Webhallen stänger sin butik i Helsingborg

Permalänk
Medlem

Trist. Om de nån gång i framtiden slutar med fysiska butiker slutar jag nog köpa något annat än mat. Man vill ju se och känna på grejör.

Permalänk
Medlem

Går det taskigt för Webhallen överlag eller? För var längesen jag såg några bra kampanjer eller liknande från deras håll. De andra stora kör ju sina grejer hela tiden.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem

Tydligen. På föregående sida skrevs det om förlust. Och ändå vad jag minns så har de expanderat kraftigt (?) i Stockholm på bara 10 år.

Webhallens priser är ganska ridiculous. Tex samma grafikkort är nästan 1k billigare hos Inet. Men de har utbud som andra inte har så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Går det taskigt för Webhallen överlag eller? För var längesen jag såg några bra kampanjer eller liknande från deras håll. De andra stora kör ju sina grejer hela tiden.

Det går inte taskigt, de hade ett litet underskott 2017 men högre omsättning och så, de ökade antalet anställda under 2017 med ~15%, något lägre tillgångar än 2016 men ändå över 500Milj i tillgångar.
Vinst maginalen är dock negativ men kan ha att göra med expansion, företaget har bra soliditet iaf och bra likviditet.
Tror kampanjerna m.m. är lite samma som alla andra, de kan inte pressa så mycket för att de ligger på gränserna redan och Webhallen har ett bra rykte samt stabil kundbas som gör att de kan ta lite mer utan att direkt tappa kärnkunderna.

Sedan ska tilläggas att Webhallen ingår i Kompletts koncern, så lär inte dyka i första taget.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt att den stänger, men förstår. Marginalerna är inte att leka med i branschen. Kommer att sakna att hänga där, mina barn med. Har alltid blivit en tur inom när man ändå är där, och för det mesta haft något med mig därifrån.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Hm trist, låg butiken inte väldigt centralt då eller? antar andra aktörer drar mer kunder då antar jag ?

Här i malmö ligger alla deras 3 butiker i gallerior så för mig är det bara handla online som gäller för det är konstigt att i stockholm finns det så många butiker, behövs det ens så många kan man undra? Dom kanske ska satsa mer på online för hyror, löner osv är inte att leka med idag ifalll det var anledning att butiken i helsingborg stängdes sådär.

Permalänk
Inaktiv

Webhallen har tagit vatten över huvudet, verkar inte som ledningen är medveten om hur butiker ska fungera.

Man kan inte öppna MASSA butiker i hela Sverige och INTE ha ett bra lager i dem.

Hur fan driver man butiker med inget lager saldo på MASSA varor.

Vet inte hur många gånger jag velat köpa saker på någon av Webhallen butikerna i Göteborg och de har inte haft lager, vare sig i Göteborg eller i någon av övriga butikerna runt om i Sverige (då räknar jag inte med Stockholm.

MEN samma vara har då funnits i överflöd i nästan alla 14 Stockolmsbutiker.

Till och med anställda på Webhallen i Göteborg har varit besvärade över att de inte har lager av självklara saker som nätagg, moderkort, ssd, chassin, skärmar + mycket mycket mer.

Det har blivit att man gått till Inet istället.

Permalänk
Medlem

Webhallens butik i Kista kan ju inte gå bra? Varje gång jag går förbi så är det helt dött. Knappt så någon står bakom disken ens.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Webhallens butik i Kista kan ju inte gå bra? Varje gång jag går förbi så är det helt dött. Knappt så någon står bakom disken ens.

samma i mos, helt sjukt att man öppnat så många butiker, vad kostar inte det med inredning, hyra, personal, helt onödigt.
Jag förstår typ, Rotebro (lager m butik), Fruängen (Gamla lagret), Sveavägen (Sekvencias gamla lokaler) och Medborgarplatsen (visste inte ens att dom öppnat där) och eventuellt Solna Business Park, men resten? helt onödiga, med dom få butikerna ovan täcker man ju in ett stort geografiskt område samt att man ligger nära tunnelbana/pendeltåg vilket är det bästa, menar, är folk så lata att dom inte kan åka från Fridhemsplan till Sveavägen för att köpa dataprylar? tar 10 min med tuben.

Bergshamra öppnade men kräver mer eller mindre bil för att komma till (samma med rotebro då men det är iaf centrallagret)

Täby Centrum
Mall of Scandinavia
Kista Galleria
Farsta Centrum
Barkarby Handelsplats
Liljeholmstorget
Sickla Köpkvarter

Ingen av dessa butiker kan ju gå bra eller med +siffror, bör räkna in Bergshamra där med, Liljeholmstorget kan ju säkerligen gå bra, stor knutpunkt för tub, buss, tvärbana, men resten, MOS och Kista är ju inte en kotte i typ, hur är resten för er som bor omkring där?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArKAN:

Dom stängde en butik i Sthlm samt den i Västerås i juni, så antar att det är butiker som inte gått så bra.

