AMD Ryzen Threadripper 2990WX, 2970WX, 2950X och 2920X får specifikationer och pris

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper 2990WX, 2970WX, 2950X och 2920X får specifikationer och pris

Videocardz rapporterar nu om fyra modeller från den kommande Ryzen Threadripper 2-familjen, där både lanseringspris och specifikationer står på menyn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Inget snack om saken det ser ut att bli grymma processorer och mycket power per krona. Men det är bara en liten andel som kör något tyngre på datorn så man får se vad försäljningen blir.

Min åsikt man köper inte precis en Threadripper 2990WX, med 8GB ram, 500GB hdd och ett Nvida 1030 grafikkort. Utan mer raka motsatsen till detta och då blir bygget milt sagt svindyrt.
Men Ryzen TR 2950X för nästan 10 000kr har fler råd med och den fungerar bra till det mesta, är inte snabbast på allt som man kan se om man tittar mycket noggrant i benchmarkprogram eller spelar i upplösning 640*480.

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant att se hur AMD kan utvecklas behövs lite konkurrens på marknaden är bra för oss alla så prisena kan gå ner lite.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Haha snygg avrundning $899 -> 10 000 kr och $649 -> under 6000 kronor

Det är ju två riktigt intressanta modeller för de som håller på "content creation" men som också vill ha vassa processorer för spel. Jag blir själv sugen att hålla på med hobbyprojekt som kräver detta för att rättfärdiga ett köp. Men väntar nog till Ryzen 3 och ser vad de bjuder på i de vanliga konsumentalternativen.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Skrivmaskin

@FredrikMH: Oj, där gick det visst lite snabbt... Med moms inräknat landar det på strax över 7 000 kronor, som jag precis ändrat till

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FredrikMH:

Haha snygg avrundning $899 -> 10 000 kr och $649 -> under 6000 kronor

Det är ju två riktigt intressanta modeller för de som håller på "content creation" men som också vill ha vassa processorer för spel. Jag blir själv sugen att hålla på med hobbyprojekt som kräver detta för att rättfärdiga ett köp. Men väntar nog till Ryzen 3 och ser vad de bjuder på i de vanliga konsumentalternativen.

Jag väntar ochså, hoppas på högre frekvenser och inte fler kärnor och lägre frekvenser.

Permalänk
Medlem

Bra att det kommer ut nya fina CPU men som många säger är det inte många som behöver 16 kärnor eller mer i vanligt arbete men för företag blir det intressant som behöver många kärnor..

Har själv en 12 kärnig cpu var overkill men fick den till ett fint pris ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon298854:

Jag väntar ochså, hoppas på högre frekvenser och inte fler kärnor och lägre frekvenser.

Ryzen 2 kom för runt ett halvår sedan, nästa version dröjer.
Threadripper riktar sig till konsumenter som kör lite större laster på sina datorer. Visst vore ännu högre klockfrekvens, IPC, ECC support och allt vad det heter bra. Men man får vara realistisk, när Treadripper 2 bygger på Ryzen 2, så är typ det bästa man kan få just 2 eller 4st Ryzen 2:or.

Min gissning med Threadripper 2 är att den kommer prestera som förväntat, jag tycker det mesta är förutsägbart hur bra de kan bli med den data vi har. De kan dock som alla tillverkare faila, som både Apple och Samsung har gjort med deras flagtelefoner. (syftar ej på iphonex)

Permalänk
Medlem

Nice! Hoppas vi får se 4.4Ghz på AM4 också. Till nästa generation så är det ju självklart, men jag vill ha NU! Typ en 2800X eller något ditåt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inget snack om saken det ser ut att bli grymma processorer och mycket power per krona. Men det är bara en liten andel som kör något tyngre på datorn så man får se vad försäljningen blir.

