Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det där ser ju ut att handla om olyckor, dvs 100% icke relevant.

Ang skottsäkra västar bär ibland kriminella detta då dom vet att dom är en måltavla.
Som ni säkert också läst i tidningen vid vissa skjutningar "X bar skottsäker väst och överlevde därav"

Man får faktiskt väldigt en helt annan världsbild om man är ute och reser runt lite i världen jämfört om man läser allt som media rapporterar.

Så tex om det är två saker som är farliga och media skriver endast om den ena så kommer man garanterat vara mer rädd för den de skriver om, än den de inte skriver om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av crew seven:

Ska du inte ha flytväst också? Det kan ju bli översvämning.

Skottsäker väst i orten flytväst på sjön hjälm när du cyklar och bälte när du åker bil etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Nej, det är bara ett axplock, och olyckor är bara en del av det. I högsta grad relevant.

Ta en titt här:

http://dödsorsak.se

Där klickar du vidare på "Yttre orsaker till sjukdom och död" och kommer hit:

http://www.dödsorsak.se/chapter/21/

Och där klickar du vidare på "Övergrepp av annan person" och kommer hit:

http://www.dödsorsak.se/section/253/

Det är verkligen inte mycket alls, skulle jag påstå. Risken att råka ut för det är försvinnande låg.

Dödsfall per år: 78

Tja förra året var det 113 mord i Sverige.
Och om du ska räkna antal skjutna så är siffran betydligt högre, samma med antal skjutningar.

Risken att råka bli skjuten är låg då det mest är kriminella som skjuter varandra ja, men det kan hända vilket vi sett.
Och det kommer hända mer och mer då skjutningarna börjat gå till publika områden, mitt på dagen osv.

Samma gäller rånmord, detta kommer också bli värre och värre.

Och även om morden inte ökar extremt så ökar generella våldet i landet, om inte polisen får kontroll på gängen eller andra som livnär sig på kriminella akter så lär det gå spikrakt utför.

Faktum är att Sverige är på väg att gå åt helvete.

§1.2 /mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Skottsäker väst i orten flytväst på sjön hjälm när du cyklar och bälte när du åker bil etc.

Vart ju en översvämning på en station bara här om veckan så mycket vatten så man kunde bada sen kan du ju ha otur att ramla i vattnet. Hjälm kan även va bra det tänk om du går under en byggnadsställning och en byggjobbare tappar ner en hammare

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Ska du inte ha flytväst också? Det kan ju bli översvämning.

Hahaha.Du gjorde min dag.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Vart ju en översvämning på en station bara här om veckan så mycket vatten så man kunde bada sen kan du ju ha otur att ramla i vattnet. Hjälm kan även va bra det tänk om du går under en byggnadsställning och en byggjobbare tappar ner en hammare

Ska man inte ha simglasögon också, det finns ju en risk att man får något i ögat och blir blind. Blind vill du väll inte bli?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ska man inte ha simglasögon också, det finns ju en risk att man får något i ögat och blir blind. Blind vill du väll inte bli?

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det är en bra grej att ha Stig Hellmer skyller ju på att han inte har några när han inte kan simma

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kom och tänka på detta nu när det varit ännu mer skjutningar.

Såg en man som hade skottsäker väst på stan för några veckor sen (gick med barnvagn, barn och en tjej).
Tyckte det var mycket skumt, men är ju semestertider så man ser ju lite ovanliga saker.

Är detta nå storstads saker eller? Var ett tag sen (tio år~) jag besökte Stockholm osv men då hade folk inte skyddsvästar på sig vad jag kunde se. Kanske är annat nu?

Så tänkte, hur vanligt är detta?
Någon här som bär väst för en tur med barnvagnen eller till och från jobbet? Kanske har planer på att skaffa?

https://www.youtube.com/watch?v=QiFBgtgUtfw

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Jo det är en bra grej att ha Stig Hellmer skyller ju på att han inte har några när han inte kan simma

Armpuffar kan ju vara ett alternativ till flytvästen, då kan du ju ha både armpuffar och skyddsväst samtidigt menar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl mest kriminella som bär skottsäker väst. Är du säker på att det inte var något modelejon med en lite udda designad väst?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Armpuffar kan ju vara ett alternativ till flytvästen, då kan du ju ha både armpuffar och skyddsväst samtidigt menar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket bra....

