Ryzen DRAM Calculator beräknar stabila inställningar för högre minnesfrekvenser

Permalänk
Melding Plague

Ryzen DRAM Calculator beräknar stabila inställningar för högre minnesfrekvenser

AMD:s Ryzen-processorer mår bra av att paras med internminne med högre frekvenser och Techpowerup har nu släppt en mjukvara för att underlätta stabil minnesöverklockning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice ! detta måste testas

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Trevligt! Har länge tänkt tweaka minnesinställningarna (kör på default CL14 nu) men inte kommit mig för. Kanske kan bli av till helgen...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Undrar om det har stöd för Dual Rank minnen också, som jag kör...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem

Eventuella SweClockare som testar detta får jättegärna beskriva sin upplevelse. Skulle vara intressant att läsa!

Eller i och för sig, varför inte också ett officiellt SweClockers-test av mjukvaran? Det här är ju högst relevant för många läsare, och då är ju maximal exposure att föredra! @JonasT

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

Efter senaste bios-versionen och DRAM calc så funkar inte ens safe värden. Min itx bräda är rejält kinkig, slappa timings @2933 är det som funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Medlem

Fasiken silken bra lösning. Hoppas bara att det fungerar och inte får massa fel och problem. Utrota krångel! Då kanske man kan köra sig en AMD i framtiden

Visa signatur

Linus Johansson, IT-Tekniker - i5 7600k OC @ 4.5GHz, GTX 1060 6GB OC, 16 GB @3000 MHz RAM, Noctua NH-D15, Fractal Design 650w GOLD modular, Fractal Design define S, M.2 Intel SSD 600p 512 Gb, 2 Tb Seagate Barracuda, 500 Gb 850 EVO

Permalänk

Testade att skriva i safe värderna och det slutade med att min dator inte ens kan boota.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av T-Fork:

Efter senaste bios-versionen och DRAM calc så funkar inte ens safe värden. Min itx bräda är rejält kinkig, slappa timings @2933 är det som funkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Så det är inte bara jag som har problem med att detta moderkortet är kinkigt. Jag får dock visserligen upp mina ram i 3200 MHz och kan även dra ner timingsen till CL15 från CL16. Men jag har ju andra ram minnnen än vad du har. Sedan får jag upp min R5 1600 i 3,9Ghz. Men har ett skumt problem som händer lite när det känner för det och det är att ibland så slutar datorn och boota. Det spelar ingen roll om jag har OC eller ej. Det man får göra då är att reseta bios och sedan funkar allt igen. Väldigt störande problem.

Permalänk
Medlem

Ni som testat, har ni följt guiden på bilden?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar folk att ta det föreslagna värdena som ett förslag och inget absolut att det alltid fungerar.
Alla minnen är olika och reagerar olika med olika komponenter som moderkort/cpu. Så man ska ta det med lite spelrum det som rekommenderas. Programmet utvecklas ju kontinuerligt ihop med att folk testar minnen och rapporterar vad som fungerar.

Permalänk
Medlem

Häftigt. Finns det något liknande för Intelplaformar?

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Ni som har problem med programmet och att datorn inte startar upp när ni testar inställningarna det har gett, ni har väl gjort det självklara och plockat bort eventuell OC på CPU och kör på standardinställningarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Ni som har problem med programmet och att datorn inte startar upp när ni testar inställningarna det har gett, ni har väl gjort det självklara och plockat bort eventuell OC på CPU och kör på standardinställningarna?

Nej, varför skulle man vilja ha standard hastighet på cpun, och bättre hastighet på ramen? Ger detta verkligen något?

Permalänk
Medlem

Jag var lite långsam då jag inte såg denna nyhet förrän nu, kika på denna video och följ den:

https://www.youtube.com/watch?v=Tx1j-qxLCTw

Observera att när ni har laddat in HTML-filen för just era minnen så måste ni klicka på R-XMP (tror jag den hette, sitter inte vid datorn just nu) för att inställningarna ska laddas. Sen går det även välja Profile 1 eller 2, man kan behöva labba lite för att få det att fungera.

Det finns en väldigt lång tråd på overclock.net där detta program diskuteras flitigt.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk

Detta ska lekas med då mina minnen inte vill gå över 2660mhz!

Visa signatur

Idag använder jag min dator till Ingenting men den har

Ryzen 3700x b550 Gigabyte Aorus PRO, corsair 3600, b AOC 24"@144hz
Ryzen 2600x,Asus x470,Gigabyte 1080 Ti aorus
16 Gb vengeance @3000Mhz 1.37volt, Custom loop
|triple monitor|AOC24" AOC 24"@144hz, Dell Ultrasharp 24"

Permalänk
Medlem

Trevligt litet verktyg, de här får man allt testa.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av zetruz:

Eller i och för sig, varför inte också ett officiellt SweClockers-test av mjukvaran? Det här är ju högst relevant för många läsare, och då är ju maximal exposure att föredra! @JonasT

Because semester?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Intressant. För mina B-die så är det slappare timings på FAST än det var på betaversionerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Because semester?

