Smarta termostater till bergvärme

Permalänk

Smarta termostater till bergvärme

Hej,
Ska snart flytta till hus som värms med bergvärme via vattenburen el.
Kommer sätta in en ny pump för golvvärme i uterum (finns det smarta pumpar?).

Har tidigare kört med ngenic tune för att hålla en bra temperatur i huset och varit nöjd med resultatet.

Nu flyttar jag dock in i lite större hus (95kvm källare, 95kvm övervåning). Funderar på om jag ska ha smarta kontrollers till elemententen istället. Det är vattenburen värme till alla element. Tror också det kommer vara stora skillnader på värme i huset. Exempelvis källaren lär vara kallare och ett 40kvm "uterum" som sitter ihop med vardagsrum som i princip enbart är fönster lär bli väldigt varmt...

Tänker "smartifiera" hemmet framöver med apple homekit så prylarna behöver vara kompatibla med homekit.

Gjort en lista på prylar jag tänker mig framöver: https://prisjakt.nu/list.php?l=3688567&view=l

Vad jag inte riktigt kan få svar på är om det är en smart lösning att köra med smarta termostater när man har bergvärme, har hört att det inte är jätteklokt att strypa vattenflödet till elementen utan istället ha fullt blås och justera på själva bergvärmepumpen (det är just detta ngenic tune har gjort).

Tips och glada tillrop mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem

Det blir alltid bäst om du styr allt över bergvärmepumpen. Har du en modern pump så går det ofta att bygga ut den för det du behöver.

Permalänk
Medlem

Jag har denna https://www.viessmann.se/sv/bostadshus/varmepumpar/bergvarmep...

Supernöjd och med smart app där jag kan styra det jag behöver,

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt dig med vattenburen golvvärme i uterummet?
Ska du ha en egen slinga där eller gå på ifrån kåkens värmesystem?
Hur isolerat är Uterummet?

Nibes värmepumpar är ganska smarta redan och går att bygga ut för att få ännu smartare med te.x modbus tcp för uppkoppling mot överordnat scada system.

Permalänk

Det är redan dragna rör, behöver bara köpa pump och koppla ihop till husets värmesystem.

Får kolla närmare på pumpen då, kanske räcker... annars funderar jag på smart fläkt som sopar luften från uterum till typ badrum och sen vidare... kanske kan jämna ut värmen lite.