Inet erkänner att de kan ha kraschat mitt moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Sen tycker jag nog att den är lite emotsägande då han säger i rapporten att han inte rört kylsystemet men att han har kopplat om kylsystemet, gjort rent det och dessutom rensat pumpen.

Inte illa att vidta dessa åtgärder utan att röra kylsystemet; vem är du att ifrågasätta en tekniker som är så skicklig!?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

@inet läge att hoppa in och berätta vad som händer

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem

Alltså inget fel först, sedan tycker han att kylsystemet inte fungerar?
Alla som jag vet kör ju kylsystemet för sig innan, man kopplar på ström när inget läckage är, just för att inte förstöra moderkort,cpu,gpu men det kanske inte tekniker lärt sig vad vet jag.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Var det ett slutet vattensystem eller ett eget ihopplock?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Du skulle inte kunna posta själva rapporten? Så man vet vad dom faktiskt säger och hur mycket av det du postat som är din egen tolkning av det.

Permalänk

Hej!

Som vi talade om på telefon så tänkte jag att jag skulle skicka en skriftlig genomgång av händelseförloppet som lett till situationen där läckan från vattenkylaren uppstått.

Jag vill ju så klart att du är så väl informerad om händelsen som möjligt så du är införstådd med vad som har hänt under servicen på din dator.

Nedan finner du händelseförloppet:

Dator startar ej pga. ena BIOS som låst sig. Switchat BIOS med den dip-switch som sitter på moderkortet och fått datorn att starta. (Z77 mPower med dubbla BIOS)

Kommer in i BIOS men den säger att den inte kan läsa in ett operativsystem. Bootar ej från rätt disk, tagit ut alla diskar och testat så dessa fungerar separat i testbänk där allt är OK.

Gått in i BIOS och ställt om BB-boot inställningarna så den laddar från rätt hårddisk. Startat datorn med rätt boot-ordning och fått den att komma in i Windows.

Körde stresstest (Prime95+Furmark) för att kontrollera att allt funkar som det ska i och med att problemet enligt beskrivning var att den inte startat under en längre tid (varit så under ett år enligt felbeskrivning). Noterat är att datorn är ganska dammig, och det sitter ett lager med damm i radiatorn, så håller extra koll på temperaturer med HWMonitor.

Temperaturerna är uppe i över 100 grader snabbt efter teststart. Stoppar testet för att undersöka vad orsaken är. På vattenkylaren finns ett fönster (CM Eisberg) där man kan se vattenflöde och om pumpen rör sig. Finner att pumpen står still och letar då efter anledning till detta. Följer kabeln för strömmen till pumpen och kommer till en omkopplare där kontakten är fasttejpad i 7V kontakten. Generellt går pumpen på 12V och direkt på moderkortet så tar loss tejpen och kopplar pumpen på CPU Fan på moderkortet för att se om det gör skillnad.

Kontrollerar koppling och finner att pumpen är kopplad på omkopplare (till 7V, tejpad i kontakten med vit eltejp). Kopplar in den på moderkortet (CPU fan) och den går igång.

Ganska mycket avfällning inuti blocket i form av vita flagor, vissa ganska stora (ca: 1-2 cm) som kommer loss vid start (syns på fönstret i pumpen). Ringer kund och förklarar situationen, kommer fram till att vi gör en rengöring på den för att se om detta kan hjälpa att få ned de höga temperaturerna.

Väldigt mycket damm som verkar ha suttit där ganska länge, och lagret av damm på radiatorn gör det svårt för fläkten att passera luft genom spjälen. Efter rengöring med tryckluft på maskinen och extra mikrofiberduk för fläktar, testar vi datorn igen och temperaturen är då nere på ca: 85 grader. Ringer kund och berättar läget och förklarar att i och med avfällningarna i vätskan kan det vara bra att byta kylaren eller i alla fall byta vätska (finns påfyllnadshål) i framtiden. Under samtalet stannar datorn plötsligt (hänger sig) mitt under testet (Prime95+Furmark). Ber att få ringa upp för att ta reda på vad som hänt.