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Jag har inte sett någon vanlig person med väst på sig i Stockholm.
Som tidigare har sagts, det kan vara någon som är på väg till jobbet med skottsäker/knivsäker väst, t.ex. väktare.
Eller så kan det vara en person som själv är verksam i en värld som kräver väst - kriminell med andra ord som är orolig för sitt liv.
Det finns en del underliga personer som har det på sig för att verka "grymma" eller liknande, men dom brukar inte röra sig i Stockholm city utan finns i förorterna.
Självklart kan det finnas personer med fobier eller likande som har skaffat väst för att stilla sin hjärna, så dom ska man inte glömma bort.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: Asus TUF GAMING B550M-PLUS RAM: Kingston Renegade Fury 3600MHz 32GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: LG 34'' UltraGear 34GN850 Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master III Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Avstängd

Jag tror också att det var någon med viktväst, eller på väg till jobbet.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Skottsäkert väst har jag aldrig men däremot ringbrynja och bredsvärd om jag lämnar hyddan.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Just, kom på en kategori till som har väst på sig och dessutom syns i innerstan. Halvkriminella rappare, typ Sebastian Stakset. Även han Daniel Webb, vad man nu ska kategorisera honom som..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

En polisman som sätter sig i en sådan potentiellt exponerad situation där hans förmåga att göra en korrekt riskbedömning innan han tar till dödligt våld är direkt olämplig eller dum i hela huvudet. När slutade vi värdera andras liv?

Personligt ansvar är inte en enfilig väg. Denna gång var det en förståndshandikappad människa som hamnade i situationen och det är högst beklagligt men samtidigt måste man inse att även polisen har sitt liv på spel och därför reagerar man. Hur tusan ska han t.ex. kunna se om en pistol är äkta eller inte på långt håll? Att kalla dessa för dumma i huvudet är ju bara ett tecken på att folk inte klarar av att tänka utanför sin egen lilla bubbla.

Skrivet av Jonny Myran:

Nej, men jag har alltid hjälm som skydd mot fallande kokosnötter.

Förbannade kokosnötter alltså. De ligger i buskarna och lurar utanför mitt hus.

OT raderat
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

1. Känslan är viktigare än fakta nu för tiden, gäller i stort sett allt. Det finns folk där ute som tror att jorden är platt, för det känns rimligare för dem.

2. Livets hårda skola.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det verkar ju tyvärr så i dagens samhälle. Fakta är oviktigt, magkänsla och "sunt förnuft(jag tror det borde vara så)" är de enda sakerna som folk går efter. Jag är trött på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Ja det verkar ju tyvärr så i dagens samhälle. Fakta är oviktigt, magkänsla och "sunt förnuft(jag tror det borde vara så)" är de enda sakerna som folk går efter. Jag är trött på det.

"Det är förjävligt ändå.."

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

"Det är förjävligt ändå.."

Förjävligt somfan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Ibland borde man nog försöka sätta riskerna i relation till varandra:

Det finns en anledning till att det finns ett fält som heter kriminalstatistik där dödligt våld ingår, vilket inte ska förväxlas med risken att dö av naturlig död och olycksfall.

Citerar BRÅ:

Citat:

• År 2017 konstaterades 113 fall av dödligt våld i Sverige. Det är en ökning med 7 fall, jämfört med 2016 då 106 fall kunde konstateras. Antalet fall 2017 är den högsta nivån av konstaterade fall av dödligt våld under perioden 2002–2017.

• I förhållande till befolkningsmängden uppgick antalet konstaterade fall av dödligt våld 2017 till 1,12 fall per 100 000 i invånare, vilket är en högre nivå än 2016 (1,07 fall per 100 000 invånare). Antalet kvinnor minskade från 0,59 till 0,54, medan antalet män ökade från 1,55 till 1,69, sett till antal offer per 100 000 invånare.

