Permalänk
Medlem

Garantiärende

Hej
Jag köpte en grafikkort som jag kört vattenkylning på, tyvärr gick kortet sönder efter ett år ungefär dock ej från vattenkylningen. Jag kontaktade butiken och fick en retursedel efter ca: en vecka blev jag kontaktad och fick meddelande om att jag skulle bli ersatt med ett nytt kort. Fick ett nytt motsvarande det jag skickat in allt var frid och fröjd men nu flera månader senare hör dom av sig och säger att det inte gick igenom garantin hos evga och vill att jag ska betala kortet eller skicka tillbacka det.
(Har även ett mail från butiken där det står ”vi har gjort ett utbyte på din trasiga produkt….”)
Det jag känner är att butiken inte kan komma och ändra sig efter 4 månader när dom har levererat en utbytesprodukt pga att det gick på garantin.

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Nä, detta låter lite ruttet.

Antingen tar man som butik ett beslut och gör ett byte självmant och får stå för det oavsett om tillverkaren sen i sin tur godkänner utbyte.
Eller så agerar man ombud och skickar vidare kundens kort till tillverkaren, varvid kunden får vänta.

Tycker du ska ta detta med din lokala konsumentombudsman.

Edit: Sen går du gärna outa vilken butik det gäller, så vi andra konsumenter vet vilken butik vi ska undvika

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzorox:

Hej
Jag köpte en grafikkort som jag kört vattenkylning på, tyvärr gick kortet sönder efter ett år ungefär dock ej från vattenkylningen. Jag kontaktade butiken och fick en retursedel efter ca: en vecka blev jag kontaktad och fick meddelande om att jag skulle bli ersatt med ett nytt kort. Fick ett nytt motsvarande det jag skickat in allt var frid och fröjd men nu flera månader senare hör dom av sig och säger att det inte gick igenom garantin hos asus och vill att jag ska betala kortet eller skicka tillbacka det.
(Har även ett mail från butiken där det står ”vi har gjort ett utbyte på din trasiga produkt….”)
Det jag känner är att butiken inte kan komma och ändra sig efter 4 månader när dom har levererat en utbytesprodukt pga att det gick på garantin.

Vad tycker ni?

Dersom du sender tilbake kortet, hva ville du da få i retur? Betaler du for kortet når de en gang gitt deg et i erstatning, så har du jo betalet for 2 stykk kort....det er noe skumt med dette her....

Hva er forklaringen fra Asus til at de nekter å godta garanti eller reklamasjonen?

Permalänk
Medlem

Du har köpt kortet av butiken, inte asus.
Hur de hanterar reklamationer vidare är inte ditt problem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@Json_81: joo det tycker jag med skrev dock fel evga är tillverkaren

Permalänk
Medlem

@elBenko: Jo har själv jobbat som säljare och gör man en sådan tabbe får man ju stå för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Du har köpt kortet av butiken, inte asus.
Hur de hanterar reklamationer vidare är inte ditt problem.

Det blir ju hans problem när butiken skickar honom ett utbyte men sen kräver tillbaka det för att de själva i sin tur inte fått ett utbyte på hans inbytta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzorox:

@elBenko: Jo har själv jobbat som säljare och gör man en sådan tabbe får man ju stå för det.

Har också jobbat som säljare och kan säga ingen av de butiker jag jobbat för har gjort på detta viset, någonsin.

Antingen gör butiken ett byte direkt i butik, och får därmed stå för konsekvenserna om leverantören inte gör en kredit för att tillverkaren inte gör ett byte.

Eller så får kunden lämna in varan och vänta tills leverantören eller tillverkaren gjort ett utbyte, butiken agerar därmed bara ombud och ombesörjer eventuell transportkostnad.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar i butik med service och reklamationer och hade jag bytt ut kortet och sedan inte fått kredit så skulle vi aldrig kräva kunden på pengar.

Dom gånger jag tagit in ett grafikkort på garanti så skickas det till en auktoriserad verkstad och väntar då på besked innan vi byter ut det till kund.

Permalänk
Medlem

Butiken har redan ersatt dig med nytt kort och kan då inte kräva tillbaka det. Kontakta din konsumentombudsman i din kommun.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzorox:

Jag köpte en grafikkort som jag kört vattenkylning på, tyvärr gick kortet sönder efter ett år ungefär dock ej från vattenkylningen.

Vad var det som gjorde att kortet gick sönder?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@daskedennis: Har tänkt det problemet är att det är semesterstängt tills nästa vecka. Butiken har redan mailat retursedel, vågar man vänta o höra med dom först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzorox:

@daskedennis: Har tänkt det problemet är att det är semesterstängt tills nästa vecka. Butiken har redan mailat retursedel, vågar man vänta o höra med dom först?

Absolut att du kan invänta. Du kan ju be om ett utlåtande från butiken där du skriftligt får anledningen till varför butiken i efterhand vill ha betalt. Samt vara öppen med att du kommer ta deras utlåtande och höra ett yttrande av din kommunala KO som är åter nästa vecka.

Permalänk
Medlem

@Naga: Kom hem efter jobbet och datorn var död vet ej om det var åska eller likande men när jag bytte grafikkort startade datorn därför skickade jag in det, då kördes det med orginalkylare. Dock det som jag känner är fel är ju att jag fick ett nytt och att dom sedan ångrade sig. Oavsett om jag hade gjort något fel med kortet så har ju dom redan bytt ut det.

Permalänk
Medlem

@IMPANI: Det kan jag ju göra Tack!

Permalänk
Medlem

Du behöver inte slösa tid och kontakta konsumentombudsmannen. Du kan helt enkelt bestrida deras krav. De kommer med största sannolikhet inte dra ärendet till tingsrätten eftersom de förstår att de kommer förlora.

