Permalänk

Spel laggar när jag kör youtube

Hej! Har precis köpt ny dator
Datorn har ett 1070 grafikkort
Intel core i7 6800
16gb ram

Därtill har jag en 144hz skärm och en 60hz skärm som duplicerade.
Men så fort jag spelar ett spel på 144hz skärmen och kör t.ex youtube på den andra så laggar spelet...
Hjälp??

Permalänk
Inaktiv

Vilken webbläsare kör du youtube med?

Permalänk

Chrome

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lag som i fps eller ping? Kanske har för svagt internet att streama en video samtidigt som du spelar onlinespel

Permalänk

Har 250/100 på fiber så tror inte det är problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon195163:

Vilken webbläsare kör du youtube med?

Google chrome

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Första tanken jag får är att båda skärmar låses till 60 fps/hz medans youtube renderas, kan detta vara problemet tro?

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Första tanken jag får är att båda skärmar låses till 60 fps/hz medans youtube renderas, kan detta vara problemet tro?

Vad menas med det?
Och hur kan jag isåfall lösa det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Min misstanke är att GPU-accelerering av videon strular med något. Testat att typ köra Edge istället för Chrome?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Maarkus97:

Chrome

Skickades från m.sweclockers.com

Av en händelse läste jag om det här nyligen. Det finns tydligen add-ons för just Chrome som förhindrar youtube-lagg. Kan vara så att det även får din spelsession att lagga.

Det kan också vara så att du använder någon form av ad-block som ställer till det.

Här måste jag faktiskt rekommendera en googling.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag känner OP IRL, och har försökt hjälpa honom med problemet.

Det som har prövats:
Ändra V-sync (av/på/osv)
Ändra hardware acceleration (av/på)
Stänga av FPS-begränsning, gå ner i grafik på spelet.

Scenariot i detta fall är alltså valfri video på youtube i fullskärm + borderless fullscreen Overwatch.
Overwatch spelas på skärmen med högre hertz och youtube ses på skärmen med lägre hertz.

Har provat, som @SeF.Typh00n föreslog, att kika på tuben i Edge, tyvärr ingen skillnad där.

Det som jag tycker är mest märkligt är att det inte blir någon som helst skillnad på FPS, ingen FPS-dropp, utan bara att spelet "hackar", "stutters".

Någon som har haft ett liknande problem eller har någon mer idé om hur det kan lösas?

Har googlat en hel del. Det "bästa" jag har kommit fram till är att använda någon som heter "Ultimate Windows Tweaker 4.4.1" och därigenom rensa ur lite saker som windows tvingar in (bifogar en bild på vad jag menar strax)

/breise

Permalänk
Avstängd

Anledningen är att den sekundära körs i 60hz.

Och jag antar OP kör spelet i Borderless eller Windowed.

Kör han i helskärm bör det inte vara något problem.

Hade han två st skärmar i samma hz så hade han kunnat lira i borderless och kika på yt eller twitch utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem när jag spelar overwatch och har på en youtube video på andra skärmen.
Det känns som att FPS'en sänkt till 60 men det står fortfarande 144 i spelet.
Det är samma problem om man har facebook uppe på andra skärmen, man måste byta flik för att spelet ska flyta på normalt.
Det har inte alltid varit såhär men jag har ingen aning när det börjat så vet inte heller var man ska börja felsöka.

Visa signatur

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Permalänk
Inaktiv

Låter som du har samma problem som han på länken nedan.

https://www.reddit.com/r/pcmasterrace/comments/7h9bnu/psafor_...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bia:

Jag har exakt samma problem när jag spelar overwatch och har på en youtube video på andra skärmen.
Det känns som att FPS'en sänkt till 60 men det står fortfarande 144 i spelet.
Det är samma problem om man har facebook uppe på andra skärmen, man måste byta flik för att spelet ska flyta på normalt.
Det har inte alltid varit såhär men jag har ingen aning när det börjat så vet inte heller var man ska börja felsöka.

Läs mitt inlägg så hade du löst problemet.

Permalänk
Medlem

Jag lirar elder scrols online i 1440P.
När jag tabbar ut i windows som har 1080P och använder chrome, laggar chrome generellt rätt mycket.

Kan vara att jag lirar i en upplösning och windows en annan???
Bara en iakttagelse...

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

det är för spelet förmodligen går ut ur fullskärms läge sedan lägger youtube lite tryck på din gpu inte mycket dock.

Visa signatur

Main dator: | I7 8700k | 2x 1080ti strix oc | Corsair obsidaian 750d | Samsung 970 Pro 512gb | Corsair H150i push pull | ASUS Z370 ROG MAXIMUS X FORMULA | Corsair Rm 850w | Asus rog swift 34 | 16gb ram gskill rgb |

Lan dator: | Corsair obsidain 250D | I7 7700k | Asus 1070 strix oc | corsair 16gb ram | benq XL 27 144hz | MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC |

Who dares wins