• Av de konstaterade fallen av dödligt våld 2017 anmäldes 75 procent i storstads-regionerna Stockholm, Väst och Syd. Nivån har legat mellan 68 och 75 procent under åren 2010–2017.

• I förhållande till befolkningsmängden uppgick antalet konstaterade fall av dödligt våld 2017 till 1,12 fall per 100 000 i invånare, vilket är en högre nivå än 2016 (1,07 fall per 100 000 invånare). Antalet kvinnor minskade från 0,59 till 0,54, medan antalet män ökade från 1,55 till 1,69, sett till antal offer per 100 000 invånare.

• Av de konstaterade fallen av dödligt våld 2017 anmäldes 75 procent i storstads-regionerna Stockholm, Väst och Syd. Nivån har legat mellan 68 och 75 procent under åren 2010–2017.

• I regionerna kan både ökningar och minskningar av antalet konstaterade fall av dödligt våld noteras från 2016 till 2017. I region Stockholm noteras i princip en fördubbling av antalet fall, en ökning från 26 till 50 fall (+24 fall). Medan antalet fall nästan halverades i region Syd, från 30 till 17 konstaterade fall (− 13 fall). I övriga regioner var förändringarna inte lika stora, exempelvis låg antalet fall i region Väst på nästan samma nivå som 2016 (+1 fall).

Användning av skjutvapen
• I 35 procent av de konstaterade fallen av dödligt våld 2017 användes skjutvapen, vilket är 7 procentenheter högre än 2016 (28 %). Antalet fall ökade från 30 till 40.

• Sedan 2011, då användningen av skjutvapen började redovisas i statistiken, har antalet fall av dödligt våld med skjutvapen mer än fördubblats, från 17 till 40 fall.

• I de fall där skjutvapen använts var offret en man i 98 procent av fallen (39 fall) och endast i 2 procent av fallen (1 fall) var offret en kvinna. Könsfördelningen på offren där skjutvapen har varit i princip oförändrad under perioden 2011–2017.

• Merparten (85 %) av de konstaterade fallen av dödligt våld 2017 där skjutvapen använts skedde i storstadsregionerna, varav 19 fall var i region Stockholm. I region Syd och Väst var antalet fall med användning av skjutvapen 10 respektive 5 fall.

Samt:

Citat:

Det är tio gånger vanligare med dödsskjutningar bland unga män i Sverige än i Tyskland. Det visar en svensk forskningsstudie som jämför Sverige med tolv andra europeiska länder.

Nivån för dödligt våld med skjutvapen är mer än dubbelt så hög i Sverige bland män mellan 15 och 29 år jämfört med genomsnittet i andra europeiska länder.

Sverige skiljer ut sig markant jämfört med länder som till exempel Tyskland och Storbritannien. Det visar en forskningsstudie som publicerats i den vetenskapliga tidskriften European journal on criminal policy and research.

http://www.dagensjuridik.se/2018/05/skjutningarna-i-sverige-e...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bozzeta:

Det finns en anledning till att det finns ett fält som heter kriminalstatistik där dödligt våld ingår, vilket inte ska förväxlas med risken att dö av naturlig död och olycksfall.
...

Jag kompletterade precis tabellen i mitt ursprungliga inlägg med några fler poster, bl.a. "Övergrepp av annan person" som inkluderar bl.a. skjutningar, skärande/stickande föremål, förgiftning, dränkning, obeväpnat våld m.m.

Men min poäng var egentligen (även om jag var otydlig) att om man ska gå omkring och oroa sig för saker så kan man lika gärna oroa sig för hjärt-kärl sjukdomar, Cancer, Självmord, felmedicinering, Trafik, sätta i halsen, snubbla i trappan eller att trilla ur sängen. Som alla är mer eller ungefär lika sannolika dödsorsaker som att bli skjuten av ngn revolverman.

