Sub 60fps FPS i spel (R5 1600 gtx 1080ti)

Permalänk
Medlem

Sub 60fps FPS i spel (R5 1600 gtx 1080ti)

Hej,

Har dragits med en riktigt irriterande grej några veckor nu och behöver hitta boven i dramat. Har googlat som fan, testat alla möjliga saker men inget hjälper.

Mobo: Asus b350m-a
CPU: ryzen 5 1600 @stock
Ram: corsair 2666mhz @stock
Gpu: asus strix 1080ti
Skärm: Acer 27" LED XF270HUA [kopplad med dp1.2]

Spelar alltid i high och kör allt i 1440p.
I bland annat Destiny 2 och har märkt att mina frames är sjukt instabila. Ibland går det ner till 50ish och det känns väldigt sunkigt. Jag antar att det kanske är dålig optimering av spelet men ville ändå testa och se om det kan vara något med mitt system.
Jag har en ren installation med amd chipset drivers, nvida drivers till gpu och det är i princip allt som gjorts.

Jag har spelat in en log med hwinfo men jag förstår inte loggen riktigt.
Kan någon kanske kolla loggen och se om något inte stämmer när det gäller cpu/gpu prestanda?

Är jävligt sugen på en 8600k men vill först veta om det kommer fixa denna issue eller inte.

Om det finns något annat program som jag borde köra för att testa om mitt system är stabilt så tar jag gärna emot tips!

Tack på förhand.

Ladda ner log

Permalänk
Medlem

https://www.gamersnexus.net/game-bench/3097-destiny-2-launch-...

Kollar man på den benchen så känns din dators prestanda lite märklig, rent praktiskt borde din rigg ligga någonstans mellan 1200 och 1600x i den listan, och då snackar vi ett minimumvärde på ~80fps. De kör dock med minnen i 3200mhz, huruvida det skulle kunna göra så stor skillnad vet jag ej. Kör du spelet från en vanlig hårddisk eller ssd?

Permalänk
Medlem

@elBenko: kör från en Samsung ssd 840 evo
Har också stängt ner windows defender och alla gaming "tillbehör" som windows 10 erbjuder.

Permalänk
Medlem

@tOPO: Hur är temperaturerna på processor och grafikkort när du spelar?

Permalänk
Medlem

Överlag ser inget fel ut med varken CPU eller GPU.
GPUn är uppe mellan 80-90% usage utan problem och ingen av processorns kärnor ligger på top.
Dock så är belastningen väldigt ojämn och vad som orsakar det är svårare att säga.

Enklast är att avgöra om det gäller specifika spel (t.ex. Destiny 2) eller om det gäller allt. Vad får du för resultat i mer syntetiska tester som 3dmark och liknande?
Hur är det med andra spel?

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@tOPO: Hur är temperaturerna på processor och grafikkort när du spelar?

Nuvarande CPU max temp är ca 50-51c vid gaming.
GPU ligger på runt 65c

Skrivet av Elghinnarisa:

Överlag ser inget fel ut med varken CPU eller GPU.
GPUn är uppe mellan 80-90% usage utan problem och ingen av processorns kärnor ligger på top.
Dock så är belastningen väldigt ojämn och vad som orsakar det är svårare att säga.

Enklast är att avgöra om det gäller specifika spel (t.ex. Destiny 2) eller om det gäller allt. Vad får du för resultat i mer syntetiska tester som 3dmark och liknande?
Hur är det med andra spel?

Jag har inte loggat andra spel. Ska köra något random krävande i kväll, PUBG och Vermintide 2 och köra en 3dmark.
Läste nyss en random tråd på reddit om någon som hade samma problem (dock med 1080p 60hz skärm) och han löste det genom att köpa ny DP kabel. Jag kör med DP kabel som jag fick med skärmen. Testade att koppla en i5 8600k / gtx 1060 dator med min skärm och samma typ av problem dök upp även där. Kan det vara sladden som inte överför tillräckligt med data till monitorn? Is that a thing?

EDIT: Ska testa köra med DVI kabel när jag kommer hem och se om det är någon skillnad på stabilitet, just in case.

Permalänk
Medlem

Är det bara i destiny som problemet är så led jag av samma sak. Testade allt men de enda som kunde lösa de för mig var en ominstallation av Windows.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Är det bara i destiny som problemet är så led jag av samma sak. Testade allt men de enda som kunde lösa de för mig var en ominstallation av Windows.

Körde en fräsh installation i går, blev tyvärr inte bättre.

Permalänk
Inaktiv

Destiny 2 är ganska taskigt optimerat och beroende på område så kan FPSen dyka neråt 70fps om det är mycket som sker på på skärmen med mitt 1080. Samtidigt så ligger jag ofta på 144fps på t.ex. IO.
Jag kör inte absolut maxinställningar då spelet är för tok på krävande, t.ex. HDAO istället för 3D gör stor skillnad för mig.
Kanske skulle lite OC av din CPU hjälpa med de lägsta dipparna i framerate.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@tOPO: Hur har du ställt in i bios boot options?

1: Aktivera Secure boot, du måste även in och lägga till en key, sen är det klart.
2: OS-type, välj Windows UEFI-mode.
3: Stäng av "CSM" (Compatibility Support Module) för äldre hårdvara.
Efter punkt 3 brukar jag installera windows.
4: Stäng av Windows Fast Boot, se video här: https://www.youtube.com/watch?v=J08jglyZNgw
Efter du stängt av fast boot, starta om datorn, installera chipset drivers, starta om datorn. Starta helst om datorn mellan varje drivrutin så inget krockar.

Jag vet att det kan kännas som overkill att göra allt ovanstående men det gjorde underverk på min Ryzen jag hade.

