Köpråd nya golvhögtalare

Permalänk

Köpråd nya golvhögtalare

Hallo
Finns det några bra deals på golvhögtalare i 20 000 - 30 000 prisklassen? möjligtvis någon matchande förstärkare också?
Butik får gärna finnas i de sydligaste delarna av landet

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Vad ska dom användas till? Hur ser rummet ut där dom ska stå? Vad har du för preferenser när det kommer till ljud? Ska du bara köra högtalarna för sig eller ska dom ingå i något befintligt system?

Mitt tips är att du åker och pratar med en återförsäljare, sen ber du att få dom högtalarna som du är intresserade av demade där du ska ha dom. Finns så mycket som spelar in så det kan vara svårt att få rättvis bedömning om dom inte provlyssnas i den miljön där dom ska stå. Alla butiker är inte villiga att komma hem till en och dema, men jag känner att det är värt att leta upp en butik som är. Hade jag köpt dom som jag tyckte lät bra i butiken så hade jag blivit väldigt besviken.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Skrivet av SvanteP:

Vad ska dom användas till? Hur ser rummet ut där dom ska stå? Vad har du för preferenser när det kommer till ljud? Ska du bara köra högtalarna för sig eller ska dom ingå i något befintligt system?

Mitt tips är att du åker och pratar med en återförsäljare, sen ber du att få dom högtalarna som du är intresserade av demade där du ska ha dom. Finns så mycket som spelar in så det kan vara svårt att få rättvis bedömning om dom inte provlyssnas i den miljön där dom ska stå. Alla butiker är inte villiga att komma hem till en och dema, men jag känner att det är värt att leta upp en butik som är. Hade jag köpt dom som jag tyckte lät bra i butiken så hade jag blivit väldigt besviken.

Vad ska dom användas till? Mestadels tv tittande och musik och möjligtvis en film då och då
Hur ser rummet ut där dom ska stå? vardagsrum på 20-25 kvm
Vad har du för preferenser när det kommer till ljud? idag har jag dali concept 6, jag gillar hur dom låter dock kunde djupet i basen vridas upp en aning
Ska du bara köra högtalarna för sig eller ska dom ingå i något befintligt system? det blir ett helt nytt ljudsystem, jag räknar med att behöva uppgradera från min denon avr 2105

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk

För 30.000kr så kan du få köpa mitt nya (inköpt i juni 2018) 5.2 högtalarsystem från Klipsch.

Permalänk
Skrivet av StrandSnygg:

För 30.000kr så kan du få köpa mitt nya (inköpt i juni 2018) 5.2 högtalarsystem från Klipsch.

jag är inte intresserad av ett surroundsystem men tack ändå

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

HiFi-klubben eller HiFi-center hade jag besökt.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

För dom pengarna bör du åka och lyssna i butik.

Permalänk
Föredetting

Beggade Zu Druid.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Du måste lyssna själv för att se vad som passar din smak ! men jag kan rekommendera Elac FS407 som jag själv har och driver med en Hegel H80 ... helt fantastiskt ljud 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk

Glöm inte bort hembiobutiken! Mycket kunniga och hjälper gärna till!

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem

Focal och Sonus Faber har fina högtalare i den prisklassen!

Permalänk

vad skulle vara rekommenderat att driva tex ett par Sonus Faber Venere 2.5 eller 3.0 med?
Räcker det med en förstärkare eller bör man satsa på försteg och slutsteg?
Jag kommer använda optisk signal från tvn en hel del..
jag räknar med att min denon avr 2105 inte kommer duga längre, eller?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Markus1987:

Glöm inte bort hembiobutiken! Mycket kunniga och hjälper gärna till!

ligger tyvärr lite för långt bort

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Nej du behöver något häftigare. Skulle själv rekommendera något i stil med Marantz produkter i 12 000kr klassen. Behöver inte vara separat.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:Din Denon kommer givetvis ge ljud i högtalarna så om du vill kan du alltid ta en uppgradering där senare. Men Sonys Faber 2.5 eller 3.0 tycker jag att du ska slå till på oavsett. Mycket stampa i takten där!

Permalänk
Medlem

skulle åkt till brl och lyssnat på klipsch sortiment, deras högtalare spelar ruggit bra

Permalänk
Skrivet av MsSmith:

Nej du behöver något häftigare. Skulle själv rekommendera något i stil med Marantz produkter i 12 000kr klassen. Behöver inte vara separat.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit:Din Denon kommer givetvis ge ljud i högtalarna så om du vill kan du alltid ta en uppgradering där senare. Men Sonys Faber 2.5 eller 3.0 tycker jag att du ska slå till på oavsett. Mycket stampa i takten där!

Vad skulle vara att föredra?
Marantz NR1608 Hemmabioreceiver + Marantz MM7025 Slutsteg
eller en Marantz SR6012 Hemmabioreceiver

Med den större hemmabioreceivern får jag några fler diverse in/utgångar som jag antagligen inte kommer ha nytta av, dac 32bit/384kHz istället för 24bit/192kHz samt att jag får 9.2 istället för 7.2 kanaler med 9 hyffsat starka slutsteg jämfört med mindre hemmabioreceivern+slutsteg som ger mig 2 väldigt starka och resten mindre starka slutsteg (om man nu kan koppla frontarna till ett separat slutsteg och köra en center (möjligtvis 2 bakhögtalare också i framtiden) och en sub från hemmabioreceivern (jag är ganska ny på detta)? )

Levererar hemmabioreceiverna samma ljudkvalite, bara slutstegskraften som skiljer? hade den extra kraften till frontarna ens gjort någon märkbar skillnad? Eller hade dacen spelat större roll?
Hur bra spelar en stereo förstärkare i samma prisklass?