De stängde även i Västerås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapy:

samma i mos, helt sjukt att man öppnat så många butiker, vad kostar inte det med inredning, hyra, personal, helt onödigt.
Jag förstår typ, Rotebro (lager m butik), Fruängen (Gamla lagret), Sveavägen (Sekvencias gamla lokaler) och Medborgarplatsen (visste inte ens att dom öppnat där) och eventuellt Solna Business Park, men resten? helt onödiga, med dom få butikerna ovan täcker man ju in ett stort geografiskt område samt att man ligger nära tunnelbana/pendeltåg vilket är det bästa, menar, är folk så lata att dom inte kan åka från Fridhemsplan till Sveavägen för att köpa dataprylar? tar 10 min med tuben.

Bergshamra öppnade men kräver mer eller mindre bil för att komma till (samma med rotebro då men det är iaf centrallagret)

Täby Centrum
Mall of Scandinavia
Kista Galleria
Farsta Centrum
Barkarby Handelsplats
Liljeholmstorget
Sickla Köpkvarter

Ingen av dessa butiker kan ju gå bra eller med +siffror, bör räkna in Bergshamra där med, Liljeholmstorget kan ju säkerligen gå bra, stor knutpunkt för tub, buss, tvärbana, men resten, MOS och Kista är ju inte en kotte i typ, hur är resten för er som bor omkring där?

De typ 5 gångerna jag varit i MOS (mall of scandinavia antar jag att du pratar om) har det varit en hel del folk i butiken och en del kö. Nu var det dock ett tag sedan jag var där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Soliditet på under 10% vid 2017 bokslut.
Det egna kapitalet mer än halverades.
Årets resultat -43 Milj.
Enormt skuldberg.
Pappa Komplett har fått gå in och lösa likvida problem upprepade gånger vad jag kan se med diverse interna lån.

Jag har svårt att se vad Webhallen kan erbjuda som inte Komplett redan har.
Nä jag tror vi kommer se en konkurs här framöver.

Permalänk
Medlem

Några stycken butiker räcker för Webhallen. (De som finns i centrala Sthlm). Resten går via internet.

Permalänk
Medlem

@Zapy: Med tanke på hur mycket folk som rör sig på barkarby så kan jag nog se att det är en av få butiker som går plus.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Skrivet av Forbidden:

Är nog inte lätt med Amazon flåsandes i nacken just nu..

Håller med, många e-handlare som kommer få det riktigt tufft när Amazon anländer.

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk

Mall of Scandinavia tror jag går bra. Jag jobbar åvanför stället och vistas upp mot 4 gånger om dagen i mallen och det är väldigt sällan utan kö.

Hyran är säkert skyhög också bara för lokationen. Dock så är det vettigare med mallen istället för solna business park eftersom man väldigt enkelt med pendeltåg tar sig till mallen till skillnad från solna business park som i stort sett kräver bil.

Visa signatur

Jag kan hittas på 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Webhallens butik i Kista kan ju inte gå bra? Varje gång jag går förbi så är det helt dött. Knappt så någon står bakom disken ens.

tja om en butik i stockholm känns död så är det nog ett rätt så allvarligt problem... då jag inte alls förvånad att en butik i lilla helsingborg stängde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapy:

Ingen av dessa butiker kan ju gå bra eller med +siffror, bör räkna in Bergshamra där med, Liljeholmstorget kan ju säkerligen gå bra, stor knutpunkt för tub, buss, tvärbana, men resten, MOS och Kista är ju inte en kotte i typ, hur är resten för er som bor omkring där?

Lugn. Mall of Scandinavia står det alltid multum med folk i. Klart det kostar med inredning butik och personal men inte så att ALLT går dåligt för webhallen. En populär WEBbutik. Många väljer att hämta i butik istället för att få det hem på posten vilket säkert orsakat att man stänger ner butiker. Eftersom lönsamheten i butiken inte täcker kostnaderna.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Lugn. Mall of Scandinavia står det alltid multum med folk i. Klart det kostar med inredning butik och personal men inte så att ALLT går dåligt för webhallen. En populär WEBbutik. Många väljer att hämta i butik istället för att få det hem på posten vilket säkert orsakat att man stänger ner butiker. Eftersom lönsamheten i butiken inte täcker kostnaderna.

Jo det går mycket mycket dåligt för webhallen vilket framgår i årsredovisningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Jo det går mycket mycket dåligt för webhallen vilket framgår i årsredovisningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är det du tycker som gör att det ser dåligt ut? Tycker det inte ser speciellt dåligt ut alls faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad är det du tycker som gör att det ser dåligt ut? Tycker det inte ser speciellt dåligt ut alls faktiskt.