Permalänk
Medlem

Jag undviker stan så mycket som möjligt istället så slipper man svettas i väst

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nivity:

Dödsfall per år: 78

Tja förra året var det 113 mord i Sverige.
Och om du ska räkna antal skjutna så är siffran betydligt högre, samma med antal skjutningar.

Risken att råka bli skjuten är låg då det mest är kriminella som skjuter varandra ja, men det kan hända vilket vi sett.

Så här långt är det vettigt.

Skrivet av Nivity:

Och det kommer hända mer och mer då skjutningarna börjat gå till publika områden, mitt på dagen osv.

Samma gäller rånmord, detta kommer också bli värre och värre.

Här tror jag att du gått på magkänslan än fakta däremot. Och du har blivit skrämd.

Skrivet av Nivity:

Och även om morden inte ökar extremt så ökar generella våldet i landet,

Senaste jag såg från BRÅ sade väl inte riktigt det. Det generella våldet har inte ökat.
Det område där det har ökat är bedrägerier och det är väl då onlinebedrägerier som dragit iväg.
Så din upplevelse efter att ha läst mycket skrämselnyheter tycker jag inte stämmer in riktigt.
Här var länken med det jag såg sist från BRÅ för övrigt ;).
http://feber.se/samhalle/art/376787/antal_anmlda_brott_ligger...
Edit:
länken från artikeln till BRÅ funkade inte längre. Här är inte deras preliminära utan slutgiltiga statistik om 2017.
https://bra.se/om-bra/nytt-fran-bra/arkiv/press/2018-03-27-sl...

Skrivet av Nivity:

om inte polisen får kontroll på gängen eller andra som livnär sig på kriminella akter så lär det gå spikrakt utför.

Ja det är klart att det är trist att det pangas och det är problematiskt även om utomstående inte blir träffade/skadade för det påverkar samhälle och agerande långt utanför den punkt där kulorna träffar. Och där har det varit en ökning senaste tiden.
Men!
Det här är inget nytt. För knappt 10 år sedan var det istället värdeteransportrånen som var på tapeten. Media matade oss stenhårt med denna bild och då sades samma sak. Att polisen måste få kontroll på det här för annars äre kört. Och det blev bättre ;).
För ca 20 år sedan var det istället MCklubbarna som sköt på varandra. Bandidos hade skaffat pansarskott och det pangades på rätt duktigt då också. Men det blev också bättre med tiden.
Och när det här är över så kommer det med all säkerhet blossa upp nå annat som också kommer oroa en del ordentligt.
Men det blir vanligen bättre och det kanske kan inge lite hopp om att polisen kan få rätsida på grejer. Och deras insatser har inte berott på politiska skiften utan det har handlat om tjänstemäns ämbetsutövning. Klassiskt polisarbete. Det kan ju fungera även här.

Skrivet av Nivity:

Faktum är att Sverige är på väg att gå åt helvete.

Näe. Det där handlar enkom om din upplevelse av världen. Det där tar jag inte som ett faktum utan som en högst subjektiv representation.

I olika tider kommer olika brottsområden trenda. Just nu skjuts det mer och det här ska man inte bara vifta bort för det är en trist utveckling. However, jag vill varna lite för att vi som människor reagerar mycket starkare på skandalrubriker än vi gör på rubriker som är positiva. Så när det varnas så är det lätt att dras med. Det här gäller media och social media, men det gäller även politiker där alla tre spelare har mycket att vinna på att skrämmas.
Jag förväntar mig inte att allt nu är glömt och att total trygghet kommer infinna sig efter det här inlägget. Helt oerfaren är jag inte, hehe. Och det finns reella problem som behöver tas om hand.
Men ha i åtanke att domedagsprofeterna, ja de är bäst på att skrämmas men de är inte alltid bäst på att ge en bra bild av verkligheten.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det finns en anledning till att det finns ett fält som heter kriminalstatistik där dödligt våld ingår, vilket inte ska förväxlas med risken att dö av naturlig död och olycksfall.

