Permalänk

Datorn startar om av sig själv

Hej! Jag har nyligen byggt en ny PC och allt har funkat bra fram till för någon dag sedan då datorn helt plötsligt dog och startade om sig själv. Jag blev väldigt förvånad då den är helt ny, som sagt.
Jag trodde att det berodde på någon uppdatering i operativsystemet så jag stängde av Windows automatiska uppdatering. Allt gick bra efter det men nu för några minuter hände det igen.

Vet någon vad det kan bero på? Kan jag ha installerat några drivers fel? Jag använde inte CD-skivorna som följde med utan laddade istället ner från internet.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunter Moist:

Hej! Jag har nyligen byggt en ny PC och allt har funkat bra fram till för någon dag sedan då datorn helt plötsligt dog och startade om sig själv. Jag blev väldigt förvånad då den är helt ny, som sagt.
Jag trodde att det berodde på någon uppdatering i operativsystemet så jag stängde av Windows automatiska uppdatering. Allt gick bra efter det men nu för några minuter hände det igen.

Vet någon vad det kan bero på? Kan jag ha installerat några drivers fel? Jag använde inte CD-skivorna som följde med utan laddade istället ner från internet.

Tacksam för hjälp!

Vad har du för komponenter (Är särskilt intresserad av exakt modell och Watt på din PSU)?
Kontrollera också om du (Windows) faktiskt har installerat någon uppdatering som krävde omstart.

Vad jag vet så krävs det rätt extrema åtgärder för att stänga av Windows update.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem

Hej,

Denna fråga har inget enkelt svar och du behöver lämna mycket mer info. Du kan börja med att läsa denna klistrade tråden.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/578039-kranglar-din-da...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Gunter Moist:

Hej! Jag har nyligen byggt en ny PC och allt har funkat bra fram till för någon dag sedan då datorn helt plötsligt dog och startade om sig själv. Jag blev väldigt förvånad då den är helt ny, som sagt.
Jag trodde att det berodde på någon uppdatering i operativsystemet så jag stängde av Windows automatiska uppdatering. Allt gick bra efter det men nu för några minuter hände det igen.

Vet någon vad det kan bero på? Kan jag ha installerat några drivers fel? Jag använde inte CD-skivorna som följde med utan laddade istället ner från internet.

Tacksam för hjälp!

Hej,
Har du Överklockat?

Snälla posta specifikationer.

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Vad har du för komponenter (Är särskilt intresserad av exakt modell och Watt på din PSU)?
Kontrollera också om du (Windows) faktiskt har installerat någon uppdatering som krävde omstart.

Vad jag vet så krävs det rätt extrema åtgärder för att stänga av Windows update.

Detta är mina specs:
Mina specs:
•Intel Core i5 8600k
•ASUS PRIME Z370-P
•Corsair 16GB DDR4 2666Mhz
•be quiet! Pure Rock
•Samsung 960 EVO 250GB
• Corsair RM750w
•WD Desktop Blue 1TB 3.5”
•Fractal Design Meshify C Temp G
•ASUS ROG Strix GeForce GTX 1070

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cypress_86:

Hej,
Har du Överklockat?

Snälla posta specifikationer.

Nej, jag har inte överklockat. I bios testade jag att ha ”tuning” (tror jag det hette) på extreme men satte sedan tillbaka det på normal.

Specs har jag nu lagt till i ett annat svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunter Moist:

Detta är mina specs:
Mina specs:
•Intel Core i5 8600k
•ASUS PRIME Z370-P
•Corsair 16GB DDR4 2666Mhz
•be quiet! Pure Rock
•Samsung 960 EVO 250GB
• Corsair RM750w
•WD Desktop Blue 1TB 3.5”
•Fractal Design Meshify C Temp G
•ASUS ROG Strix GeForce GTX 1070

Skickades från m.sweclockers.com

Min första tanke är fortfarande PSU. Hur gammalt är det?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem

Användes ESD-skydd vid bygget (annars risk för skada som dykt upp nu)?

Är rätt antal moderkortsdistanser monterade?

