Låg FPS trots bra komponenter?

Permalänk
Medlem

Låg FPS trots bra komponenter?

Hej, såhär ser det ut:

NVIDIA GeForce GTX 1060 6GB
Intel(R) Core(TM) i5-7600K CPU @ 3.80GHz
RAM 16GB (2133Mhz)
Två skärmar inkopplade

När jag spelar eller benchmarkar så får jag lägre resultat än mina vänner som har 760 kort och sämre processor (de har även två skärmar). I CS snackar vi t.ex. nästan 30-40 fps mindre! Om vi säger att jag ligger runt 180-200 så ligger de alltså nästan konstant över mig med marginal.
Vad kan det va för fel? Får panik, då det alltid ska krångla när man uppgraderar för flera tusen kronor och jag vet inte riktig hur jag ska göra!

Permalänk
Medlem

@Lochoz: Spelar ni med samma upplösning?
Har du uppdaterat dina drivrutiner?
Har ni samma "kvalitetsnivå" på grafikinställningarna?

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

@Dracc: Ja, samma

Japp

Ja, vi har exakt samma

Permalänk
Medlem

Vad för processorer har dom? CSGO är ett skumt spel att testa i med nyare processorer tycker jag.

Sen kan de spela roll hur mycket bakgrundsprocesser ni har igång.

Permalänk
Medlem

@Reyintaz: Osäker, vet bara att det är samma Ghz inställt på deras och att deras är äldre.

Jag har inte igång nånting alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lochoz:

@Reyintaz: Osäker, vet bara att det är samma Ghz inställt på deras och att deras är äldre.

Jag har inte igång nånting alls

Ghz säger väldigt lite om vi inte vet vad det är för processorer.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Hmm okej, får fråga imorgon, men alltså jag förstår inte riktigt hur min processor som är en bra processor skulle bottlenecka allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lochoz:

@SCORPIUS: Hmm okej, får fråga imorgon, men alltså jag förstår inte riktigt hur min processor som är en bra processor skulle bottlenecka allt

Processorer mer färre cores har ofta högra clocks, men om du säger att ni har samma clocks så vet jag inte.

Tror inte vi kan ge bättre svar förren vi ser fulla speccs + grafikinställningar från båda datorerna.

Permalänk
Medlem

sedan ett litet tillägg är att 10 serien från geforce inte var så bra heller för just CSGO

sedan kan overlay program ligga och störa just CSGO, har du igång något sådant? Msi afterburner, CAM Overlay för kraken kylare eller dylikt.

multicore rendering kan du testa slå på och av även det.

sista är väl en ominstallation av spelet.

Permalänk
Medlem

@MrWhizeguy: Hmm okej :/

Inte vad jag vet, inga processer är igång när jag startar spelen iaf

Will do

Det är redan gjort :/

Permalänk
Medlem

Jag tror slutsatsen är att jag måste lämna in datorn eller nåt så att nån professionell kan kolla på hur allt är kopplat o inställt i BIOS etcetc.
Tack för alla svar

Permalänk
Medlem

Du får kolla i MSI afterburner eller liknande hur belastningen är på CPU och gpu, där har du ju en bra grund att stå på i vart begränsningen ligger för dig.

Testat överklocka CPU?

Permalänk
Medlem

Kör du dina minnen i single eller dual channel? Går att kolla med CPU-Z. Kör du dem i single channel förlorar du en hel del prestanda.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@Panzerfister: Yes, får kolla upp det

Nej det har jag inte

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Dem är i single ser jag nu, hur ändrar man?

Permalänk
Medlem

För övrigt, är det här https://biosagentplus.com/affiliate/cpuid?ref=1218 nåt att ha eller är det bara ett onödigt program som kommer belasta datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lochoz:

@fantomsmurfen: Dem är i single ser jag nu, hur ändrar man?

Är de i single så sitter de i fel slots på moderkortet, det står i manualen till kortet hur de skall sitta, oftast är även slotarna på kortet färmärkta.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

@TiasE: Yes, har fixat och förut hade jag problem med att klocka till 3000Mhz, men nu när de är i dual så funka det utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lochoz:

@TiasE: Yes, har fixat och förut hade jag problem med att klocka till 3000Mhz, men nu när de är i dual så funka det utan problem

Bra. Har du fått bättre fps också?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

För när det står såhär https://imgur.com/gallery/c5MIdkU så är det väl 3000Mhz?

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Inte hunnit kolla än, återkommer!

Permalänk
Medlem

Gick in o kolla lite snabbt och det verkar som att fps:en har höjts med runt 90-100! Tack så mycket! Jag återkommer om det bara var tillfälligt dock, men skulle inte tro det då jag gjorde exakt samma test innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lochoz:

För när det står såhär https://imgur.com/gallery/c5MIdkU så är det väl 3000Mhz?

Jo det är det. DDR står för Double Data Rate. Minneshastigheten är alltså den dubbla jämfört med den fysiska hastigheten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

@fantomsmurfen: Trevlans, då blev det löst också