Citerar BRÅ:
Samt:
http://www.dagensjuridik.se/2018/05/skjutningarna-i-sverige-e...

Intressant...funderar lite snabbt då Sverige står sig rent generellt när det gäller dödligt? Är det så att det skjuts mer här men att dödligheten totalt sett är liknande övriga Europa eller är det så att det helt enkelt dödas mer här?

Skrivet av anon257891:

Jag kompletterade precis tabellen i mitt ursprungliga inlägg med några fler poster, bl.a. "Övergrepp av annan person" som inkluderar bl.a. skjutningar, skärande/stickande föremål, förgiftning, dränkning, obeväpnat våld m.m.

Men min poäng var egentligen (även om jag var otydlig) att om man ska gå omkring och oroa sig för saker så kan man lika gärna oroa sig för hjärt-kärl sjukdomar, Cancer, Självmord, felmedicinering, Trafik, sätta i halsen, snubbla i trappan eller att trilla ur sängen. Som alla är mer eller ungefär lika sannolika dödsorsaker som att bli skjuten av ngn revolverman.

Skulle tro att en starkt bidragande riskfaktor är tillhörighet i vissa kriminella kretsar, befinner man sig inte där så är nog ovanstående dödsorsaker betydligt vanligare. Fram för mer kokosnötshjämar för folket!

Permalänk
Medlem

@anon257891:
Ditt sätt att använda statistik är lite väl fyrkantigt.
Om man ska oroa sig eller inte för dödligt våld beror på flera faktorer.
Studien ovan visar alltså bl.a.:

Citat:

...
The risks among males in Sweden increased considerably in both lethal
and non-lethal gun victimization and perpetration. Among males aged 15 to 29 there was a
five-fold increase in risk for victimization in lethal and non-lethal gun violence during the 20-
year observation period
. In a comparative perspective the rate of gun homicide victimization
among males 15 to 29 years was higher in Sweden compared to other Western European
countries
, while the risk for males over age 30 was at an average level. Based on the results of
this study we conclude that gun violence among young males in Sweden has been on the rise
and is at a high level compared to other Western European countries. The development of gun
violence in Sweden can be characterized as endemic, prevalent in both population and socially
vulnerable areas.

Gräver man lite djupare i datan kan man läsa:
Mellan 2011-2015 var det 938 skjutningar i Stockholm, Malmö och Göteborg.
Detta resulterade i 348 döda eller skadade (79 victims were killed in 71 lethal incidents, while 355 victims were injured in 316 incidents).
Under samma period hade Danmark totalt 160 skjutningar vilka resulterade i 40 fall av skadade.

(Tror faktiskt de har fel i studien, siffrorna är värre om man läser Sturups ursprungliga rapport. Dåligt att de inte granskar)

Citat:

There were 948 shootings recorded in the registries over the five-year period,
resulting in somewhat fewer than 200 shootings per year. Seventy-nine victims were
killed in 71 lethal incidents, while 355 victims were injured in 316 incidents. All in
all, 378 of the 948 incidents (39.9%) involved at least one injury or death. The
incidents were rather evenly distributed over week, with shootings least common on
Wednesdays (12%) and most common on Sundays (16%). Shootings were also
slightly more common in the summers (June to August; 29%), compared to winters
(December to February; 22%) (Table 1).

@Frispel: Sverige är värst av alla västländerna enligt studien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

ev laddat vapen, läs om, läs rätt.
Polisen kan ju inte veta om det är ett laddat vapen eller inte eller hur?
Ska dom dalta o fjanta sig med varenda person som har ett vapen, ja då finns det nog inte så mycket
poliser kvar sen.

Säger bara att polisen i sig gjorde en bedömning, sen om den va korrekt eller inte
ja, det är ju lätt för dig att att döma i efterhand när du har facit.
Men det hade inte polisen.