Kontrollerar komponenter men får ingen bild. Testar med annat grafikkort (testar alla portar). Väljer att blåsa bort damm från ett av korten då det satt kvar lite i kylflänsen och märker då att det är kladdigt vid kontakten.

Går tillbaka och kontrollerar PCI-e slotsen och finner att dessa har vätska i sig. Ser att det kommer från en läcka i botten på vattenblocket som har droppat/runnit ned sakta.

Jag har inte vid något tillfälle rört, monterat loss eller ens varit i närheten av blocket då jag inte ännu sett behov till detta i och med att jag primärt valde att fokusera på dammet i enheten som huvud anledning till temperaturerna, och finner detta därför underligt. Man kan dock se vad som verkar vara gamla fläckar från någon typ av vätska på ovansidan av PCI-portarna vilket ger en indikation på att detta kan ha varit ett tidigare fel som återkommit fast nu i större utsträckning.

Ringer återigen upp kund för att förklara hur det ligger till och säger att vi kommer testa allt och se vad som funkar och vad som inte funkar, men att moderkortet verkar/kan vara dött.

Informerar om att i och med att dessa moderkort (socket 1155) inte längre finns på marknaden så kan man behöva skaffa nytt RAM och CPU om man väljer att uppgradera moderkort. Annars måste man se till andrahandsmarknaden.

Säger till kund att jag ska försöka ha det klart så han kan hämta det under eftermiddagen då kund säger att om han ska uppgradera vill han bygga det själv, och att vi hör av oss så fort det är klart.

Rengör och testar alla delar i datorn för att verifiera funktion och de funkar som de ska. Även testat att använda elektronikrengöring på moderkortet för att se om detta kan hjälpa, samt gjort en ordentlig urblåsning för att försöka få ut vätskan ur PCI-e portarna.

Tyvärr gav detta inget resultat utan moderkortet är helt dött och vill inte starta.

Kylaren är nu avmonterad och vid kontroll kan man se att det finns ställen i hörnen där plasten böjt sig. Om detta är från tryck vid installation, miljöpåverkan eller värme (svällning) är svårt att säga på rak arm men vår undersökning av pumpen visar ingen indikation alls på att den utsatts för skada under service utan att det kan ha uppstått av att pumpen, som stått still över en längre tid, kommit igång och då vattenflödet sätter igång medfört att läckan uppstått eller återöppnats.

Vi ser inte att detta uppstått på grund av felaktig hantering under service men vill självklart hjälpa till så du kan få en fungerande dator. Därför är vi villiga att montera in dina nya delar utan kostnad, vilket normalt kan uppgå till 1200 kr, och självklart även om du väljer att köpa ett begagnat kort, så som ett annat Z77 så kan vi montera och testa detta för att verifiera att allt funkar som det ska.

Jag hittade exempelvis ett som säljs på SweClockers-marknad som du finner här nedan:

https://www.sweclockers.com/marknad/157211-asrock-z77-extreme...

Skulle även rekommendera att kolla med ditt försäkringsbolag och se om det är något som täcks av exempelvis hemförsäkring så kanske man kan ta det på självrisk beroende på vad de säger.

Och som jag sade tidigare över telefon så är det bara att återkomma om det är något du undrar över eller vill diskutera så tittar vi självklart på det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@HaXdAbAx: Då anser jag att Inet har gjort helt rätt. Om den läckte redan innan och att denna läcka nu återuppstått när pumpen startade så är det kanske pumptillverkarens fel, men Inet bär i alla fall inte skuld.

Permalänk
Medlem

Utifrån att ha läst hela det där så har du ju inte skött din dator.

Sedan att systemet torkat för att det inte rört och inte haft ett flöde är ju ditt eget fel.

Permalänk
Medlem

Så pumpen kördes på 7V. Var den igång innan eller var den felkopplad från början och aldrig haft fungerande cirkulation?
Om den aldrig gått igång pga felkoppling som sedan resulterat i böjd lock pga höga temperaturer som i sin tur skapat läckage så är det kundens fel och inte Inets.

