Är en kantblödning skäl för reklamation?

Permalänk

Är en kantblödning skäl för reklamation?

Hallå!
Köpte en Philips 55PUS7502 i oktober förra året och är grymt nöjd med tv. MEN jag har ett irrterade fel på tv som jag har haft sen jag köpte tv.
När man ser på film och det blir svarta kanter på tv så ser man en ledlampa som lyser i svart kanten i nederkant på tv. Man kan även se det när det är mörka scener på tv och när man tittar på netflix och ultra hd och hdr så syns det väl också. Slå man på tex texttv så syns det inte på det svarta
Är i valet och kvalet om jag ska göra en reklamation på tv eller inte. Är enda tv familjen har så att vara ytan tv känns lite drygt . Skickar med en bild på det hela
Vad tycker ni jag ska göra och vad är det för fel?
https://imgur.com/a/3ivji4X

Förtydligade rubriken från "Garanti ärende?"/Thomas
Permalänk
Medlem

Det där var lite för grovt i min mening, reklamera

Permalänk
Medlem

Frågan är om ens du kan reklamera teven pga background bleeding?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk

Första halvåret så gäller det att de ska bevisa att du gjort något fel, efter det så ligger det på dig i garanti
Sen beror det väl på hur stort fel det är, svårt att säga från beskrivningen

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Skrivet av Edin1984:

Frågan är om ens du kan reklamera teven pga background bleeding?

Hur menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Det där skulle jag reklamera. Ha det så skoj med Philips bedrövliga support

Permalänk
Medlem

Du behöver inte fundera så mycket på det, bara kontakta ställer du köpte tv'n ifrån och säg att du vill upprätta ett garanti ärende.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk

https://imgur.com/a/4ZCpDBB
Ska tillägga att det spelar ingen roll om jag drar ner ljusstyrka på 0 lika ändå kör i dagslägget på 50.
Och bilderna gör sig inte riktig riktiga mer än det ljusa skenet finns där men att själva det svarta är mer svart tänkte på det där med background gleeding som någon skrev. Har varit i kpntskt med netonnet kundservice och jag får köra den till närmsta lager shop om jag vill fick även ett nummer till Philips
Vad tycker ni ringa till Philips eller åka till lagershopen?
Grejen är ju det åker jag 5mil till falun tror ni att dom skickar iväg den på service eller byter dom ut den tror ni? Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hollowman71: Dom kommer definitivt skicka den på service medans Philips kan ha hemservice.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - Gigabyte X570 AORUS ULTRA - Noctua NH-D15 - ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING OC - Corsair Vengeance LPX Black 32GB / 3200Mhz / - Corsair RM1000i - Samsung 970 EVO Plus 1TB - Samsung 870 EVO 2TB - Samsung 850 EVO 500GB - Fractal Design Define S - Acer X34 GS" / 34" - Logitech G502 - Varmilo VA88M RGBK PBT White LED [MX Black]

Permalänk
Medlem

Enligt konsumentköplagen ska du reklamera varan inom skälig tid från det att du har upptäckt felet. Så här skriver Konsumentverket:
"Du måste reklamera den felaktiga varan hos företaget inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du meddelar företaget om felet och varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid."

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-la...

I och med att du upptäckte felet redan i förra året har återförsäljaren rätt att neka din reklamation.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bara så du förstår så räknar inte "de" stora tillverkarna detta inte som ett garanti ärende. Både "backlight bleeding" och "clouding" räknas inte som ett garanti ärende utan det är fel/defekt som kan uppstå med LCD tekniken. Så dessa fel måste man komma in inom öppetköp tiden. Sen kan det ibland ske att de byter ut panelen på "good will" men räkna ej med det.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk
Skrivet av twk:

Enligt konsumentköplagen ska du reklamera varan inom skälig tid från det att du har upptäckt felet. Så här skriver Konsumentverket:
"Du måste reklamera den felaktiga varan hos företaget inom skälig tid efter att du upptäckte felet. Det betyder att du meddelar företaget om felet och varför du anser att varan är felaktig. Reklamerar du varan inom två månader efter det att du upptäckt felet är du alltid i rätt tid."

https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-la...

I och med att du upptäckte felet redan i förra året har återförsäljaren rätt att neka din reklamation.

Skickades från m.sweclockers.com

Okej ja jag såg detta efter jag köpt tv men tänkte inte så mycket på det i början så störde det inte jätte mycket sen går tiden fort men nu när man efter en tid börjar fundera att man ska ha tv ett tag framöver i tiden så är det ju lite tråkigt att den har detta fel
Så jag får väl kanske skylla mig själv att jag väntat =/.

Permalänk
Skrivet av sukero:

Bara så du förstår så räknar inte "de" stora tillverkarna detta inte som ett garanti ärende. Både "backlight bleeding" och "clouding" räknas inte som ett garanti ärende utan det är fel/defekt som kan uppstå med LCD tekniken. Så dessa fel måste man komma in inom öppetköp tiden. Sen kan det ibland ske att de byter ut panelen på "good will" men räkna ej med det.

