Nvidia visar kantutjämning med ray tracing

Permalänk
Melding Plague

Nvidia visar kantutjämning med ray tracing

Under GDC-mässan i mars var ray tracing, eller strålspårning, den stora nyheten. Nvidia visar nu en metod där bolagets teknik RTX jämnar ut kanter i realtid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra att teknologin blir utvecklad, men som artikeln säger är det ett tag kvar innan konsumentkort klarar av denna typ av beräkningskraft, då det tar ett titan v i 1080p för att klara 30fps. Sedan tycker jag inte om gameworks och vendor lock-in.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Inaktiv

ATAA 8X ser otroligt suddigt ut. SSAA verkar fortfarande vara det enda vettiga.

Permalänk
Medlem

Inte speciellt imponerande alls. Ser nästan ut att vara sämre i vissa bilder. Undrar hur mycket de kommer använda sig av Raytracing och hur mycket äldre kort kommer att förlora prestanda på det. Skulle inte förvåna om de håller på ordna fram lite "planned obsolescence" likt mobilföretagen konsekvent gör.

Permalänk
Avstängd

Lägg mer krut på fler pixlar istället och sluta försök arbeta er runt lagen om antalet pixlar!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

kommer AA ens behövas när vi sitter på 30 tums skärmar i 32k :).

för om punkterna blir så små att vi inte kan utskilja dem åt, ligger runt 500PPI har jag för mig så kommer väll inte AA behövas eller tänker jag fel, missar något som AA gör?

i gamla spel där upplösningen är låg hjälper det, men det känns som att AA i lägre upplösningar riskerar att bli suddig. jag brukar köra carmageddon 2 där max upplösning är 640*480 och där brassar jag på med full AA och det ser bättre ut om än lite suddigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

kommer AA ens behövas när vi sitter på 30 tums skärmar i 32k :).

Nej, men du lär få vänta ett tag innan du sitter på en dator som kan hantera 530Mp per bildruta.

Citat:

för om punkterna blir så små att vi inte kan utskilja dem åt, ligger runt 500PPI har jag för mig så kommer väll inte AA behövas eller tänker jag fel, missar något som AA gör?

500ppi är nonsens, men ja... högre upplösning minskar behovet av AA.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AplAy:

Lägg mer krut på fler pixlar istället och sluta försök arbeta er runt lagen om antalet pixlar!

Exakt! Pang på bara, 8K till folket!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

kommer AA ens behövas när vi sitter på 30 tums skärmar i 32k :).

för om punkterna blir så små att vi inte kan utskilja dem åt, ligger runt 500PPI har jag för mig så kommer väll inte AA behövas eller tänker jag fel, missar något som AA gör?

i gamla spel där upplösningen är låg hjälper det, men det känns som att AA i lägre upplösningar riskerar att bli suddig. jag brukar köra carmageddon 2 där max upplösning är 640*480 och där brassar jag på med full AA och det ser bättre ut om än lite suddigt.

32k är Runt 500 MP, våra kan bara urskilja runt 7 MP i mittersta synfältet.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

kommer AA ens behövas när vi sitter på 30 tums skärmar i 32k :).

för om punkterna blir så små att vi inte kan utskilja dem åt, ligger runt 500PPI har jag för mig så kommer väll inte AA behövas eller tänker jag fel, missar något som AA gör?

i gamla spel där upplösningen är låg hjälper det, men det känns som att AA i lägre upplösningar riskerar att bli suddig. jag brukar köra carmageddon 2 där max upplösning är 640*480 och där brassar jag på med full AA och det ser bättre ut om än lite suddigt.

Det beror ju också på avståndet till skärmen. Exempelvis ligger ju HTC vive och oculus rift någonstans runt 450ppi och där skulle man behöva mycket högre för att få en skarp bild.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

ATAA 8X ser otroligt suddigt ut. SSAA verkar fortfarande vara det enda vettiga.

Jepp, och även icke-adaptiv TAA ser bättre ut i det exemplet. Även om detaljer förloras så ser det inte lika suddigt ut.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Jepp, och även icke-adaptiv TAA ser bättre ut i det exemplet. Även om detaljer förloras så ser det inte lika suddigt ut.