Jag är dock lite tveksam till hur noga teknikern var i det här fallet. Om det fanns gamla märken efter läckage så borde man ha upptäckt detta i tid och kollat om pumpen inte varit skadat. Man skulle ha avlägsnat pumpen och provkört utanför datorn. Var det dock saker som inte kunnat upptäckas vid normal okulär undersökning så är det nog omöjligt att skylla på Inet.

Knepig situation detta.

Permalänk
Skrivet av JeanC:

Utifrån att ha läst hela det där så har du ju inte skött din dator.

Sedan att systemet torkat för att det inte rört och inte haft ett flöde är ju ditt eget fel.

Jag reagerade på det med, den skriftliga rapporten stämmer inte överens speciellt bra med vad som sagts i telefon eller när jag lämnade in den.

Tex skriver de att den stått i ett år av någon anledning då den stått i 6 månader. Nämner inte att de stresstestat allting en gång tidigare och att allting då fungerat som det ska men att han misstänker att mitt kylsystem är trasigt.

Allting eller liksom omskrivet för att låta så bra som möjligt i efterhand, väldigt omformulerat och vagt i jämförelse med informationen jag fått per telefon.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

TDLR; köp inte AIO-kylare?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av ArtMan:

Så pumpen kördes på 7V. Var den igång innan eller var den felkopplad från början och aldrig haft fungerande cirkulation?
Om den aldrig gått igång pga felkoppling som sedan resulterat i böjd lock pga höga temperaturer som i sin tur skapat läckage så är det kundens fel och inte Inets.

Jag är dock lite tveksam till hur noga teknikern var i det här fallet. Om det fanns gamla märken efter läckage så borde man ha upptäckt detta i tid och kollat om pumpen inte varit skadat. Man skulle ha avlägsnat pumpen och provkört utanför datorn. Var det dock saker som inte kunnat upptäckas vid normal okulär undersökning så är det nog omöjligt att skylla på Inet.

Knepig situation detta.

Den har varit inne hos inet en gång tidigare, de reagerade inte på att något skulle varit felkopplat etc.

Dessutom finner jag det märkligt att det skulle finnas spår av läckage som han inte lyckades se när han gjorde i iordning alla komponenter men tydligen lyckats se i efterhand.

Förövrigt bör kylsystemet varit igång tidigare då de inte reagerat på det tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Den har varit inne hos inet en gång tidigare, de reagerade inte på att något skulle varit felkopplat etc.

Dessutom finner jag det märkligt att det skulle finnas spår av läckage som han inte lyckades se när han gjorde i iordning alla komponenter men tydligen lyckats se i efterhand.

Förövrigt bör kylsystemet varit igång tidigare då de inte reagerat på det tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

du syftar på denna del?

Citat:

Man kan dock se vad som verkar vara gamla fläckar från någon typ av vätska på ovansidan av PCI-portarna vilket ger en indikation på att detta kan ha varit ett tidigare fel som återkommit fast nu i större utsträckning."

Sådant där behöver man inte se överhuvudtaget, inget jag hade tittat på iaf.
(sen är väl portarna i plural småskumt, men det kan ju lika gärna vara en felskrivning)

Moderkort är sällan speciellt rena, så jag hade nog inte reagerat på små färgskiftningar, eller ytklafs på ett kort, (om det inte är blött/fuktigt.
Har själv jobbat med elektroniktillverkning, vi gjorde rent korten ordentligt.. det verkar inte vara regeln vad gäller moderkort.
fluss och tillverkningsrester kan det ligga rätt gott om på moderkort, har t.om gått tillbaka med moderkort till butiken (Webhallen) och ifrågasatt om jag fått ett begagnat kort, öppnade två andra likadana, som såg exakt likadana ut.

pumpen kan ha fungerat på +7v tidigare, men gammal pump = ledsen pump.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Rekordmedlem

Vem har kopplat in pumpen på 7 V ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vem har kopplat in pumpen på 7 V ?

