Nvidia visar kantutjämning med ray tracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag undrar vad ni menar med att utskilja pixlar, och huruvida det verkligen är pixlar ni ser eller anti-reflexskyddet.

För egen del skulle jag snarare beskriva det som att bilden ser skarpare ut vid högre pixeldebsitet, men även på låga upplösningar som 1080p är pixlarna väldigt små.

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns ett uttryck för hur flertalet av de manliga medlemmarna på Flashback beskriver sitt könsorgan, kanske vi borde införa något liknande på Swecklockers typ "Sweclockers öga" eller "Sweceye"...

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Behöver du glasögon ser du inte bättre än 20/20 med korrektion, vilket 75% av befolkningen gör (35% utan korrektion).

Hur ter sig pixlarna när du tittar på skärmen?

Det skulle visst vara möjligt för vissa att få en bättre syn med korrektion. Om synfelet inte är kopplat till näthinnans upplösning utan endast linsegenskapsrelaterat så är det absolut inte en omöjlighet.

20/20-syn är inte en benämning på perfekt syn, man kan ha 20/15 eller tom lite bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Det skulle visst vara möjligt för vissa att få en bättre syn med korrektion. Om synfelet inte är kopplat till näthinnans upplösning utan endast linsegenskapsrelaterat så är det absolut inte en omöjlighet.

20/20-syn är inte en benämning på perfekt syn, man kan ha 20/15 eller tom lite bättre.

Jag har inte talat om vad som är möjligt. Du får inte glasögon eller linser hos optikern som är anpassade till bättre än 20/20 eftersom det skulle göra det mer ansträngande för ögat att fokusera på olika avstånd.

Det stämmer att 20/20 inte är perfekt syn, men jag påstod inte heller nåt annat.

Permalänk
Medlem

30 fps i 1080p med titan.. Ja det verkar ju lovande, not

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag har inte talat om vad som är möjligt. Du får inte glasögon eller linser hos optikern som är anpassade till bättre än 20/20 eftersom det skulle göra det mer ansträngande för ögat att fokusera på olika avstånd.

Det stämmer att 20/20 inte är perfekt syn, men jag påstod inte heller nåt annat.

Då tar jag ett exempel istället. Säg att jag har en synskärpa på 20/15 (alltså bättre än normal visus). Jag lider dock av astigmatism och behöver därför glasögon. Med korrektion korrektion har jag bättre syn än 20/20. Detta scenario är inte alls ovanligt och tidigare användare kan mycket väl ha den bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

--snip--

Det är svårt att använda en del absoluta mått för att dra slutsatser om vad som är lämpligt på en bildskärm. Biloter kan se så högt som 800fps säger du. Ja det beror på vad det är man har mätt. Själv har jag inte några problem att se en bländande kamerablixt och den lyser ibland bara en tiotusendels sekund! Den du! Förmåga att se i 10.000 FPS! Fast ja, den siffran är knappast överförbar till vad vi har behov av på en datorskärm.

--snip--

Har för mig att kontinuerlig information (typ framföra fordon/gaming) som hjärnan kan uppfatta har ett genomsnittligt maxtak på kring 300 fps från en bildskärm, när man har adrenalin i blodet. Och som du säger är det lätt att märka kraftigt avvikande saker även om det är under en mycket kortare tid (har för mig att det är en balans mellan ljusmängs och exponeringstid, typ som en kamera).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Behöver du glasögon ser du inte bättre än 20/20 med korrektion, vilket 75% av befolkningen gör (35% utan korrektion).

Hur ter sig pixlarna när du tittar på skärmen?

Ptja, optikern blev förvånad över att jag kunde läsa texten på sista raden och sa att jag verkligen har höksyn, utöver det normala.

Om jag tolkar den här rätt så har jag alltså bättre än 20/20.

Pixlarna ter sig som små kvadrater. Osäker på vad du menar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag undrar vad ni menar med att utskilja pixlar, och huruvida det verkligen är pixlar ni ser eller anti-reflexskyddet.