Min åsikt man köper inte precis en Threadripper 2990WX, med 8GB ram, 500GB hdd och ett Nvida 1030 grafikkort. Utan mer raka motsatsen till detta och då blir bygget milt sagt svindyrt.
Men Ryzen TR 2950X för nästan 10 000kr har fler råd med och den fungerar bra till det mesta, är inte snabbast på allt som man kan se om man tittar mycket noggrant i benchmarkprogram eller spelar i upplösning 640*480.

Jo, det blir video redigering... gärna i 4k....
med dubbla kort och 128gb ddr4 blir det nära 100kkr =/

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Bra att det kommer ut nya fina CPU men som många säger är det inte många som behöver 16 kärnor eller mer i vanligt arbete men för företag blir det intressant som behöver många kärnor..

Har själv en 12 kärnig cpu var overkill men fick den till ett fint pris ..

Jag jobbar med att bygga VDI lösbingar och där är pris/core helt avgörande så jag håller med dig om att för vanliga dödliga är det nog overkill men bara möjligheten att slippa Intels järngrepp när det gäller corecount är helt magiskt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Inget snack om saken det ser ut att bli grymma processorer och mycket power per krona. Men det är bara en liten andel som kör något tyngre på datorn så man får se vad försäljningen blir.

Min åsikt man köper inte precis en Threadripper 2990WX, med 8GB ram, 500GB hdd och ett Nvida 1030 grafikkort. Utan mer raka motsatsen till detta och då blir bygget milt sagt svindyrt.
Men Ryzen TR 2950X för nästan 10 000kr har fler råd med och den fungerar bra till det mesta, är inte snabbast på allt som man kan se om man tittar mycket noggrant i benchmarkprogram eller spelar i upplösning 640*480.

Spelar du i 1440p över 100fps så blir det ändå en skillnad mellan 2700x och 8700k
Ligger du under det så är det väl ingen direkt relevant skillnad. Men väldigt förenklat att säga att det bara är i lägsta upplösningarna som du vinner fps med Intel.

https://youtu.be/nvCF3OLZlzQ

Sen menar inte jag att threadrippern är en spelprocessor. Jag tycker bara att det är tråkigt att det här mantrat som upprepas väldigt ofta inte riktigt är sant.

Och nu är det ju en relativt stor grupp människor som spelar i 1080p och där blir skillnaden större.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Banco:

Spelar du i 1440p över 100fps så blir det ändå en skillnad mellan 2700x och 8700k
Ligger du under det så är det väl ingen direkt relevant skillnad. Men väldigt förenklat att säga att det bara är i lägsta upplösningarna som du vinner fps med Intel.

http://i.imgur.com/kf28r8c.jpg
https://youtu.be/nvCF3OLZlzQ

Sen menar inte jag att threadrippern är en spelprocessor. Jag tycker bara att det är tråkigt att det här mantrat som upprepas väldigt ofta inte riktigt är sant.

Och nu är det ju en relativt stor grupp människor som spelar i 1080p och där blir skillnaden större.

Köpa en dator för kanske långt över 100 000kr och sedan spela 1440p, då borde man ha sparat lite pengar på en ny skärm.

Sedan var det ingen superhögskillnad i de spel som du visade förutom spel som redan har hög FPS.
Slutsatsen är att Threadripper 2 lär duga att spela på för de flesta, en ensam 9900K av den andra anledningen är obrukbar för de som korrekt gör ett val att köpa en Threadripper 2 för över 15 000kr.
I många program speciellt i windows när datakraften är milt sagt åt h-lskotta för liten, så blir windows vit och det händer ej ett skvatt. Så nej, det är inte med en slöare cpu i windows att bara vänta någon timma extra.

Detta vita händer mig ofta, och nej det är inte de hundratals datorer av olika fabrikat som jag använder under de senaste 30 åren som är fel på. Felet ligger i windows och har funnits ända sedan windows 2.X som jag körde.

*edit*
Dålig kodade aplikationer som suger åt sig all datakraft påverkar. Men det är ej alltid man kan påverka andras applikationer. Det finns trix med schemaläggare och strypa visa program. Nå poängen är att Threadripper 2 är en mångsidig cpu som duger till det mesta en nörd vill höra hemma för privat bruk.