Från min kommentar ovan:
Soliditet på under 10% vid 2017 bokslut.
Det egna kapitalet mer än halverades.
Årets resultat -43 Milj.
Enormt skuldberg.
Pappa Komplett har fått gå in och lösa likvida problem upprepade gånger vad jag kan se med diverse interna lån.

Jag har svårt att se vad Webhallen kan erbjuda som inte Komplett redan har.
Nä jag tror vi kommer se en konkurs här framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

kom till skellefteå istället @Webhallen för vi har endast expert & elgiganten o välja emellan vilket suger. såklart kan man handla på nätet men att gå i en stor datorbutik med bra priser är som att fara utomlands för oss norrlänningar. Cx

Ingen av Webhallens butiker är väl mycket mer än en disk med kassor att hämta ut beställningar i (förutom ett par demodatorer/konsoller) så där blir du nog besviken tyvär.

Konceptet kändes fräscht när de hade sin första butik i sthlm city men nu handlar jag hellre så jag får det hemskickat om jag inte har vägarna förbi en butik eller väldigt bråttom att få varan. Att kunna returnera en vara man öppnat och klämt på är i vilket fall värt den låga fraktkostnaden och nån dags väntetid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Från min kommentar ovan:
Soliditet på under 10% vid 2017 bokslut.
Det egna kapitalet mer än halverades.
Årets resultat -43 Milj.
Enormt skuldberg.
Pappa Komplett har fått gå in och lösa likvida problem upprepade gånger vad jag kan se med diverse interna lån.

Jag har svårt att se vad Webhallen kan erbjuda som inte Komplett redan har.
Nä jag tror vi kommer se en konkurs här framöver.

Om du kikar så ser du att de har ju vuxit massvis i antalet anställda, det kombinerat med att de har öppnat en del butiker de senaste åren visar snarare sagt på att de haft en expansiv affärsplan. Inget konstigt med siffrorna direkt om man väger in det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om du kikar så ser du att de har ju vuxit massvis i antalet anställda, det kombinerat med att de har öppnat en del butiker de senaste åren visar snarare sagt på att de haft en expansiv affärsplan. Inget konstigt med siffrorna direkt om man väger in det.

Om det är vad du tar med dig från årsredovisningen vill jag ge dig rådet att inte investera i aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Om det är vad du tar med dig från årsredovisningen vill jag ge dig rådet att inte investera i aktier.

Så du tycker inte att ökad omsättning, ökat antal anställda och ökat antal butiker tyder på att de haft som affärsplan att expandera? Den VDn som fick gå har ju dessutom uttalat sig om att det varit planen och att det gett röda siffror senaste åren. Det är nog få branscher du kan göra det i utan att spendera pengar en tid och således få minusresultat även om man ju kan expandera för mycket också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Så du tycker inte att ökad omsättning, ökat antal anställda och ökat antal butiker tyder på att de haft som affärsplan att expandera? Den VDn som fick gå har ju dessutom uttalat sig om att det varit planen och att det gett röda siffror senaste åren. Det är nog få branscher du kan göra det i utan att spendera pengar en tid och således få minusresultat även om man ju kan expandera för mycket också.

Jag lägger absolut noll vikt till deras affärsplan. Det ENDA jag konstaterar är att företaget går mycket dåligt, det påståendet styrks av siffrorna i årsredovisningen. Sen VARFÖR det går dåligt är en helt annan femma.
Enda anledningen att Webbhallen lever är för att koncernen bestämt sig för att ge konstgjord andning, hur länge de vill hålla på med det kan man sedan spekulera i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Jag lägger absolut noll vikt till deras affärsplan. Det ENDA jag konstaterar är att företaget går mycket dåligt, det påståendet styrks av siffrorna i årsredovisningen. Sen VARFÖR det går dåligt är en helt annan femma.
Enda anledningen att Webbhallen lever är för att koncernen bestämt sig för att ge konstgjord andning, hur länge de vill hålla på med det kan man sedan spekulera i.

Ja om du vill göra en analys som är åt helvete så bör du kolla på en del av tillgänglig historisk data utan att fråga dig vad som föranledde denna. Vill du istället kolla på huruvida företaget är en bra investering framåt (för Komplett Group i detta fallet) är frågan om varför resultatet ser ut som det gör den mest relevanta oavsett om det är svarta eller röda siffror vi sett hittills.

Alla siffror kan se ut som guld och gröna skogar men bolaget kan likväl vara hemskt att investera i, på samma sätt som de kan ha gått med förlust sen start och ändå vara en bra investering framåt. Varför ger oss en inblick i hur framtiden kan se ut istället för att kolla på det som redan förflutit.

Den stora frågan är snarare vad resultatet kommer bli när man anser sig ha vuxit tillräckligt, kan Webhallen bli vinstgivande när man nått den omsättning och marknadsandel man vill ha? Kan de få samma vinstmarginal som innan de började expandera men med högre omsättning?