Okej ja dom kanske gör lite som dom vill som du säger

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ska ta mig en funderare hur jag ska göra med det hela och tack alla för feedback ang min fråga.
Man kanske får ge sonen denna tv i sitt rum och köpa en ny till vardagrumet =).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hollowman71:
Både JA och NEJ.
Som ÅF får vi aldrig kredit eller nytt saleskit vid dessa fel. Så som ÅF tar man aldrig in dessa enheter för man förlorar endast pengar.
Har man tur som ÅF så kommer kunden in inom 7 dagar, då gäller DOA för oss ÅF men efter DOA tiden och öppetköp så förlorar man pengar.

Kommer kunden in inom Öppetköp tiden så löser man ju kunden direkt inga konstigheter.

Så det blir viktigt att som kund kolla hur mycket "Baklight bleeding" och "Clouding" som ens produkt har så tidigt som möjligt, så att man som kund kan byta den inom öppetköp tiden.

Dock ska man påpeka att dessa fel oftast finns på varje enhet i olika mängder. De första batcherna av en ny produkt är det störrre chans att dessa fel finns med tex.

Som kund kan man ibland få sina produkter lösta när man kommer i kontakt direkt med tillverkaren och inte via ÅF. Då tillverkarna har ibland viss mer good will mot kunderna än mot ÅF:arna.

Visa signatur

Dator 1: CPU i7 5820K@4.6Ghz|GIGABYTE X99 Gaming 5|Crucial ballistic 2x4GB 2400MHz, 2x8GB Crucial ballistic 2400MHz|Corsair AX750|ASUS Strix GTX 1070 |Intel 520 120GB|Intel 330 180GB |Intel 335 180GB |Seagate 1000GB | Phanteks Enthoo Primo |Kingston V300 240GB | Creative SB X-Fi

Permalänk

om du inte får igenom garanti på det kan di testa att sätta en bit svart tejp på kanten tätt mot lcd panelen och se om du kan täppa till ljusläckan tippar att det beror på att ljus läcker upp mellan plastkanten och lcdpanelen.

alternativt att du ev kan värma plasten försiktigt så den mjuknar så pass att du kan pressa in plastkanten mot panelen dock lär detta ingrepp vara lite riskabelt då det kan ge märken i plasten om man värmer för mycket och garanterat ta bort all garanti

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Prova med Philips support först, kostnaden blir mkt lägre om du blir nekad. Där jag jobbade var undersökningsavgiften 3400kr (55") på nekad garanti/reklamation medan hemservice brukar det vara runt tusenlappen (svindyra frakter till verkstan från butik). Är som skrivet ej ett garantifel så blir svårt.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

Du kan alltid försöka nyttja din fabriksgaranti, men som andra har nämnt brukar tillverkarna skylla på brist på led/lcd-tekniken. Men det är absolut inte omöjligt att det går på garanti, sådant bedöms från fall till fall. Jag hade en LG 60" som hade mycket lightbleed, och LG bytte faktiskt panelen och godkände ärendet. Dock riskerade jag 1500:- om fallet hade nekats i form av servicekostnad. Det är ett risktagande att lämna in en sådan panel på garanti. Var beredd att behöva betala mellan 500-1500kr om tillverkaren bedömmer att det är inom ramarna för rimlig lightbleed. Lycka till!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk
Skrivet av sukero:

Så det blir viktigt att som kund kolla hur mycket "Baklight bleeding" och "Clouding" som ens produkt har så tidigt som möjligt, så att man som kund kan byta den inom öppetköp tiden.

Dock ska man påpeka att dessa fel oftast finns på varje enhet i olika mängder. De första batcherna av en ny produkt är det störrre chans att dessa fel finns med tex.

Som kund kan man ibland få sina produkter lösta när man kommer i kontakt direkt med tillverkaren och inte via ÅF. Då tillverkarna har ibland viss mer good will mot kunderna än mot ÅF:arna.

Trodde det bara var dataskärmar som var känsliga för diverse fel som tex baklight bleeding m.m
Men icke men har lärt mig något att vara snabb at kolla tv när jag köper nästa tv.
Morsan och farsan köpte en lika Philips som jag och den är det då inge blödningar typiskt=/.
Får se om jag hör av mig till Philips tappat sugen lite nu när det verkar som att det kan vara svårt att få det åtgärdat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hollowman71:

Trodde det bara var dataskärmar som var känsliga för diverse fel som tex baklight bleeding m.m

Det är LCD-tekniken som sådan med filter som påverkar hur ljuset sprids. Dessa filter måste för jämn spridning vara helt helt plana och släta vilket tydligen inte går att lösa enkel. Problemet brukar därför vara lite mer uttalat på just stora paneler eftersom det är svårare rent konstruktionsmässigt. Särskilt med en trend att göra apparaterna så tunna som möjligt.

Problem som dessa faller tyvärr under exemplarlotteriet.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det är LCD-tekniken som sådan med filter som påverkar hur ljuset sprids. Dessa filter måste för jämn spridning vara helt helt plana och släta vilket tydligen inte går att lösa enkel. Problemet brukar därför vara lite mer uttalat på just stora paneler eftersom det är svårare rent konstruktionsmässigt. Särskilt med en trend att göra apparaterna så tunna som möjligt.