TAA och FXAA har ju enorma problem vid rörelser då bilden blir väldigt suddig. Så det är upp till bevis om detta hanterar det bättre.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Dom där bilderna är ju inte högupplösta nog för att kunna ge en uppfattning om hur det fungerar. Allt ser ju mer eller mindre för jävligt ut där.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

32k är Runt 500 MP, våra kan bara urskilja runt 7 MP i mittersta synfältet.

Källa på det?
För har läst och hört från flertal studier rörande piloter att hjärnan i sig kan fånga upp så högt som 800fps om man nu översätter det ren reaktion, samt att det i "megapixel" översättning sträcker sig uppemot 400 när vi tittar och fokuserar på något väldigt nära. Men att yttre synfältet (periferi seendet) ligger på siffror så lågt som 2 megapixel.

Nu är jag inte forskare själv utan bara läst lite här och var genom åren. Men verkar vara ett väldigt brett spann och uppgifterna är olika vart man än läser om det. 😂

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

@anon185723: verkar vara bäst bild non AA skarpast och klarast (:

Permalänk
Hjälpsam

Dålig AA i RayTracing får mig bara att tänka på gamla SciFi serier som Babylon5, Star Trek Discovery etc

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tomika:

Källa på det?
För har läst och hört från flertal studier rörande piloter att hjärnan i sig kan fånga upp så högt som 800fps om man nu översätter det ren reaktion, samt att det i "megapixel" översättning sträcker sig uppemot 400 när vi tittar och fokuserar på något väldigt nära. Men att yttre synfältet (periferi seendet) ligger på siffror så lågt som 2 megapixel.

Nu är jag inte forskare själv utan bara läst lite här och var genom åren. Men verkar vara ett väldigt brett spann och uppgifterna är olika vart man än läser om det. 😂

400-500 MP är den teoretiska upplösningen om man räknar alla tappar och stavar, men hjärnan översätter det i runda slängar till 7 MP i mitten och som du sa runt 2 MP I periferin, så det mesta över 8K-16K är bortkastat, visst kan det ge nått litet men först måste vi vänta på att GPU tillverkarna löser hur vi driver en sån upplösning

https://futurism.com/what-is-the-resolution-of-the-human-eye/

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig brytt mig så mycket om AA. Det är självklart på i spel där det finns kraft som räcker till det men det är det första som stängs av ifall man behöver dra ner på något. Hellre det än att dra ner skuggor eller shaders. Sen i 4k gör det ännu mindre skillnad. Men om det ser bättre ut med mindre prestandaförlust är det självklart att föredra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Dålig AA i RayTracing får mig bara att tänka på gamla SciFi serier som Babylon5, Star Trek Discovery etc

Ja Star Trek Discovery är ju riktigt gammal serie, snart ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

400-500 MP är den teoretiska upplösningen om man räknar alla tappar och stavar, men hjärnan översätter det i runda slängar till 7 MP i mitten och som du sa runt 2 MP I periferin, så det mesta över 8K-16K är bortkastat, visst kan det ge nått litet men först måste vi vänta på att GPU tillverkarna löser hur vi driver en sån upplösning

https://futurism.com/what-is-the-resolution-of-the-human-eye/

Sen är det ju väldigt avståndsberoende enligt länken nedan så behöver man sitta ca 65 cm ifrån en 32" 4k skärm för att man inte längre ska kunna se pixlar. https://www.google.se/amp/s/www.techspot.com/amp/article/1113...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det beror ju också på avståndet till skärmen. Exempelvis ligger ju HTC vive och oculus rift någonstans runt 450ppi och där skulle man behöva mycket högre för att få en skarp bild.

jo det är sant. men idag är det svårt att se Individuella pixlar utan hjälpmedel på de flesta moderna mobiltelefoner. anledningen till att VR kräver mycket högt PPI är att det sitter linser som förstorar upp bilden eller delar av den.
du kan nog ha flera miljoner PPI och se pixlar om du använder ett mikroskåp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Alltså, ju färre individuella pixlar vi kan urskilja desto bättre.

Skrivet av Tomika:

Källa på det?
För har läst och hört från flertal studier rörande piloter att hjärnan i sig kan fånga upp så högt som 800fps om man nu översätter det ren reaktion, samt att det i "megapixel" översättning sträcker sig uppemot 400 när vi tittar och fokuserar på något väldigt nära.