SQL server är för övrigt en vanlig app där man medvetet stryper ram, den kan käka upp allt och sänka nästan vilken dator som helst och man ej stryper den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Köpa en dator för kanske långt över 100 000kr och sedan spela 1440p, då borde man ha sparat lite pengar på en ny skärm.

Sedan var det ingen superhögskillnad i de spel som du visade förutom spel som redan har hög FPS.
Slutsatsen är att Threadripper 2 lär duga att spela på för de flesta, en ensam 9900K av den andra anledningen är obrukbar för de som korrekt gör ett val att köpa en Threadripper 2 för över 15 000kr.
I många program speciellt i windows när datakraften är milt sagt åt h-lskotta för liten, så blir windows vit och det händer ej ett skvatt. Så nej, det är inte med en slöare cpu i windows allt bara vänta någon timma extra.

Detta vita händer mig ofta, och nej det är inte de hundratals datorer av olika fabrikat som jag använder under de senaste 30 åren som är fel på. Felet ligger i windows och har funnits ända sedan windows 2.X som jag körde.

Absolut. Jag tvivlar på att någon köper en dator för 100.000 för att främst spela på. Men det var inte riktigt min poäng. Den handlade om att jag tycker det är tråkigt med en felaktighet som åter och återigen upprepas. Som en inbiten gamer så är ett hopp från 100 till 120fps i 1440p ganska stor skillnad. Varför ens köpa en skärm med 144hz om man inte tycker hertzen över 100 är viktiga.

Sen tycker jag inte man ska jämföra 9900k och threadrippern eftersom de är till för helt olika arbetssysslor. Men som du säger man kan gott och väl spela på en threadrippern verkar det som. Det säger jag inte emot.

Jaja sov gott.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

32 kärnor i rätt höga hastigheter för typ 20.000 kr... Det är ljusår ifrån vad Intel erbjudit konsumenter som behövt flertrådad prestanda. I'm happy to be alive to experience this!

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Spelar du i 1440p över 100fps så blir det ändå en skillnad mellan 2700x och 8700k
Ligger du under det så är det väl ingen direkt relevant skillnad. Men väldigt förenklat att säga att det bara är i lägsta upplösningarna som du vinner fps med Intel.

http://i.imgur.com/kf28r8c.jpg
https://youtu.be/nvCF3OLZlzQ

Sen menar inte jag att threadrippern är en spelprocessor. Jag tycker bara att det är tråkigt att det här mantrat som upprepas väldigt ofta inte riktigt är sant.

Och nu är det ju en relativt stor grupp människor som spelar i 1080p och där blir skillnaden större.

Jag hoppas att du menar att allt över 1080p så spelar processorn mindre & mindre roll. Kör 1440p, 1080ti med en 7700k. Det ända spelen som egentligen trycker på både processorn & gpun är ju Warhammer 2 & battlefield 1(dock runt 60~70%). I övrigt är det gpu kraft som gäller.

Visst, assassins creed origins ligger allt på 100%. Men det är pga denuvo.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Spelar du i 1440p över 100fps så blir det ändå en skillnad mellan 2700x och 8700k
Ligger du under det så är det väl ingen direkt relevant skillnad. Men väldigt förenklat att säga att det bara är i lägsta upplösningarna som du vinner fps med Intel.

http://i.imgur.com/kf28r8c.jpg
https://youtu.be/nvCF3OLZlzQ

Varför använda ett test med 10 spel när det finns test med 35 spel? Värt att nämna att han kör med 3466Mhz minne istället för med 3200Mhz minne som i det testet som du länka (klockhastigheterna är dock samma). Där var skillnaden ~4% i genomsnitt, men det fanns förstås fall såsom CS:GO eller Starcraft 2 där skillnaden var 33% respektive 26%. Det varierar alltså en stor del från spel till spel, men 8700k kommer on top överlag.

