kommer upp över ca 30-40 dollar och produkterna är under 0,5kg eller vad det nu var. Så nej vi betalade för oss. Men nu får även Usa handlare betala frakt plus 175kr för tull och postavgift, det är sjukt. Sedan att Kinapaket varit "gratis" är ett hål i systemet som förmodligen kunde ha täppts till på ett bättre sätt än att tvinga på oss skatt och tull.