Du kanske tänker på den gamla USAF-studien som visar att människor kan identifiera en flygplanssilhuett på 1 ms?

Det går ju t.ex. att se kulor från skjutvapen när ljusförhållandena är rätt, så synen och förmågan att se saker är inte knutna till någon FPS eftersom hjärnan uppfattar ett kontinuerligt flöde av information.

Skrivet av Tomika:

Men att yttre synfältet (periferi seendet) ligger på siffror så lågt som 2 megapixel.

Nu är jag inte forskare själv utan bara läst lite här och var genom åren. Men verkar vara ett väldigt brett spann och uppgifterna är olika vart man än läser om det. 😂

Synen är nog lite mer komplex än att man kan mäta den i pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Sen är det ju väldigt avståndsberoende enligt länken nedan så behöver man sitta ca 65 cm ifrån en 32" 4k skärm för att man inte längre ska kunna se pixlar. https://www.google.se/amp/s/www.techspot.com/amp/article/1113...

Det beror även på hur god syn man har. Jag sitter ca 75 cm från min 27" 4K-skärm och har inga problem att urskilja pixlar. 2xAA är en definitiv förbättring i mitt fall men mer än så behöver jag inte. Vill helst ha en 8K-skärm så jag kan köra utan AA (förhoppningsvis, men hjärnan är ju tyvärr väldigt duktig på att upptäcka jaggies så frågan är om det räcker).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Esseboy:

32k är Runt 500 MP, våra kan bara urskilja runt 7 MP i mittersta synfältet.

För att beskriva vad vi kan se räcker inte måttet antal pixlar till. Avståndet till det man tittar på är precis lika relevant. En teoretisk skärm som har en atom stora pixlar och som är 10 gånger 10 pixlar stor har på tok för små pixlar för att de ska vara av relevans för oss trots att skärmen bara består av 100 pixlar totalt. Detta även om den är väldans nära. Och en skärm som har pixlar stora som höghus placerade på månen kan också ge oss mer skärpa än vi klarar av att se även om totala antalet pixlar inte är så många för denna skärm.
Inte för att du har motsatt dig det här, men ögats frömåga att se punkter mäts vanligen inte i pixlar alls. Istället mäts detta i bågsekunder där någon med normal funktionell syn kan urskilja en svart punkt på vit bakgrund om punkten är ca 15 bågsekunder stor.
Storleken på punkten tar alltså upp 15/3600 av en grad i mitten av ens synfält.
Varför jag tar upp det här är för att vi använder olika grejer på olika avstånd så vad som är relevant för en enhetspixeltäthet inte alltid gäller för en annan. Datorskärmen är vanligen över en halvmeter bort vilket gör att den inte behöver vara lika högupplöst som en mobil behöver vara. Det här kan inte bara mätas i pixlar utan avståndet är av relevans också. Sedan är det väl också så att det där med absoluta tal av mängden data vi kan ta in mätt i pixlar... ja det är tämligen diffust för synen och hjärnan jobbar ju inte digitalt. Det finns både belastningsgränser och fokusgränser som gör att vi inte får in all data även om det ljuskänsliga området har si eller så teoretisk maxkapacitet.
Men visst är det så att vi har överlägst bättre syn i den lilla procenten som vi alltid fokuserar på. Gula fläcken får jobba väldans massa mer än övriga synupptagningsupprådet ;).

Skrivet av Tomika:

Källa på det?
För har läst och hört från flertal studier rörande piloter att hjärnan i sig kan fånga upp så högt som 800fps om man nu översätter det ren reaktion, samt att det i "megapixel" översättning sträcker sig uppemot 400 när vi tittar och fokuserar på något väldigt nära. Men att yttre synfältet (periferi seendet) ligger på siffror så lågt som 2 megapixel.

Nu är jag inte forskare själv utan bara läst lite här och var genom åren. Men verkar vara ett väldigt brett spann och uppgifterna är olika vart man än läser om det. 😂

Det är svårt att använda en del absoluta mått för att dra slutsatser om vad som är lämpligt på en bildskärm. Biloter kan se så högt som 800fps säger du. Ja det beror på vad det är man har mätt. Själv har jag inte några problem att se en bländande kamerablixt och den lyser ibland bara en tiotusendels sekund! Den du! Förmåga att se i 10.000 FPS! Fast ja, den siffran är knappast överförbar till vad vi har behov av på en datorskärm.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det beror ju också på avståndet till skärmen. Exempelvis ligger ju HTC vive och oculus rift någonstans runt 450ppi och där skulle man behöva mycket högre för att få en skarp bild.

