Vad ska jag göra (Omöjliga deadlines)

Permalänk

Vad ska jag göra (Omöjliga deadlines)

Hej, jag jobbar som java programmerare för ett företag som inte är specielt it kunnigt. Jag har estimerat tiden på 2.5 veckor för ett pris. Nu har min chef börjat ge mig deadlines på saker som är helt orelevanta i det nuvarande stadiet som segar ner projektet otroligt mycket. Jag kan ha valt att lägga en dag på mycket bakliggande men nej då är det någon knapp som ska va rund i hörnen och något annat ska ha ett ljud när man klickar på de etc etc men det är inte det värsta. Deadlinesen kan ligga på 1 timme och det är så mycket att det är helt omöjligt och med omöjligt menar jag inte "Åh nej vad jobbigt" utan detta skulle inte äns en person som skriver i 120 wpm och kommer på lösningar under skrivandet klara.
För varje deadline jag missar (1 hitils men fler kommer) så bygger han upp de på vad som ska vara klart på min estimerade tid. Så nu sitter jag och bygger tak innan grunden är klar. Vad ska jag göra? Någon som haft en liknande chef?

Edit
Han har även börjat slänga in saker utöver projektet och blir sur och går ifrån när jag säger att det inte är de vi kommit överens om

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

Byt jobb direkt. En chef för utveckling som inte har grundläggande projektledning ska inte vara chef för en IT-avdelning. Om personen mot förmodan lyckats läsa en kurs inom projektledning så borde personen inte sitta på en hög post som innefattar ledning.
Chefen kommer heller inte ändra på sitt beteende då det är lite, av hur du beskrivit, av hur hens beteendemönster är.

Annars är det bara att säga att du inte uppskattar hur hen beter sig och om hen är intresserad av att ro projektet i hamn så får hen ta och lyssna på en person med relevant insikt och erfarenhet för annars går det åt skogen.

Du ska dessutom skriftligen maila chefen varje gång hen vill göra en förändring där du säger tidsåtgång för förändringen samt vad tiden innebär för projektet. På detta sätt så är det din chef som kommer att få det hett om öronen och inte du när chefens chef undrar vad som händer.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tickles:

Du ska dessutom skriftligen maila chefen varje gång hen vill göra en förändring där du säger tidsåtgång för förändringen samt vad tiden innebär för projektet. På detta sätt så är det din chef som kommer att få det hett om öronen och inte du när chefens chef undrar vad som händer.

Ett tips är att formulera den typen av mail neutralt och informativt. Alltså något i stil med:

Citat:

Hej!

Ville bara följa upp vårt tidigare samtal med ett mail så att vi lättare kan komma ihåg vad vi kom överens om.

Du bad mig att göra knappen "Avsluta" lite rundare och större och lägga på ett ljud och att prioritera det framför andra uppgifter i projektet. Uppskattad tidsåtgång för detta är 2 timmar. Detta leder till att mina andra moment kommer bli försenade. Jag kommer till exempel inte att hinna med att lägga till funktionen för att spara filer innan deadline.

Alltså, beskriv vad personen har bett dig om, och förklara vad konsekvenserna av detta är utifrån tidplanen. Det handlar inte om att gå i klinsch med personen i fråga, utan bara att se till att han har rätt förväntningar.

En annan bra grej är att alltid försöka säga ja. "Absolut, jag fixar det, chefen. Vilken av mina andra uppgifter vill du att jag prioriterar det här framför?" Det funkar också för annat. Säg ja, beskriv konsekvenserna, ställ relevanta frågor, och låtsas som att personen framför dig är ansvarig.

Kan du förklara vad du menar med det här?

Skrivet av kallepårymmen:

För varje deadline jag missar (1 hitils men fler kommer) så bygger han upp de på vad som ska vara klart på min estimerade tid

Jag förstår inte vad du menar med "bygger upp det på vad som ska vara klart".

Permalänk
Skrivet av Tickles:

Byt jobb direkt. En chef för utveckling som inte har grundläggande projektledning ska inte vara chef för en IT-avdelning. Om personen mot förmodan lyckats läsa en kurs inom projektledning så borde personen inte sitta på en hög post som innefattar ledning.
Chefen kommer heller inte ändra på sitt beteende då det är lite, av hur du beskrivit, av hur hens beteendemönster är.

Annars är det bara att säga att du inte uppskattar hur hen beter sig och om hen är intresserad av att ro projektet i hamn så får hen ta och lyssna på en person med relevant insikt och erfarenhet för annars går det åt skogen.

Du ska dessutom skriftligen maila chefen varje gång hen vill göra en förändring där du säger tidsåtgång för förändringen samt vad tiden innebär för projektet. På detta sätt så är det din chef som kommer att få det hett om öronen och inte du när chefens chef undrar vad som händer.

Det jag funderar på är att ta ett möte med chefen och förklara som du säger att sakerna som läggs till faktiskt också förlänger projektet vilket inte verkar förstås. Problemet är att personen är en av dom högst uppsatta i företaget och eftersom att det inte är ett litet företag så får jag bara 1 timme att snacka med hen 1-2 gånger i veckan och på dom träffarna staplas det bara upp mer dumma saker. Jag blir inte kvar där efter projektet vilket var erbjudet helt klart hursomhelst.

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Ett tips är att formulera den typen av mail neutralt och informativt. Alltså något i stil med:

Alltså, beskriv vad personen har bett dig om, och förklara vad konsekvenserna av detta är utifrån tidplanen. Det handlar inte om att gå i klinsch med personen i fråga, utan bara att se till att han har rätt förväntningar.

En annan bra grej är att alltid försöka säga ja. "Absolut, jag fixar det, chefen. Vilken av mina andra uppgifter vill du att jag prioriterar det här framför?" Det funkar också för annat. Säg ja, beskriv konsekvenserna, ställ relevanta frågor, och låtsas som att personen framför dig är ansvarig.