För egen del skulle jag snarare beskriva det som att bilden ser skarpare ut vid högre pixeldebsitet, men även på låga upplösningar som 1080p är pixlarna väldigt små.

Det beror nog på vad man gör vid skärmen också. En trasig pixel syns ju både på en 4K-skärm och en 720p, men det är ju en mycket mindre andel av bildytan som störs på en 4K-skärm. Sen kan man ju i vissa spel uppfatta att t.ex. avlägsna objekt är olika pixliga, vilket som du säger blir skarpare och bättre med högre upplösning. Någon som sitter och ser pixlarna före helheten på skärmen har nog antagligen någon form av lättare kognitiv störning, något jag kan dra mig till minnes att mitt betydligt yngre jag led av.

Personligen tycker jag att övergången från 1920x1200 till 2560x1440 i princip helt har tagit bort behovet av kantutjämning för min del. Jag föredrar dessutom en skarp bild framför en som är aningen blurrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

Då tar jag ett exempel istället. Säg att jag har en synskärpa på 20/15 (alltså bättre än normal visus). Jag lider dock av astigmatism och behöver därför glasögon. Med korrektion korrektion har jag bättre syn än 20/20. Detta scenario är inte alls ovanligt och tidigare användare kan mycket väl ha den bakgrunden.

Nu byter du bara ett brytningsfel mot ett annat. Det är ingen skillnad mot att jag skulle påstå att jag har en synskärpa på 20/10 men att jag lider av översynthet.

Skrivet av backfeed:

Ptja, optikern blev förvånad över att jag kunde läsa texten på sista raden och sa att jag verkligen har höksyn, utöver det normala.

Om jag tolkar den här rätt så har jag alltså bättre än 20/20.

Pixlarna ter sig som små kvadrater. Osäker på vad du menar.

Ptja, då har väl jag också bättre än 20/20 med nördglajorna på.

Här är en bild från min 27" QHD-skärm taget med min iPhone från 3-4cm avstånd och inzoomat ca 2,5X.

Och här en bild som referens för hur stor texten är på min skärm:
https://imgur.com/f9sFkm4

Jag köper inte riktigt att du ser dessa små rutor 75cm ifrån en skärm som har ca 55PPI högre upplösning. Om jag tittar ungefär en decimeter ifrån skärmen kan jag se rutmönstret - det är pyttelitet - och lite längre ifrån kan jag se små ojämnheter i bokstäverna. På normala avstånd är det mer som att det kanske finns en liten svag grynighet, men det kan också vara anti-reflexskyddet.

Om vi snackat skillnad i upplevd skärpa hade jag kunnat köpa det, men att se individuella pixlar på det avståndet köper jag inte för fem öre.

Skrivet av Sveklockarn:

Det beror nog på vad man gör vid skärmen också. En trasig pixel syns ju både på en 4K-skärm och en 720p, men det är ju en mycket mindre andel av bildytan som störs på en 4K-skärm. Sen kan man ju i vissa spel uppfatta att t.ex. avlägsna objekt är olika pixliga, vilket som du säger blir skarpare och bättre med högre upplösning. Någon som sitter och ser pixlarna före helheten på skärmen har nog antagligen någon form av lättare kognitiv störning, något jag kan dra mig till minnes att mitt betydligt yngre jag led av.

Personligen tycker jag att övergången från 1920x1200 till 2560x1440 i princip helt har tagit bort behovet av kantutjämning för min del. Jag föredrar dessutom en skarp bild framför en som är aningen blurrad.

Trasiga pixlar står ju ut från övriga, vilket gör dem mycket lättare att se.

I spel tycker jag inte att QHD är tillräckligt bra (på 27") för att eliminera behovet av kantutjämning. Det finns ofta element som gräs och buskar som behöver hög upplösning för att se riktigt bra ut.

Permalänk
Medlem

SSAA är enligt mig den bästa kantutjämningstekniken, satt för ett tag sen och spelade Sniper Elite V2 och skalade upp till SSAA x2 för en 1440p skärm, och inga jaggies synas alls i små trädgrenar långt bort.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ptja, då har väl jag också bättre än 20/20 med nördglajorna på.