Skrivet av Banco:

Som en inbiten gamer så är ett hopp från 100 till 120fps i 1440p ganska stor skillnad. Varför ens köpa en skärm med 144hz om man inte tycker hertzen över 100 är viktiga.

Jag skulle påstå att ett hopp från 100 till 120 FPS i 1080p är en lika stor skillnad i flyt som från 100 till 120 FPS i 1440p, om man diskuterar det från den mänskliga perceptionen (och i det här fallet genom att utesluta grafikkortets inverkan på att resultatet i ena fallet har fler pixlar). Utan någon som helst adaptiv synk så kan 100 till 120 FPS på en 144Hz skärm utgöra en skillnad, då det uppstår minst ett 7ms hål när en deadline för att visa en ruta ej nås. Detta mellanrum är noterbart för majoriteten och lär förekomma 83% oftare under 100 FPS än 120 FPS.

Dock så blir det lite klurigare när adaptiv synk kommer in i bilden. Där är "kostnaden" av en förlorad ruta mycket mindre och ger således ett större flyt.
Mellan 120 och 100 FPS är skillnaden mellan varje visad ruta (1/100 - 1/120)= ~1,67ms
Mellan 144 och 240 FPS är skillnaden mellan varje visad ruta (1/144 - 1/240)= ~2,78ms
När två system med 144Hz och 240Hz monitors ställdes upp bredvid varandra kunde enbart 1 av 4 testpersoner se någon skillnad. Det är då med ett 67% större mellanrum OCH med skärmarna bredvid varandra. Att någon skulle sitta med sin 144Hz skärm med adaptiv synk och 100 FPS sitter och tänka "Hmmm... undra hur det skulle vara att ha 120 FPS istället" så skulle jag gissa att skillnaden är noterbar endast för en liten minoritet.

Threadripper är en ytterst dålig investering om man enbart ska spela spel på den, men den är inte helt urusel på spel heller tydligen. Det primära syftet ska dock vila på andra uppgifter om det ens ska vara värt att köpa. Det skulle inte förvåna mig om threadripper 2 prestera ungefär som 2700X i spel, på samma sätt som threadripper 1 prestera ungefär som 1800X. Det får man se vid release vad som verkligen är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jag hoppas att du menar att allt över 1080p så spelar processorn mindre & mindre roll. Kör 1440p, 1080ti med en 7700k. Det ända spelen som egentligen trycker på både processorn & gpun är ju Warhammer 2 & battlefield 1(dock runt 60~70%). I övrigt är det gpu kraft som gäller.

Visst, assassins creed origins ligger allt på 100%. Men det är pga denuvo.

Skickades från m.sweclockers.com

Resultaten han länkar är gjorda i 1440p

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Vilken FPS man får på en Threadripper är egentligen helt ointressant, då man inte köper en sådan för att spela på. (det finns bättre alternativ för det om man vill ha prestanda)
Vill ni kolla och jämföra prestanda så hitta några relevanta data istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Jag hoppas att du menar att allt över 1080p så spelar processorn mindre & mindre roll. Kör 1440p, 1080ti med en 7700k. Det ända spelen som egentligen trycker på både processorn & gpun är ju Warhammer 2 & battlefield 1(dock runt 60~70%). I övrigt är det gpu kraft som gäller.

Visst, assassins creed origins ligger allt på 100%. Men det är pga denuvo.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, var ju det jag skrev? I 1080p spelar processorn större roll.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Inaktiv

Det är självklart att Threadripper 2 inte är ett alternativ för de som har mainstreamspel som huvudsakliga inkomst och kanske drar in över 300 000kr per år på sitt spelande.
Gör man detta så bör man köpa en dedikerat dator just för spelande och sedan kan man köpa en annan dator som gör allt det andra, inte ens en torrentklient hade jag då rekommenderat köra vid sedan av på speldatorn. Den andra datorn kan såklart vara en Threadripper 2.