Kan du förklara vad du menar med det här?

Jag förstår inte vad du menar med "bygger upp det på vad som ska vara klart".

Tack för svaret! ska verkligen skriva något i den stilen!
Det jag menar med "bygger upp det på vad som ska vara klart". Är att om jag inte hinner med några punkter på det som ska vara klart så läggs det till på nästa deadline och sen får jag kommentarer som "Detta får ALDRIG hända igen och detta ska vara klart tills vårat nästa möte" med en riktigt otrevlig ton.

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ett tips är att formulera den typen av mail neutralt och informativt. Alltså något i stil med:

Alltså, beskriv vad personen har bett dig om, och förklara vad konsekvenserna av detta är utifrån tidplanen. Det handlar inte om att gå i klinsch med personen i fråga, utan bara att se till att han har rätt förväntningar.

En annan bra grej är att alltid försöka säga ja. "Absolut, jag fixar det, chefen. Vilken av mina andra uppgifter vill du att jag prioriterar det här framför?" Det funkar också för annat. Säg ja, beskriv konsekvenserna, ställ relevanta frågor, och låtsas som att personen framför dig är ansvarig.

Kan du förklara vad du menar med det här?

Jag förstår inte vad du menar med "bygger upp det på vad som ska vara klart".

Japp, this naturligtvis. Glömmer detaljerna

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Om personen som kommer med de där konstiga idéerna inte förstår hur de påverkar projektet så får du dra till med andra liknelser. Som en snickare som ska bygga ett helt hus och du har gett ett datum när du vill kunna flytta in. Om du sedan som beställare kräver att snickaren ska lägga till snickarglädje och t.o.m. en hel altan före insidan så kan ju inte huset bli inflyttningsbart på rätt datum.

Som andra har sagt se till att få ner allt i text på hur saker som ändras, adderas och tas bort förändrar sluttiden och eventuella beta-leveranser.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallepårymmen:

Det jag menar med "bygger upp det på vad som ska vara klart". Är att om jag inte hinner med några punkter på det som ska vara klart så läggs det till på nästa deadline och sen får jag kommentarer som "Detta får ALDRIG hända igen och detta ska vara klart tills vårat nästa möte" med en riktigt otrevlig ton.

Det låter som att mötena du har med din chef går ut på att han säger att det här här och här måste vara klart ett visst datum, sedan säger du ja på detta. Även om du inte säger det uttryckligen så protesterar du inte.

Du måste säga ifrån redan då deadlinen sätts om du vet redan då han ställer upp deadlinen att du inte hinner.

Permalänk
Medlem

Enda sättet är att du byter jobb eller att du blir inte klar innan deadline och så får du förklara varför du missar varje gång då kanske chefen lär sig att det inte går att kasta in massa extra saker som ska hinnas.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att börja skriva upp extra pris och tidstillägg? Glöm inte att inkludera administrationen av detta..

Alt. gör dig otillgänglig på allt annan än mail och skriv sedan autosvar i mail där det står att du arbetar och svarar på mail en gång om dagen.

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så är det här inte jätte-ovanlig, tyvärr.
Grabbarna på "golvet" säger att det tar 4 veckor, kunde ville ha det igår, chefen säger 4 dagar.

Det är bara inse grabbar och tjejer, de flesta cheferna idag är chefer då det blivit en "egen tjänst". Förr tycker jag det var vanligare med chefer som faktiskt arbetat inom sagt yrke.

Ex kan en chef komma från att ha jobbat "med" bilar till ett it-företag (säg över ett gäng utvecklare). Oavsett hur bra ledarförmågor personen sitter på så är det ett OERHÖRD brist att inte ha insikt i arbetet som ens anställda utför.

Lika så när de går från ett företag där man arbetat med att utföra linjära tjänster, ex bygga en produkt som säljs "off the shelf". För att sedan hamna på ett företag där en arbetsgrupps eller kunds behov skall tilgodoses så dessa kan bedriva sin verksamhet (säg forskning tex).

Folk har väl klagat på chefer i alla år men jag har oerhörd respekt för de överordnade som man faktiskt kan komma och ställa en ex tekniska fråga till. Där de genom gedigen erfarenhet kan sätta sig in i situationen och hjälpa till att hitta en lösning.

Styrs företaget av chefer som bara avfärdar frågor med svar som "fråga pelle han kanske kan" (notera kanske och inte "jag vet att kalle kan och jag skall be honom hjälpa dig). Ännu värre om man får svar i stil med "jaha men det skall vara hos kund om 20min".

Kortfattat, lägg inte tid och energi på att försöka jobba kring en dålig chef/dåligt styre. Lägg energin på att byta jobb! Man skall trivas på sitt jobb inte behöva bråka om varenda sak.

Fan det stämmer ju tydligen att man får erfarenhet genom åren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det låter som att mötena du har med din chef går ut på att han säger att det här här och här måste vara klart ett visst datum, sedan säger du ja på detta. Även om du inte säger det uttryckligen så protesterar du inte.

Du måste säga ifrån redan då deadlinen sätts om du vet redan då han ställer upp deadlinen att du inte hinner.

Problemet är att jag säger att jag inte hinner med det om projektet ska va klart men då kommer det dumma kommentarer som "allt går" om han har en bra dag och "Då får du se till att du hinner" på en dålig dag. Jag jobbar också ganska snabbt så tror han fått för sig att eftersom det går snabbt hinner jag med lite extra även fast jag jobbar 100%

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Inaktiv

En chef/projektledare som i alltför stor utsträckning skapar administrativt overhead är inte bra.

Sedan är att jobba direkt emot kund ett helvete och jag arbetar med några av sveriges största IT bolag och har sett mycket. Så gräset är grönare på andra bolag vet jag ej.