Det kan man fråga sig, samma person som låter vattenkylaren stå tills den torkar/spricker och sen vill att Inet ska betala ny dator?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Frågan är om loggen är en efterkonstruktion för det hänger inte riktigt ihop så som det borde om han loggat under processen. Det framgår inte hur länge man grillade på med prime och Furmark. Ifall skadan blev av då eller när du kört med datorn. För det känns som om pump/block-kombon blivit skadad av värme.

Men det grejades rätt mycket med datorn innan läckan. Han plockade ut och provkörde hårddiskar, det städades ur fläktar och kylflänsar, man switchade bios och testade grafikkort i alla portar. Så man borde sett det, men de har kanske dålig arbetsbelysning och det ska ju inte du få sota för.

Permalänk
Skrivet av Naga:

Det kan man fråga sig, samma person som låter vattenkylaren stå tills den torkar/spricker och sen vill att Inet ska betala ny dator?

Jag har inte kopplat in någonting, jag har inga kunskaper om hårdvara och lämnar hellre in än att pilla på den själv.

Jag vill inte att inat betalar en ny dator, jag vill egentligen mest att de helt enkelt bara hittat felet utan att krascha mitt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Frågan är om loggen är en efterkonstruktion för det hänger inte riktigt ihop så som det borde om han loggat under processen. Det framgår inte hur länge man grillade på med prime och Furmark. Ifall skadan blev av då eller när du kört med datorn. För det känns som om pump/block-kombon blivit skadad av värme.

Men det grejades rätt mycket med datorn innan läckan. Han plockade ut och provkörde hårddiskar, det städades ur fläktar och kylflänsar, man switchade bios och testade grafikkort i alla portar. Så man borde sett det, men de har kanske dålig arbetsbelysning och det ska ju inte du få sota för.

Det andra är rätt ointressant om det stämmer att pumpen var kopplad på 7V för det är med största sannolikhet det som är grundproblemet, den lär i bästa fall inte ha gett vettigt flöde och i värsta fall inte ens ha orkat starta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Jag har inte kopplat in någonting, jag har inga kunskaper om hårdvara och lämnar hellre in än att pilla på den själv.

Jag vill inte att inat betalar en ny dator, jag vill egentligen mest att de helt enkelt bara hittat felet utan att krascha mitt moderkort.

Skickades från m.sweclockers.com

Men vem har byggt datorn från början ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaXdAbAx:

Jag har inte kopplat in någonting, jag har inga kunskaper om hårdvara och lämnar hellre in än att pilla på den själv.

Skrivet av HaXdAbAx:

Den är i grunden monterad själv, men den har varit på lagning hos inet innan för ett annat problem.

Så den är alltså inte i grunden monterad själv då? Eller menar du att det var Inet som vid förra inlämning bestämde sig för att tejpa ihop en hemmalösning för din kylare?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Rekordmedlem

Så du har själv monterat vattenkylningen och kopplat in pumpen via en 7 V spänningsdelare ? Om man inte är säker på vad och varför man gör något så bör man följa manualen eller stå för de problem som kan uppstå när man experimenterar.
Jag tror inte att Inet har förstört nått om det är sant att pumpen var kopplad som det stod utan det är nog mest ren slump att det hände nått hos dem och kanske kom olyckan lite snabbare pga att datorn fraktades och skakades runt lite men att kylaren skulle lägga av på nått sätt i förtid är troligt om pumpen gått på 7V då det brukar vara en dålig ide att försöka styra en pump som inte från början är avsedd för det. Min erfarenhet av pumpar är också att ljudnivån knappt påverkas nått av spänningsänkning men däremot har de ofta svårt att starta då impellern kan gå ganska trögt från stillastående.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Så pumpen kördes på 7V. Var den igång innan eller var den felkopplad från början och aldrig haft fungerande cirkulation?
Om den aldrig gått igång pga felkoppling som sedan resulterat i böjd lock pga höga temperaturer som i sin tur skapat läckage så är det kundens fel och inte Inets.