Visa signatur

Asus B650E-F | Ryzen 7950X3D | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000C30 | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI GeForce RTX 4080 16GB GAMING X TRIO | LG C2 42" OLED | Samsung 990 Pro 1TB | Fractal Design Meshify 2 TG | Seasonic Prime GX 1300W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Destiny 2 är ganska taskigt optimerat och beroende på område så kan FPSen dyka neråt 70fps om det är mycket som sker på på skärmen med mitt 1080. Samtidigt så ligger jag ofta på 144fps på t.ex. IO.
Jag kör inte absolut maxinställningar då spelet är för tok på krävande, t.ex. HDAO istället för 3D gör stor skillnad för mig.
Kanske skulle lite OC av din CPU hjälpa med de lägsta dipparna i framerate.

Skickades från m.sweclockers.com

Har försökt OC men den var ostabil. Proppen går upp till 3.7ghz (enligt hwinfo) som högst när jag spelar. Jag är så dålig på OC

Skrivet av Iceman17:

@tOPO: Hur har du ställt in i bios boot options?

1: Aktivera Secure boot, du måste även in och lägga till en key, sen är det klart.
2: OS-type, välj Windows UEFI-mode.
3: Stäng av "CSM" (Compatibility Support Module) för äldre hårdvara.
Efter punkt 3 brukar jag installera windows.
4: Stäng av Windows Fast Boot, se video här: https://www.youtube.com/watch?v=J08jglyZNgw
Efter du stängt av fast boot, starta om datorn, installera chipset drivers, starta om datorn. Starta helst om datorn mellan varje drivrutin så inget krockar.

Jag vet att det kan kännas som overkill att göra allt ovanstående men det gjorde underverk på min Ryzen jag hade.

Jag ska testa detta. Återkommer senare i kväll eller imorgon med resultat.

Permalänk
Medlem

Testade detta med HDMI sladd i kväll.
Både skärmen och kortet har HDMI 2.0

3Dmark med dessa resultat.
Samt hwinfo loggen under körningen.

Spelade Destiny 2 nu under kvällen också i absolut maxat och 105 FOV till skillnad från high settings och 85 fov som jag hade innan. Droppade inte under 68fps en enda gång och låg runt 100-110 i heta strider och mycket skit på skärmen. Trodde att jag hade loggat men icke.
Ska inte hurra än men det känns och ser absolut bättre ut än med DP. Ska köra lite mer och komma ihåg att köra en HWinfo log denna gång så postar jag den lite senare.

Permalänk

@tOPO: Vad fick dig att testa HDMI istället för DP?

Visa signatur

i7 10700K • 4070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

CPU: ryzen 5 1600 @stock
Ram: corsair 2666mhz @stock

Ingen bra kombination. Ryzen behöver höga minneshastigheter och låga latenser för att prestera bra. Överklocka dina minnen så mycket du kan och/eller försök sänk latenserna. Finns många guider för hur man gör detta. Slöa minnen påverkar speciellt minimum fps värden som du ju lider av. Kan du öka från 2666mhz till typ 3000 eller 3200 så pratar vi en förbättring på 20-30fps ungefär.

Permalänk
Medlem

@ReconHavoc: Läste någonstans att DP kablar kan vara defekta och en lirare hade testat med HDMi och det funkade bra. Jag testade men det var bara placeboeffekt märkte jag sen.

Det har blivit bättre dock iom att jag sänkte vissa grejer som "enemy draw distance" etc. Dippar sällan under 60fps men händer i raids eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Ingen bra kombination. Ryzen behöver höga minneshastigheter och låga latenser för att prestera bra. Överklocka dina minnen så mycket du kan och/eller försök sänk latenserna. Finns många guider för hur man gör detta. Slöa minnen påverkar speciellt minimum fps värden som du ju lider av. Kan du öka från 2666mhz till typ 3000 eller 3200 så pratar vi en förbättring på 20-30fps ungefär.

Har läst detta med men osäker på hur man klockar. Ska leta något på youtube och återkoppla.

Permalänk
Sjusovarn

Kontrollerat att du inte har något DVR-igång som du inte känner till? Xbox-appen, Windows Spelläge, nVidiaDVR eller någon annan form av Dvr?

Har du sedan Spring Update 1803 stängt av "fokusläget/Stödet" genom att sätta det på "Bara alarm" och inte "Av"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyScnd:

Kontrollerat att du inte har något DVR-igång som du inte känner till? Xbox-appen, Windows Spelläge, nVidiaDVR eller någon annan form av Dvr?

Har du sedan Spring Update 1803 stängt av "fokusläget/Stödet" genom att sätta det på "Bara alarm" och inte "Av"?

Ingen dvr eller liknande är igång. Har inte pillat med "fokusläget". Har du koll vad den heter på engelska? Ska försöka googla lite.

Permalänk
Sjusovarn
Skrivet av tOPO:

Ingen dvr eller liknande är igång. Har inte pillat med "fokusläget". Har du koll vad den heter på engelska? Ska försöka googla lite.

Här visar dem på engelska. När du säger att inget ska vara igång, har du då aktivt avinstallerat Xbox-appen, tagit bort allt alla typer av overlays som nVidia har och mixtra i regedit?

EDIT: Windows 10 har alltså det som standard att ha igång DVR, så har du inte inaktiverat det så är det igång.

Permalänk
Medlem

Vill uppdatera med att jag köpte en 8700k och droppar inte under 90fps nu med högsta inställningrna (dock kör jag "endast" med high)
Jag vill säga att CPU inte pallade med vissa delar av spelet.

Vill tacka alla som hjälpte till och tipsade.