Så mitt råd är jobba på, ta lite obetalt övertid och fixa erfarenhet, sedan när du har detta kan du lätt byta jobb.

Saker jag har varit med i utveckling som ej är ovanligt.
Projektledaren informerar kund att nästa Måndag kl 08:00 är allt driftsatt, jag jobbar för fullt och ser att det är omöjligt att hinna. Det handlar då om att försöka göra en lösning som kund blir minst förbannad på, inte att försöka göra en fungerande lösning.

Jag skattar ett jobb till 40h och informerar om att det är väldigt lågt skattat och riskfullt. När jag får jobbet och börjar koda så inser jag att koden innan inte ens är kompileringsbar, någon har slarvat. Efter att ha fått koden kompilera utan errors, så inser jag att den ej fungerar och jag måste åtgärda någon annans arbete. När detta är gjort kan jag börja med mitt arbete och jag kanske då bara har 25h kvar. Jag informerade om vilken lösning jag kunde fixa på 40h, men helt plötsligt ska det vara en mycket mer avancerad lösning som ursprungligen skulle ha 60h.

Det är inte så roligt alltid och min rekommendation är jobba på och fixa ett bra CV, när man har detta så kan man jobba på som vanligt. Tycker arbetsgivaren att man underpresterar, så står akassan med öppna armar och tar emot en och säger att du kan koppla av nu, sök några jobb i veckan bara.

*edit*
Att bli senior är heller inte guld och grön skogar. Jag vet inte hur ofta jag har fått höra att någon har problem med något och behöver ha hjälp, det finns absolut ingen tid att tidrapportera på den tid som du hjälper dem. Det är dessutom väldigt brådskande och akut. Vilket i praktiken blir att man ska göra jobbet på obetald övertid. Jobbar man på ett internationellt företag får man brådskande supportärende mitt i natten etc och de vill ha hjälp precis direkt. *gäsp*

Så livet som utvecklare kan vara tufft, mitt råd är fixa bra cv, så kan man sedan göra lite som man vill.

Permalänk
Skrivet av SuperNova:

Vad jag har hört så är det här inte jätte-ovanlig, tyvärr.
Grabbarna på "golvet" säger att det tar 4 veckor, kunde ville ha det igår, chefen säger 4 dagar.

Det är bara inse grabbar och tjejer, de flesta cheferna idag är chefer då det blivit en "egen tjänst". Förr tycker jag det var vanligare med chefer som faktiskt arbetat inom sagt yrke.

Ex kan en chef komma från att ha jobbat "med" bilar till ett it-företag (säg över ett gäng utvecklare). Oavsett hur bra ledarförmågor personen sitter på så är det ett OERHÖRD brist att inte ha insikt i arbetet som ens anställda utför.

Lika så när de går från ett företag där man arbetat med att utföra linjära tjänster, ex bygga en produkt som säljs "off the shelf". För att sedan hamna på ett företag där en arbetsgrupps eller kunds behov skall tilgodoses så dessa kan bedriva sin verksamhet (säg forskning tex).

Folk har väl klagat på chefer i alla år men jag har oerhörd respekt för de överordnade som man faktiskt kan komma och ställa en ex tekniska fråga till. Där de genom gedigen erfarenhet kan sätta sig in i situationen och hjälpa till att hitta en lösning.

Styrs företaget av chefer som bara avfärdar frågor med svar som "fråga pelle han kanske kan" (notera kanske och inte "jag vet att kalle kan och jag skall be honom hjälpa dig). Ännu värre om man får svar i stil med "jaha men det skall vara hos kund om 20min".

Kortfattat, lägg inte tid och energi på att försöka jobba kring en dålig chef/dåligt styre. Lägg energin på att byta jobb! Man skall trivas på sitt jobb inte behöva bråka om varenda sak.

Fan det stämmer ju tydligen att man får erfarenhet genom åren

Skickades från m.sweclockers.com

Bra sagt, håller med dig till 100%
Tack för svaret

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Jag skattar ett jobb till 40h och informerar om att det är väldigt lågt skattat och riskfullt. När jag får jobbet och börjar koda så inser jag att koden innan inte ens är kompileringsbar, någon har slarvat. Efter att ha fått koden kompilera utan errors, så inser jag att den ej fungerar och jag måste åtgärda någon annans arbete. När detta är gjort kan jag börja med mitt arbete och jag kanske då bara har 25h kvar. Jag informerade om vilken lösning jag kunde fixa på 40h, men helt plötsligt ska det vara en mycket mer avancerad lösning som ursprungligen skulle ha 60h.

Känner igen mig i detta. För att fixa ett fel som någon annan skapat finns 5 till.. Jag är helt på vad du säger om CVt etc det är bara det att det känns som att projektet aldrig blir klart när det kastas mer saker att göra hela tiden som inte är relevanta.
Känns inte som det finns en bra punkt att byta arbete då jag aldrig blir klar liksom.

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kallepårymmen:

Problemet är att jag säger att jag inte hinner med det om projektet ska va klart men då kommer det dumma kommentarer som "allt går" om han har en bra dag och "Då får du se till att du hinner" på en dålig dag. Jag jobbar också ganska snabbt så tror han fått för sig att eftersom det går snabbt hinner jag med lite extra även fast jag jobbar 100%

I det läget finns det inte så mycket kvar att göra än att faktiskt bara leverera exakt det man lovat och inte mer. Att chefen kommer med en deadline är inte samma sak om att du lovat något förrän du accepterar deadlinen i fråga. Följ alltid upp överenskommelser och möten med mail. Har du en egen uppskattning om när något är klart, skriv ut den.

Det är trots allt chefens problem och hjärnspöke om han fortsätter bli missnöjd när du inte möter en deadline som du i förväg sagt att du inte klarar av. Det är också chefens problem om han lovat för mycket upp utan att ha förankrat det ner först.