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att förstärkaren spelar minimal roll för ljudkvalitén. Köp en häftig och kraftfull förstärkare för funktioner, ljudtryckskapacitet och feelgood. Gör du det i förhoppning om bättre ljud så lär du bli besviken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diablo_Lino:

Vad skulle vara att föredra?
Marantz NR1608 Hemmabioreceiver + Marantz MM7025 Slutsteg
eller en Marantz SR6012 Hemmabioreceiver

Med den större hemmabioreceivern får jag några fler diverse in/utgångar som jag antagligen inte kommer ha nytta av, dac 32bit/384kHz istället för 24bit/192kHz samt att jag får 9.2 istället för 7.2 kanaler med 9 hyffsat starka slutsteg jämfört med mindre hemmabioreceivern+slutsteg som ger mig 2 väldigt starka och resten mindre starka slutsteg (om man nu kan koppla frontarna till ett separat slutsteg och köra en center (möjligtvis 2 bakhögtalare också i framtiden) och en sub från hemmabioreceivern (jag är ganska ny på detta)? )

Levererar hemmabioreceiverna samma ljudkvalite, bara slutstegskraften som skiljer? hade den extra kraften till frontarna ens gjort någon märkbar skillnad? Eller hade dacen spelat större roll?
Hur bra spelar en stereo förstärkare i samma prisklass?

Marantz NR1608 är överlag för klen om du skulle bygga en ordentlig surroundanläggning. Stereosluteget däremot är bra men du behöver då komplettera med fler slutsteg om du vill ha center eller surround. En förstärkare som inte orkar driva en högtalare eller där belastningen är olika mellan högtalarna kommer låta konstigt, ofta redan på ganska låga volymer. Den "saknar" också två HDMI utgångar, något jag tycker är viktigt då både tv och projektor kan vara aktuellt. Jag hade av dessa två satsat på Marantz SR6012, blir dock osäker på om den klarar av 110w i alla kanaler eller om det bara är stereo. Man vill helst ha lika mycket kräm i alla slutsteg (förutsatt att man använder alla förstås).

En stereoförstärkare i samma prisklass, utan DAC, skulle antagligen spela bättre men du går då miste om möjligheten att bygga ut och du måste ha någon form av DAC någon annanstans, exempelvis en HTPC. Jag körde så tidigare och det fungerade bra, men man får så mycket bra funktioner i en receiver idag att det till slut blev svårt att förbise. Bara en sådan sak som HDMI-växeln för HTPC, tv och Xboxen var något som min gamla förstärkare inte fixade.

Det bästa vore om du kunde hitta ett företag som har båda förstärkarna, eventuellt även slutsteget - låna hem dessa och testa i din miljö. Det är ändå dina öron och dina preferenser som gäller.

Skrivet av Olegh:

Min erfarenhet är att förstärkaren spelar minimal roll för ljudkvalitén. Köp en häftig och kraftfull förstärkare för funktioner, ljudtryckskapacitet och feelgood. Gör du det i förhoppning om bättre ljud så lär du bli besviken.

missförstå mig rätt men du behöver lyssna på annat än Logitech Z5500
Lyssna på förstärkare från Linn, Primare eller Classé, jämför med Denon, Marantz, Yamaha - använd samma högtalare. Alla sex kommer låta olika. Klart att en förstärkare för 5 000kr erbjuder något och en för 50 000kr erbjuder något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

missförstå mig rätt men du behöver lyssna på annat än Logitech Z5500
Lyssna på förstärkare från Linn, Primare eller Classé, jämför med Denon, Marantz, Yamaha - använd samma högtalare. Alla sex kommer låta olika. Klart att en förstärkare för 5 000kr erbjuder något och en för 50 000kr erbjuder något annat.

Jag har aldrig lyssnat på Logitech Z5500. Jag har jämfört förstärkare mellan 1-12 kkr, dvs lägre prisklasser där man faktiskt kan förvänta sig mindre skillnader. TROTS detta så är min slutsats att skillnaderna är praktiskt taget obefintliga. Jag skulle inte ha en chans att höra skillnad i ett blindtest.

Se mitt tidigare inlägg varför man ändå kan välja att köpa något dyrare och kralligare.

Permalänk
Medlem

Monitor Audio Guld kanske? Eller Silver 500 och passande förstärkare på det?

Sjukt nöjd med mina Silver 200.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

@Olegh: Hmm det är en intressant och ärlig iakttagelse från dig. Kan för mitt liv inte förstå det men säger du det så tycker du så. Men du hör alltså inte ens skillnaden mellan karaktären på ljudet mellan Yamaha och Denon? Syftar då på ganska låga volymer där strömstyrkan inte tas med i beaktning.