Jag är dock lite tveksam till hur noga teknikern var i det här fallet. Om det fanns gamla märken efter läckage så borde man ha upptäckt detta i tid och kollat om pumpen inte varit skadat. Man skulle ha avlägsnat pumpen och provkört utanför datorn. Var det dock saker som inte kunnat upptäckas vid normal okulär undersökning så är det nog omöjligt att skylla på Inet.

Knepig situation detta.

Låter ju som att datorn kan ha varit så skitig att man inte ens kunde se sånt till att börja med.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det andra är rätt ointressant om det stämmer att pumpen var kopplad på 7V för det är med största sannolikhet det som är grundproblemet, den lär i bästa fall inte ha gett vettigt flöde och i värsta fall inte ens ha orkat starta.

Den kommer tydligen med 7V adapter förinstallerad. Källa https://youtu.be/o7dw1KSAO_M?t=362

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke92:

Den kommer tydligen med 7V adapter förinstallerad. Källa https://youtu.be/o7dw1KSAO_M?t=362

Då har just det där systemet en pump som funkar på 7 V men detaljerna om TS system framgår inte särskilt tydligt i den här tråden (vem som gjort vad och vilka delar det handlar om). Har man lekt lite med pumpar så märker man att man ofta varken behöver eller bör sänka spänningen till dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

En kompromiss skulle kunna funka i ett fall som detta. TS köper moderkortet och Inet avskriver den kostnad som servicen ursprungligen skulle ha kostat samt hjälper TS att byta moderkortet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Även om en kompromiss, som @Cenorida säger, skulle vara en acceptabel lösning - och även om Inet eventuellt har rätten på sin sida - så tycker jag att man som företag av ren goodwill kan skriva av kostnaden för ett nytt mobo. Ett Z77 mobo lär inte kosta många kronor för Inet, problemet uppstår väl om de inte har något sådant kvar i stock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

En kompromiss skulle kunna funka i ett fall som detta. TS köper moderkortet och Inet avskriver den kostnad som servicen ursprungligen skulle ha kostat samt hjälper TS att byta moderkortet.

Skrivet av Dumbullen:

Även om en kompromiss, som @Cenorida säger, skulle vara en acceptabel lösning - och även om Inet eventuellt har rätten på sin sida - så tycker jag att man som företag av ren goodwill kan skriva av kostnaden för ett nytt mobo. Ett Z77 mobo lär inte kosta många kronor för Inet, problemet uppstår väl om de inte har något sådant kvar i stock.

Något sådant finns nog garanterat inte i lager, (teknikern har ju för böfvelen länkat ett moderkort åt TS här på Sweclockers)
Var nog ett bra tag sedan det gick att få tag på z77 nya.
Å vad jag förstått är det nog inga jättemarginaler på moderkort heller. De kostar vad de kostar.

De har ju goodwillat monteringskostnaden om TS köper nya delar, okej, det är inte asmycket, men nog är det goodwill/kompromiss.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Bellerefon: Jag säger inte emot dig, att stå för monteringskostnaden är väl helt ok. Men jag tycker likväl att ett så nischat företag som Inet borde kunna ta kundservicen ytterligare ett steg längre.
Och sen skulle du nog bli förvånad över hur mycket gamla prylar som kan ligga och skräpa lång tid efter de slutat säljas någonstans inne på lagret så det är inte omöjligt att om de tog tag i det och letade runt lite så kanske de hittar något.

Om vi hård drar det - Inet står för monteringskostnaden men inte materialkostnaden för TS. Det han kommer sprida vidare till sina nära är att Inet hade sönder hans dator och han fick stå för kostnaden själv. Handla någon annanstans.
Inet står för montering- och materialkostnaden för TS. Han kommer sprida vidare att det strulade lite när hans dator var på lagning, men de var så otroligt schyssta och hjälpte honom med hela situationen. Han är supernöjd och rekommenderar starkt att handla där, för även om något strul uppstår så gör Inet allt i sin makt för att styra upp det.