Börjar du få skäll för det så ska du försöka se det som att chefen inte egentligen är arg på dig utan på situationen. Försök få till en dialog om "hur löser vi det här problemet tillsammans". Både problemet för stunden, att få ut ett projekt i tid. Går det att göra en del-leverans av det väsentliga och skjuta några mindre väsentliga delar på nästa version? Och även problemet i allmänhet, att han ger dig för mycket arbetsuppgifter på för kort tid.

Var konsekvent och förutsätt att du har att göra med en vuxen vettig människa även om det faktiskt inte verkar så alla gånger. Låtsas att du tycker det om du måste.

Sedan ska du självklart också samtidigt se dig om efter bättre arbetsplatser och chefer. Det ena utesluter inte det andra.

Permalänk
Medlem

Om du har hyfsad erfarenhet och inte bor i en håla så finns det ju gott om programmeringsjobb nu. Släng ut lite ansökningar bara så nappar det säkert på ett ställe där du trivs bättre. Finns ju inget värre än att känna sig stressad på jobbet med helt oförstående chefer.

Jobbar själv som systemutvecklare och har lyckligtvis väldigt bra chefer som förstår hur systemutveckling och sprintar fungerar. Blir mycket roligare då.

Permalänk

Tänkte också höra. Ger ni alltid 100% i arbetet som programmerare/utvecklare? känns som att om man jobbar snabbt förväntas bara mer. Jag har jobbat på ett par ställen nu medans jag driver egna projekt på sidan av så är väll hyfsat ny på arbetsmarknaden och inte har ett jätte stort CV än och tänker att om jag ger 100% så kan jag få en bra start ut Är detta rätt tankesätt?

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Tänkte också höra. Ger ni alltid 100% i arbetet som programmerare/utvecklare? känns som att om man jobbar snabbt förväntas bara mer. Jag har jobbat på ett par ställen nu medans jag driver egna projekt på sidan av så är väll hyfsat ny på arbetsmarknaden och inte har ett jätte stort CV än och tänker att om jag ger 100% så kan jag få en bra start ut Är detta rätt tankesätt?

Jag har inte jobbat så länge än men jag tycker absolut du ska ge 100% och försöka lära dig så mycket som möjligt i början, men det kan ju kännas meningslöst att prestera bra när cheferna inte uppskattar det och inte förstår att det normalt tar tid fast ibland har man tur och stöter på färre problem är normalt.

Det som tar längst tid i utvecklingen är ju inte det man vet behöver göras utan alla oförutsedda hinder som man gång på gång stöter på som tar extra tid. Om chefen hela tiden tror att utvecklingen kommer flyta på som smör så blir ju som du säger att de tror att det är det normala. Det är ju egentligen undantagen när allt går precis som man tänkte sig, det normala är att man alltid måste allokera mer tid än man tror för att man inte kan förutspå allt som kommer hända på vägen. På något sätt måste ju chefen också inse att det är så utveckling fungerar, hur ska chefen annars kunna leda arbetet.

Det är väldigt stor skillnad på att ge 100% när man trivs på arbetsplatsen och när man bara är stressad. Så försök se till att hitta en arbetsplats där du trivs, att hitta en bra arbetsplats underlättas ju såklart ju mer erfarenhet du skaffat dig också.

Permalänk
Moderator
Moderator

@kallepårymmen:

Det du råkat ut för kallas ”feature/scope creep”, ett mycket välkänt fenomen inom IT och programmering. Rekommenderade motmedel är;

  • Se till att det finns en mycket tydlig specifikation på uppdraget. Detaljerad.

  • Avgränsa när det kommer begäran på mer jobb och lägg till det i spec som extra arbete och därmed tillägg i både tid & pengar.

  • Ha avstämningar där du kan visa på specifikation/tidslinje hur långt du kommit och vad tilläggen innebär.

Alla någorlunda kompetenta IT projektledare eller chefer känner till feature creep begreppet. Ska se om jag hittar ett bra exempel du kan läsa på. Det är egentligen hans uppgift att avgränsa för övrigt...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Tror inte detta "fenomen" enbart gäller inom data, märker av detta inom industrin också.
Det är ett jävla tjat angående tider jämt och projektledarna förstår sällan varför det tar tid.
Som tur är så är jag varm i kläderna och har lite skinn på näsan så när de ger en orimlig deadline så brukar jag svara att de får ta in någon som är snabbare och bättre alternativt ta in mer folk. Men att ta in mer folk är ju inte budgeterat sägs det så det går ju inte....
Jag brukar även fråga vem det är som gjort tidsuppskattningen, då får man ju oftast till svar att det är projektledaren.
Brukar då fråga hur denna kan uppskatta tiden det tar som aldrig har jobbat som yrket....

Problemet runtikring är nog att många projektledare är ultrasopor, de jag stöter på är antingen nyexade civilare som tror de är världsmästare och saknar all form av ödmjukhet alternativt någon slags ekonom(större idioter får man väl leta efter....). Det är jävligt sällan idag jag stöter på en projektledare som faktiskt har arbetat med det som de projektleder. De få tillfällen detta sker så är det sällan/aldrig problem.