Inga skadade sockelpinnar till CPU? Kan brinna av eller tappa kontakten efter dagar eller månader om de är skadas vid monteringen.

Sitter alla minnesmoduler nertryckta ordentligt på båda sidor?

Kontrollerat alla kontakter genom att dra ur och återmontera igen?

Har det varit åska nyligen i ditt område som du struntade i och inte drog ut ström + eventuellt dsl-internet (via telejacket)?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Gunter Moist:

Nej, jag har inte överklockat. I bios testade jag att ha ”tuning” (tror jag det hette) på extreme men satte sedan tillbaka det på normal.

Specs har jag nu lagt till i ett annat svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Startar datorn om sig riktigt hårt? Liksom bara dör tvärt och startar om?
I så fall hade jag samma problem med samma moderkort. Det slutade med allt tätare omstarter och ett nytt moderkort...

Nu kör jag på ett Asus prime 370-A i stället.

Permalänk
Skrivet av HoboCop:

Min första tanke är fortfarande PSU. Hur gammalt är det?

Allt är helt nytt. Jag köpte nätagget tillsammans med alla andra komponenter för ca 3-4 veckor sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Användes ESD-skydd vid bygget (annars risk för skada som dykt upp nu)?

Är rätt antal moderkortsdistanser monterade?

Inga skadade sockelpinnar till CPU? Kan brinna av eller tappa kontakten efter dagar eller månader om de är skadas vid monteringen.

Sitter alla minnesmoduler nertryckta ordentligt på båda sidor?

Kontrollerat alla kontakter genom att dra ur och återmontera igen?

Har det varit åska nyligen i ditt område som du struntade i och inte drog ut ström + eventuellt dsl-internet (via telejacket)?

Jag använde ett ESD-armband som jag fäste i ett stativ av metall.

Distanserna vet jag inte hur bra de är monterade men de såg bra ut när jag byggde datorn.

Processorn monterade jag före allt annat pga en defekt kylare som jag behövde reklamera. Så processorn har suttit i moderkortet ca 2 veckor innan själva bygget började. Men den gled ner lätt så jag har svårt att tro att jag böjde någon pin.

Det har varit rejäl åska för några dagar sedan, men då vi har nedgrävd fibernätverk borde inte det påverka, om kag har fattat det rätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Cypress_86:

Startar datorn om sig riktigt hårt? Liksom bara dör tvärt och startar om?
I så fall hade jag samma problem med samma moderkort. Det slutade med allt tätare omstarter och ett nytt moderkort...

Nu kör jag på ett Asus prime 370-A i stället.

Ja, precis. Den bara slocknar och startar sedan igen. Dock senaste gången så var den helt död. Det gick inte ens att starta den med power-knappen. Efter ett tag gick det igen men jag funderar på att lämna in den på lagning/check

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gunter Moist:

Ja, precis. Den bara slocknar och startar sedan igen. Dock senaste gången så var den helt död. Det gick inte ens att starta den med power-knappen. Efter ett tag gick det igen men jag funderar på att lämna in den på lagning/check

Skickades från m.sweclockers.com

Ja men gör det, du har ju garanti på grejorna och med tanke på att jag har haft samma problem med exakt samma moderkort så är det troligtvis det som är felet.

Permalänk
Medlem

@Gunter Moist: Har du kollat temperaturen i datorn när den startar om?

Permalänk
Medlem

Resetta bios, ha bara en minnesmodul i satt, kolla tempen.

Generellt ska man plocka bort allt. Hårddiskar och sånt.
Därefter startar du datorn med minimum saker inkopplat i syfte att se om den startar alls

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Problemet är löst. Jag lämnade in dator på Alina och efter 2 dagar kunde de konstatera att det var någon sladd som bidrog med strömförsörjning som var lös. Det var alltså inte fel på PSUn. Tack alla för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gunter Moist:

Problemet är löst. Jag lämnade in dator på Alina och efter 2 dagar kunde de konstatera att det var någon sladd som bidrog med strömförsörjning som var lös. Det var alltså inte fel på PSUn. Tack alla för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com

Skönt att det löste sig för dig!