Problem som dessa faller tyvärr under exemplarlotteriet.

Ja det verkar vara ett lotteri om man tänker på morsan och farsan tv ser bra ut (köpte lika tv som mig) =/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Edin1984:

Frågan är om ens du kan reklamera teven pga background bleeding?

Lite frågor angående background bleeding kan man göra något åt det?
Ju mer man lär sig ang allt som kan hända ens tv desto mer börjar man se! =0.
Nu när jag vet vad det innebär så har jag börjat stör mig som fan vid mörka scener på mitt vänstra hörn på tv som i min mening har background bleeding
se bilder
https://imgur.com/a/nA7rYEO
https://imgur.com/a/7tj41CZ
Sen är det roliga är att den kantblödning jag har i föregående bilder nere till höger är mycket bättre! Vet inte vad jag gjort mer än kanske när jag dammade av tv att jag gav lite lättare tryck över det punkt där blödning var eller rättare sag tröck på listen på tv.
https://imgur.com/a/bF9wRP9

Sen får man leva med background bleeding? Eller är det en anledningen till reklamation?
Mvh Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är verkligen allergisk för backlight bleed och clouding, varpå jag i princip alltid stör mig på det när jag tittar på en LCD-tv. Det där måste ju ändå ses som ett fabrikationsfel, uniformiteten är väl tämligen dålig på LCD-paneler men i detta fallet är det en kraftig blödning från en koncentrerad punkt.

Jag skulle definitivt reklamera det där. Som det nämns har det gått längre tid än önskat, men som konsument har man ändå tre års reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem

Man kan försöka direkt till tillverkarens serviceavdelning. Man bör dock vara beredd på att eventuellt få betala undersökningskostnad om man får avslag. Dessa problem är en "väntad nackdel med tekniken" så kan gå either way.
Beror i stort sett på hur snäll servicekille man får.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Skrivet av Thex:

Jag är verkligen allergisk för backlight bleed och clouding, varpå jag i princip alltid stör mig på det när jag tittar på en LCD-tv. Det där måste ju ändå ses som ett fabrikationsfel, uniformiteten är väl tämligen dålig på LCD-paneler men i detta fallet är det en kraftig blödning från en koncentrerad punkt.

Jag skulle definitivt reklamera det där. Som det nämns har det gått längre tid än önskat, men som konsument har man ändå tre års reklamationsrätt.

Skrivet av Mikaelmannen:

Man kan försöka direkt till tillverkarens serviceavdelning. Man bör dock vara beredd på att eventuellt få betala undersökningskostnad om man får avslag. Dessa problem är en "väntad nackdel med tekniken" så kan gå either way.
Beror i stort sett på hur snäll servicekille man får.

lite uppdatering
fick idag svar från philips som jag mailet med några veckor att dom tar in den på service !!
sen får vi se vad som händer tyvärr är det den ända tv vi har i familjen så det är ett problem !
blir nog att köpa en till ny tv siktat in mig på oled nu
sen vad som händer med den andra får vi se sonen kanske får ta den till sitt rum eller så säljer jag ivägen den beror lite på vad det blir för utslag hos philips
Med vänlig hälsning peter

Permalänk
Medlem

Trälig blödning du har.

Min TV har dock fått ett fel de senaste kanske 7 veckorna där lysdioderna lyser genom pixelmatrisen.
Jag orkar inte bry mig men visst är det lite störande att se xx antal dioder skina rakt igenom skärmen alltid.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Liten uppdatering 😀!
Tv har varit på service och dom byte ut hela panelen i tv och den är nu på väg hem igen!
Och på tal om philips support så tror jag att har man tur att få rätt person (som jag fick) så går det bra med ett garanti ärende och med mail kontakten har fungerat bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jaha vad ska man säga! Vill dela med mig hur det kan bli när man inte tänker efter. (som budfirme chaufför)
igår kom budfirman (2)med tv chauffören talade då om att emballaget var trasigt när han skulle hämta upp kartongen från sin terminal på morgonen som den 1a budfirman lämnat kartongen (dom som tog första biten från service stället) han talade om att han fotat och dokumenterat allt men han tyckte vi skulle kolla på tv så inte den tagit skada
Bild på kartong skadan http://imgur.com/a/JaJviaB
Så vi tog av locket och ja vad säger man tittar man på kartong skadorna så ser man att första budfirmans chaufför har spänt fast den med spänremmar där av skadorna på kartong och vad händer så man trycket ihop ändarna på kartongen jo så här :
http://imgur.com/a/PrBhwzX
http://imgur.com/a/Q4A561O
http://imgur.com/a/maoTXVF
Bara att låta budfirman ta med den igen 🤪😂.
Så nu får vi se vad som händer pratade med service stället (info care) som gjorde en reklamation till första budfirman. Och jag på talade att den där tv ska jag INTE ha tillbaka när den sett ut så där!
Nu får dom fan skicka en ny
Fortsättning följer 🤪

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Nu får dom fan skicka en ny

Jag förstår inte riktigt problemet, nu har du fått en sån därn modern välvd TV - är du inte glad?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720