Svensk industri iaf har ju blivit en sådan jävla shitshow, det är tamejfan chefer överallt på olika nivåer och ingen vågar ta ansvar för något. Har hört av mina äldre kollegor som jobbade på 50-60-talet att då var fördelningen 80% arbetare och 20% "kontorsnissar". Idag är förhållandet tvärtom(ta siffrorna med en nypa salt..) vilket givetvis skapar en enorm overhead-kostnad. Och så undrar ekonomer varför allt blir så dyrt för.
/rant over

I ditt fall så skulle jag ta ett snack med chefen och berätta hur dessa små tillägg påverkar och faktiskt visa hur lång tid det tar. Som sagt, när du blir varmare i kläderna(tolkade det som att du är ganska ny) så kommer du lära dig att inte hetsa upp dig så mycket över alla "livsviktiga" deadlines. Det är chefens jobb att begränsa uppgiften, inte ditt.
Gör som denne säger, dokumentera för dig själv vad du har gjort på ett ungefär. Sen i slutet när gnället kommer att det dragit ut på tiden så är det bara att visa att "Ja, men du ville ju att jag skulle göra 43 tillägg utöver ordinarie uppgift".

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Moderator
Moderator

@bardbard: Absolut, det finns inom alla yrken. Kommer själv ifrån tillverkande industri och har kämpat med samma läge. Det var inte ovanligt att projekt av alla slag drev iväg i tiden och aldrig blev klara, själva linjetillverkningen var sekundär för många av dessa och de blev överraskade när kunden blev lidande pga resursbrist.

Vilket ledde till uppstyrning av uppdragsbeskrivningen, avgränsningar och uppföljningar.

Aaahaha, ”livsviktiga deadlines”, ja jävlar ja. Där har jag många historier. Extremt sällan det var sant. Endast när kund satt i kläm egentligen.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

När jag stött på sådant från folk i organisationen har jag helt enkelt sagt, "visst fixar jag det men då skjuter vi deadlinen för X med Y dagar".

Sen är det viktigt att som Lan skriver ovan specificera uppdraget mot kund detaljerat och alla avsteg från det kostar extra.

Angående ge 100% eller ej så gör jag nog aldrig det, jag brukar istället se till att min produktion är hög (har t.ex. gått in i företag och tagit över 2 personers uppgifter, och då menar jag alla uppgifter) men hur mycket tid/energi jag ger är inte viktigt.

Permalänk
Inaktiv

IT/Systemutvecklingen är väldigt brett och folk jobbar under olika förutsättningar. Ska man utveckla någon komponent som kanske ska sitta i varenda Volvobil, så är arbetssättet helt annorlunda är att man endast ska lägga till en funktion i en redan fungerande lösning. Där denna funktion inte på något sätt är kritisk.

Vanligt idag är att man jobbar direkt emot kund och man inte använder projektledare så mycket, det är man själv som skattar hur lång tid ett arbete tar. Den tid man skattar kommer sedan redovisas för kund, där de inte får summan i timmar utan i kronor. Om man skattar för högt säger kund nej och man får ej jobbet, vilket kan leda till att man får arbetsbrist och sedan sparken.

När man sedan jobbar så har man som utvecklare den tid på sig som man har kommit överens om med kund, tar det längre tid så har man som utvecklare ansvaret att förklara för kund att det kommer att kosta mer.

Detta vissa pratar om att en projektledare gör allt, ser jag lite som att man har en barnvakt som passar en. Men som sagt det beror helt på vad det är för typ av jobb. Det finns projektledare som kan vara svåra att prata med och förklara extra tid, men de flesta kunder är 100 gånger värre att förklara att de kanske behöver ut med 100 000kr extra än vad jobbet först skattades till.

Denna beskrivning jag skrev ovanför har många yrkeskategorier idag, en snickare har inte alltid en barnvakt som gör tidsberäkningar hur lång tid ett arbete tar.

Problemet med projektledare (barnvakt), är att de ofta saknar detaljkunskap om vad som ska utvecklas, säg att man ska utveckla en driver för ett mer komplicerat protokoll. Det krävs kanske runt 10år erfarenhet inom området för att klara av detta, projektledaren i sin tur kommer med kunskap om hur man ska styra projekt, hantera kunder, skriva juridiska dokument etc. Projektledaren har inte chans att göra en bra skattning utan det måste utvecklaren göra.

*edit*
Jag själv jobbar utan barnvakt (projektledare) för mindre ej kritiska saker hos de största svenska industriföretagen och myndigheterna. Då just overheadkostnaden för en projektledare skulle äta upp hela vinsten. Men som sagt, det är skillnad på jobb och jobb.

*edit2*
Ni som tycker ordet barnvakt är nedlåtande, så är det i många fall det som det handlar om. Man som utvecklare ska kunna göra väldigt mycket själv som skattningar, det är när det är stora projekt många inblandande som det behövs någon som styr upp det hela. Denna person ska dock inte skapa en massa overheadarbete i onödan som för TS.
Projektledarens uppgift är snarare tvärt emot att se till att det flyter på och att det som tillverkas är det som efterfrågas.

Permalänk
Medlem

Problemet är att om det är inkompetenta chef/chefer/ledning, där alla har inställningen som beskrivits i posterna ovan, så hjälper det inte att försöka resonera.

Det första man ska göra är att fråga sig om man själv orkar med arbetsmiljön, är svaret nej så byt jobb.

Det enda som fungerat någorlunda för mig är att sätta ner foten och säga att dom antingen kan få en fungerande, eller tre trasiga features.
Att lära sig, och våga säga, nej, är nog något av det värdefullaste man kan göra.

Det absolut sämsta att göra är att börja jobba övertid och ”lösa” allt skit som regnar ändå, får då sätts nivån där och sen fortsätter det bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Tänkte också höra. Ger ni alltid 100% i arbetet som programmerare/utvecklare? känns som att om man jobbar snabbt förväntas bara mer. Jag har jobbat på ett par ställen nu medans jag driver egna projekt på sidan av så är väll hyfsat ny på arbetsmarknaden och inte har ett jätte stort CV än och tänker att om jag ger 100% så kan jag få en bra start ut Är detta rätt tankesätt?