Men för den stora skaran så lägger de tom ut mer pengar på spel än vad de drar in på detsamma, de har ofta då inte de kraven att de tävlar emot andra och måste ha absolut bästa hårdvaran för ändamålet för att just ligga bland de allra bästa.

Då kan Threadripper 2 vara ett alternativ, inte för att den är ett smart val för att köpa för den som enbart ska spela. Utan för den som ska göra så mycket mer och kanske också spela.
Att köpa en dedikterad speldator kostar väldigt mycket pengar och jag tror majoriteten av de som köper en Threadripper 2 inte kommer göra detta. De kan dock göra som mig och köpa en Nintendo Switch/PS4 och sedan spela på den och låta deras dator vara orörd.
Fördelen med konsolerna är att man utan att lägga ut hutlös mycket pengar får en maskin som har samma hårdvara som de bästa man tävlar emot i multiplayer.

En annat system som skulle kunna bli vanligt med Threadripper är processorn, med väldigt mycket ram och några ssd. Sedan billigaste grafikkort som de kan hitta.
Det som lite talar emot att såna byggen blir populära är ramminnespriserna..

Permalänk
Avstängd

Nuvarande threadripper cpuer säljer bra. Den här kommer ta ytterliggare andelar till amd i dem dyraste segmenten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Varför använda ett test med 10 spel när det finns test med 35 spel? Värt att nämna att han kör med 3466Mhz minne istället för med 3200Mhz minne som i det testet som du länka (klockhastigheterna är dock samma). Där var skillnaden ~4% i genomsnitt, men det fanns förstås fall såsom CS:GO eller Starcraft 2 där skillnaden var 33% respektive 26%. Det varierar alltså en stor del från spel till spel, men 8700k kommer on top överlag.

Jag skulle påstå att ett hopp från 100 till 120 FPS i 1080p är en lika stor skillnad i flyt som från 100 till 120 FPS i 1440p, om man diskuterar det från den mänskliga perceptionen (och i det här fallet genom att utesluta grafikkortets inverkan på att resultatet i ena fallet har fler pixlar). Utan någon som helst adaptiv synk så kan 100 till 120 FPS på en 144Hz skärm utgöra en skillnad, då det uppstår minst ett 7ms hål när en deadline för att visa en ruta ej nås. Detta mellanrum är noterbart för majoriteten och lär förekomma 83% oftare under 100 FPS än 120 FPS.

Dock så blir det lite klurigare när adaptiv synk kommer in i bilden. Där är "kostnaden" av en förlorad ruta mycket mindre och ger således ett större flyt.
Mellan 120 och 100 FPS är skillnaden mellan varje visad ruta (1/100 - 1/120)= ~1,67ms
Mellan 144 och 240 FPS är skillnaden mellan varje visad ruta (1/144 - 1/240)= ~2,78ms
När två system med 144Hz och 240Hz monitors ställdes upp bredvid varandra kunde enbart 1 av 4 testpersoner se någon skillnad. Det är då med ett 67% större mellanrum OCH med skärmarna bredvid varandra. Att någon skulle sitta med sin 144Hz skärm med adaptiv synk och 100 FPS sitter och tänka "Hmmm... undra hur det skulle vara att ha 120 FPS istället" så skulle jag gissa att skillnaden är noterbar endast för en liten minoritet.

Threadripper är en ytterst dålig investering om man enbart ska spela spel på den, men den är inte helt urusel på spel heller tydligen. Det primära syftet ska dock vila på andra uppgifter om det ens ska vara värt att köpa. Det skulle inte förvåna mig om threadripper 2 prestera ungefär som 2700X i spel, på samma sätt som threadripper 1 prestera ungefär som 1800X. Det får man se vid release vad som verkligen är fallet.

Ja något gör de ju annorlunda från varandra eftersom de får olika resultat i samma spel. Men det spelar egentligen ingen roll. I hans test ser vi att det är markant skillnad i 1080p och och det var min poäng. Det är inte bara i superlåga upplösningar som CPUn gör skillnad. Och det är det jag ser folk säger om och om utan att fundera på det.