Permalänk
Medlem

Älskar webhallen men deras butiker är så tråkiga. Det är som att gå till apoteket.

Deras gamla butik i Malmö som numera är stängd hade tekniskt kunnig personal. Nu i de nya butikerna är det inte ens lönt att ställa någon teknisk fråga för fjortisen som står i kassan har ingen aning vad man snackar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja om du vill göra en analys som är åt helvete så bör du kolla på en del av tillgänglig historisk data utan att fråga dig vad som föranledde denna. Vill du istället kolla på huruvida företaget är en bra investering framåt (för Komplett Group i detta fallet) är frågan om varför resultatet ser ut som det gör den mest relevanta oavsett om det är svarta eller röda siffror vi sett hittills.

Alla siffror kan se ut som guld och gröna skogar men bolaget kan likväl vara hemskt att investera i, på samma sätt som de kan ha gått med förlust sen start och ändå vara en bra investering framåt. Varför ger oss en inblick i hur framtiden kan se ut istället för att kolla på det som redan förflutit.

Den stora frågan är snarare vad resultatet kommer bli när man anser sig ha vuxit tillräckligt, kan Webhallen bli vinstgivande när man nått den omsättning och marknadsandel man vill ha? Kan de få samma vinstmarginal som innan de började expandera men med högre omsättning?

Men det är det här du inte förstår.
Jag konstaterar att företaget går dåligt. Du hävdar motsatsen alltså eftersom du säger att min analys är åt helvete.
Vilka faktorer i årsredovisningen menar du talar för att det går bra för företaget?

Den drygt 4%iga ökningen av omsättningen som du nämnde?
Att det jobbade i snitt 33 fler personer i företaget under 2017 som du också nämnde?

EDIT:
Jag ska skriva mer om varför jag tycker det går dåligt:
Början av 2017 hade företaget bara drygt 2 miljoner på banken vid årets början men samtidigt har 423 miljoner i kortfristiga skulder och bara 83 miljoner kortfristiga fordringar. Detta är alltså ett barskrapat företag i stort behov av likvida medel och leverantörerna väntar på betalning.
Man hade ett bra dispositionerat resultat från föregående år, men detta hjälper inte likviditeten.
Drygt 90% av skulderna utgörs av lån, varav de mesta kortfristiga lån. Inte bra.
Leverantörer väntar på 287 miljoner i betalningar samtidigt som man bara väntar på att få in 61 miljoner från "kreditköp".
Man har ett gigantiskt varulager som minskat kraftigt under 2017, men ändå problem med likviditet.
Lånen ökar och räntekostnaderna ökar.
Leasingkostnaderna ökade kraftigt, men samtidigt ökade bara omsättningen 4%. Varför kan man spekulera i men detta är inget bra tecken. Kan det vara försvarbart med något facit på hand? Kanske.
2017 års resultat käkade upp mycket eget kapital (där mycket var dispositionerade resultat) vilket såklart resulterade i den dåliga soliditeten.
Årets resultat som sagt -43 miljoner. Har man gjort stora investeringar? Säkert, men tillgångarna har minskat. Vad man nu än har gjort så finns inget värde, möjligtvis potientiell tillväxt. Men omsättningen ökade ju bara 4%.
Tyvärr stora skulder som jag har svårt att se Webhallen ha möjlighet att betala (om nu Komplett inte vill fortsätta med den konstgjorda andningen).

Hur kan du med allt detta hävda att "det inte ser speciellt dåligt ut alls faktiskt".

Jag tycker om Webhallen. Hoppas gärna att de lyckas vända och blir lönsamma igen vilket det absolut var för ett par år sen.
Men jag pratar om nuet. Hur vektorn pekar. Inte "det kanske ser bra ut om 5 år". För den insynen har inte jag i företaget, och jag betvivlar att du skulle ha det.

Permalänk
Medlem

Var inne i Sundbybergs-butiken i Stockholm här om dagen, jag misstänker att den håller på att fasas ut till förmån för Mall of Scandinavia då deras postorderlager inte längre är där. Tomt var det också, har svårt att se varför någon skulle handla där förutom kanske företagskunder.

Nä, att öppna en massa butiker var helt klart fel strategi även om det säkert hjälpte med att öka omsättningen. Nu när man ska handla något på Webhallens butiker vet man aldrig vart man får åka, ska man ha två-tre prylar kan alla vara i lager på olika ställen så vips är man på sightseeing i Stockholm. De borde lärt sig av Teknikmagasinets misstag, nu är det för sent och snart kommer Amazon och knackar på dörren.

Om 10-20 år kommer vi sitta här och känna nostalgi över tiden då man gick till en affär, bemannad med människor och köpte saker över en disk. Kanske ibland med papperspengar till och med.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.