Jag ger inte alltid 100%, inte längre. Hemskt att säga, men verkligheten kan vara en kalldusch. Jag jobbade på en rad projekt till ett företag, jag var nöjd med våra avtal och vi höll oss i regel till dom, ibland kunde någon förändring/tillägg efterfrågas, men det var oftast "varför tänkte inte jag på det"-typ av grej så var aldrig ett problem. Jag gav alltid 100% men upptäckte att jag var lite av en tidsoptimist, tiden jag angav var vad det tar för mig där jag kan fokusera 100% att göra klart något, och bara det. Saker har liksom en tendens att hända.

Jag gillar analogin med bilnycklarna när kund frågar hur lång tid något tar. Säg att du ska åka till jobbet, du tar dig till bilen och upptäcker att du inte har bilnycklarna i fickan. Hur lång tid tar det att hitta dom? De kan vara i andra fickan så några sekunder. Kan vara i andra jackan där hemma så du måste gå tillbaks, så några minuter. Du kanske la den på något konstigt ställe när du fokuserade på något annat, säg barnen som skriker eller ett telefonsamtal med en kaffekopp i andra handen samtidigt som du rotar i plånboken. Hur specifikt kan du svara på hur lång tid det tar? Det är ett så enormt tidsomfång.

Jag sökte mig vidare när projekten började sina på ovanstående nämnda företag, vilket är var jag lärde mig detta med tid. Och det var inte en rolig erfarenhet.

Så jag hittade ett nytt företag och fick ett nytt projekt. Jag var riktigt nöjd med den, hade ordentligt med tidigare erfarenhet, något jag tycker om att göra och jag uppskattade att jobbet skulle ta 2-3 dagar, informerade kund 5-10, och tog betalt för en månad. Sen slog verkligheten in. Jag var beroende att få dokumentation från deras IT-nissar som aldrig kom, utan den kunde jag inte ens börja med kärnfunktionerna. "Inga problem, börja med knapparna och färgläggningen" sa projektledaren. Jag har lärt mig läxan tidigare, jag jobbar innifrån och jobbar mig ut, dvs kärnfunktionalitet osv först, UI kommer när allt fungerar, och jag vet exakt hur det fungerar och vad man kan göra med det. De gånger jag varit tvungen börja utifrån och jobba mig in har slutresultatet blivit bajsklet.

Så medan jag väntar på den vitala informationen så knåpar jag ihop det grafiska. Notera att jag är kodknäckare, jag gör backend, system och sysslar främst med att bolla data. När det kommer till grafik så kan jag typ göra en fyrkant i Paint, tror det finns en knapp för det men jag gör 4 raka linjer så gott jag kan. En vecka går och jag presenterar gränssnittet. Notera att två veckor in och allt jag gjort är en bild, seriöst en *.png jag visade i fullscreen. "Herregud vad fult." Försökte förklara konceptet av placeholder, men nej, det accepterades inte. "Flytta det här hit, lägg till den där grejen jag nämnde förut här" osv. Japp, dags att börja göra bajsklet. Motivationen börjar tryta.

Strax över en månad senare och motivationen som bortblåst får jag äntligen dokumentationen jag blev lovad jag skulle få vid projektstart. Och den är bedrövlig. Plus att formatet i deras filer/system är... tänk om du hade alla filer på datorn på skrivbordet, och alla hette "data", utan filändelse. Typ den nivån. Andra varningsklockan, och vad gör jag? Missar den helt och tror att det löser sig. Jag försöker göra det bästa av situationen.

Jag lyckades en vecka senare presentera en fungerande version (grundläggande/prototyp). Nej, den skulle tydligen inte funka. Jag blir informerad om några av deras fullösningar de har, vilket mycket riktigt stämmer, gör att det inte fungerar. Så jag får byta språk och approach.

En vecka senare, återigen presenterar fungerande version. Och återigen accepterar projektledaren den inte. Denna gång hade det att göra med hur jag sparar datan, vi hade mycket debatt kring detta innan och jag var noga med att följa deras ruggigt långa och specifika krav kring detta. Men nej, jag hade tydligen missuppfattat, och en timmeslång förklaring om vad det är han vill ha senare fattar jag vad han försöker säga. Grovt påhittat exempel; istället för att ha en central databas med alla klienters tabeller ville han ha varje klients tabell på klientens dator trots att alla klienter kopplar upp sig till samma server. Och att installera något på servern var inte på tal. Vid det här laget gav jag inte 100% längre, jag var väl runt 20%-strecket. Och jag var tvungen byta språk igen.

Två veckor senare presenterar jag detta Frankensteins monster, något som inte ska existera men lo and behold, där är den. Ett hopplock som ingen designer skulle kunna hitta på i sin vildaste fantasi, min tro i vad jag presenterar närmast noll. Projektledaren är nöjd. Första gången jag faktiskt erfarar att karln är nöjd, och det är mitt sämsta arbete någonsin (per design!). Bra, då ska vi bara installera det nödvändiga så är vi up and running och jag kan "börja på"/färdigställa UI'et. "Vadå installera? Vi ska inte installera något". Så först var jag tvungen ha en debatt att de måste HA filerna för att kunna använda dom, något han på riktigt inte hade fattat. Den diskussionen var lite av en ögonöppnare för oss båda.

Och då systemet körs på klientdatorn som är plattformsoberoende (linux/windows) behöver klienterna något som tolkar koden. "Nej, inget ska installeras på klientdatorerna". Så jag fann mig i en situation där kund vill ha ett centralt system som inte är centralt, men klienterna fick inte röras. Inget skulle få installeras. Och jag försöker förgäves förklara att ingen kod kan köras på någon maskin utan något som tolkar. Till och med HTML kräver en webbläsare. Men nej, döva öron. Och där dog min motivation för projektet, och jag sjönk in i en depression då jag hade kunnat jobbat på ett annat projekt med människor jag jobbat med tidigare och tycker om, som jag valde bort för detta bättre betalande.