Här är en bild från min 27" QHD-skärm taget med min iPhone från 3-4cm avstånd och inzoomat ca 2,5X.
https://i.imgur.com/Pyq5lux.jpg

Och här en bild som referens för hur stor texten är på min skärm:
https://imgur.com/f9sFkm4

Jag köper inte riktigt att du ser dessa små rutor 75cm ifrån en skärm som har ca 55PPI högre upplösning. Om jag tittar ungefär en decimeter ifrån skärmen kan jag se rutmönstret - det är pyttelitet - och lite längre ifrån kan jag se små ojämnheter i bokstäverna. På normala avstånd är det mer som att det kanske finns en liten svag grynighet, men det kan också vara anti-reflexskyddet.

Om vi snackat skillnad i upplevd skärpa hade jag kunnat köpa det, men att se individuella pixlar på det avståndet köper jag inte för fem öre.

Jag menar alltså inte rutmönstret, ned på subpixelnivå, men exempelvis kan jag urskilja att detta är fyra svarta pixlar som omger en vit på en vit bakgrund, och inte bara en svart blobb: exempel. Kanske inget bra exempel alls, men det var det bästa jag kunde komma på.

Jaggies i spel utan anti-alias ser jag tydligt, det är därför jag kör med 2xAA, det blir betydligt bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag menar alltså inte rutmönstret, ned på subpixelnivå, men exempelvis kan jag urskilja att detta är fyra svarta pixlar som omger en vit på en vit bakgrund, och inte bara en svart blobb: exempel. Kanske inget bra exempel alls, men det var det bästa jag kunde komma på.

Jaggies i spel utan anti-alias ser jag tydligt, det är därför jag kör med 2xAA, det blir betydligt bättre.

Rutmönstret är inte subpixelnivå. Varje ruta är uppdelad i röda, gröna och blå subpixlar. Jag kan dock inte se mer än en hint av dessa med iPhone-kameran (behövs macro-objektiv för att kunna fota dem ordentligt).

Men okej, nu blev det mycket mer rimligt med ditt exempel. Vid maximal kontrast är det absolut inget konstigt att kunna se en pixel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Chibariku:

Ja Star Trek Discovery är ju riktigt gammal serie, snart ett år

LOL, Voyager såklart. Resa, upptäcka, så förvirrande.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Det beror även på hur god syn man har. Jag sitter ca 75 cm från min 27" 4K-skärm och har inga problem att urskilja pixlar. 2xAA är en definitiv förbättring i mitt fall men mer än så behöver jag inte. Vill helst ha en 8K-skärm så jag kan köra utan AA (förhoppningsvis, men hjärnan är ju tyvärr väldigt duktig på att upptäcka jaggies så frågan är om det räcker).

Jo den uträkningen är med synskärpa på 20/20 vilket motsvarar 1,0. I excelarket på länken går det ändra vad man har för syn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Jo den uträkningen är med synskärpa på 20/20 vilket motsvarar 1,0. I excelarket på länken går det ändra vad man har för syn.

Skönt att ha 25/20 eller 1,25 på båda ögon när man är närmare 40 år gammal, trots att båda föräldrar har glojärn.

Jag tycker fortfarande inte att jag "ser pixlar" på min 1440p-monitor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

32k är Runt 500 MP, våra kan bara urskilja runt 7 MP i mittersta synfältet.

Det där stämmer inte alls.. eller rättare sagt. Forskare har inte en aning om vad exakt våra ögon kan utskilja så jag tar det påståendet med flera lastfartyg salt.

Skrivet av Tomika:

Källa på det?
För har läst och hört från flertal studier rörande piloter att hjärnan i sig kan fånga upp så högt som 800fps om man nu översätter det ren reaktion, samt att det i "megapixel" översättning sträcker sig uppemot 400 när vi tittar och fokuserar på något väldigt nära. Men att yttre synfältet (periferi seendet) ligger på siffror så lågt som 2 megapixel.