Jag menade att det är större skillnad i fps I 1080p inte att det känns mer i 1080p.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Vilken FPS man får på en Threadripper är egentligen helt ointressant, då man inte köper en sådan för att spela på. (det finns bättre alternativ för det om man vill ha prestanda)
Vill ni kolla och jämföra prestanda så hitta några relevanta data istället.

Anledningen till att jag tog upp fps hade du förstått om du hade bemödat dig att läsa.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Hjälpsam

Skall bli intressant, just detta med kommunikation mot minnet, kommer varianten med sexton kärnor kommunicera direkt?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Snart kan man bygga en liten hem server för en "billig" peng med lite kraft bakom.
Min gamla synology har inte mkt att säga till om

Angående denna cpu och spel så KAN den vara intressant om du tex kodar om filmklipp sammtidigt som du streamar och spelar in och kanske har ett par program till som gör saker. Kanske en familj som använder datorn lite som en server, tex kör plex eller liknande

Är du som mig och bara spelar för dig själv i en mörk enslig källare så finns inte mycket nytta med denna cpu i dagsläget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Hur många kärnor kan dagens program använda och hur ser framtiden ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Anledningen till att jag tog upp fps hade du förstått om du hade bemödat dig att läsa.

jajaja, det GÅR att spela på en threadripper, Ingen som sagt något annat. Men det är fortfarande ointressant att kolla på FPS, för man köper inte en Threadripper för att spela på. Istället köper man en Ryzen eller Intel som är bättre alternativ för det.
Vill man jämföra prestanda så finns det andra benchmarks som är mer relevanta för vilken typ av last en threadripper kan tänkas användas till. Något som kanske hade framgått om du bemödat dig att läsa... ;p

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tumvanten:

Hur många kärnor kan dagens program använda och hur ser framtiden ut?

Frågan är felställd troligen till det svar du önskar.
Det finns schackspel för konsumenter som idag nyttjar över 100 cores som Stockfish. Kör man någon instans av den plus annat så går det åt lite kärnor.

Det finns ingen direkt fysisk begränsning på hur många kärnor som skulle gå använda för att lösa oändligt stora uppgifter. Utan man bör se frågan mer praktisk.

8 core är idag rimligt på en bättre pc, snart kommer 9900k så att Intel har ett bra alternativ. 16 core är rimligt för någon som använder sin dator till att köra väldigt mycket. Över 16 core och man ska utnyttja detta så skenar kostnaden för den stora skaran iväg.
Ser man på enskilda applikationer så tycker jag de vill lägga sig runt 16 trådar, troligtvis av denna anledning att 8 core + ht har funnits riktigt länge, jag tänker på xeons som med detta kom för ett bra tag sedan.

Så kortfattat vill jag säga att idag är 16 core ungefär det som är praktisk, utöver det får man köra speciella applikationer eller ha svindyr hårdvara. När ddr5 kommer så får cpuerna bättre bandbredd och det blir gött.

*edit*
Min gissning är att ytterst få kommer få ut någon prestandaökning från Threadripper 24 till 32 core. Och det har absolut inte ett skvatt att göra med att det är superlätt att få belastning som skalar på kärnor, utan att påfrestningen oftast på hela plattformen blir enorm. Alltifrån bandbredd på ram, ssd, nätverkskort etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

jajaja, det GÅR att spela på en threadripper, Ingen som sagt något annat. Men det är fortfarande ointressant att kolla på FPS, för man köper inte en Threadripper för att spela på. Istället köper man en Ryzen eller Intel som är bättre alternativ för det.
Vill man jämföra prestanda så finns det andra benchmarks som är mer relevanta för vilken typ av last en threadripper kan tänkas användas till. Något som kanske hade framgått om du bemödat dig att läsa... ;p

Helt klart! Jag håller med dig till 100%.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.