Kund fick sin lösning 3 månader senare, och en matchande räkning så det löste sig tillslut. De var inte nöjda med kostnaden, och jag var inte nöjd med att föda vad jag nu vet finns där ute i det vilda. Jag har inte ens nämnt de extra/onödiga funktionaliteten projektledaren konstant efterfrågade. En favorit att hata var "gör såhär istället" och jag förklarar att den pixelperfektionen för den saken kräver att jag byter bibliotek och måste porta över allt, samt extra licenskostnader. Hans svar var "ok". Han behövde inte ens tänka på det. Tror fan han kastar tärning i förhand på vad han vill ha ut ur diskussionen, och litar helt på att tärningen Alltid Har Rätt.

Vad jag lärde mig var ett tydligt tecken på en dålig (projekt)ledare, något som påminde mig om ett stycke från Sun Tzu's Art of War. Denna projektledare var riktigt dålig för han ville bestämma både vad jag skulle göra (projektmål), och hur jag skulle jobba("utifrån -> in", extra funktioner, göra om efterfrågat och fungerande system från scratch flera gånger, etc). Det är ett väldigt luddigt koncept om man inte är vidare insatt, men i kort micromanagement/kika över axeln och påpeka saker konstant är ruggigt destruktivt.

Stöter ni på en chef som flera gånger om dagen klämmer ur sig - en formulering som idag ger mig en stressattack - "hur gåre?", SPRING!

Så nej, jag ger inte alltid 100%, men jag ger 100% av det jag har. Det är ledaren som avgör om det är 110% eller 20%. Trodde aldrig att mitt spann var under 100-110%, men det projektet fick mig inse hur en enda person kan verkligen stampa ner mig i marken.

De (projektledaren) kontaktade mig några månader senare, de ville koppla en mobilapp till systemet (som de mot min förvåning var riktigt nöjda med). Jag sa att jag inte har råd med det. Han blev förbryllad (jag hade ju tjänat mer än honom under vår tid tillsammans?). Tror inte ens han inser vilken skada han kan åsamka sin omgivning. Därför är människor så farliga, i kontrast med djur. Djur är ärliga. En orm är en orm. Är en varg hungrig och vill äta dig är den ärlig om det. Människor däremot kan vandra runt helt omedvetna, helt utan uppsåt, och du vet inte om faran förrän skadan är skedd. Kanske därför folk som jobbat inom service har generellt så låg människosyn.

Permalänk
Skrivet av Raphaei:

Jag ger inte alltid 100%, inte längre. Hemskt att säga, men verkligheten kan vara en kalldusch. Jag jobbade på en rad projekt till ett företag, jag var nöjd med våra avtal och vi höll oss i regel till dom, ibland kunde någon förändring/tillägg efterfrågas, men det var oftast "varför tänkte inte jag på det"-typ av grej så var aldrig ett problem. Jag gav alltid 100% men upptäckte att jag var lite av en tidsoptimist, tiden jag angav var vad det tar för mig där jag kan fokusera 100% att göra klart något, och bara det. Saker har liksom en tendens att hända.

Jag gillar analogin med bilnycklarna när kund frågar hur lång tid något tar. Säg att du ska åka till jobbet, du tar dig till bilen och upptäcker att du inte har bilnycklarna i fickan. Hur lång tid tar det att hitta dom? De kan vara i andra fickan så några sekunder. Kan vara i andra jackan där hemma så du måste gå tillbaks, så några minuter. Du kanske la den på något konstigt ställe när du fokuserade på något annat, säg barnen som skriker eller ett telefonsamtal med en kaffekopp i andra handen samtidigt som du rotar i plånboken. Hur specifikt kan du svara på hur lång tid det tar? Det är ett så enormt tidsomfång.

Jag sökte mig vidare när projekten började sina på ovanstående nämnda företag, vilket är var jag lärde mig detta med tid. Och det var inte en rolig erfarenhet.

Så jag hittade ett nytt företag och fick ett nytt projekt. Jag var riktigt nöjd med den, hade ordentligt med tidigare erfarenhet, något jag tycker om att göra och jag uppskattade att jobbet skulle ta 2-3 dagar, informerade kund 5-10, och tog betalt för en månad. Sen slog verkligheten in. Jag var beroende att få dokumentation från deras IT-nissar som aldrig kom, utan den kunde jag inte ens börja med kärnfunktionerna. "Inga problem, börja med knapparna och färgläggningen" sa projektledaren. Jag har lärt mig läxan tidigare, jag jobbar innifrån och jobbar mig ut, dvs kärnfunktionalitet osv först, UI kommer när allt fungerar, och jag vet exakt hur det fungerar och vad man kan göra med det. De gånger jag varit tvungen börja utifrån och jobba mig in har slutresultatet blivit bajsklet.

Så medan jag väntar på den vitala informationen så knåpar jag ihop det grafiska. Notera att jag är kodknäckare, jag gör backend, system och sysslar främst med att bolla data. När det kommer till grafik så kan jag typ göra en fyrkant i Paint, tror det finns en knapp för det men jag gör 4 raka linjer så gott jag kan. En vecka går och jag presenterar gränssnittet. Notera att två veckor in och allt jag gjort är en bild, seriöst en *.png jag visade i fullscreen. "Herregud vad fult." Försökte förklara konceptet av placeholder, men nej, det accepterades inte. "Flytta det här hit, lägg till den där grejen jag nämnde förut här" osv. Japp, dags att börja göra bajsklet. Motivationen börjar tryta.

Strax över en månad senare och motivationen som bortblåst får jag äntligen dokumentationen jag blev lovad jag skulle få vid projektstart. Och den är bedrövlig. Plus att formatet i deras filer/system är... tänk om du hade alla filer på datorn på skrivbordet, och alla hette "data", utan filändelse. Typ den nivån. Andra varningsklockan, och vad gör jag? Missar den helt och tror att det löser sig. Jag försöker göra det bästa av situationen.