Här är du direkt inne på ett jättebra spår. Avståndet till skärmen!
Men.
Du tar in ett annat element här också som ställer till det en hel del. Nämligen förstoringsglas. I Vive och Rift sitter det förstoringslinser som förstorar pixlarna på skärmarna i dessa VRheadsets och tar man hänsyn till vad människan kan se med hjälp av optik, ja då kan vi ju även se ringarna på saturnus, 500 miljoner galaxer och även mitokondrierna i cellkärnorna på bakterier.
Förstå mig nu rätt. Du har en bra poäng även i att man behöver prata pixlar och vad vi människor ser i VRheadsets. Det är ju en realitet att det behövs mer upplösning i dessa.
Men vad vi människor ser på vanliga skärmar skiljer sig en del från de områdena där optik för förstoring används.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Lägg mer krut på fler pixlar istället och sluta försök arbeta er runt lagen om antalet pixlar!

Nvidia håller på med spelstreaming tjänst som definitivt kan nyttja att antalet pixlar (datamängd) minskar för att minska på eventuell lagg på grund av överföring av stora datamängder.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det beror även på hur god syn man har. Jag sitter ca 75 cm från min 27" 4K-skärm och har inga problem att urskilja pixlar. 2xAA är en definitiv förbättring i mitt fall men mer än så behöver jag inte. Vill helst ha en 8K-skärm så jag kan köra utan AA (förhoppningsvis, men hjärnan är ju tyvärr väldigt duktig på att upptäcka jaggies så frågan är om det räcker).

Jag undrar vad ni menar med att utskilja pixlar, och huruvida det verkligen är pixlar ni ser eller anti-reflexskyddet.

För egen del skulle jag snarare beskriva det som att bilden ser skarpare ut vid högre pixeldebsitet, men även på låga upplösningar som 1080p är pixlarna väldigt små.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag undrar vad ni menar med att utskilja pixlar, och huruvida det verkligen är pixlar ni ser eller anti-reflexskyddet.

För egen del skulle jag snarare beskriva det som att bilden ser skarpare ut vid högre pixeldebsitet, men även på låga upplösningar som 1080p är pixlarna väldigt små.

Skickades från m.sweclockers.com

Pixlar, definitivt.

Senast jag kollade upp min syn så var den betydligt skarpare än genomsnittet. Med glasögonkorrektion, dock (annars vore jag kanske superhjältematerial).

Min poäng var som sagt bara att det varierar beroende på hur god syn man har.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

ATAA 8X ser otroligt suddigt ut. SSAA verkar fortfarande vara det enda vettiga.
https://gyazo.com/b8ed2cd9718c21bde0aef92c9ca8f5ea.png

Skrivet av scara:

Inte speciellt imponerande alls. Ser nästan ut att vara sämre i vissa bilder. Undrar hur mycket de kommer använda sig av Raytracing och hur mycket äldre kort kommer att förlora prestanda på det. Skulle inte förvåna om de håller på ordna fram lite "planned obsolescence" likt mobilföretagen konsekvent gör.

Instämmer, men målet kanske inte är att göra "den bästa" kantutjämningen utan att få till en teknik som får nästan lika bra utjämning som SSAA fast till en fraktion av beräkningskostnaden (SSAA är som ni säkert vet rätt krävande).

Permalänk
Medlem

Länge sen jag använde kantutjämning ens i 1080p och 4k känns det helt onödigt för min del.

Tycker faktiskt det ser bättre ut utan kantutjämning i högre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Pixlar, definitivt.

Senast jag kollade upp min syn så var den betydligt skarpare än genomsnittet. Med glasögonkorrektion, dock (annars vore jag kanske superhjältematerial).

Min poäng var som sagt bara att det varierar beroende på hur god syn man har.

Behöver du glasögon ser du inte bättre än 20/20 med korrektion, vilket 75% av befolkningen gör (35% utan korrektion).

Hur ter sig pixlarna när du tittar på skärmen?