Alternativt kan du be att få prata med en ansvarig så bör denne sedan relativt snabbt avskriva det hela.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Det är säljaren, inte tillverkaren, som har ett ansvar mot dig rent konsumenträttsligt. Ärendet skall prövas mot de rättigheter du har enligt lag och avtal; hur säljaren och tillverkaren hanterar saker sinsemellan skall inte vara en faktor.

Har säljaren godkänt din reklamation och t.o.m. åtgärdat problemet, så är det i mitt tycke lite sent för dem att ändra sig. Den enda rimliga möjligheten för att deras krav skulle vara ok är om du farit med osanning om hur kortet hanterats.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@PeCe: Det är dock inte fallet i detta fall.

Permalänk
Medlem

TLDR:
Har du inte lagt in custom-bios för mining, eller ljugit så får de motivera tydligt varför det inte är garanti, och varför du bär skulden.
Är det en fysisk skada så borde de antecknat den vid inlämning/inspektion.

EVGA har ju rykte om sig att vara väldigt bra vad gäller garanti, så lite förvånande att de krånglar.

--

Frågan vad de anser om custom mining-bios eller liknande, som är en grej som man kan argumentera för skulle göra att du inte skulle haft garanti (om du nu gjort det)
Sådant är ju svårt för butiken att kolla om ett kort är dött. (å det är rimligt att återkrav görs efter EVGA inspekterat kortet)

Har du inte gjort något dumt, eller ljugit om något relevant, så har jag svårt att se att deras krav är riktigt.
Är det en fysisk skada, så borde de ha upptäckt den när de tog in kortet.
Kommer kortet sen med avbruten PCB och ostbågar i fläkten till EVGA, och det inte står antecknat på inlämningskvittot att det var så du lämnade in det, eller de inte upptäckte det när de testade.
Så är det ju bara att hävda att det är något de själva gjort, fysisk skada ska de ju upptäcka vid besiktning av kortet, är det en skada nu, så är det ju inte omöjligt att det är något de gjort själva.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Har ju minat med kortet på natten och på dagen dock inte gjort några ändringar i bios eller liknande. Har bara ställt in maxtemperatur så så det inte kan överhettas. Största problemet är att det finns en klisterlapp som går sönder om man byter kylare och jag har tidigare kört med vattenkylning i min förra burk. Vilket butiken viste om för det sa jag frågade första gången jag ringde in om det fortfarande gick på garantin Om man kört med vattenkylning o det skulle det göra.

Men det skulle ju butiken veta att då är det tyvär kört, eller skickat in kortet så leverantören skulle få ta beslutet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Det blir ju hans problem när butiken skickar honom ett utbyte men sen kräver tillbaka det för att de själva i sin tur inte fått ett utbyte på hans inbytta kort.

Och han kan strunta i vad butiken kräver.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

@Arzorox: EVGA bryr sig inte om klisterlapparna heller och tillåter vattenkylning. Så någonting annat är det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Nu har allt löst sig ringde och sa att jag ville prata med chefen på den enheten. Han bad om ursäkt för det inträffade och det är inte så dom jobbar utan att det hade blivit en miss. Så nu är allt frid och fröjd igen 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzorox:

Nu har allt löst sig ringde och sa att jag ville prata med chefen på den enheten. Han bad om ursäkt för det inträffade och det är inte så dom jobbar utan att det hade blivit en miss. Så nu är allt frid och fröjd igen 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att det löste sig, för det var bland det konstigaste jag läst. Troligtvis en nyanställd som gav dig den infon från början.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kelzzor:

Jag jobbar i butik med service och reklamationer och hade jag bytt ut kortet och sedan inte fått kredit så skulle vi aldrig kräva kunden på pengar.

Dom gånger jag tagit in ett grafikkort på garanti så skickas det till en auktoriserad verkstad och väntar då på besked innan vi byter ut det till kund.

Lite så här tänkte jag också. Normalt skickar de ju in, eller väntar på att tekniker ska testa kortet innan de godkänner ärendet. Detta är ju just pga om det är något som inte täcks/accepteras, så står inte butiken med ett trasigt kort i lager. Detta är ju varför det ofta tar tid i tveksamma fall när butiken inte kan testa det själva.

Men har de godkänt ärendet, så är det ju... klart.

Skrivet av Arzorox:

Nu har allt löst sig ringde och sa att jag ville prata med chefen på den enheten. Han bad om ursäkt för det inträffade och det är inte så dom jobbar utan att det hade blivit en miss. Så nu är allt frid och fröjd igen 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Låter bra. Miss kan ju alla göra, och kanske det var något icke godkänt med kortet, men har de godkänt det, så är det inte ditt problem längre. Du får väl se det som du hade tur, att de inte väntade på att skicka in det. Men jag håller med EVGA brukar inte bråka, så det låter konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Skönt att det löste sig, för det var bland det konstigaste jag läst. Troligtvis en nyanställd som gav dig den infon från början.

Japp han har extrajobbat från föra sommaren och nu i sommar blivit anställd 🤓

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzorox:

Japp han har extrajobbat från föra sommaren och nu i sommar blivit anställd 🤓

Skickades från m.sweclockers.com

Och nu är han arbetslös.

F

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Och nu är han arbetslös.

F

Sjefen kan jo legge skyld på personalet i stedet for å ta ansvar for å ha en ordentlig opplæring i garanti og reklamasjon for ansatt personal.

Synes ikke det er ok med oppsigelse pga dette, feil skjer av og til, og det skal mer til innen en arbeidsgivere kan med støtte i loven si opp noen ansatt. I grunnen er det sjefen som burde tatt sitt ledelse ansvar alvorlig og gitt TS en kompensasjon for alt besvær dette gitt og holde personalet utenfor.

Skickades från m.sweclockers.com