Jag lyckades en vecka senare presentera en fungerande version (grundläggande/prototyp). Nej, den skulle tydligen inte funka. Jag blir informerad om några av deras fullösningar de har, vilket mycket riktigt stämmer, gör att det inte fungerar. Så jag får byta språk och approach.

En vecka senare, återigen presenterar fungerande version. Och återigen accepterar projektledaren den inte. Denna gång hade det att göra med hur jag sparar datan, vi hade mycket debatt kring detta innan och jag var noga med att följa deras ruggigt långa och specifika krav kring detta. Men nej, jag hade tydligen missuppfattat, och en timmeslång förklaring om vad det är han vill ha senare fattar jag vad han försöker säga. Grovt påhittat exempel; istället för att ha en central databas med alla klienters tabeller ville han ha varje klients tabell på klientens dator trots att alla klienter kopplar upp sig till samma server. Och att installera något på servern var inte på tal. Vid det här laget gav jag inte 100% längre, jag var väl runt 20%-strecket. Och jag var tvungen byta språk igen.

Två veckor senare presenterar jag detta Frankensteins monster, något som inte ska existera men lo and behold, där är den. Ett hopplock som ingen designer skulle kunna hitta på i sin vildaste fantasi, min tro i vad jag presenterar närmast noll. Projektledaren är nöjd. Första gången jag faktiskt erfarar att karln är nöjd, och det är mitt sämsta arbete någonsin (per design!). Bra, då ska vi bara installera det nödvändiga så är vi up and running och jag kan "börja på"/färdigställa UI'et. "Vadå installera? Vi ska inte installera något". Så först var jag tvungen ha en debatt att de måste HA filerna för att kunna använda dom, något han på riktigt inte hade fattat. Den diskussionen var lite av en ögonöppnare för oss båda.

Och då systemet körs på klientdatorn som är plattformsoberoende (linux/windows) behöver klienterna något som tolkar koden. "Nej, inget ska installeras på klientdatorerna". Så jag fann mig i en situation där kund vill ha ett centralt system som inte är centralt, men klienterna fick inte röras. Inget skulle få installeras. Och jag försöker förgäves förklara att ingen kod kan köras på någon maskin utan något som tolkar. Till och med HTML kräver en webbläsare. Men nej, döva öron. Och där dog min motivation för projektet, och jag sjönk in i en depression då jag hade kunnat jobbat på ett annat projekt med människor jag jobbat med tidigare och tycker om, som jag valde bort för detta bättre betalande.

Kund fick sin lösning 3 månader senare, och en matchande räkning så det löste sig tillslut. De var inte nöjda med kostnaden, och jag var inte nöjd med att föda vad jag nu vet finns där ute i det vilda. Jag har inte ens nämnt de extra/onödiga funktionaliteten projektledaren konstant efterfrågade. En favorit att hata var "gör såhär istället" och jag förklarar att den pixelperfektionen för den saken kräver att jag byter bibliotek och måste porta över allt, samt extra licenskostnader. Hans svar var "ok". Han behövde inte ens tänka på det. Tror fan han kastar tärning i förhand på vad han vill ha ut ur diskussionen, och litar helt på att tärningen Alltid Har Rätt.

Vad jag lärde mig var ett tydligt tecken på en dålig (projekt)ledare, något som påminde mig om ett stycke från Sun Tzu's Art of War. Denna projektledare var riktigt dålig för han ville bestämma både vad jag skulle göra (projektmål), och hur jag skulle jobba("utifrån -> in", extra funktioner, göra om efterfrågat och fungerande system från scratch flera gånger, etc). Det är ett väldigt luddigt koncept om man inte är vidare insatt, men i kort micromanagement/kika över axeln och påpeka saker konstant är ruggigt destruktivt.

Stöter ni på en chef som flera gånger om dagen klämmer ur sig - en formulering som idag ger mig en stressattack - "hur gåre?", SPRING!

Så nej, jag ger inte alltid 100%, men jag ger 100% av det jag har. Det är ledaren som avgör om det är 110% eller 20%. Trodde aldrig att mitt spann var under 100-110%, men det projektet fick mig inse hur en enda person kan verkligen stampa ner mig i marken.

De (projektledaren) kontaktade mig några månader senare, de ville koppla en mobilapp till systemet (som de mot min förvåning var riktigt nöjda med). Jag sa att jag inte har råd med det. Han blev förbryllad (jag hade ju tjänat mer än honom under vår tid tillsammans?). Tror inte ens han inser vilken skada han kan åsamka sin omgivning. Därför är människor så farliga, i kontrast med djur. Djur är ärliga. En orm är en orm. Är en varg hungrig och vill äta dig är den ärlig om det. Människor däremot kan vandra runt helt omedvetna, helt utan uppsåt, och du vet inte om faran förrän skadan är skedd. Kanske därför folk som jobbat inom service har generellt så låg människosyn.

Jätte intressant story, kan verkligen relatera med vad du säger. Som i detta projekt gick jag in glad och taggad och tycker själv att jag gjorde ett snabbt och proffsigt jobb men efter dålig kommunikation och hur dom velar hit och dit och sen lägger skulden på mig eftersom att det tar längre tid att gå en omväg (TYDLIGEN?!) så tröttnar jag och gör ett sämmre jobb. I början brydde jag mig om projektet och vad som var bäst för det men nu gör jag som dom säger och bara vill bli klar och gå vidare från den här smeten. Det är verkligen intressant hur dom biter sig själva när dom sätter sjuka krav och trycker ner anstälda. Det finns många företag chefer borde försöka ta efter där arbetarna mår bra vilket resulterar i bättre produkter. Anyways Tack för svaret!

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?