En nöjd kund är värt oerhört mycket och speciellt för ett så litet företag som Inet. De har vad jag kan utläsa från tråden, rätten på sin sida, men det betyder inte att man inte kan gå the extra mile.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dumbullen:

@Bellerefon: Jag säger inte emot dig, att stå för monteringskostnaden är väl helt ok. Men jag tycker likväl att ett så nischat företag som Inet borde kunna ta kundservicen ytterligare ett steg längre.
Och sen skulle du nog bli förvånad över hur mycket gamla prylar som kan ligga och skräpa lång tid efter de slutat säljas någonstans inne på lagret så det är inte omöjligt att om de tog tag i det och letade runt lite så kanske de hittar något.

Om vi hård drar det - Inet står för monteringskostnaden men inte materialkostnaden för TS. Det han kommer sprida vidare till sina nära är att Inet hade sönder hans dator och han fick stå för kostnaden själv. Handla någon annanstans.
Inet står för montering- och materialkostnaden för TS. Han kommer sprida vidare att det strulade lite när hans dator var på lagning, men de var så otroligt schyssta och hjälpte honom med hela situationen. Han är supernöjd och rekommenderar starkt att handla där, för även om något strul uppstår så gör Inet allt i sin makt för att styra upp det.

En nöjd kund är värt oerhört mycket och speciellt för ett så litet företag som Inet. De har vad jag kan utläsa från tråden, rätten på sin sida, men det betyder inte att man inte kan gå the extra mile.

Jag har jobbat inom branchen, och tro mig, det är knappast första Z77 moderkortet som pajat sedan 1155 gick EOL. Det finns inte några kort kvar via officiella kanaler.

2016 kom det ett gäng H61 moderkort då garantitiden var förbi på de sista moderkortet som sålts sedan EOL. Dessa kom direkt från tillverkaren.

Nu har vi bara fått TS sida av händelserna och en textversion. Svårt att ta någon vettig sida. Om man läser texten och går på det så låter det helt klart som det är TS som ska stå för detta. Om man vill tolka det TS har skrivit, även om jag personligen tycker det finns lite oklarheter och absolut lite väl mycket behov av tolkning så är ÅF ansvarig.

Är man missnöjd finns ju alltid ARN.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

@Bellerefon: Jag säger inte emot dig, att stå för monteringskostnaden är väl helt ok. Men jag tycker likväl att ett så nischat företag som Inet borde kunna ta kundservicen ytterligare ett steg längre.
Och sen skulle du nog bli förvånad över hur mycket gamla prylar som kan ligga och skräpa lång tid efter de slutat säljas någonstans inne på lagret så det är inte omöjligt att om de tog tag i det och letade runt lite så kanske de hittar något.

Om vi hård drar det - Inet står för monteringskostnaden men inte materialkostnaden för TS. Det han kommer sprida vidare till sina nära är att Inet hade sönder hans dator och han fick stå för kostnaden själv. Handla någon annanstans.
Inet står för montering- och materialkostnaden för TS. Han kommer sprida vidare att det strulade lite när hans dator var på lagning, men de var så otroligt schyssta och hjälpte honom med hela situationen. Han är supernöjd och rekommenderar starkt att handla där, för även om något strul uppstår så gör Inet allt i sin makt för att styra upp det.

En nöjd kund är värt oerhört mycket och speciellt för ett så litet företag som Inet. De har vad jag kan utläsa från tråden, rätten på sin sida, men det betyder inte att man inte kan gå the extra mile.

Hur mycket tror du att TS erfarenheter skulle kunna påverka Inets försäljning egentligen?
Jag tror ju knappast att detta är någon story som TS kommer dra för varje människa han träffar. Med tanke på vinstmarginalen på teknikprylarna de säljer så krävs det nog försäljning för ett gäng tusenlappar innan vinstmarginalen täcker upp för kostnaden av ett moderkort - om de nu ens hade haft möjlighet att erbjuda TS ett.