Vad är det?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem

@Ryzer: Tja, kanske för att du redan kör utanför "specifikationen" på ditt system om du har maxat ditt system? Fast jag kanske tänker fullständigt fel. Lika bra att köra max OC på allt och om det inte fungerar så är det ju något problem med programmet eller whatever. Fast jag skulle ju vara ute efter att få så bra maximal prestanda på mitt system och inte enbart på CPU. Och vi är ju alla olika. Kanske du t.o.m. skulle få ut bättre prestanda genom att sänka din OC på CPU för att kunna köra dina minnen i högre hastighet/settings. För det är väl ändå slutresultatet som är det viktigaste och inte hur mycket OC man kan köra just en del i sitt system? Men vad vet jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Nej, varför skulle man vilja ha standard hastighet på cpun, och bättre hastighet på ramen? Ger detta verkligen något?

https://www.youtube.com/watch?v=RZRjoeyz4Z0
En matig video.
Nu vet jag inte exakt hur det står sig i alla scenarion, men via cinebench så kan man se att köra stock speeds och hög hastighet på minnen kan ge väldigt snarlik poäng som OC cpu med standard minnen.
Bästa kombinationen är så klart båda.

Men för att återgå till föregående post om att man kör standard clock på cpu för att testa vad nu programet anger att du kan köra dina minnen, chansen att datorn klarar av att köra dessa maximala hastigheterna på minnerna ökar om du kör standard clock.
Du för försöka dra ned lite på ena så kanske du kan köra din OC på cpu och köra lite mindre på minnerna eller viseversa. Testa dig fram vad som ger bäst effekt till dina ändamål.

Permalänk
Medlem

Hmm den tycker mina B-DIE på SAFE och V1 ska vara 3600 MHz 14-15-15-15-30-54 men de är rateade vid 3600 MHz 16-16-16-36-52 känns lite orealistiskt. Vid V2 är de mer realistiska, fast mycket slappare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Nej, varför skulle man vilja ha standard hastighet på cpun, och bättre hastighet på ramen? Ger detta verkligen något?

När du överklockar cpu så påverkas utöver beräkningsdelarna och cache även infinity fabric samt minneskontrollen, vilket båda är kopplade till ram prestanda och stabilitet.
Börja med att köra stock cpu och överklocka ram, bara för att se vad ramstickorna klarar av.
Därefter vid stabil oc av ram kan du successivt överklocka cpun.
Förhoppningsvis hittar du en bra balans där för både cpu ($, if och kontrollern) och ram fungerar bra ihop. Kanske vinner på att sänka ram lite till om kärnorna kan arbeta snabbare, en balans helt enkelt.

Fyi om du har högre klockat ram så kommunicerar cpun mellan sina kärnor och till cache snabbare via if, vilket kan leda till snabbare cpu prestanda trots lite lägre core clock

Permalänk
Medlem

Fungerar inte med mina Ripjaws V 3200MHz ( D-Die ), har för mig att jag kört samma kalkylator tidigare fast då var det typ någon Excel man knappade in värden i.
Denna kollar väl iofs lite värden automatiskt.
Kör med MSI B350 Tomahawk och R5 1600, uppdaterade precis bioset också, men allt över 2933MHz resulterar i BSOD om den ens bootar upp.
Orkade inte ens försöka gå högre på volt än specifierat osv då jag lade ner ca 10 timmar på detta experiment förra året.

Permalänk
Medlem

Trevlig app. Dock kom jag inte högre med mina corsair minnen (3200). Fast på 3000MHz. Kom iaf 67MHz högre då jag gick ifrån en Ryzen 1700X till en Ryzen 2600.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Va kul det här ska jag testa. Kör mina Corsair vengance 3600 minnen i 1866 just nu med hjälp av XMP. Hade upp dem i 1933 men då hängde sig datorn ibland. Över det funkar inte alls.

Permalänk
Medlem

Hej, jag kör mina G.Skill Sniper 3600 Mhz i 3200 MHz med Gigabite X470 moderkortets APP Center till min Ryzen 2700x allt över det är ostabilt men är ändå väldigt nöjd.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Då har man lekt lite med programmet. Fick följande när jag valde Safe:

Gick hyfsat att hitta det mesta i BIOS. De flesta värdena var redan ungefär på detta med Auto, några var en aning högre, någon var faktiskt lägre.

Kunde dock inte få med några decimaltecken för t.ex. tRFC så avrundade till närmsta heltal på dem. Verkar stabilt än så länge, men som sagt det var inga dramatiska förändringar jämfört med vad det var på.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Version 1.4 finns nu. Någon som testat med 2700-serien?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA