Intel 660P är den första QLC-baserade SSD-enheten för konsumenter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Du får tänka på att den är helt ny, priset jämför en NVME M.2 disk mot SATA-diskar osv.
Priserna kommer sjunka betydligt ganska snabbt så fort det kommer ut fler alternativ på marknaden.

Sant förvisso, men så långsamt som priserna sjunkit på SSD har jag rätt låga förväntningar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

De har ju termisk throttle, så om det är problem, saktar kontrollern ner. Så upplever du problem med att den gör det, så kan det vara en ide att sätta på en fläns på kontrollern. Behövs som sagt inte mycket.

NANDet i sig själv gillar värme när det skrivs. 60-70 grader är kanon för NAND som skrivs, men dåligt för NAND som lagras. Så det är lite av ett dubbelt problem. Man vill snabbt ha varm temp när man skriver, sen ska den svalna av när du skrivit klart. Så att den blir varm när den jobbar, och sedan svalnar ner, är faktiskt ideala förhållandet. (Så länge inget throttlar så klart)

Tack för svaret som alltid.

Under vanlig Windowsanvändning/browsing och spelande så har jag inte märkt av några läskiga temperaturer. Det var bara när jag körde Crystalmark bench som jag märkte temperaturer på uppemot 83 grader vilket jag trodde betydde en defekt enhet. Det är som du säger att enheten blir varm under nedladdning av ett spel men svalnar direkt efter att nedladdningen är klar. MX300an gör nog egentligen samma sak men inte med samma temperaturer. Tror inte den throttlar men har aldrig tänkt på det heller då nedladdningen av ett spel trots allt endast sker i max 65MB/s (har en 500/500 lina) och kopiera mellan mina spel SSD gör jag sällan/aldrig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9