Jag svarade på "...som ev står framför ett laddat vapen" vilket har en helt annan innebörd än "...som står framför ett ev laddat vapen". Så var gärna konsekvent om du ska försöka läxa upp mig!
Min formulering byggde på ditt ordval MEN det väsentliga var inte OM "vapnet" var "eventuellt" laddat eller ej utan att det INTE fanns ett vapen till att börja med.

Lätt att döma i efterhand? No shit Sherlock. Det är svårt att döma på förhand utan kristallkula så det ligger i sakens natur att kritik kommer i efterhand.
Jag har inget problem med att polisen hanterar kriminella som de förtjänar. Mitt problem är när polisen skjuter först och frågar sen utan eftertanke. Utifrån tillgänglig information handlar det alltså om en pojke med Downs syndrom som på öppen plats medans det fortfarande är ljust håller i ett leksaksvapen av plast i miniatyr. Ser du vart det lutar? Hur man kan försvara en sådan insats ska bli intressant att se.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Ni ovan som hävdar att polisen gjorde fel när de sköt killen med downs syndrom. Skulle ni våga sätta era liv på att det är en leksakspistol och inte en äkta? Var idag på skjutfält och sköt bland annat glock och sig sauer. Blev förvånad över hur plastiga och leksaksliknande de var. Skillnaden är dock bara att de blåser huvudet av dig om du skjuter din kompis. Just av den anledningen har de turkosgula leksakspistoler för demonstration på skjutfältet så det inte går att se fel.

Det är en del av jobbet att vara beredd att göra precis det som polis, lite som att vara brandman och vara beredd och införstådd med att du kan dö när du hjälper någon annan människa ut ur ett brinnande hus.

Det betyder självfallet inte att du skall dumdristig på gränsen till självmordsbenägen, men om du inte är beredd och införstådd med de här så har du inte, i min mening, rätt psykologisk konstitution för jobbet,

Permalänk
Medlem

Om man är (halv)kriminell och känner att man behöver bära skottsäker väst så vill man väl inte att det ska synas?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Jag svarade på "...som ev står framför ett laddat vapen" vilket har en helt annan innebörd än "...som står framför ett ev laddat vapen". Så var gärna konsekvent om du ska försöka läxa upp mig!
Min formulering byggde på ditt ordval MEN det väsentliga var inte OM "vapnet" var "eventuellt" laddat eller ej utan att det INTE fanns ett vapen till att börja med.

Lätt att döma i efterhand? No shit Sherlock. Det är svårt att döma på förhand utan kristallkula så det ligger i sakens natur att kritik kommer i efterhand.
Jag har inget problem med att polisen hanterar kriminella som de förtjänar. Mitt problem är när polisen skjuter först och frågar sen utan eftertanke. Utifrån tillgänglig information handlar det alltså om en pojke med Downs syndrom som på öppen plats medans det fortfarande är ljust håller i ett leksaksvapen av plast i miniatyr. Ser du vart det lutar? Hur man kan försvara en sådan insats ska bli intressant att se.

Det kommer in ett larm att en bombman och polishatare med tillgång till vapen ska döda sitt ex på addressen.
Kl4 på morgonen står en man med följande "vapen" som inte backar när polisen skriker upprepade ggr.

länk till artikel
Det ser ut att vara tofflor nedan, så det är ju ingen 10cm rosa vattenpistol som vissa vill få det till.

Utifrån denna information är inte jag jätte förvånad att olyckan hände.

Men ontopic ser jag inte varför personer som inte är stridsvagnsförare behöver skyddsväst.
Om jag någonsin skulle känna behov av skyddsväst skulle jag flytta så långt därifrån som möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fantomsmurfen:

Om man är (halv)kriminell och känner att man behöver bära skottsäker väst så vill man väl inte att det ska synas?

Jo dessa omogna människor försätter sig i denna sitsen just för att de tycker att den livsstilen är häftig.
Att ha suttit inlåst i fängelse några månader tycker dessa vuxna människor också är skithäftigt för då får de "respekt" bland tonåringarna.

En normal människa hade inte ens gått ut om de visste att folk ville skjuta dem.