Permalänk
Medlem

Datorn startar ej alls

Hej,

har haft min dator i lite mer än 5 år nu och den har fungerat felfritt fram tills nu.
Det började för ett par dagar sedan, när datorn fick kortslutning ett par minuter efter uppstart. idag startade jag datorn och den dog efter cirka 5 sekunder, och nu går den inte att starta alls. Ingenting händer när jag trycker på strömknappen, inte ens fläktarna startar. Har testat med ett annat PSU men det händer fortfarande inget. Det lyser en grön lampa på moderkortet och lampan på grafikkortet lyser när jag kopplar in sladden till PSU. kan det vara fel på moderkortet eller CPU?

Permalänk
Medlem

Kortslutningen kan ha bränt sönder något. Skulle i vanliga fall bett dig testa en ny PSU men ser att du gjort det redan. Bara börja testa sig fram vad som funkar och inte. Tråkigt att det hände

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Glöm inte kontrollera så det inte helt enkelt är power-knappen som lagt av

Permalänk
Medlem

power led lampan lyser grönt på moderkortet när jag sätter in kabeln till nätagget. men borde inte chassi fläktarna åtminstonde fungera om moderkortet också gör det?

Permalänk
Hedersmedlem

På vilket sätt fick datorn "kortslutning"?

Går inte att säga något mer innan vi fått reda på alla delar och vilka nätaggregat du testade med.

Har ni haft åska i närheten kan det vara en orsak och då blir det lätt en svår och dyr felsökning.

Lysdioden (LED) på moderkortet drivs nog normalt på 5V och fläktarna på 12. Olika delar av nätaggregatet som används och bara den ena kan vara trasig.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

datorn dog och efter några sekunder
startade den automatiskt igen. har varit
väldigt varmt och fuktigt.

Permalänk
Medlem

@koffe: Har du kollat så att det inte är brytaren i strömknappen som har lagt av?

Moderkort brukar vanligtvis ha en lysande led så länge nätdelen är i on-läge, fläktarna går bara igång när du sätter igång datorn på chassits strömknapp.

Permalänk
Medlem

försökte starta med en skruvmejsel på moderkortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av koffe:

försökte starta med en skruvmejsel på moderkortet

Ok, låter som moderkortet inte mår så bra då, eftersom du testat med annan nätdel.

Permalänk
Medlem

Ha bara en minnesmodul i satt och starta datorn

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!