Nu är jag inte forskare själv utan bara läst lite här och var genom åren. Men verkar vara ett väldigt brett spann och uppgifterna är olika vart man än läser om det. 😂

Korrekt. Idag så finns det ingen enig forskarkår eller empiri som kan säga varken det ena eller det andra. Det är som myten om att människan inte kan se mer än 30 FPS.

Skrivet av Esseboy:

400-500 MP är den teoretiska upplösningen om man räknar alla tappar och stavar, men hjärnan översätter det i runda slängar till 7 MP i mitten och som du sa runt 2 MP I periferin, så det mesta över 8K-16K är bortkastat, visst kan det ge nått litet men först måste vi vänta på att GPU tillverkarna löser hur vi driver en sån upplösning

https://futurism.com/what-is-the-resolution-of-the-human-eye/

Måste säga att den där källan är extremt bristfällig. Den har en källa som i sin tur baseras på teorier utan några som helst belägg. Då ska man vara medveten om att inget öga är sig likt. Inte ens bland de två du själv har.. så det är nästan omöjligt och påstå att ögat bara kan "se 7 MP i mitten".

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Det där stämmer inte alls.. eller rättare sagt. Forskare har inte en aning om vad exakt våra ögon kan utskilja så jag tar det påståendet med flera lastfartyg salt.

Korrekt. Idag så finns det ingen enig forskarkår eller empiri som kan säga varken det ena eller det andra. Det är som myten om att människan inte kan se mer än 30 FPS.

Måste säga att den där källan är extremt bristfällig. Den har en källa som i sin tur baseras på teorier utan några som helst belägg. Då ska man vara medveten om att inget öga är sig likt. Inte ens bland de två du själv har.. så det är nästan omöjligt och påstå att ögat bara kan "se 7 MP i mitten".

Du kan ju länka till egna källor.

Verkar som att du är emot forskare?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

SSAA ser lätt bäst ut i bilderna.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du kan ju länka till egna källor.

Verkar som att du är emot forskare?

Nej? Jag menar att det inte finns någon enighet hos forskarkåren och därför kan man inte fara omkring och påstå att människan bara kan se 7 MP rakt fram med en halvdan källa som den du hänvisar till. För det är inte i närheten av grund för ditt uttalande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

"strålspårning", nej snälla översätt inte raytracing.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Du kan ju länka till egna källor.

Verkar som att du är emot forskare?

Med lite googling så kan man lätt se beräkningar på såväl ögats "upplösning" som "fps". Däremot eftersom mackapärerna ögon är rätt unika och ihop med hjärnan inte behandlar input av elektromagnetisk strålning "tekniskt" jämförbart med renderad bild och signalvägen ut till en pixeltändning så är mätvärden såsom megapixlar och fps helt ointressanta i sammanhanget. Du får helt enkelt avsluta dom mätvärdena vid panelen i monitorn, blädderblockspapperet eller den reflekterande projektorduken

300 fps vita bilder och en bild i mitten av strömmen på en tavla så kan du redogöra hela bilden. Två bilder i strömmen så kommer de flesta tappa en av dom helt i hjärnan. Två kombinationer av färger, och beroende på färger, så kan vissa särskilja på dessa men inte vid en annan kombination och ordning. Upplösningsmässigt såväl som vid en fps-jämförelse så spelar även rörelse, färger, former, individuellt öga, ålder, gener, kost, mekaniska synfel, dagsform, kön m.m. in samt vad som kommer före och efter i form av ljus. Vid vissa kombinationer av parametrar in i fettklumpen där du får lite intryck och impulser kan du berätta något matnyttigt runt upplevelsen men för att kunna använda orden fps, och megapixlar får du faktiskt till dessa bifoga ett antal meningar med övriga omständigheter gällande den aktuella ljusstrålningen samt oftast ta emot mer än ett "ja/nej" svar i samband med någon form av test som vill forcerat använda endast fps eller megapixlar på synsinnet.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem
Skrivet av repi:

"strålspårning", nej snälla översätt inte raytracing.

Tacka vet jag solbrillor från Strålbannlys.