Risk att spela med Marshall Högtalare och mobil på högsta volym?

Permalänk

Risk att spela med Marshall Högtalare och mobil på högsta volym?

Hej undrar om det är någon risk att spela med musik Marshall Högtalare och mobil inställt på högsta volym? Det kommer liksom typ luft som den blåser ut på baksidan när jag spelar hög musik och antar att det har något med basen och göra. Har inställt högsta volym på mobilen och på högtalaren. Tänkte mest på om det kan finnas risk att högtalaren går sönder eller nåt. Enda risken jag kan komma på med att spela högsta volym är väl hörselskada om man står bredvid högtalaren vid längre lyssnade eller att man riskerar att få arga grannar.

Det är en Marshall Stanmore jag använder som jag haft ett tag men inte använt så mycket förrän nu när jag som jag insett är riktigt praktiskt och smidig att ersätta stereon med cd skivor om man vill lyssna på musik som jag heller inte använt på länge. Lyssnar oftast på musik via hörlurar på mobilen eller datorn genom Spotify.

Permalänk
Medlem

Jag är mer rädd om dina öron än högtalaren

Om högtalaren spelar för högt kommer den släppa med en stor mängd distortion i ljudet, rent tekniskt sett skulle du kunna mäta med mikrofon i praktiken så räcker det att nästan alltid att lyssna. Örat är ganska känsligt för distortion och höga mängder låter direkt stötande, det kan uppfattas skrikigt lite som när någon drar naglarna på en griffeltavla. Hjärnan försöker filtrera bort det så gott den kan men man blir ändå trött av att höra det och en naturlig respons är att vilja dra ner volymen. Om det låter rent och bra trots att det är högljutt så bör det inte vara några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Det kommer liksom typ luft som den blåser ut på baksidan när jag spelar hög musik och antar att det har något med basen och göra.

Jepp, hålet i bak lär vara en basport, dvs i praktiken en öppning för bashögtalaren i bakkant. Du lär kunna känna luftrörelser därifrån i nån omfattning.
Bild här:
https://static.keymusic.com/products/216878/XL/marshall-stanm...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får definiera vad du menar med högsta volym bättre, högtalarna tål en viss maxeffekt och över det börjar de dista och riskerar att gå sönder och det läget har inget att göra med vad volymreglaget visar och det har inte heller nått absolut samband med ljudtrycket då det går att överskrida maxeffekten utan att det alstrar särskilt mycket ljud tex genom att spela så höga frekvenser att de inte hörs eller frekvenser under basreflexens avstämningsfrekvens.

Spelar man normal musik gäller att man aldrig ska spela starkare än att det låter bra eftersom distorsionsökning är att tydligt tecken på att man överskrider systemet förmåga och riskerar att något går sönder och det har som sagt inget absolut samban med vad volymkontrollens läge.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: med högsta volym menar jag högsta volym man kan ha på högtalaren och högsta volym i själva mobilen genom att trycka på volymknappen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SvenskGaming:

@mrqaffe: med högsta volym menar jag högsta volym man kan ha på högtalaren och högsta volym i själva mobilen genom att trycka på volymknappen.

Det lär innebära att du överskridit den nivå där det börjar dista kraftigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det lär innebära att du överskridit den nivå där det börjar dista kraftigt.

beror helt på vilka högtalare men snackar om, vissa är gjorda så att högsta volym är den högsta du får utan distortion.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Går volymknappen till 10 eller 11?

Permalänk

@SexMachine: 10 går volymknappen till hurså?

Permalänk

@mrqaffe: vad menar du med dista?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Går volymknappen till 10 eller 11?

Hehe klockren kommentar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tvivlar på att den går sönder, men alla BT-högtalare jag använt låter mer eller mindre dåligt på maxvolym även om det inte distar.
Sänk ett snäpp eller två.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SexMachine:

Går volymknappen till 10 eller 11?

Skrivet av SvenskGaming:

@SexMachine: 10 går volymknappen till hurså?

Skrivet av SvenskGaming:

@mrqaffe: vad menar du med dista?

Jag syftar på den nivå där distorsionen börjar oka, det sker innan volymreglagen är på max vid de flesta normala insignaler, vid ca 70% av volymskalan brukar man uppnå klippgränsen vid den nominella max-insignalen för att ha marginaler till" ovanliga" insignaler.
Är det en linjeingång är nominella maxnivån ofta 0 dBu dvs 0.775 V

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.